Slovenija

(Ne)pravilna uporaba meglenk – nočna mora voznikov

Ljubljana, 25. 12. 2021 16.48 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 6 min
Avtor
Urša Zupan
Komentarji
160

Dve najbolj množični nesreči na slovenskih avtocestah, pri Višnji Gori in na primorski avtocesti, sta se zgodili zaradi neprilagojene hitrosti ob zmanjšani vidljivosti zaradi megle. Znate voziti v megli? Ste že naleteli na voznika, ki vas je zaslepil zaradi nepravilne uporabe meglenk? Veste, kdaj jih prižgati, kdaj ugasniti in kdaj je njihova uporaba prepovedana?

Dobro videti in biti viden je eno od osnovnih načel varne vožnje, še zlasti v temnih zimskih mesecih, ko veliko časa na cesti prevozimo v temi in ob slabi vidljivosti. Na to, da imamo v zadnjem mesecu precej trdovratne megle in nizke oblačnosti po nižinah osrednje Slovenije, so pred kratkim opozorili tudi vremenoslovci: 

"Ko voznik zapelje v gosto meglo, ponavadi močneje zavira, saj se ustraši dejstva, da pred sabo nič več ne vidi. Ker pa je reakcija od voznika do voznika različno intenzivna, lahko pride do zelo obsežnih in nevarnih verižnih trčenj kot posledice meglene pasti in neupoštevanja prilagoditve hitrosti," opozarjajo strokovnjaki varne vožnje. 

Prvo pravilo pri zmanjšani vidljivosti je torej prilagoditev hitrosti. Če vidite le 50 metrov pred seboj, ne smete voziti hitreje od 50 km/h na uro – to je meja, pri kateri se še lahko varno ustavite, če naletite na oviro ali nezgodo pred vami. Če je vidljivost slabša, je treba še upočasniti – tudi na 30 km/h, če je treba, opozarjajo pri AMZS.

Pomemben element varne vožnje je tudi varnostna razdalja. Splošno pravilo je, da naj bo varnostna razdalja enaka vidljivosti; če vidimo le 100 metrov daleč, naj bo varnostna razdalja do avtomobila spredaj tolikšna, da še vidimo njegove luči.

Vožnja v megli je nevarna, zato je zelo pomembno, da prilagodimo hitrost in ohranjamo varnostno razdaljo.
Vožnja v megli je nevarna, zato je zelo pomembno, da prilagodimo hitrost in ohranjamo varnostno razdaljo. FOTO: Dreamstime

Meglenke so le za meglo 

Meglenke so luči, ki so namenjene boljši vidljivosti in boljši vidnosti v razmerah bistveno slabše vidljivosti oziroma v megli. Zadnje meglenke so na avtu zato, da nas v megli vidijo za nami vozeči avtomobili; prednje meglenke pa so na avtu zato, da sami bolje vidimo naprej, če vozimo v megli ponoči, pojasnjujejo na AMZS. "Kljub jasno določenima vlogama in nalogama obeh meglenk jih marsikateri voznik ne razume. Po cestah lahko vidimo veliko avtomobilov s prižganima meglenkama ponoči, podnevi, v dežju ali ob sneženju; nekateri imajo prižgani prednji meglenki, ker zmotno mislijo, da bodo z njima bolje videli (meglenke ustvarjajo razpršen in širok snop svetlobe, ki osvetljuje predvsem rob ceste, kar je učinkovito le ponoči in v gosti megli, ko vozimo izrazito počasi), nekateri celo menijo, da je s prižganima meglenkama njihov avto videti lepše in da morajo njihov okus trpeti tudi ostali udeleženci v prometu," našteva odgovorni urednik Motorevije Blaž Poženel. 

Druga skupina voznikov vklaplja zadnjo meglenko v dežju, ponoči ali celo podnevi, ko iz neznanih razlogov menijo, da bodo zaradi tega bolj vidni ali opaznejši. Marsikateri voznik na meglenko preprosto pozabi, čeprav je zadnji megleni pas prevozil pred 30 kilometri, dodaja. "Prižgana zadnja meglenka sveti močno in moteče in je zares nujna le v gosti megli ali izjemoma v meglenem in deževnem vremenu, ko pršec na cesti zakrije obrise avtomobilov. V vseh ostalih primerih je vklopljena meglenka izrazito moteča, včasih pa celo nevarna, saj jo za njo vozeči avtomobili v koloni lahko zamenjajo za zavorno luč."

Meglenke je dovoljeno vklopiti šele takrat, ko je vidljivost manjša od 50 metrov, pri čemer pa mora biti tudi naša največja hitrost le 50 km/h.
Meglenke je dovoljeno vklopiti šele takrat, ko je vidljivost manjša od 50 metrov, pri čemer pa mora biti tudi naša največja hitrost le 50 km/h. FOTO: Dreamstime

Kdaj jih lahko vklopimo? 

Zmanjšana vidljivost pomeni, da je vidna razdalja zaradi megle, dima, dežja, sneženja ali drugih podobnih okoliščin krajša od poti ustavljanja pri gibanju z najvišjo dovoljeno hitrostjo. Ali je to že pogoj za uporabo meglenk? "Ne!" poudarja Manuel Pungertnik, vodja šole varne vožnje pri AMZS. 

Kot pojasnjuje, je meglenke dovoljeno vklopiti šele takrat, ko je vidljivost manjša od 50 metrov, pri čemer mora biti tudi naša največja hitrost le 50 km/h. "Če boste zaradi svoje varnosti, predvsem pa zaradi boljšega občutka, vklopili prednje meglenke, ko bo vidljivost nekoliko boljša oziroma se bo videlo dlje kot 50 metrov, to sicer ni priporočljivo, a s tem ne boste motili drugih udeležencev v prometu. Večji problem in motnjo v prometu predstavlja zadnja meglenka, ki sveti z višjo jakostjo rdeče barve in voznike, ki vozijo za nami, med vožnjo slepi oziroma moti. Še zlasti je to moteče, ko je vozišče mokro in povzroča dodaten odsev. Tudi zakon prepoveduje uporabo zadnje meglenke pri vožnji v koloni, saj je moteča za voznika, ki vozi za nami."

Kdaj torej izklopiti zadnjo meglenko? "Odgovor je povsem preprost. Če smo zaradi megle in slabše vidljivosti na svojem vozilu vklopili meglenke, zadnjo izklopimo, ko za sabo vidimo snop luči vozila, ki vozi za nami. Če mi vidimo njegove luči, pomeni, da tudi on vidi naše rdeče pozicijske in uporaba zadnje meglenke ni več smiselna oziroma je za voznike, ki se nam približujejo od zadaj, moteča. Lahko pa se znajdemo tudi v situaciji, ko je vožnja najboljša le ob uporabi prednjih meglenk in pozicijskih luči – to velja na primer ob zelo gosti megli v nočnem času, ko je vidljivost le nekaj metrov. A s takimi voznimi razmerami se vozniki praviloma srečamo zelo poredko."

Po Zakonu o pravilih cestnega prometa je uporaba meglenk dovoljena le, kadar je vidljivost manjša od 50 metrov ali kadar meglenke delujejo v funkciji prilagodljivih žarometov. Uporaba zadnjih meglenk pa sploh ni dovoljena na vozilu, za katerim na majhni razdalji vozi drugo vozilo – na primer v koloni vozil. 

Zakon o pravilih cestnega prometa sicer določa, da moramo med vožnjo ves čas uporabljati luči: tudi podnevi moramo imeti na avtomobilu prižgane dnevne ali zasenčene luči. Večina novejših avtomobilov ima vgrajen samodejen vklop dnevnih luči, kar je vsekakor zelo koristno, saj nam prihrani razmišljanje o vklopu luči. Zaradi tega smo ves čas na varni strani zakona in seveda ves čas vidni, še poudarjajo pri AMZS.

A pozor: vidni smo le s prednje strani, saj kot obvezne dnevne luči štejejo le luči na prednjem delu avtomobila, zadnje luči pa podnevi ne svetijo. Ko je vreme lepo in vidljivost dobra, to ne predstavlja težave, saj je avto od zadaj dobro viden tudi brez prižganih luči. A že deževno vreme in pršec izpod koles lahko temeljito zakrijeta zadnji del avtomobila, ki se vozi pred nami – če nima prižganih tudi zadnjih luči, ga opazimo precej pozneje. 

"Zato velja upoštevati nasvet: ne glede na vselej prižgane dnevne luči velja v zimskih mesecih ob zagonu motorja ročno vklopiti zasenčene luči. Tudi če vozite najnovejši avto s sistemom samodejnega prižiganja zasenčenih luči, razmislite o ročnem vklopu luči. Tovrstni sistemi se namreč od avta do avta razlikujejo, le redki pa delujejo zares odzivno. Trd oreh običajno predstavljajo že predori; pri marsikaterem avtu se samodejne zasenčene luči prižgejo šele globoko v predoru, kar lahko pomeni tudi nekaj deset ali nekaj sto metrov vožnje v predoru z zadaj neosvetljenim avtom, ki seveda predstavlja precej večjo nevarnost za nalet kot osvetljen avto," še svetuje Pungertnik.

Vedno poskrbite, da imate očiščena stekla in luči, preden greste na cesto.
Vedno poskrbite, da imate očiščena stekla in luči, preden greste na cesto. FOTO: iStock

Luči je treba (o)čistiti

Da bodo katere koli luči dovolj dobro opravile "svoje delo", pa ne zadostuje le njihov vklop, še opozarja. Vse se začne in konča s čistočo: še zlasti v zimskem obdobju se na avtomobilu nabere precej umazanije, ki prekrije tudi svetlobna telesa. Ob obisku bencinskega servisa oziroma točenju goriva si velja vzeti nekaj časa tudi za čiščenje vetrobranskega stekla in vseh avtomobilskih luči. Enako velja za vožnjo med sneženjem, ko sneg hitro prekrije žarometa in ostala svetlobna telesa – v takšnih razmerah se velja večkrat ustaviti in očistiti tako avtomobilska stekla kot tudi žarometa in ostale luči. 

Za vožnjo pozimi torej vedno preverite delovanje svojih luči, žarometov, smernikov in meglenk, preverite delovanje naprave za pranje stekel in nalijte tekočino za pranje, ki je odporna proti zmrzovanju. Preverite – in zamenjajte, če je treba – tudi metlice brisalcev. Pomembno je, da je vetrobransko steklo čisto tudi na notranji strani. Ko se usedete v avto, na avtomobilski preprogi dobro očistite svoje čevlje. Mokri in drseči podplati lahko ob nenadnem zaviranju zdrsnejo s pedalov, še opozarjajo strokovnjaki.

  • krovni2
  • PRALNI STROJ
  • SESALNIK
  • ČISTILEC
  • klima
  • tv
  • ura
  • skiro
  • kosilnica
  • krovni

KOMENTARJI (160)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Kristjan Rebec
27. 12. 2021 08.30
Saj nobeden ne kontrolira s kakšimi Lučić kdo vozi prižigajo kakor komu paše ali slepi nasproti vozečega .
mindfields
26. 12. 2021 13.31
+4
Pr nam 70% voznikov ne zna vozit niti poleti..tolk ne sposobnih in presranih voznikov ni nikjer
McGregor---
26. 12. 2021 13.26
+0
Novim avtomobilom ob delovanju dnevnih luči, zadnje ne gorijo in so ob megli ali deževju praktično nevidni. Vseeno raje imam ob takem prižgane luči in meglenko, tako vsaj kakega ne fašem v rit. Prednje meglenke pa imajo razširjen snop svetlobe, zato ni variante da zaslepiš nasproti vozečega
Dark Demon
26. 12. 2021 11.55
-2
Nisem se videl avta, ki te z sprednjimi meglenkami zaslepi..
Butalec8
26. 12. 2021 11.03
-2
Men ce kdo pride z sprednjo alpa zadnjo meglenko samo dolge vzgem
Tone 12345
26. 12. 2021 10.40
+2
Janez Francl
26. 12. 2021 09.27
+0
Vsak dan vozim šolski kombi v jutranjo nočnih urah po gorski cesti , ki nima sredinske črte , kar pomeni, da je ožja , kot bi morala biti . Jaz vozim v klanec , nobeden tistih , ki vozijo v dolino , pa na zožanjih ne ustavi , nekateri celo divljajo . Jaz sem moral ustavljati , pa vozim v hrib ! Pa sem prišel sam do tega , da ni druge , kot da hribovce zaslepim . In sedaj imam luči dvignjene do konca in prižgane meglenke . Precej pomaga , ker nič ne vidijo, čeprav poznajo cesto v meter in avtomatsko zmanjšajo hitrost . Počutim se veliko varneje.
anamarija
26. 12. 2021 15.48
+0
Pa drugi? so zato varnejši? Veliko vas je norcev na cestah, drži!
Janez Francl
26. 12. 2021 09.15
+2
Predno se spuščate v podrobnosti varne vožnje bi bilo dobro da najprej in vsak dan opozarjate na varno vožnjo PODNEVI in brez megle . To kar se sedaj dogaja v SLO , ko vsak tretji vozi brez luči , PARKIRNE niso KRATKE , v zakonu pa lepo piše - v SLO se vozi se s KRATKIMI lučmi , podnevi in ponoči - je tole vaše nakladanje , kako se vozi v megli brezpredmetno oz. če ste se že lotili luči , najprej uredite , da bodo vsi zopet vozili z lučmi , ki jih predpisuje zakon o VCP . Takšni klukci , kot jih omenjate in nagovarjate v članku vozijo podnevi in dokler še kaj vidijo po AC brez zadnjih luči v pa jih učite vožnje po megli !
ni_mi_vse_eno
25. 12. 2021 21.59
+0
zato, da lepše izgleda
Lihtirna
25. 12. 2021 21.58
+0
ljudje tudi ne vedo da led zarnice katere imajo siroko ledico da pri takih zarnicah snop rasprsi in je moteca .samo z ozko ledico bo snop
Veliki Vrh
25. 12. 2021 21.52
+8
Sprašujem se, kako da na tehničnih spuščajo skozi te bumbarje, ki imajo xenonke tako visoko nastavljene. Vsaj petino je takih
Lihtirna
25. 12. 2021 21.54
+4
zato obstajajo merilne naprave . ce imas pri navadnih zarnicah dober snop bo pri xenonu enak .problem nastane pri ugradnjih kitajskega skarta
kuncci1
25. 12. 2021 21.52
+7
Dokler policisti ne bodo preganjali te prekrškarje, bo žal tako. Radi pa tičijo na ravninah, kjer je omejitev 50, zaradi kakšnega občinarja in kaznujejo prekoračitev, ki je večja od 8%…
John_Gotti
25. 12. 2021 21.49
+7
Bi-xenon top stvar, meglenke še nikoli uporabil… Večina tega pritegnjenega folka, vozi z meglenkami, ker jim je to ful kul🙈
bor99
25. 12. 2021 21.28
+9
ravnokar prišel iz postojne v ljubljano. ac 1/3 voznikov prižgane meglenke. sprednje in seveda zadnje. ljudje so bolani
Lihtirna
25. 12. 2021 21.52
+2
ce se peljes 130 nerabis vzadaj meglenke . dobro pa je da jih imajo polzi ki vozijo 80 100 km h
Rotter80
25. 12. 2021 21.22
+1
Ko grem jutri v trgovino po jajca takoj vse meglenke przgem. Cist za foro, to j3 zdej in..
Ne pretiravaj
25. 12. 2021 21.19
-3
Sem mislim da imamo novopečene doktorje samo za korono, zdaj pa vidim, da smo Slovenceljni prepametni na vseh področjih!
Christi Miles
25. 12. 2021 21.01
+7
Dosti klovnov vozi z zadnjo meglenko ponoči v kakšen dežju ali rahli meglici res. Prednje meglenke niso pa nič moteče, ne podnevi, ne ponoči, bolj so razne led ali xenon kratke luči ponoči, katere so različnih barv in odtenkov
benzone
25. 12. 2021 21.04
-26
Kaj pa je tak problem zadnje meglenke??? A te živcira pri primitivni vožnji tik za ritjo?
Christi Miles
25. 12. 2021 21.20
+10
Tisti, kateri nimajo vozniškega izpita, naj se prosim vzdržijo komentiranja
benzone
25. 12. 2021 21.34
-11
Ok, zdaj vsaj vemo kdo je kdo. Jaz bom imel prižgano zadnjo meglenke, za primitivno govedino, ki še v megli ni sposobna držati varnostne razdalje me pa prav malo briga. Lahko mi pa tudi poblendas, se bova zmenila na štiri oči na naslednji pumpi ;)
zurc
25. 12. 2021 21.52
+8
takim ki mod vožjno gledajo samo na sebe obvezen odvzem vozniške.Potem tebe tudi prehitet ne sme nobeden?
Lihtirna
25. 12. 2021 21.55
+2
bedak . pri marsikermu bi jo v dezju prestrelil da bi imel pistolo zraven
Janez Francl
26. 12. 2021 09.35
+6
Govedina si sam , kajti zgleda , da se ne zavedaš , da z zadnjo meglenko preprečuješ tistemu zadaj , da normalno vidi cestišče pred seboj oz. za teboj , ker se mu zaradi prevelike -protizakonite -svetlobe zožajo zenice in te niti slučajno ne morejo prehiteti. Me pa prav zanima ,kako bi moja levica obstala ob telesu , ko bi se menila o CP in VCP .
benzone
25. 12. 2021 21.00
-20
Ojej, glede na tele doktorje iz AMZS bom zadnjo meglenko vklapljal in izklapljal, kot da je prednja dolga loč. Kaj tako bedastega pa nisem prebral že zelo dolgo časa. A ko pa stojiš na semaforju in ima 99% ljudi ves čas nogo na bremzi in ti štop lampa sveti v oči iz dveh metrov - tisto bi ti po tej logiki moralo narediti najmanj luknjo skozi glavo.
robovic
25. 12. 2021 21.11
+6
nimajo ves čas nogo na zavori - novejši avti imajo auto - hold zavoro, če veš kaj je to...pritisneš in avto obstoji, ja stop luč pa gori
CURVANORD Zanetti
25. 12. 2021 21.40
+6
kuncci1
25. 12. 2021 21.54
+7
benzone, kupi avtomatika…noro veš! Stop luči pa gorijo, ker pač stojiš na mestu pri Dju…. Verjetno itak ne razumeš!
Janez Francl
26. 12. 2021 09.43
+0
Glede tiščanja zavor in s tem prižgane zadnje razsvetljave , ki je iz dneva v dan vse večja imaš popolnoma prav . Samo takšni tiščijo pred semaforji tudi sklopko . Ne vem kaj delajo inštruktorji . Enkrat sem šel iz Dalmacije , pa je nastala zaustavjeno -premikajoča kolona , Tip pred mano stalno držal bremzo , kar pa mojim očem in še 2 uri vožnje za njim nikakor ni zneslo . Pa sem šel ven in mu rekel, naj neha tiščati na ravnem zavoro , kajti jaz imam še 4 h vožnje . Pa pravi avtomatik je . Kaj a zdaj mu naj razlagam , kako se vozi z avtomatiki . Spustil sem 3 avte pred sabo , samo da ga več ne gledam !
MuškaKokoš
25. 12. 2021 20.59
+8
če se že odločiš bremzat ,ko se ustrašiš,prižgi vse 4 smernike ,vedno treba računat na nalet .Na cesti je toliko neumnih šoferjov da je joj ,pa treba tudi na to biti pripravljen .Pa še bolj butasto kar eni delajo da ti za ritjo vozi ,ker je njemu tako bolj vidno
disorderliness
25. 12. 2021 20.43
+4
Moj jugo nima meglenk.