Kdo je izumil videoigre in katera je bila prva?

Današnje videoigre so precej drugačne od tistih prvih.
Fotografija: Igralni avtomat. Foto: Shutterstock
Odpri galerijo
Igralni avtomat. Foto: Shutterstock

Nekateri ljudje se preprosto radi igrajo z vsem, kar jim pride pod roke. Pravzaprav je delež takih ljudi zelo velik in skoraj vsakič, ko nekdo izumi nekaj novega, najdejo način, kako se s tem igrati. Z računalniki ni nič drugače, vendar so se lahko z njimi najprej igrali le odrasli in izučeni ljudje.

Leto 1951 in Mark I

Christopher Strachey sicer ni izumil sodobnih računalnikov. Prvega je videl šele leta 1951, nekaj let po tem, ko so bili zasnovani prvi računalniki, navaja Noah Wardrip-Fruin, profesor računalniških medijev. Vendar se je med študijem v Angliji družil z Alanom Turingom, ki je bil eden od izumiteljev sodobnih računalnikov, piše Wardrip-Fruin na spletni strani The Conversation.

image_alt
Še vedno delujoč računalnik Apple 1 prodan za 350.000 evrov

Ko je Strachey izvedel za nov računalnik Mark I, ki je bil dostopen na univerzi v Manchestru v Veliki Britaniji, je lahko Turinga prosil za kopijo priročnika za programiranje. Priročnik je preučil, nato pa je dobil priložnost napisati program za računalnik. Ljudje so bili nad njegovim delom tako navdušeni, da je imel kmalu dostop do računalnika, kadarkoli je imel prosti čas v službi učitelja.

Vodovodar Mario iz serije iger Super Mario. Foto: Nintendo
Vodovodar Mario iz serije iger Super Mario. Foto: Nintendo
Strachey je šolske odmore preživljal z delom na programu za igranje šaha, ki je bil za tiste čase izjemno zapleten. Igralci so svoje poteze pisali na 'teletip', pisalni stroj, elektronsko povezan z računalnikom, ki je poteze natisnil na papir in jih poslal v računalnik. Stroj je lahko predvideval različne možne in nasprotnikove poteze, da bi izbral, kaj naj naredi naprej, in se »norčeval iz igralcev zaradi posebej slabih potez,« pojasnjuje Wardrip-Fruin.

Spacewar!

Ljudje sicer še vedno igrajo videoigre v različicah družabnih iger ali iger s kartami, vendar te običajno niso prva stvar, na katero pomislimo, ko nekdo reče 'videoigre'. Običajno ljudje pomislijo na video zaslon, ki prikazuje simuliran prostor z eno ali več funkcijami, ki jih igralec lahko nadzoruje v tem prostoru, denimo drsenje po nebu v igri The Legend of Zelda: Breath of the Wild ali stavbe in ljudi v igri Civilization.

image_alt
Kdo je izumil prvo puško?

Naslednji velik korak k takšnim igram se zdaj imenuje Tenis za dva, čeprav igra ob nastanku še ni imela imena, navaja Wardrip-Fruin. William Higinbotham jo je z ekipo ustvaril kot demonstracijo na dnevu za obiskovalce leta 1958 v nacionalnem laboratoriju Brookhaven v New Yorku. S staromodnim analognim računalnikom so ustvarili stranski pogled na teniško igrišče, ki je prikazoval tla, mrežo in žogico, ki bi preletela mrežo, vendar so ga razstavili po enem dnevu obiska.

Videoigra World of Warcraft. Foto: Ina Fassbender / Reuters
Videoigra World of Warcraft. Foto: Ina Fassbender / Reuters

Spacewar! je bil še en predstavitveni projekt, ki ga je leta 1962 izdala skupina inženirjev MIT. Ta igra je navdušila računalniški svet. Revija Rolling Stone je celo sponzorirala kampanjo 'Spacewar! Olympics' leta 1972. To je bila neverjetna raven publicitete v času, ko večina ljudi še nikoli ni videla računalnika v živo, še manj pa igrala videoigre.

image_alt
Nvidia preslepila na tisoče strokovnjakov

Spacewar! je bila prva igra, ki je omogočala vse tisto, kar ljudje danes običajno pričakujejo od videoigre. Imela je simuliran prostor s predmeti, ki so se premikali naokoli. V tem primeru je šlo za vesolje z zvezdami in osrednjim soncem, ki je imelo gravitacijo. V tem prostoru so bili elementi, ki so jih igralci nadzorovali, zlasti dve vesoljski ladji, ki sta se spopadli. Poleg tega so bili na voljo tudi vizualni dodatki, kot je ogenj, ki je izhajal iz zadnjega dela ladij, ko so igralci uporabljali pogonske motorje za premikanje.

Videoigre so se v domovih prvič pojavile leta 1972 z izdajo igralne konzole Magnavox Odyssey. Inženirji v podjetju so takrat kmalu prišli na idejo o žogici, ki se udarja naprej in nazaj: elektronski pink-ponk, predhodnik igre Pong, ki je postala zelo priljubljena. Od takrat so videoigre postale vse močnejša sila v svetovni kulturi, poganjali so jih ljudje, ki radi igrajo.

Več iz rubrike