Slovenija

Tožilstvo je zavrglo prijavo KPK zaradi projekta avtocestne policije

Ljubljana, 23. 01. 2023 07.27 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 6 min
Avtor
Damjana Seme
Komentarji
98

Posebni oddelek Specializiranega državnega tožilstva je po naših informacijah zavrgel prijavo Komisije za preprečevanje korupcije (KPK), ki se je nanašala na sume kaznivih dejanj pri projektu avtocestne policije. Po opravljeni reviziji domnevno spornih praks pri ustanovitvi in financiranju avtocestne policije je zadevo obravnavala tudi KPK in ugotovila, da obstajajo razlogi za sum kaznivih dejanj, zato so zadevo predali tožilstvu. Tam pa menijo, da ne gre za kazniva dejanja, zato so prijavo zdaj zavrgli. O nepravilnostih sta bila sicer obveščena tudi Urad RS za nadzor proračuna in Državno odvetništvo.

Vodenje Uprave avtocestne policije je leta 2021 prevzel Andrej Jurič, notranji minister pa je bil Aleš Hojs.
Vodenje Uprave avtocestne policije je leta 2021 prevzel Andrej Jurič, notranji minister pa je bil Aleš Hojs. FOTO: Policija

Redna notranja revizija poslovanja Uprave avtocestne policije je bila zaključena junija lansko leto. Ker je revizor ugotovil več različnih nepravilnosti, so revizijsko poročilo pod drobnogled vzele še druge pristojne institucije, Komisija za preprečevanje korupcije, Urad za nadzor proračuna in Državno odvetništvo. KPK je takoj uvedla preiskavo in preučila Sporazum o medsebojnem sodelovanju z namenom izboljšanja varnosti na avtocestah in hitrih cestah ter vso ostalo dokumentacijo, ki se je nanašala na projekt financiranja avtocestne policije.

Sporazum so decembra 2020 sklenili Ministrstvo za notranje zadeve (MNZ), Policija, Ministrstvo za infrastrukturo in DARS. KPK je presodila, da pri sporazumu ne gre za kršitve na področju nasprotja interesov, kar sodi v pristojnost komisije, ampak da gre za sume kaznivih dejanj, zato so zadevo predali Specializiranemu državnemu tožilstvu (SDT). Ker je bilo ugotovljeno, da iz zadeve izhajajo razlogi za sum storitve kaznivega dejanja, za katerega se storilec preganja po uradni dolžnosti, je Komisija prijavo odstopila v pristojno reševanje SDT, so avgusta lani sporočili iz KPK.

Z notranjega ministrstva pa so takrat sporočili, da je revizor projekt revidiral po uradni dolžnosti in po prihodu ministrico za notranje zadeve Tatjano Bobnar seznanil z ugotovitvami. Kot so zapisali v sporočilu za javnost, so bili kritični do sistema sodelovanja z družbo DARS tudi v delu dogovora, ki je določal, da MNZ plačuje Družbi za avtoceste mesečni pavšal v višini 2.837 evrov z DDV za paket storitev, ne da bi bile v skladu z določbami Zakona o javnih financah mesečno izkazane dejansko opravljene storitve. Prav tako so bili kritični do sofinanciranja nakupov opreme in vozil s strani Darsa, ker naj bi se to smatralo kot donacija, kar pa naj ne bi bilo v skladu z Zakonom o javnih financah, ki predvideva, da z donacijo za državo ne nastane nobena obveznost, niti v obliki protidajatve niti v obliki protistoritve.

Na slovesnosti ob začetku delovanja ljubljanske enote avtocestne policije so bili tudi direktor Uprave avtocestne policije Andrej Jurič, takratni prvi mož slovenske Policije Anton Olaj in nekdanji notranji minister Aleš Hojs.
Na slovesnosti ob začetku delovanja ljubljanske enote avtocestne policije so bili tudi direktor Uprave avtocestne policije Andrej Jurič, takratni prvi mož slovenske Policije Anton Olaj in nekdanji notranji minister Aleš Hojs. FOTO: Aljoša Kravanja

Opozorili so še na stališče Računskega sodišča, da v kolikor je država v zameno dolžna zagotoviti določeno protistoritev, pravni posel izgubi naravo brezplačnosti, torej donacije, in pridobi elemente sponzorstva. Tesno in prepleteno razmerje ter celo zelo visoko pričakovano, več deset milijonsko sofinanciranje avtocestne policije lahko po naši oceni potencialno povzroči dvome v korektnost nadzora nad družbo DARS kot upravljavcem avtocest ali gospodarskim subjektom v delu, ki ga izvaja v skladu s svojimi zakonskimi pooblastili avtocestna policija oziroma druge enote Policije, so zapisali na notranjem ministrstvu, zato so za presojo spornega sporazuma med Policijo in družbo DARS zaprosili tudi Državno odvetništvo.

Tam so bili mnenja, da je takšna ureditev nejasna tudi v smislu razmejitve med pristojnostmi Policije in Družbe za avtoceste ter da so nejasno definirani obseg, cena, naročanje in potrjevanje storitev. Prav tako tudi plačevanje prek pavšala, zahtevek za sofinanciranje, financiranje zakonskih pristojnosti, ekonomska neravnovesja, prepletanje sicer izključno pristojnosti Policije z nalogami družbe DARS, ki z vidika Zakona o Družbi za avtoceste v RS ne sodijo v domet koncesijske pogodbe. Prav tako so bili mnenja, da tudi povezava z visokimi zneski donacij s strani Darsa lahko ustvarja videz vplivanja na neodvisno in kakovostno izvajanje pristojnosti Policije v razmerju do Družbe za avtoceste.

Komisija za preprečevanje korupcije, ki jo vodi Robert Šumi, je ugotovila, da gre pri projektu avtocestne policije za sume kaznivih dejanj, tožilstvo pa tega ni potrdilo.
Komisija za preprečevanje korupcije, ki jo vodi Robert Šumi, je ugotovila, da gre pri projektu avtocestne policije za sume kaznivih dejanj, tožilstvo pa tega ni potrdilo. FOTO: KPK

Na notranjem ministrstvu ustavili takšno obliko financiranja

Da so pristojne institucije opozarjale, da so podani sumi kaznivih dejanj iz naslova oškodovanja premoženja, je potrdila tudi takratna notranja ministrica Tatjana Bobnar, ki je bila mnenja, da je bil projekt avtocestne policije predvsem projekt politike in ne stroke ter da je šlo le za neracionalno dodatno kopičenje delovnih mest.

Prometna stroka v Policiji je taki obliki, v kakršni je bila avtocestna policija vzpostavljena, nasprotovala oziroma opozarjala na velike pomanjkljivosti. Projekt je bil grajen na trhlih temeljih, pa ne samo z vidika velikega kadrovskega pomanjkanja, ki Policijo pesti že vrsto let in so zato, da so napolnili enote avtocestne policije, šibili na drugi strani postaje prometne policije. Ampak tudi zato, ker je izveden na pravno vprašljiv način, je lansko leto povedala v pogovoru za našo spletno stran.

Na revizijo se je takrat odzval prvi mož slovenske Policije Boštjan Lindav, ki je dejal, da je revizija projekta pokazala določene hude pomanjkljivosti. Za Policijo, ki je preiskovalni organ in bi morala biti zgled transparentnosti, je to nesprejemljivo. Verjamem, da bodo vse nadzorne institucije korektno izvedle postopke iz svojih pristojnosti in tudi ustrezno ukrepale. V reviziji so bile ugotovljene tudi pomanjkljivosti na strani Policije, zato je bil odrejen dodatni strokovni nadzor nad delom Uprave avtocestne policije.

Na MNZ so nato ustavili črpanje sredstev iz tega vira financiranja, je sporočil takratni v. d. generalnega sekretarja Gregor Novak. Policija je pristopila k drugačni ureditvi delovanja policije na avtocestah, da bi se odpravil dvom v neodvisnost in zakonitost delovanja Policije v razmerju do Darsa, je povedal in opozoril, da naj bi šlo pri tem projektu za sume kaznivih dejanj, ki lahko pomenijo oškodovanje javnih sredstev, za kar pa so pristojni drugi organi. DARS je financiral z donacijo, ta pogodba je danes pod presojo, kako so te donacije potekale oziroma ali so to sploh lahko donacije. Drugače pa je Policija financirala določene najemne storitve Darsa, ki so nekonkretizirane in iz tega naslova je vprašljivo tudi to financiranje, je pojasnil Novak.

Dogovor med Policijo in družbo DARS je predvideval tudi sofinanciranje nakupa vozil in opreme.
Dogovor med Policijo in družbo DARS je predvideval tudi sofinanciranje nakupa vozil in opreme. FOTO: Aljoša Kravanja

Tožilstvo je zdaj presodilo, da domnevne nepravilnosti in sporno financiranje nimajo znakov kaznivih dejanj, kar pa še ne pomeni, da projekta ne bodo sankcionirale druge ustanove, saj so določene nepravilnosti lahko tudi predmet odškodninskih zahtevkov in sodnih postopkov. Za kazenski pregon morajo namreč biti izpolnjeni vsi znaki kaznivega dejanja, ki pa jih tožilci očitno niso našli. Kako se bodo na to odzvali v Komisiji za preprečevanje korupcije, bomo poročali.

Kaj vse je pri projektu avtocestne policije zmotilo Službo za notranjo revizijo?

Kot že rečeno, sporna so se jim zdela plačila MNZ za mesečni pavšal za paket storitev Darsu, ne da bi bile izkazane dejansko opravljene storitve, kot to določa Zakon o javnih financah. Ni bilo konkretno opredeljeno, kaj se plačuje, dejanska količina storitev, lokacija, kvadratura in cena souporabe poslovnih prostorov, cene za preusmeritev prometa in podobno.

Zmotilo jih je tudi, da je bil sporazum sklenjen za nedoločen čas, dogovor med Policijo in Darsom pa za obdobje, dokler velja koncesijska pogodba, torej do leta 2060.

Medtem ko so vsi zakoni, ki so urejali izvrševanje proračuna v obdobju, na katero se nanaša revizija, določali omejen prevzem obveznosti le še za dve prihodnji leti. Obstajajo sicer tudi izjeme, ko se pogodbe lahko sklenejo za daljše časovno obdobje, vendar pa postavke iz paketa storitev Darsa po mnenju revizorja ne sodijo med izjeme oziroma pogodbe, ki bi se lahko sklepale za nedoločen čas.

Revizor je opozoril na nenavaden način financiranja avtocestne policije, ko naj bi šlo za dogovor, da si mora Policija prizadevati čim hitreje povečati prisotnost policije na avtocestah in v tem okviru izvesti organizacijske spremembe Policije, zagotoviti prisotnost policistov v centralnem nadzornem centru, uvesti mešane patrulje in podobno, DARS pa bo za ta namen izboljšanja varnosti med drugim sofinanciral opremo in vozila, je zapisal. Ob tem še poudarja, da v navedenih predpisih, ki urejajo področje financiranja dejavnosti neposrednih proračunskih uporabnikov, ni zaslediti možnosti pridobivanja sponzorskih sredstev. Pojem sponzoriranja v zakonodaji, ki se uporablja za proračun, ni opredeljen, še piše v revizijskem poročilu.

Računsko sodišče in Komisija za preprečevanje korupcije pa sta se že večkrat izrekla, da ravnanje, za katerega ni podlage v veljavni pravni ureditvi, torej tudi sponzorstvo, ni zakonito, še navaja revizor.

  • image 4
  • image 5
  • image 6
  • image 1
  • image 2
  • image 3

KOMENTARJI (98)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

zmago56
23. 01. 2023 14.20
+7
Cestno policijo so ukinili zato, da ne bi slučajno kakega zadrogiranega ministra z nevarno vožnjo ustavili.
frenk707
23. 01. 2023 14.44
-5
Nasprotno,.... da ne bi pijanih janševcev, ki se vračajo iz pogajanj za donacijo vreče čebule, kaznovali, ker so posedovali in bili pod vplivom psihoaktivnih substanc.
DKR
23. 01. 2023 15.11
+3
Joj, kak bebec si ti frenkec, noro. Veliko bebcev je na tem forumu, a ti si prvi med njimi.
Uporabnik1908615
23. 01. 2023 13.18
+8
UKINJATI AVTOCESTNO POLICIJO JE BILA ŠE ENA VELIKA NEUMNOST POKVARJENEGA GOLONJAKA
frenk707
23. 01. 2023 14.23
-5
Ustanavljati avtocestno policijo, z namenom koruptivnih dejanj in parkirišča za odslužene ubogljive kadre janšizma, je bila ena od mnogih škodljivih potez pacientove vlade.
Castrum
23. 01. 2023 13.02
+7
Mimogrede, KPK je sprožil preiskavo, ko ha Pivčeva peljala s seboj družino v Vinakras, kjer so jedli in pili.......premier Golob je s seboj v Vatikan peljal prijateljico, kjer so tudi jedli in pili, KPK je pa tiho.....
Slovenecsem
23. 01. 2023 11.56
+9
Šumi, levičarski aparatčik!!! Pogorel si!!
Trippin balls
23. 01. 2023 12.26
-7
Pegasus2
23. 01. 2023 12.37
+11
DKR
23. 01. 2023 13.16
+8
Polpismeni Blue Dream pametuje o slovenščini :))))))) Mišek, v SSKJ ( vem, da nimaš pojma, kaj neki je to) vtipkaj to " nenavadno " besedo in počasi preberi...morda bo pa šlo. Ampak, počasi :)))).
Trippin balls
23. 01. 2023 11.55
+0
kje je Olajeva karma. izgleda še spi
Vseslovenski
23. 01. 2023 11.43
+3
Pink-ponk, levi-desni, pink-ponk, desni-levi... Kaj pa državljani in državljanke? Kaj bodo politiki naredili v dobro vseh nas, da bomo dostojno živeli v državi Sloveniji??
tine maline
23. 01. 2023 13.10
+3
ste zbrali...plešite po cestah, v zdravstvu in izobilju. Levica zmeraj prinaša blagostanje in raj ....samo zase!
Primula1
23. 01. 2023 11.29
+4
Treba ščititi svoje. Slovenija je premajhna, vsi vse poznajo, vsi so bili sošolci...al pa v žlahti...
igy02
23. 01. 2023 11.16
+6
Sovraštvo je grozno čustvo. To koalicijo poganja neverjetno sovraštvo. Ne more se dobro končati. Ko se sovraži, ne ločiš več, kaj je dobro in kaj je napak.
FIRBCA
23. 01. 2023 11.10
-6
a slike morjo bit z maskam je to reklama
lokson
23. 01. 2023 10.59
+7
Grem v lokal na kavo. KPK je ugotovil da je to zelo sporno, ker obstaja možnost da se ga napijem in srečam kakšno luštno.
Petur
23. 01. 2023 10.51
-6
namesto da bi jih na hitro spakirali,so jim dali še krila!policija ne opravlja svojega dela,razen grabljenja denarja,kar bi bilo še dodatno s takoimenovano avtocestno,da se ne govori koliko bi gospoda državo stala!
kritika1
23. 01. 2023 10.41
+13
No Šumi, sedaj pa obleci uniformo in pojdi delat. Veste, ko se bodo vse te silne prijave o tem kar se je dogajalo v prejšnjem mandatu razblinile boste ugotovili svetovni nateg. Dojeli boste, da je bila ukinitev AC policije velika napaka, katere posledice že čutimo vsi, samo plesoča vlade še ne.
slim386
23. 01. 2023 10.54
-15
Res velika napaka ja 🤣🤣🤣 rabimo še več inkasantov 🤣🤣 ne bluzi svečkar
Pegasus2
23. 01. 2023 12.38
+1
Trippin balls
23. 01. 2023 10.30
+1
jaz sem mali psihopat, psiho psiho path
eugene
23. 01. 2023 10.29
+1
Trippin balls
23. 01. 2023 10.22
-9
Ta psihotični Olaj in Hojs z zamaknjeno glavo v levo sta ko ena psihopata
borjac
23. 01. 2023 10.16
-4
Ob vseh teh pravnih postopkih, okrog Avtocestne policije ali je zakonito ali ne, ali ................. me mene kot Slovenskega davkoplačevalca zanima samo par realnih stvari: koliko in kakšne super hitre avtomobilov so kupili ??(kajti električnih Twingov verjetno niso kupili), koliko so ti avtomobili stali ??, kakšne plače naj bi imeli ti speedy policisti, ki vozijo te avtomobile ??, kakšne plače imajo oziroma so imeli šefi te policije in koliko jih je bilo ??, koliko stane tehnična , logistična podpora tej Slo. avtocestni Policiji ?? in seveda KOLIKO STANE VSE SKUPAJ ??? upam da so se v teh letih policisti naučili šteti da nam te podatke lahko dajo na vpogled, in za konec še primerjava z Nemško Avtocestno policijo, koliko km avtocest pokrivajo oni in koliko jih pokrivamo mi, koliko avtomobilov na km imajo oni in koliko mi, in seveda koliko šefov imamo mi in koliko oni, to da je naša avtocesta od Italije do Madžarske dolga 350 km , no pa vse ostale avtoceste skupaj še 300 km, pa zaokrožimo navzgor in imamo 1000 km vseh Avtocest v Sloveniji, koliko je že do Berlina ???
marker1
23. 01. 2023 10.25
+8
Saj ni važno koliko stane, če vlada brez kančka slabe vesti prekliče dogovorjen nakup boxerjev kljub odškodnini 10 milijonov EUR.
Castrum
23. 01. 2023 10.32
+12
@marker, odškodnina za preklic nakupa oklepnikov, je 70 milijonov € ali povedano drugače: najmanj 700 novih stanovanj za mlade družine oziroma - če poslušamo Lukca da bo gradil po 7€ za kv.meter, potem je to 200.000 stanovanj!😋😎
borjac
23. 01. 2023 10.52
-7
Vidva Castrum in marker sta verjetno policista, ker sploh nista razumela vprašanja, oziroma so vam zamenjali listke z napisanim odgovorom, še dobro da nista čitala tisti listek o Velenjskem premogovniku, jaz sem pisal o Avtocestni policiji in stroških.
reaf
23. 01. 2023 10.10
+7
Na koncu izpade, da je bil Štefanec še najboljši ... 🤣 Tale KPK je pa taka farsa, da si niti centa plače ne zaslužjo!!! Upam, da jih je vsaj malo sram ...
igy02
23. 01. 2023 11.18
+0
Uporabnik1884443
23. 01. 2023 10.06
+10
Kaj ni nobenih kazenskih sankcij za zlonamerno prijavo
frenk707
23. 01. 2023 14.27
+0
Jih je pacientova vlada vse brisala iz zakonodaje, da bi lahko v miru vladali.
Castrum
23. 01. 2023 10.02
+11
Že večkrat videno - KPK je farsa! Edini "uspeh" KPK je bil leta 2013, ko so zrušili vlado Janeza Janše. Od takrat pa do danes nimajo NITI enega uspeha. Nič. Niente!
reaf
23. 01. 2023 10.00
+9
A Banditelli pa ni bil dost dober za to vlado??? Aja ljubljanski šerif ga baje na mara ...🤔