Predstavljamo finaliste izbora za nagrado zmagovalec slovenskega izvoza. To so (po abecednem vrstnem redu): EKWB, ponudnik vodnih hladilnih sistemov za računalnike in računalnikov, Intra lighting, proizvajalec inovativnih pametnih svetil, Mitol, proizvajalec lepil na vodni osnovi, Podkrižnik, kjer razvijajo in proizvajajo pametno pogonsko tehniko, in Varis Lendava, proizvajalec gotovih lahkih betonskih kopalnic. Zmagovalca bomo razglasili na 8. Konferenci slovenskih izvoznikov v torek, 14. septembra, v Grand hotelu Union v Ljubljani.
Podlaga za izbor finalistov, med katerimi zmagovalca določi strokovna komisija, sta bili finančna in kvalitativna analiza izvoznikov. Člani letošnje strokovne komisije so Mojmir Mrak, akademski vodja projekta Izvozniki.si in redni profesor na Ekonomski fakulteti v Ljubljani, Sibil Svilan, predsednik uprave SID banke, Alessandro Pontoglio, vodja divizije poslovanje s podjetji in investicijsko bančništvo UniCredit Banke Slovenija, Borut Zebec, analitik UniCredit Banke Slovenija, Peter Frankl, direktor in odgovorni urednik Časnika Finance, in Jure Ugovšek, glavni analitik Časnika Finance. Strokovno komisijo so v minulih letih najbolj prepričali in bili zmagovalci Euro Plus, RLS Merilna tehnika, Adria Mobil, Kolektor Etra, Incom in Dewesoft.
Kako smo izbirali
Analitika iz UniCredit Banke Slovenija in s Časnika Finance med drugim pregledata prihodke, prihodke na tujih trgih, EBIT, EBITDA, ROE, ROA, stroške dela, število zaposlenih, dodano vrednost na zaposlenega, zadolženost in kazalnike likvidnosti. K sodelovanju smo povabili vsa izvozna podjetja, ki imajo najmanj deset milijonov evrov prihodkov in jih najmanj polovico ustvarijo na tujih trgih. Od tistih, ki so se z izpolnitvijo vprašalnika prijavili na tekmovanje, je uredništvo izbralo pet finalistov. Komisija jih je podrobno analizirala, ocenila njihov prispevek k poslovnemu okolju in stabilnost poslovanja ter preverila, kako poslujejo letos.
EKWB
O podjetju
EKWB je ponudnik izdelkov sistemov vodnega hlajenja za računalnike, ki je svojo ponudbo razširil na igralne računalnike in profesionalne delovne postaje.
Zaposleni
Lani so zaposlili 64 ljudi in leto končali s 162 zaposlenimi. Letos imajo že 46 novo zaposlenih, tako da jih je 208, do konca leta nameravajo zaposliti še 50 novih sodelavcev.
Izvoz
Navzoči so v 149 državah sveta. Na tujih trgih ustvarijo 99 odstotkov prihodkov. Podjetje ima uravnovešene prodajne poti:
neposredno prodajo prek lastne spletne strani, prodajo prek sistemskih integratorjev in partnerjev. Z vsemi imajo sklenjene pogodbe, pri neposredni prodaji si pomagajo z zunanjimi strokovnjaki, ki v spletno prodajo oziroma trženje prinašajo novosti in izboljšave ter tako prodajo hitreje, kot bi lahko sami. Neposredna prodaja poteka na kanalih, kot je Amazon. Poleg tega imajo tudi regijske predstavnike v Silicijevi dolini, na Kitajskem, v Tajvanu, Rusiji in Španiji. V ZDA imajo obrat za sestavo računalnikov in delovnih postaj. Na Kitajskem se dogovarjajo za dolgoročno sodelovanje pri proizvodnji računalnikov s tremi sistemskimi integratorji. Podjetje je član več združenj za polprevodnike in trajnostni razvoj.
Konkurenčne prednosti
Njihove konkurenčne prednosti so: močen tehnični in poslovni razvoj, močen poudarek na grajenju blagovne znamke od vsega začetka, mreža
slovenskih dobaviteljev, prodajna mreža v več kot 137 državah, izvrstna podpora kupcem, regijska predstavništva, partnerstva z velikimi globalnimi igralci, kot so Nvidia®, AMD, Intel, presežki v industrijskem oblikovanju, izvrstne tehnične rešitve in močna skupnost uporabnikov ter sledilcev, ki so oblikovalci mnenj.
Največji trije izvozni trgi in delež prodaje
Največji izvozni trgi so ZDA (41 odstotkov), Nemčija (11 odstotkov) in Združeno kraljestvo (sedem odstotkov).
Novi kupci
Pridobili so nekje sto novih B2B-kupcev, ki pomenijo okoli desetino prihodkov. Preostalo je segment B2C-kupcev, ki zaradi novih trgov občutno raste.
Glavni izvozni dogodki v letu 2020
Zelo so okrepili prodajno platformo. Pospešili so sodelovanje z velikimi partnerji iz panoge polprevodnikov in iz avtomobilske industrije ter sistemskimi integratorji. Reorganizirali so podjetje iz enovitega v štiri smiselne poslovne enote, kjer je vsaka enota odgovorna za zadovoljevanje določenega segmenta kupcev. Okrepili so domačo proizvodnjo in postavili proizvodnjo v ZDA.
Lani so oblikovali lasten virtualni dogodek, imenovan EXPO, in predstavili svoje tehnološke novosti, dosežke in načrte.
Izvozna strategija in naložbe
Cilj je rast prometa prek identificiranja potreb po novih izdelkih. Pri tem si pomagajo z analizo podatkov iz lastne spletne prodaje in z regionalnimi predstavniki.
Njihovi izdelki imajo relativno kratko življenjsko dobo, tako da je celotna organizacija podjetja prilagojena hitremu razvoju – zelo močen razvojni oddelek.
Trženjske akcije so zasnovane, da prek predstavitev novih izdelkov na trgu hkrati krepijo tudi vrednost blagovne znamke – zato priznani ljudje iz področja iger prihajajo k njim, da skupaj razvijajo izdelke. Imajo profesionalno produkcijo videovsebin, s katerimi želijo približati vodno hlajenje potencialnim kupcem. Trženjski doseg je globalen, vključujejo vplivneže (influencerje) na spletu ter širijo skupnost uporabnikov.
Navzoči so na mednarodnih sejmih: gre za tri večje sejme in nekaj manjših. Eden je v Tajvanu, preostali v ZDA.
Letos so močno okrepili razvojno in digitalno ekipo v Komendi in tam odprli nov obrat. Imajo nove regionalne predstavnike.
INTRA LIGHTING
O podjetju
Družinsko podjetje Intra lighting izdeluje arhitekturna svetila in ponuja celovite svetlobne rešitve po želji naročnika.
Zaposleni
Število zaposlenih v podjetju se konstantno veča, šteje že več kot 380 zaposlenih na nivoju skupine, več kot 220 v Sloveniji. Lani so zaposlili pet sodelavcev, letos že 15. Do konca leta načrtujejo še šest zaposlitev.
Izvoz
Svetila pod lastno znamko prodajajo na trgih 68 držav in so eden vodilnih ponudnikov pametne razsvetljave. Na tujih trgih ustvarijo 90 odstotkov prihodkov. V letu 2020 so imeli slabšo prodajo, saj zaradi epidemije niso imeli dostopa do kupcev. Letos se bodo približali rezultatom, ki so jih dosegli v letu 2019.
Navzočnost na tujih trgih utrjujejo tudi z ustanavljanjem podjetij, podružnic in lastnih pisarn na lokacijah, ki so strateško pomembne za podjetje, v letu 2020 so odprli poslovalnico v Italiji. Imajo poslovalnice na Nizozemskem, Hrvaškem, v Srbiji, Bosni in Hercegovini, Nemčiji, Združenih arabskih emiratih in ZDA.
Konkurenčne prednosti
Njihov portfelj izdelkov zajema več kot 50 družin svetil, ki dajejo rešitve za različne tipe projektov. So inovativni, pa tudi sposobni rešitve po meri vsakega posameznega naročnika oblikovati iz svojih standardnih rešitev in tudi manjše število svetil izdelati po konkurenčnih cenah.
Njihove glavne prednosti so: dober tržni položaj, nova digitalizirana tovarna, projektno načrtovanje celostnih svetlobnih rešitev, zagotavljanje sedemletnega jamstva za izdelke. Nagovarjajo vse ciljne skupine – investitorje objektov, arhitekte, oblikovalce svetlobe, oblikovalce interierjev in projektante.
Največji trije izvozni trgi in delež prodaje
Največji izvozni trgi so: Italija (11 odstotkov celotne prodaje), Francija (osem odstotkov), Nizozemska (sedem odstotkov).
Novi trgi
Vstopajo na trge Severne Amerike, kjer so v minulem letu odprli podružnico, in Jugovzhodne Azije.
Novi kupci
Pridobili so 35 novih kupcev, ki v skupnih prihodkih izvoza pomenijo šest odstotkov. V večini primerov gre za enkratne projekte, saj je bilo zaradi epidemije sklepanje trdnih dolgoročnih partnerstev oteženo.
Glavni izvozni dogodki v letu 2020
Projekt razsvetljave v poslovnih prostorih družbe Ati Offices (Dubaj, ZAE).
Projekt razsvetljave v Beo Shopping Centru (Beograd, Srbija).
Projekt razsvetljave v Crown Sydneyju (Sydney, Avstralija).
Projekt razsvetljave za Expo v Dubaju 2021
Izvozna strategija in naložbe
Prodaja je naravnana projektno. Poteka prek lastne prodajne mreže, distributerjev in agentov. Letos temu dodajajo prodajo prek spletne platforme. Lani so v Šempeter pri Gorici, kjer imajo upravno stavbo in logistični center, iz Mirna preselili še proizvodnjo in jo razširili. Naložba v novo tovarno je vredna 10,3 milijona evrov.
MITOL
O podjetju
Podjetje Mitol razvija in trži lepila za industrijsko, profesionalno in splošno rabo. Ima lasten razvojni oddelek in laboratorij.
Zaposleni
Lani so zaposlili devet ljudi, letos do junija tri, do konca leta 2021 jih nameravajo zaposliti še sedem.
Izvoz
Izdelke tržijo v 37 državah, večinoma v Evropi. Izvoz pomeni dve tretjini prodaje.
Glavni trgi so poleg domačega trga še države nekdanje skupne države, osrednja Evropa (Poljska, Češka, Romunija) in Rusija ter Ukrajina. V zadnjih letih pa se bolj usmerjajo tudi v zahodno Evropo.
Navzoči so na vseh največjih svetovnih sejmih (Hannôver, Köln, München). Prodajnim ekipam dajejo podporo prek spletne platforme. Sodelujejo s sestrskimi podjetji, ki so lokalno že močno uveljavljena. Nove posle pridobivajo prek referenčnih projektov.
V vsakoletnem poslovnem načrtu poudarijo tako imenovane building bloke, prek katerih povečujejo prodajo. Za letos so predvideli močen poudarek na Hrvaško in Srbijo. V obeh državah so zaposlili tehnično-prodajne specialiste in v Srbiji najeli tudi skladiščne prostore. Prav tako nameravajo dati večji poudarek na Češko in Italijo.
Konkurenčne prednosti
Podjetje ima lasten razvojni oddelek in laboratorij, kjer vedno poiščejo najboljšo rešitev za zahteve kupcev. Imajo tudi lastno proizvodnjo veziv – polimerizacijo. Odlikuje jih dobro razmerje med ceno in kakovostjo lepil. Njihova lepila imajo tudi visoko dodano vrednost in izredno prilagodljivost.
Največji trije izvozni trgi in delež prodaje
Največji izvozni trgi so: Hrvaška (24 odstotkov), Srbija (20 odstotkov) in Rusija (devet odstotkov).
Novi trgi
Vstopili so na trge: Ciper in Kuvajt.
Novi kupci
Pridobili so pet pomembnih novih kupcev in okrog 80 manjših v skupni vrednosti treh odstotkov prodaje.
Glavni izvozni dogodki v letu 2020
Vzpostavitev lastne prodajne mreže v tujini, saj so bili zaradi pandemije prisiljeni spremeniti strategijo nastopa na tujih trgih. V tujini imajo zdaj 12 lastnih prodajnikov. Usmerili so se v prodajo prek sestrskih podjetij. Tako so postavili nastavke za uspešen začetek prodaje v Bolgariji, Romuniji, Nemčiji in na Češkem.
Izvozna strategija in naložbe
Njihova prodaja je skoraj v celoti B2B, večina je prodaja industrijskim odjemalcem neposredno, preostalo gre prek distributerjev. Le slabe štiri odstotke prodaje je B2C oziroma v trgovine.
Neposredne kupce oskrbujejo prek podporne ekipe tehničnega marketinga, prodajne podpore in tržnikov na terenu. Z distributerji imajo večinoma pogodbene odnose in jih stalno podpirajo ter tudi redno obiskujejo.
Kar zadeva nove tehnologije, se usmerjajo na lepila z višjo dodano vrednostjo. Letos so postavili novo linijo za proizvodnjo zelo zahtevnih talilnih lepil.
Veliko se ukvarjajo z digitalizacijo, kjer pripravljajo posebno IT-platformo za podporo oddaljenim prodajnikom. Spletno stran letos prevajajo v štiri dodatne jezike.
PODKRIŽNIK
O podjetju
Podkrižnik je družinsko podjetij iz Nazarij, kjer že več kot tri desetletja izdelujejo pogonsko tehniko, ki se uporablja v številnih industrijah in aplikacijah. V zadnjih letih so razvoj usmerili v pametne pogonske sisteme za robotiko in e-mobilnost.
Zaposleni
V preteklem letu 2020 so zaposlili deset ljudi, letos pa še 12. Do konca leta 2021 so predvidene še štiri zaposlitve. Konec minulega leta je bilo zaposlenih 191 ljudi, konec leta 2021 se bo število povečalo na 205.
Izvoz
Obseg izvoza je 10,5 milijona evrov. Navzoči so v desetih državah. Delež izvoza pomeni 44 odstotkov prihodka, ker pa so njihovi partnerji tudi izvozna podjetja, se delež posrednega izvoza poveča na dobrih 70 odstotkov. Ko k temu dodamo še rezultate Podkrižnikovega nemškega podjetja Ora Drive, ki največ prihodkov ustvari prav v Nemčiji, potem skupina Podkrižnik z izvozom ustvari 85 odstotkov prihodkov.
Že desetletja so razvojni sistemski dobavitelj velikim svetovnim korporacijam, kar kaže na veliko medsebojno zaupanje. Njihova glavna prednost pred drugimi tekmeci je, da imajo svojo razvojno in raziskovalno skupino za najnovejše tehnologije in predelavo. Zagotovijo lahko najkrajši možni odzivni čas od ideje do prvega potrjenega izdelka in poznejše serijske proizvodnje. Posle dobivajo, ker so sposobni v najkrajšem možnem času ponuditi izdelek najboljše kakovosti in po konkurenčni ceni.
Pri novih projektih sodelujejo s fakultetami, inštituti, razvojno usmerjenimi podjetji in odjemalci na področju komponent pogonske tehnologije in pogonskih sistemov za različne aplikacije. Poleg drugih področij delovanja je podjetje prepoznalo velik potencial za nadaljnjo rast na področjih električne mobilnosti in robotike. S sistemom za električna plovila Edy'n je Podkrižnik letos poleti na tekmi v Benetkah premagal vso svetovno konkurenco.
V zadnjih 20 letih so odkupili nekaj programov od drugih podjetij v Sloveniji in Švici ter proizvodne lokacije v Nemčiji od Bosch Rexrotha, kar jim je dalo še več možnosti in prepoznavnosti na zunanjih trgih.
Konkurenčne prednosti
Njihova konkurenčna prednost so dolgoletne izkušnje in vrhunska ekipa na področju razvoja in raziskav. Strankam ponujajo razvoj mehatronskih sistemov, ki so optimizirani in razviti na podlagi želja strank. Razviti izdelki so prototipni, potrjeni in končno množično proizvedeni na namensko razviti opremi. Zaradi specifičnega znanja in dolgoletnih raziskav na področju preizkušanja materialov in oblik zobnikov so njihovi sistemi znani po tem, da prenesejo večje obremenitve pri manjši količini. Imajo lasten laboratorij s preizkusnimi sobami in merilno opremo, ki zagotavlja izvajanje kakovostnih poskusov, meritev in na koncu potrebno potrjevanje preizkusov, ki so zbrani v bazi podatkov.
Trije največji izvozni trgi in delež prodaje
Največji izvozni trgi so Nemčija (17 odstotkov), Madžarska (12 odstotkov) in Slovaška (13 odstotkov).
Glavni izvozni dogodki leta 2020
Začeli so se aktivno ukvarjati z razvojem drugih sorodnih sistemov, ki so potrebni v celovitem električnem pogonskem sistemu (akumulatorji, polnilne postaje, elektromotorji, regulacija, inteligenten nadzor). Tako strankam ponujajo celovite sistemske rešitve, ki so pametno krmiljene. Kot nadgradnjo uveljavljenih skupin izdelkov so prepoznali velik potencial za nadaljnjo rast na področjih elektromobilnosti in robotike.
Izvozna strategija in naložbe
Naložbe v zaposlene, dolgoročne pogodbe, razvoj, znanje in naložbe v opremo zagotavljajo zdravo rast v prihodnosti in priložnosti za širitev poslovanja. Visokotehnološka oprema, usposobljeno osebje, ustrezna tržna naravnanost, lasten razvoj so temelj za visokokakovostne izdelke in prodor na svetovni trg.
Načrtujejo predstavitev novih izdelkov na trgu z višjo dodano vrednostjo in od 10 do 15-odstotno organsko rastjo prodaje ter zaposlovanje novih kadrov, tudi prodajne ekipe.
VARIS LENDAVA
O podjetju
Varis je podjetje s 40-letno tradicijo. Dejavnosti podjetja so projektiranje, proizvodnja in montaža gotovih lahkih betonskih kopalnic.
Zaposleni
Trenutno zaposlujejo 250 delavcev. V letu 2020 je bilo na novo zaposlenih 43 delavcev. Letos so do julija na novo zaposlili 27 delavcev, do konca leta načrtujejo še 30 dodatnih zaposlitev. V zadnjih petih letih se je število zaposlenih povečalo za 85 ljudi.
Izvoz
Na tujih trgih so lani ustvarili 87 odstotkov prihodkov. V letu 2021 načrtujejo proizvodnjo 4.100 gotovih kopalnic.
Varis je eden od treh vodilnih evropskih ponudnikov gotovih kopalnic. Njihove prednosti so kakovost, odlična izvedba detajlov ter hitra odzivnost. V zadnjih petih letih so čiste prihodke od prodaje povečali kar za 231 odstotkov.
Želijo si, da bi bile njihove gotove kopalnice vgrajene v vsaj enem hotelu svetovnih hotelskih verig po vsem svetu.
Konkurenčne prednosti
Velike prednosti gotovih kopalnic kot modula v gradbenem objektu so: krajši čas gradnje, višja kakovost, fiksne cene, stalen nadzor nad vhodnimi surovinami, materiali, permanentna kontrola kakovosti izvedbe oziroma gradnje, kontrolirano ravnanje z odpadki, optimizirana poraba energentov. Do danes so izdelali več kot sto tisoč gotovih kopalnic.
Uveljavili so se kot dobavitelj v priznanih hotelskih verigah Sheraton, Novotel, Scandic, Hampton by Hilton, Motel One, Holiday Inn Express, Novum, Premier Inn, InterCity …
Glede na to, da je vsaka njihova gotova kopalnica unikat in da tehnologija in razvoj gresta v smeri digitalizacije, tudi oni postajajo razvijalec tehnoloških rešitev za investitorja oziroma kupca. V zadnjih letih kupec od njih ne dobi samo gotove kopalnice, izdelane po svojih načrtih, ampak prejme celoten servis od začetka projektiranja do končne gradnje, ki ga ima na voljo tudi po vgradnji. Imajo edinstven do okolja prijazen beton (zeleni beton).
Največji trije izvozni trgi in delež prodaje
Največji trg je Nemčija, kjer imajo 15-odstotni tržni delež in vsako leto prodajo od 70 do 80 odstotkov vseh izdelkov. Od 10 do 20 odstotkov prodajo še v Avstrijo in Švico.
Novi trgi
Trenutno izvajajo prodajne aktivnosti na Hrvaškem, Madžarskem, Švedskem, Danskem, v Belgiji, Rusiji …
Novi kupci
Pridobili so sedem novih kupcev, kar pomeni 31-odstotno letno rast.
Glavni izvozni dogodki v letu 2020
Sklenitev dolgoročne pogodbe s priznanim evropskim gradbincem Implenia.
Vstop v novo hotelsko verigo Premier Inn.
Pridobitev projekta »Tower One – najvišji poslovno-hotelski objekt v Frankfurtu« s 352 gotovimi kopalnicami v 49 etažah.
Pridobitev posla »Donau City 3« z 800 gotovimi kopalnicami na Dunaju. Objekt je v sklopu objektov »Donau City 1,2 in 3«, ki so najvišje stolpnice v Avstriji.
Izvozna strategija in naložbe
V Nemčiji so leta 2003 ustanovili hčerinsko družbo Varis Fertigbäder GmbH, prek katere pokrivajo projekte na nemškem in švicarskem trgu. Tržna strategija temelji na neposredni prodaji na tuje trge, torej obdelovanje trga iz matične družbe v Lendavi. Na tradicionalnih trgih, Nemčiji, Avstriji in Švici, prodajajo prek zastopnikov.
Prodor na nove trge lahko traja več let, saj ne gre za klasičen izdelek, saj mora prefabricirana gotova kopalnica biti načrtovana, zato to pomeni, da je treba o prednostih gradnje z gotovimi kopalnicami prepričati projektante in arhitekte.
Med največjimi naložbami v minulem letu je bila gradnja nove proizvodne hale v velikosti 2.400 kvadratnih metrov. Naložba je vredna 1,8 milijona evrov.