Slovenija

Računsko sodišče: Na MZ in ZZS ne vedo, koliko in katere zdravnike potrebujemo

Ljubljana, 04. 10. 2021 08.44 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 10 min
Avtor
Maja Račič, STA, T.H.
Komentarji
88

Računsko sodišče je izdalo revizijsko poročilo o učinkovitosti vstopa zdravnikov na trg dela med letoma 2008 in 2019. Kot so ugotovili, niti na ministrstvu za zdravje niti na Zdravniški zbornici Slovenije ne vedo, koliko zdravnikov je treba dodatno zagotoviti, katerih specialistov najbolj primanjkuje, prav tako nimajo načrta, kako bi ta primanjkljaj nadomestili. Zdravniška zbornica se s temi ugotovitvami ne strinja, zdravstveni minister Janez Poklukar pa pravi, da te niso nič novega.

Z izvedbo revizije so se odzvali "na številna opozorila zdravniške stroke v zadnjih letih, da v Sloveniji primanjkuje zdravnikov, še posebej pa zdravnikov družinske medicine", navajajo na Računskem sodišču (RS).

Pregledali so poslovanje Ministrstva za zdravje (MZ) in Zdravniške zbornice Slovenije (ZZS) v zvezi z zagotavljanjem učinkovitega vstopa zdravnikov na trg dela in izboljševanja razmerja med potrebnim ter razpoložljivim številom zdravnikov. Kot pravijo, so pri tem prvenstveno iskali odgovor na vprašanje, ali sta ministrstvo in zbornica poskrbela za to, da so dejanske potrebe po zdravnikih znane, ali so znani tudi razlogi za pomanjkanje zdravnikov in ali se ti uspešno odpravljajo.

"Določanje števila in vrst specializacij ni bilo pregledno, enotno in natančno," ugotavlja Računsko sodišče.

"V obdobju, na katero se nanaša revizija, MZ in ZZS po mnenju računskega sodišča nista bila učinkovita pri skrbi za učinkovit vstop zdravnikov na trg dela, poleg tega pa ni bilo mogoče potrditi, da sta bila učinkovita pri izboljševanju razmerja med potrebnim in razpoložljivim številom zdravnikov," so zapisali v svojem poročilu. Računsko sodišče je namreč ugotovilo, da ministrstvo in zbornica nista poskrbela za ugotavljanje dejanskih potreb po zdravnikih niti za ugotavljanje razlogov za morebitno pomanjkanje zdravnikov v okviru posameznih specialnosti. "Zaradi tega tudi nista mogla poskrbeti za to, da bi se razlogi za domnevno pomanjkanje zdravnikov uspešno odpravljali," menijo na računskem sodišču.

Kot še opozarjajo, noben deležnik ne ugotavlja, koliko efektivnih ur zdravniškega dela na mesec opravi posamezni zdravnik v okviru različnih oblik izvajanja zdravniške službe in pri različnih izvajalcih v mreži javne zdravstvene službe (kot na primer na podlagi pogodbe o zaposlitvi, podjemnih oziroma drugih pogodb civilnega prava ali na podlagi izstavljenih računov za opravljeno zdravstveno storitev). "Podatki o tem, koliko je vsak posamezni zdravnik dejansko aktiviran v zdravniški službi, ne obstajajo, poleg tega pa ni vzpostavljen ustrezen sistem ocenjevanja potreb po zdravnikih," pojasnjujejo na računskem sodišču.

Kot dodajajo, sistem ugotavljanja potreb po zdravnikih ni bil učinkovit "predvsem zaradi odsotnosti vrste ključnih elementov, ki bi jih moralo zagotoviti ministrstvo za zdravje, in sicer predvsem zaradi odsotnosti celovito določene mreže javne zdravstvene službe, določitve zdravniških delovnih mest, natančne metodologije za ugotavljanje potreb po zdravnikih in odsotnosti analiz obremenitev zdravnikov".

Minister za zdravje Janez Poklukar
Minister za zdravje Janez Poklukar FOTO: Bobo

Določanje števila in vrst specializacij je bilo večinoma nepregledno in arbitrarno

Ker MZ in ZZS nista poskrbela za sistemsko ureditev ocenjevanja trenutnih, kratkoročnih in srednjeročnih potreb po zdravnikih, sta potrebe po zdravnikih ugotavljala vsako leto sproti, in sicer izključno v okviru javnih razpisov za specializacije. "Ob odsotnosti predpisane natančne metodologije za ugotavljanje potreb sta tako pri vsakem razpisu pripravila lastni metodologiji, na podlagi katerih pa je bilo določanje števila in vrst specializacij večinoma nepregledno in arbitrarno," menijo.

Pri določanju potreb po specializacijah so tako imeli največjo težo predlogi nacionalnih koordinatorjev, "pri čemer pa njihova vloga ni bila vnaprej natančno določena in zato njihovo delovanje za potrebe določitve specializacij tudi ni bilo enotno". Določanje števila in vrst specializacij tako ni bilo pregledno in enotno, niti natančno, ocenjujejo na računskem sodišču. "Obstoječa ureditev je omogočala, da so se potrebe po zdravnikih in s tem po specializacijah v praksi ugotavljale 'od spodaj navzgor' namesto od 'zgoraj navzdol', kar je lahko pomenilo, da potrebe niso bile nujno realne," so zapisali. Zato so bili po njihovi oceni postopki določanja specializacij neučinkoviti, saj ni bilo mogoče potrditi, da so bile določene tiste vrste in tako število posameznih vrst specializacij, po katerih so bile dejanske potrebe.

"Ministrstvo za zdravje v 12-letnem obdobju ni poskrbelo za pripravo realnih zdravniških standardov in normativov, ki bi temeljili na izvedenih analizah dejanskih in možnih obremenitev zdravnikov in bi predstavljali eno od temeljnih podlag za oblikovanje mreže javne zdravstvene službe," so kritični na računskem sodišču, kjer so ugotovili tudi, da je MZ namesto tega prepustilo pripravo zdravniških standardov in normativov Zdravniški zbornici Slovenije in sindikatom. "Ti so zdravniške standarde, ki temeljijo na glavarinskem sistemu, sprejeli leta 2011 v Modri knjigi standardov in normativov zdravnikov in zobozdravnikov, ministrstvo za zdravje pa jih je zaradi sočasnih stavk zdravnikov potrdilo, čeprav so bili pomanjkljivo pripravljeni in čeprav ni proučilo pričakovanih učinkov njihovega sprejetja na vzdržnost zdravstvenega sistema," izpostavljajo na računskem sodišču. 

Predsednica Zdravniške zbornice Slovenije Bojana Beović
Predsednica Zdravniške zbornice Slovenije Bojana Beović FOTO: Bobo

Dosedanji ukrepi niso učinkovali na razbremenitev družinskih zdravnikov, temveč ravno obratno

Računsko sodišče pa je v reviziji na podlagi analize obremenitev družinskih zdravnikov ocenilo, da glavarinski količniki ne odražajo nujno realnega stanja glede obremenitve posameznega zdravnika. "To je pomembno predvsem zato, ker je Ministrstvo za zdravje dopustilo, da je na glavarinski sistem vezana večina postopkov (kot na primer pravica zdravnikov do odklanjanja zavarovanih oseb, nagrajevanje zdravnikov, sporočanje potreb izvajalcev zdravstvene dejavnosti po zdravnikih v okviru postopkov določanja števila in specializacij)," so zapisali na sodišču.

Ob odsotnosti potrebnih podatkov za natančno ugotovitev obstoječih zmogljivostih zdravnikov in ob odsotnosti natančno določene metodologije za ugotavljanje potreb po zdravnikih, MZ in ZZS nista imela temeljnih pogojev za ugotavljanje primanjkljaja zdravnikov specialistov na določenih specialističnih področjih in po regijah, nadalje ocenjujejo. "Vendar pa je Ministrstvo za zdravje v letu 2017 razvilo model, ki bi po mnenju računskega sodišča lahko bil podlaga za učinkovito načrtovanje zdravniškega kadra," menijo na računskem sodišču.

"Ni znano, zakaj naj bi bili zdravniki ob skoraj 32-odstotnem porastu števila vseh zdravnikov, zaposlenih v mreži javne zdravstvene službe v 12-letnem obdobju, in ob naraščanju letnega števila specializantov v tem obdobju (v letu 2008 jih je bilo 1174, v letu 2019 pa že 1714) ter nenazadnje ob praktično nespremenjenem številu prebivalcev v Republiki Sloveniji v tem obdobju preobremenjeni," izpostavlja računsko sodišče.

Čeprav ministrstvo za zdravje ni zagotovilo ključnih podlag za ugotavljanje potreb po zdravnikih, pa je v zvezi z domnevnimi preobremenitvami zdravnikov izvajalo več aktivnosti in ukrepov, "vendar pred tem ni analiziralo predvidenih učinkov teh ukrepov na zagotavljanje zdravniških kapacitet". Na MZ so, denimo, uvedli referenčne ambulante družinske medicine, omogočili sklepanje podjemnih pogodb, zagotovili nagrajevanje zdravnikov in uvedli sistem podeljevanja soglasij in koncesij, "vendar noben od navedenih ukrepov ni bil učinkovit s stališča zagotavljanja dodatnih zdravniških kapacitet in hkrati razbremenjevanja zdravnikov".

Po besedah Računskega sodišča tako projekt referenčnih ambulant družinske medicine "ni prispeval k reševanju problematike preobremenjenosti zdravnikov, temveč je celo povzročil neenako obravnavo družinskih zdravnikov in hkrati neenakost pri obravnavi zavarovanih oseb pri dostopu do preventivnih programov, saj v projekt niso bile vključene vse ambulante družinske medicine". 

Podobno tudi nagrajevanje zdravnikov za delo v okviru obstoječega ordinacijskega časa (brez zagotovitve reorganizacije dela), ki je bilo vezano na preseganje glavarinskih količnikov (in ne nujno na bistveno povečani obseg dela), "ni učinkovalo na razbremenitev zdravnikov, temveč ravno obratno, obremenitve zdravnikov je le še povečevalo".

Poleg tega je projektno nagrajevanje lahko pomenilo dvojno nagrajevanje za isto delo, saj so zavodi lahko zdravnike nagrajevali v okviru projekta in hkrati v okviru predpisov, še opozarjajo na računskem sodišču.

Zaradi opustitve izvajanja analiz obremenitev zdravnikov in analiz ustreznosti obstoječe organizacije dela zdravnikov MZ v 12 letih niso ugotovile, ali in koliko ter kateri zdravniki so preobremenjeni, so ugotovili na računskem sodišču.
Zaradi opustitve izvajanja analiz obremenitev zdravnikov in analiz ustreznosti obstoječe organizacije dela zdravnikov MZ v 12 letih niso ugotovile, ali in koliko ter kateri zdravniki so preobremenjeni, so ugotovili na računskem sodišču. FOTO: Dreamstime

Stroški zaradi sklepanja podjemnih pogodb, ki so sicer predvidene za začasno izredno delo, ne pa za stalnico v zdravstvenem prostoru, so se na sekundarni in terciarni dejavnosti v obdobju, na katero se nanaša revizija, izrazito povečevali (v letu 2013 so znašali 14.915.346 evrov, v letu 2018 pa že 22.690.321 evrov). "Ministrstvo za zdravje pa ni proučilo gospodarnosti tega ukrepa v primerjavi z drugimi ukrepi, kot na primer v primerjavi z dodatnim zaposlovanjem," so še kritični na računskem sodišču.

Zaradi opustitve izvajanja analiz obremenitev zdravnikov in analiz ustreznosti obstoječe organizacije dela zdravnikov MZ v 12 letih ni ugotovilo, ali in koliko ter kateri zdravniki so preobremenjeni in ni ugotovilo realne razloge za domnevne preobremenitve zdravnikov. "Zato ni znano, zakaj naj bi bili zdravniki ob skoraj 32-odstotnem porastu števila vseh zdravnikov, zaposlenih v mreži javne zdravstvene službe v 12-letnem obdobju, ter ob naraščanju letnega števila specializantov v tem obdobju (v letu 2008 jih je bilo 1174, v letu 2019 pa že 1714) in nenazadnje ob praktično nespremenjenem številu prebivalcev v Republiki Sloveniji v tem obdobju preobremenjeni," še izpostavljajo na Računskem sodišču. 

"Kljub javnim opozorilom o alarmantni preobremenjenosti predvsem družinskih zdravnikov Ministrstvo za zdravje v 12 letih ni načrtovalo in posledično izvedlo nobene prepotrebne aktivnosti v zvezi z ugotovitvijo dejanskega stanja glede obremenitev zdravnikov in ukrepanja za odpravo takega stanja, kot na primer zagotovitev pogojev za povečanje vpisnih mest na medicinskih fakultetah, olajšanje postopkov za zaposlovanje tujih zdravnikov, spodbude zdravnikom za delo na ruralnih območjih, določanje ustreznega števila specializacij glede na potrebe prebivalcev po zdravnikih določene specialistične stroke in podobno," poudarjajo.

Od ministrstva za zdravje smo zahtevali izvedbo devetih popravljalnih ukrepov, podali pa smo mu 11 priporočil za izboljšanje vstopa zdravnikov na trg dela, so še sklenili na računskem sodišču.

Poklukar o reviziji računskega sodišča: Ne gre za nove ugotovitve

Minister za zdravje Janez Poklukar je dejal, da poročila računskega sodišča še ni prebral, zanj je izvedel prek medijev. A glede na medijska poročila o vsebini revizije ugotavlja, da ne gre za nove ugotovitve.

Na ugotovitve iz revizije se je odzval tudi premier Janez Janša in zapisal, da je to žalostno, če je res. Ob tem pa se je obregnil ob predsednika računskega sodišča Tomaža Vesela in pod vprašaj postavil ugotovitve sodišča pod njegovim vodstvom.

Zdravniška zbornica: Ugotovitve ne odražajo dejanskega stanja

Da ugotovitve računskega sodišča ne držijo, saj ne odražajo dejanskega stanja, pa so v odzivu zapisali na zdravniški zbornici. Opozorili so tudi, da jim računsko sodišče v svojem revizijskem poročilu ni podalo nobenega priporočila za izboljšanje poslovanja ali jim naložilo drugih ukrepov na tem področju.

Ob tem so pojasnili, da je zdravniška zbornica vse do leta 2017, ko je razpisovanje specializacij iz njene pristojnosti, prešlo na ministrstvo za zdravje, redno spremljala potrebe in s številnimi dopisi pristojne opozarjala na pomanjkanje zdravnikov, posebej kritičnih specialnostih, kot je primarno zdravstvo.

"Dokazila za te navedbe so bila v nadzoru predložena tudi računskemu sodišču. V zadnjih desetih letih tako niti eno leto na primer niso bile popolnjene vse razpisane specializacije iz družinske medicine," so zapisali. Iz tega po njihovih navedbah izhaja, da sta si tako zbornica kot ministrstvo za zdravje prizadevala za to, da bi se povečalo število specializantov družinske medicine, kar bi po končani specializaciji povečalo skupno število razpoložljivih družinskih zdravnikov.

"Kljub tem prizadevanjem po razpisovanju več mest za specializacijo iz družinske medicine sta med letoma 2011 in 2019 ostali nezasedeni kar 302 mesti za to specializacijo. Če bi danes te zdravnike v sistemu imeli, bi bile razmere v družinski medicini precej manj kritične, kot so," so poudarili na zbornici. Dodali so, da to kaže na pomanjkanje zanimanja za navedeno specializacijo med mladimi zdravniki, na kar pa zbornica nima vpliva.

Na zbornici menijo, da je eden od pomembnih razlogov, da se mladi zdravniki niso in ne odločajo za to specializacijo, preobremenjenost zdravnikov družinske medicine z vse več administrativnega dela in birokracije. Prav tako se je povečevalo število opredeljenih bolnikov. Bodoči mladi zdravniki pa si zato želijo bolj v druge veje medicine, ki so jim bolj privlačne in jim predstavljajo večji karierni izziv, so navedli.

Sicer pa so kot zavajajoče označili navedbe računskega sodišča, da ne obstajajo podatki o tem, koliko je vsak posamezen zdravnik dejansko aktiven. "Zbornica za vodenje teh podatkov nima pooblastil in zanje ni pristojna. Z navedenimi podatki razpolaga plačnik zdravstvenih storitev Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije, ki zelo natančno ve, koliko storitev je v ambulantnem času opravil določen družinski zdravnik," so pojasnili.

Poudarili so, da so na slabše pogoje dela v družinski medicini ves čas opozarjali, še naprej pa si bodo v sodelovanju z ministrstvom za zdravje in Zavodom za zdravstveno zavarovanje Slovenije prizadevali, da se delovni pogoji v družinski medicini izboljšajo in da bodo zdravniki imeli več časa za obravnavo bolnikov. Prepričani so, da bo le na ta način mogoče v to specializacijo privabiti tudi več mladih zdravnikov.

Kot pomembno letošnjo novost so izpostavil 20-odstotni dodatek na urno postavko osnovne plače za vse nove specializante družinske medicine, ki ga je prinesel zakon o nujnih ukrepih na področju zdravstva. Zavzemajo pa se tudi, da bi sistem razpisovanja specializacij z ministrstva ponovno prešel na zbornico.

  • image 4
  • image 5
  • image 6
  • image 1
  • image 2
  • image 3

KOMENTARJI (88)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Holy50
04. 10. 2021 21.58
+1
Normalno, da ne vedo, saj so si diplome kupili in po vezah prišli na položaje.
jackrussel
04. 10. 2021 19.27
+1
In kdo je zdravstvo pripeljal do tega stanja? Nesposobni in nekompetentni SD komunistični zdr.ministri.
janez horvat
04. 10. 2021 19.04
+0
Ta vlada je podedovala katastrofalno stanje kar se kadrov, čakalnih vrst, opreme , prostorov.... tiče. Zgoraj lepo piše, da so obdelali stanje zadnjih 12 let. In sedaj bi morala ta vlada, poleg tega, da se bori z epidemijo, še vse to rešiti "dok si reko keks"? Kajti seveda je za vse kriva ta vlada, ki nam vlada leto in pol. Koliko že rabimo, da dobimo novega zdravnika? 10, 12 let ali več. Za diplomirane sestre pa pol tega.
flojdi
04. 10. 2021 17.27
+2
. ni se mi dalo sploh prebrat. samo spominjam se spoznanega skozi kr neki desetletij. en urad nima pojma kaj dela drug urad pod istim imenom" oz istim izhoditeljem . v dveh uradih ne vedo , kaj delajo eni v enem in drugi v drugem. ali .. vsi bluzijo vsak zase .. totalno brez SODELOVANJA
Nikdar več
04. 10. 2021 16.54
+4
Jasno je, da manjka zdtavnikov družinske medicine - tu naj preverijo koliko ljudi je brez zdravnika. Pogledajo naj čakalne vrste posameznih specialističnih vej in vedeli bodo koliko takšnih zdravnikov potrebujejo. Ambulante na delajo dvoizmensko, prav tako lahko redne operativne posege izvajajo dvoizmensko... Potem pa še preveriti koliko sester in ostalega osebja manjka (anasteziologov, inštrumentark,...), pa če je sploh dovolj bolnišničnih postelj za vse paciente. Slovenija premore malo več kot pol bolnišnic, kot jih premore 2, 5 milionsko mesto...
aristotel
04. 10. 2021 16.31
+9
Na MZ in ZZS ne vedo, koliko in katere zdravnike potrebujemo...!...po tem takšnem ne rabimo te kvazi strokovnjake visoko ? izobražene,ki očitno prodajajo meglo samo da imajo dobro plačo in za garantirano službo drugo jim ni pomembno plača pa narod davkoplačevalci JOJ! Mi pa zbiramo prispevke za naprave in bolne ljudi eni pa en velik NIČ A BO KDO ODSTOPIL niti slučajno.
simeoni
04. 10. 2021 20.22
+1
Zadnjič je Janša povedal, da je na NIJZ zaposlenih 500 ljudi, pa naj bolnice kadre črpajo od NIJZ-ja.Tam je dovolj strokovnjakov od Logarce naprej in da ne pozabim Dr.Kreka. Aja, Krek ne more do postelje.
Rdeča kapica69
04. 10. 2021 16.27
+6
Točno vedo katere potrebujejo. Tiste ki se prodajo za Covid dodatek zavračajo rakave bolnike in se lažejo da bolnice pokajo po šivih medtem ko se ne javljajo na telefon ker gledajo turške nadaljevanke. PREVERJENO.
metuljka
04. 10. 2021 15.07
+2
in slučajno se srečujejo s predsednikom vlade na jahtah po oceanih in morjih sveta
Bleki1
04. 10. 2021 14.03
+13
Tole je pa za takojšnji odstop vseh vpletenih, ki nimajo podatka o svojih zaposlenih. Enostavno ne morem verjeti. Ni besed za to.
simeoni
04. 10. 2021 13.02
+20
Sedaj je vrag vzel šalo ! Na MZ in ZZS ne vedo, koliko zdravnikov potrebujejo je pa res skrajni ukrep, da Bojana B, Poklukar in vsi ostali v teh zgodbah zapustijo svoja del mesta , ker jih je za računalniki v pisarnah preveč. Če vprašate Koštruna, bo on najbolj vedel koliko študijskih mest je namerno zaviral in omejeval študije medicine zato, da so nekateri zdravniki lahko vlekli nadpovprečno visoke plače, ker so se šlepali po vseh možnih ambulantah po Soveniji.
slovenka62
04. 10. 2021 12.59
+15
Tulimo se zgražamo spremenilo se ne bo nič kot vedno za vsako stvar.Važno da je plača in dodatki.!!!Banda pokvarjena.
fasulas
04. 10. 2021 12.43
+7
JJ vprašajte, on vse VE.
janez horvat
04. 10. 2021 19.06
+0
Ve predvsem to, kaj je podedoval od prejšnjih vlad, ki v reševanju zdravstva niso naredile nič. Priznala celo Bratuškova.
InaB
04. 10. 2021 12.28
+14
Poklukarja in Beovičevo to ne zanima.
simeoni
04. 10. 2021 13.03
+9
Seveda, saj imata raje denar kot življenja.
simeoni
04. 10. 2021 13.06
+9
No, Poklukar je za medicinske dejal, da so potrošni material. Bravo Poklukar !
Think with your own head
04. 10. 2021 12.24
+15
No sedaj smo ugotovili kaj je razlog za kaos v zdravstvu. Ministrstvo za zdravje in ZZZS nista sprejela ustreznih ukrepov za povečanje števila vpisnih mest na fakultetah nista poskrbela za zaposlovanje novih mladih zdravnikov in zdravnikov iz tujine. Nista pregledala kako so posamezni zdravniki učinkoviti, koliko imajo opravljenih ur in nadur. Kje se nahajajo predolge čakalne vrste.
simeoni
04. 10. 2021 20.26
Zakaj pa ni objavil plačilne liste za vse zaposlene na višjem nivoju v UKC-ju ? Ima en kup grehov, nekaj jih izvira še iz jeseniške bolnišnice.
simeoni
04. 10. 2021 20.26
xyxyz
04. 10. 2021 12.23
-12
Dokler je tam Vesel, je računsko sodišče za mene nekompetentno in politično usmerjano s strani tajkunov "levice". Mafija po domače.
Think with your own head
04. 10. 2021 12.36
+12
Hud janšist določenih zadev ne razumeš kako delujejo. Kaj ima pri tem računsko sodišče? Tam delajo zelo sposobni revizorji, ki pregledujejo celotno javno upravo. In lahko opravijo samo pregled, če jih pokličejo, da naredijo nadzor. Dejstvo je, da zadnjih 30 let nismo imeli sposobnih ministrov, ki bi naredili red na svojih ministrstvih. Zdravnikom na ministrstvu manjka ekonomist, da jim to zna vse opredeliti.
cEstMoi
04. 10. 2021 11.58
+9
Ha ha ha, normalno.
kwa.dugaja
04. 10. 2021 11.57
+14
kaj potem še vedno počnejo na teh položajih, če tega ne vedo? zakaj se nesposobne lenuhe ne odpusti, ko ne opravljajo dela za katerega so plačani? bi že bil skrajni čas da zbrcamo zaščitene fikuse na zavod kamor spadajo.
xyxyz
04. 10. 2021 12.24
+8
So si zrihtali takšne pravice, da so zaščiteni kakor kočevski medvedi!
Medex
04. 10. 2021 11.52
+12
Vedo, da jim nekaj manjka. Ne vedo pa kaj? Pa ima da pop...
Looneh
04. 10. 2021 11.50
+11
In pol še ti pacienti pogojujejo medicinskemu osebju PCT pogoj :))) A bo šel Poklukar bolne obračat, da ne dobijo preležanin?
User1832247
04. 10. 2021 11.45
+7
sinptomatično.in potem naj bi bila to neka resna država?