DL: Kdaj ste komu kaj napisali z roko?

12.3.2022 | 12:10

Pisanje s pisalom je kreativno. (foto: OŠ Šentjernej)

Pisanje s pisalom je kreativno. (foto: OŠ Šentjernej)

Nekateri šentjernejski šolarji so med šolo v naravi na Pohorju v času  akcije po dolgem času pisali z roko razglednice svojim staršem,  prijateljem ... (foto: OŠ Šentjernej)

Nekateri šentjernejski šolarji so med šolo v naravi na Pohorju v času akcije po dolgem času pisali z roko razglednice svojim staršem, prijateljem ... (foto: OŠ Šentjernej)

Kaja Cvelbar (foto: osebni arhiv)

Kaja Cvelbar (foto: osebni arhiv)

Nekoč so pisali le z roko, danes, v dobi računalnikov in drugih sredstev za digitalno komunikacijo, pa si ne znamo zamišljati komuniciranja brez tipkanja. Sploh v koronačasu, ko so medsebojni stiki zaradi varovanja zdravja redkejši, ko se marsikdo šola in tudi dela na daljavo.

Takšno pisanje ima nedvomno prednosti, a prav epidemija je na drugi strani spodbudila razmišljanje, da nas tipkanje preveč unificira, izolira in standardizira, da nam jemlje kreativnost in človeški pridih, ki sta tako značilna za pisanje z roko.

Tudi zato se je veliko osnovnih šol odločilo, da letos pristopi k vseslovenskemu projektu Radi pišemo z roko, ki sicer pri nas poteka že sedmo leto. Od vsega začetka je zraven tudi OŠ Šentjernej. Letos je akcija Pišem z roko, ker … trajala od 17. do 21. januarja.

Kot pravijo organizatorji – društvo Radi pišemo z roko, Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport ter Zavod RS za šolstvo –, je namen tedna ozavestiti mlajše in tudi starejše o pomenu pisanja z roko, ga spodbuditi, vzpostaviti družbeno pozitiven odnos do pisanja z roko, poudariti pomen razvoja individualnosti ter izraziti spoštovanje in naklonjenost, saj je pisanje z roko bolj osebno.

Če bomo pisali z roko, bomo ohranili to fino motorično spretnost, ki je pomembna za mlajše in starejše generacije. Sami se bomo odločali, kdaj bomo pisali s pomočjo računalniške tipkovnice in kdaj z roko. Dobro je ohraniti možnost izbire.

DOBRO SPREJETA AKCIJA

Kot pove učiteljica slovenščine in mentorica projekta Pišem z roko na OŠ Šentjernej Kaja Cvelbar, je med njihovimi učenci projekt dobro prepoznan in sprejet. »Zdaj že sami vedo, da bodo v januarju skušali pisati več z roko. K pisanju v tem tednu jih najbolj spodbujamo učiteljice slovenščine, učiteljice razrednega pouka pa tudi drugi zaposleni na šoli. Akciji se je pridružil še nepedagoški del zaposlenih. Učenci odkrivajo, kaj se skriva v njihovih pisavah in kako pišejo preostali. Sodelujejo vsi razredi na šoli. Prva triada je predvsem ponosna, da otroci pokažejo, da znajo pisati, devetošolci pa priznavajo, da se morajo potruditi, saj zdaj predvsem tipkajo,« pove Cvelbarjeva.

Ker je letošnja osrednja tema akcije Pišem z roko, ker ..., so se učenci odpravili poiskat razloge, zakaj kljub računalnikom vseeno veliko pišemo ročno. Svoje razloge so tako prispevali sami, učitelji, kuharice, čistilke, tajnica. Prav tako so povprašali svoje starše, stare starše, sosede, ki so svoje razloge zapisali.

MEDGENERACIJSKO POVEZOVANJE

»In ravno to je tudi dodana vrednost temu projektu, saj pri njem ne sodelujejo samo naši učenci, ampak gre za medgeneracijsko povezovanje. Lani je pri projektu, ko smo pisali pisma, sodelovalo okoli 400 otrok in njihovih staršev,« pove Kaja Cvelbar in doda, da ker so bili primorani k delu na daljavo, so izdelke otrok zbrali in pripravili spletno razstavo na Padletu, ki so jo delili na spletni strani šole.

Letos izvajajo veliko hibridnega pouka, kar pomeni, da imajo nekaj učencev v šoli, nekaj v karantenah doma, zato bodo ravno tako pripravili takšno razstavo. Izdelke otrok, ki so napisani na roko, bodo razstavili na razrednih panojih, nekaj pa na spletni strani šole. Zaradi nastale situacije je »teden« podaljšan do 11. februarja.

POZITIVNO Z VEČ STRANI

Kot pove Cvelbarjeva, učenci v tem tednu pišejo bolj natančno in skrbno, trudijo se s pisanimi črkami, za katere ugotavljajo, da jih kar pozabljajo in da je pisava njihovih staršev veliko bolj čitljiva. Kot razloge, zakaj pišejo z roko, navajajo, da je pisanje z roko hitrejše, da tako napišejo bolj osebno, unikatno sporočilo, da ko delajo zapise z roko, se jim utrne več idej. Pri pisanju si več stvari zapomnijo.

Pisanje z roko je torej več kot uporaba pisala, je pomembna izvirna človekova spretnost, saj nihče ne piše tako, kot pišemo mi. Spretnosti razvijamo z vajo. Več kot pišemo, bolj je pisava tekoča. Dokazano je, da učenci, ki pišejo z roko, pišejo spise hitreje, so bolj vztrajni, imajo več idej in dolgotrajnejšo pozornost.

Podobno velja za druge, saj pisanje z roko ne pomeni le izboljšanja finih motoričnih spretnosti, ampak tudi ohranjanje možganov v dobri formi. Zaradi tipkanja, ki je postalo glavni način posredovanja informacij, naša pisava postaja manj čitljiva in bolj toga. Brez dvoma pa je tudi vsako sporočilo, napisano z roko, bolj osebno, prijazno in predvsem izraža spoštovanje do naslovnika.

Začnimo pri majhnih stvareh, npr. pri voščilu. Ne natipkajte ga na mobitel ali računalnik; napišite ga s pisalom, na roke – zadovoljni boste vi in prejemnik.

Članek je bil objavljen v 4. številki Dolenjskega lista 27.  januarja 2022

L. Markelj

Komentiraj prispevek

Za komentiranje tega članka morate biti prijavljeni.

Prijava