Kakovost in učinkovitost uvajanja novozaposlenih v proces dela, manj papirja, dostop do pravilne verzije izdelkov, prenos tehnologij med posameznimi proizvodnimi lokacijami, večopravilna sposobnost zaposlenih, pokritost vseh novih tehnologij (avtomatiziranih linij) z videonavodili.
Tako glavne prednosti uporabe platforme za digitalizacijo znanja REWO (REimagining WOrk), ki so jo razvili v celjskem visokotehnološkem podjetju Viar, naštevajo v družbi ETI Elektroelement z Izlak, prejemniku prestižne lovorike tovarna leta 2021, Elanu, prejemniku nagrade inženirsko-razvojna ekipa 2021, in v družbi Eta Cerkno, finalistu izbora Tovarna leta 2021.
V uporabi v več kot 50 podjetjih
Platformo za digitalizacijo znanja REWO so prva proizvodna podjetja začela uporabljati konec leta 2018, trenutno jo uporablja več kot 50 srednjih in večjih proizvodnih podjetij, je povedal Blaž Zafošnik, direktor podjetja Viar. In dodal, da imajo že več kot deset strank iz tujine, predvsem iz regije DACH. Prve pogodbe so podpisali letos.
Največ uporabnikov je iz avtomobilske in kovinskopredelovalne industrije ter proizvodnje elektronskih komponent. V farmacevtski dejavnosti so doslej sklenili eno pogodbo in uspešno izvedli dva pilotna projekta.
V ETI ob proizvodnih navodilih še neproizvodna
V družbi ETI Elektroelement z Izlak, proizvajalcu stikal in varovalk, so se s platformo REWO prvič srečali v letu 2019. »Najprej nas je pritegnila ideja, ki jo platforma rešuje – odpravlja dolge Wordove dokumente,« je povedal Gregor Ceglar, vodja vitke pisarne. Ko so si ogledali dobre prakse v podjetjih Kolektor in Odelo, so se za sistem videoizobraževanja odločili tudi sami.
»Najprej smo začeli s proizvodnimi navodili. Predvsem z navodili za delo, tehnološkimi navodili, navodili za hitro menjavo orodij (SMED), vzdrževanje …, zdaj pa počasi vključujemo tudi navodila iz neproizvodnih področij, na primer za izpolnitev potnega naloga, zajetje zaslona, uporabo programov ...« je naštel. In dodal, da videonavodila uporabljajo večinoma za uvajanje novozaposlenih, predvsem v proizvodnji, kjer ti tako lažje in hitreje usvojijo potrebna znanja. Zelo pomagajo tudi pri fizičnem prenosu tehnologij in pri večopravilni usposobljenosti zaposlenih, zelo primerna pa so tudi pri avtomatizaciji in uvedbi novih tehnologij.
»Knjižnico navodil, v kateri je trenutno 380 aktualnih vsebin oziroma navodil, dopolnjujemo po potrebi. Ob uvedbi nove naprave ali linije se navodila samodejno ustvarijo v platformi REWO, tudi ob selitvi tehnologij in za bolj zahtevna dela. Navodil ne delamo, če ni potrebno oziroma samo zato, da bi bila,« je poudaril sogovornik.
Zaposleni v ETI, kjer so lani izdelali 5,2 milijona kosov stikal in 45,4 milijona kosov varovalk, do videonavodil dostopajo prek platforme ETI4pro, ki je združljiva z REWO in je stalnica v njihovih procesih, na vitkih linijah prek računalnikov na dotik, na delovnih mestih pa prek tablic in QR-kod, je pojasnil Gregor Ceglar.
V Elanu z videonavodili tudi nad jezikovne ovire
V begunjskem Elanu, proizvajalcu in dobavitelju izdelkov za smučanje, plovil, športne opreme in tehnološko naprednih kompozitov, so platformo REWO začeli uporabljati v letu 2019. »Spodbudilo nas je predvsem to, da je v proizvodnji veliko navodil in predpisov, ki jih težko pojasnimo na papirju. Zaradi delavcev iz tujine je tu še jezikovna ovira, kar je s prikazom videonavodila večinoma rešeno,« je povedal Miran Pristavec, tehnični direktor zimske divizije.
V REWO so doslej vključili približno polovico delovnih navodil in vso pripadajočo dokumentacijo na posameznem delovnem mestu, ki je bila prej v papirni obliki. Elanova knjižnica videonavodil je po sogovornikovih besedah kar obsežna, saj imajo veliko delovnih operacij – več kot 200. Še več pa je tehnoloških postopkov, ki so sklop operacij in se navezujejo na vsako smučko oziroma določajo vrstni red operacij v posameznem tehnološkem procesu.
Zaposleni v Elanu, kjer na leto izdelajo do 400 tisoč parov smuči, od 60 do 65 jadrnic ter kompozitne dele za približno sto vetrnih elektrarn, do videonavodil dostopajo prek računalnika na delovnem mestu, uporabljajo pa jih predvsem takrat, ko nekaj spremenijo v postopku dela, in za učenje novih delavcev. Pa tudi, kadar vodja delavca pouči, da nekaj dela narobe in je videonavodilo idealno za prikaz, kaj je prav, je povedal Miran Pristavec.
Eta Cerkno z uporabo videonavodil izboljšala učinkovitost
V družbi Eta Cerkno, kjer izdelujejo litoželezne kuhalne plošče, termostate in diastate, so k projektu REWO pristopili v 2020, ker so videli potencial pri hitrejšem in kakovostnejšem usposabljanju novozaposlenih ter tudi pri rednem delu, saj so nenehne spremembe in prilagajanje delovnega procesa postali stalnica, je povedal Damjan Čelik. In dodal, da se je učinkovitost z uporabo avdio-videonavodil za delo, nastavitev strojev in predstavitev tehnoloških postopkov precej izboljšala. »Taka navodila so precej bolj prijazna do uporabnika, imajo večjo sporočilnost, bližja so mlajši populaciji in so lažje dostopna kot klasična navodila,« je poudaril.
V REWO so najprej vključili navodila za vzdrževanje ali nastavitve strojev, ki zahtevajo čim boljše razumevanje pravilnega postopka, hkrati pa klasična navodila težje opišejo postopek dela. Pozneje so navodila razširili na posamezne tehnološke postopke v procesu. Trenutno imajo ustvarjenih več kot 110 različnih navodil, skupno pa posnetih prek 1.100 medijskih datotek, iz katerih so navodila pripravljena ali jih še ustvarjajo. Navodila pripravljajo tekoče, za njihovo izdelavo pa so odgovorni tehnologi v posameznem proizvodnem procesu, je pojasnil sogovornik. In ob tem dodal, da je uporaba navodil trenutno omejena na lokacije, kjer je fiksna naprava (osebni računalnik ali podatkovna točka), ter da uporabo mobilnih naprav za dostop do podatkovnih točk razširjajo na preostale lokacije v proizvodnem procesu.
Z REWO 12-krat bolj učinkovit prenos znanja
Izboljšan in pohitren proces zajemanja, vizualizacije in prenosa znanj je glavna prednost uporabe platforme REWO, poudarjajo v družbi Viar. »REWO-navodila nastanejo štirikrat hitreje kot klasična besedilna navodila oziroma postopki, obogateni s slikovnim gradivom. Po drugi strani pa delavec ohrani trikrat več znanja po ogledu REWO-navodil v primerjavi s klasičnimi navodili. Zato pravimo, da je REWO 12-krat bolj učinkovit,« je uporabnost platforme z izračunom ponazoril Blaž Zafošnik.
In dodal, da je njena namestitev – bodisi v oblaku bodisi na lokaciji uporabnika – zelo hitra, traja le en dan. Zatem pripravijo dve krajši delavnici v skupni dolžini 120 minut, na katerih uporabnike naučijo, kako uporabljati REWO. Ti so potem pripravljeni na samostojno uporabo platforme. Sledi obdobje, ko je treba knjižnico napolniti z vsebinami. »Najbolj kritična navodila in postopki so narejeni v dveh mesecih, v pol leta so pripravljeni najpomembnejši postopki,« je poudaril sogovornik.
Tudi 500 navodil in več
In kako obsežne knjižnice navodil za zaposlene imajo v podjetjih? »To je odvisno od velikosti podjetja, proizvodnega programa in aktivnosti uporabnikov. Manj aktivni imajo okoli sto navodil, aktivnejši pa tudi 500 in več. Seveda pa tudi tukaj velja Paretovo pravilo – če je približno 20 odstotkov postopkov pripravljenih na platformi REWO, podjetje reši 80 odstotkov svojih težav. REWO se preprosto integrira z dokumentnim sistemom, tako da so vse vsebine – klasična navodila in REWO-navodila na enem mestu. Digitalno manj zrela podjetja lahko REWO uporabljajo kot dokumentni sistem za vse vrste dokumentov, tudi PDF, Wordove in podobno,« je poudaril Blaž Zafošnik.
Glavne prednosti uporabe REWO za podjetja
»Glavna prednost uporabe platforme REWO je zanesljivo v kakovosti in učinkovitosti uvajanja novozaposlenih v proces dela. Novozaposleni tako hitro in kakovostno pridobijo ustrezno znanje in se hitreje usposobijo za pravilen postopek dela. Uvajanje v delo je kakovostno, lažje, navodilo pa daje učinkovitejšo in razumljivejšo razlago postopka. Interaktivna navodila si zaposleni lahko ogledajo večkrat oziroma dokler jim določena vsebina ne pojasni vseh vprašanj ali pa lahko zgolj preverijo pravilen postopek, kar je zlasti uporabno pri hitrem menjavanju različnih serij proizvodov, kjer se postopki lahko razlikujejo v detajlih. Razumevanje takih navodil je precej izboljšano, kar seveda pripomore tudi k dvigu kakovosti dela in posledično tudi k višji kakovosti izdelka, manj izmeta in s tem večji učinkovitosti v procesu,« je naštel Damjan Čelik.
»Manj papirja, delavec vedno dostopa do prave verzije, kar je lahko problem zaradi stalnih sprememb, saj se vsa kolekcija letno menja, tu pa so še posebne verzije izdelkov glede na naročila kupcev, ki so vse bolj navzoča. Videonavodila se tako kreirajo skupaj s kosovnico, ki je podlaga za naročanje materiala, brez nje pa tudi ni možno razpisati naloga v proizvodnji,« je dejal Miran Pristavec.
»Pri prenosu tehnologij med posameznimi proizvodnimi lokacijami, pri izobraževanju novozaposlenih in pri večopravilni sposobnosti naših zaposlenih. Najpomembnejše pa je, da imamo vse nove tehnologije (avtomatizirane linije) pokrite z videonavodili,« je glavne pridobitve uporabe platforme REWO strnil Gregor Ceglar.