Oljarna Kocbek, ki bo konec tega desetletja zaokrožila stoletnico delovanja, je lani na trg uspešno poslala bučni pesto. O novih izdelkih in načrtih zadovoljen, da je kriza zaradi covida mimo, pripoveduje Gorazd Kocbek, predstavnik tretje generacije te družinske oljarne iz Sv. Jurija ob Ščavnici, ustanovljene leta 1829.
Leto prej je namreč Alojz Kocbek, Gorazdov dedek, kupil današnje zemljišče. Oljarno Kocbek predstavljamo kot prvo podjetje, ki se v kategoriji mikro podjetje na drugem razpisu poteguje za naziv najboljše živilsko podjetje.
»Ob hiši je bil tudi mlin. Že leto pozneje se je dedek začel s tem ukvarjati samostojno – nadaljeval je mlinarstvo in sočasno začel pridelovati olja. Od takrat delamo vsak dan, brez prekinitve,« pripoveduje Gorazd Kocbek, ki je od očeta Antona vodenje oljarne prevzel pred 17 leti. Ta prenos je potekal nekako naravno, kot mu je bila že v zibelko položena ljubezen do športa. Gorazd je bil rokometaš tako kot njegova mama, ki je kariero nadaljevala kot učiteljica telesne vzgoje, in strelec tako kot njegov oče.
A zdaj ima za puško čas samo še njegov oče, saj je Gorazd povsem v poslu. In med našim obiskom se je to dokazalo – očeta je v kotu sprejemnice že čakala strelska oprema, medtem ko je bil gospodar oljarne razpet med kupce, ki so obiskali trgovinico v njihovi oljarni, in sestanke. Medtem ko je bilo še februarja glede na sezono pridelave buč in stiskanja olja zatišje, je v Oljarni Kocbek od pomladi zelo živahno. Ko začnejo rasti prve solate, se poveča tudi prodaja bučnega olja.
Inovativna žilica nikoli ne neha utripati
Dinamično pa je tudi zato, ker damski del družine – Gorazdova soproga Miša in mama – v kuhinji veliko improvizira in preizkuša nove recepte – z bučnimi semeni, seveda. Posebno razpoloženje pa je tudi takrat, ko jih obiščejo skupine. »V oljarni gostom pripravimo multisenzorično izkušnjo, od ogleda in pridelave bučnega olja do pokušnje naših izdelkov. To je za marsikoga nepozabno doživetje,« pravi Gorazd Kocbek.
Letos uspešno nadaljujejo prodajo bučnega olja in različnih izdelkov z bučnimi semeni, hkrati za trg že pripravljajo nove. Njihovi izdelki so izključno iz bučnih semen lokalnih pridelovalcev, olje pa izdelujejo po tradicionalni metodi.
Spodbudne prodajne napovedi
V ponudbi njihovih izdelkov so poleg bučnih olj še sončnična olja, olje oljne ogrščice, druga rastlinska olja, bučna semena, sol z bučno pogačo, bučni pesto, salama z bučnimi semeni, čokolade in testenine z bučnimi semeni, sušeni Luštov paradižnik v bučnem olju, balzam za ustnice iz bučnega olja in naravno milo z bučnim oljem.
Bučni pesto se je uspešno uveljavil na trgovskih policah več večjih trgovcev, prodajne napovedi so tudi za letos glede na povpraševanje trgovcev zelo spodbudne. Trenutno potekajo zadnja usklajevanja, preden bodo na police velikih trgovcev in bencinskih servisov dali bučni čips, ki ga iz bučnih semen izdelujejo s partnerjem. Prodaja naj bi stekla še pred poletjem, napoveduje Gorazd Kocbek.
Kmalu naprodaj tudi čips
Čips so poskušali izdelovati iz bučne pogače, ki je kot stranski produkt pridelave bučnega olja izredno iskana. »Bučna pogača ima precej več beljakovin in manj maščob, zaradi česar bi lahko razvili izdelke v segmentu zdrave prehrane. A ker je surovina presuha, bo potreben še dodaten razvoj,« pojasnjuje prvi človek oljarne Kocbek, kjer si prizadevajo, da so njihovi izdelki ne le izjemne kakovosti, temveč predvsem drugačni od konkurence.
Na Kitajskem veliko povpraševanje
Medtem ko so med korono izgubili stalne kupce na ruskem in ameriškem trgu, pa jih zdaj ne izpusti iz rok kitajski trg, kjer je povpraševanje po njihovem bučnem olju in tudi bučnih semenih. »Bučno olje, ki ga sicer prodajamo v stekleničkah po deciliter, je mogoče kupiti predvsem v specializiranih prodajalnah s superhrano. Kitajci bučno olje uživajo kot zdravilo. Zanimajo se tudi za našo kozmetiko in milo. Kaže tudi, da bomo na Kitajsko začeli izvažati bučna semena. Kar je res zanimivo, saj je Kitajska sama velika pridelovalka buč. Pa vendar so pogoji pridelave v Evropi boljši, kar vpliva na višjo kakovost, zaradi česar naj bi bučna semena prav tako prodajali kot superživilo. Veliko zanimanja je tudi za bučno pogačo,« opisuje sogovornik.
Kljub suši rekordna letina
Oljarna Kocbek surovino dosledno kupuje v lokalnem okolju. Četudi je bila lani suša, je bila letina buč in semen rekordna, bučno olje pa zdaj nekaterim proizvajalcem celo ostaja. Še julija je kazalo, da bo letina katastrofalna. Poleg tega so se podražila gnojila, in sicer za 500 evrov na hektar.
»Na hektarju zemlje je mogoče pridelati ob dobri letini tono suhih bučnih semen, medtem ko je bila lani rekordna letina, in sicer kar 1.300 kilogramov suhih semen na hektar. Podražitve so letos pomenile vsaj 3,5 evra višjo ceno litra olja. Ob tem so se podražili še druge surovine in gorivo. Ker nekaterim trenutno olja ne uspe prodati, je na trgu nastal presežek in je zato cena konec minulega leta nekoliko upadla,« opisuje Gorazd Kocbek.
Zanimivi tudi na Japonskem
In od kod vse dobivajo naročila? Kitajska je trenutno največji odjemalec iz tujine, sledijo Kazahstan, Japonska in Tajvan. Želijo si čim prej obuditi angleški, azijski in ruski trg. Večino olja – 80 odstotkov – še vedno prodajo slovenskim kupcem. Tujino, še posebej Dubaj, bodo tudi v prihodnje nagovarjali z bučnim oljem in kaviarjem.
So pa v letu 2021 popolnoma obnovili, dozidali in rekonstruirali staro poslopje, zagotovili večje prostore za oljarno in polnilnico, s tem pa povečali proizvodne zmogljivosti. »Izboljšali smo konkurenčnost, povišali dodano vrednost in spodbudili trženje kmetijskih proizvodov,« poudarja Mihaela M. Kocbek. Podjetje trenutno zaposluje štiri ljudi in ustvarja kar 73 tisoč evrov dodane vrednosti, lani so ustvarili dobrega pol milijona evrov.
»Dosegli smo vse postavljene cilje, kot so racionalizacija proizvodnje ter povečanje učinkovitosti in produktivnosti v vseh fazah poslovanja, uspešna izvedba investicij, ki bodo pripomogle k dolgoročnemu razvoju podjetja, zagotovili stalno visoko kakovost svojih izdelkov ter povečali prepoznavnost blagovne znamke doma in v tujini. Nadaljujemo razvoj novih izdelkov in širitev ponudbe ter vstopanje na zanimive trge, izboljšali smo zadovoljstvo zaposlenih in povečali učinkovitost delovnega procesa, s tem zagotovili stabilnost poslovanja, rast dohodka, likvidnost poslovanja in dolgoročni razvoj,« našteva Mihaela M. Kocbek.
Pred nedavnim so na strehe oljarne namestili sončne panele, s čimer so zagotovili, da je celoten objekt energetsko neodvisen.