Borštnikovo srečanje, osrednji gledališki dogodek pri nas, bo potekal od 5. do 18. junija v Mariboru, uvodne programske vsebine pa se bodo odvile že maja.

Aleš Novak, umetniški direktor FBS-ja in Vilma Štritof, selektorica tekmovalnega programa. Foto: Festival Borštnikovo srečanje
Aleš Novak, umetniški direktor FBS-ja in Vilma Štritof, selektorica tekmovalnega programa. Foto: Festival Borštnikovo srečanje

Selektorica je po ogledu lanske gledališke produkcije v Sloveniji poudarila "še vedno vrhunsko moč igre slovenskih igralcev" ter vlogo scenografije. "Skupna poteza izbranih uprizoritev, ki sem jo opazila šele proti koncu sestavljanja programa, je redefinicija uprizoritvenega ali vsaj opazno preoblikovanje odrskega prostora in scenskih elementov; ni le opazen segment, ki pomembno soustvarja dramaturgijo celotne uprizoritve, nekajkrat kot enakovreden akter," je povedala.

Kot je povedala na današnji novinarski konferenci v Slovenskem narodnem gledališču (SNG) Maribor, je začetek leta še močno zaznamovala epidemija covida-19 in posledično odpadanje predstav, a je bil zaradi tega toliko bolj zgoščen urnik predstav v preostalih mesecih. Skupno si je ogledala 120 predstav.

Obdobje izbora tekmovalnih predstav, ki se bodo potegovale za nagrade na Borštnikovem srečanju, po novem ustreza koledarskemu letu. Tako je bila selektorica Vilma Štritof zadolžena za ogled predstav, ki so bile v slovenskih gledališčih premierno uprizorjene od 1. januarja do 31. decembra 2022.

"V lanski slovenski gledališki produkciji sta bili opazni dve liniji: na eni strani jo je zaznamovala hiperprodukcija, ki nastaja pod slabšimi pogoji, hlastno, z manj premisleka in priprav, kar se na koncu odraža v slabši izvedbeni kakovosti in estetski nedorečenosti, na drugi strani pa je bilo čutiti drugačno, novo, svežo senzibilnost in močan kreativni naboj," je poudarila v utemeljitvi tekmovalnega programa.

Vanj je uvrstila največje možno število predstav in "odslikava raznolike poetike, v katerih uprizoritve razpirajo relevantna družbena vprašanja zdajšnjosti, detektirajo in opozarjajo na nevralgične točke naše stvarnosti, jim ni vseeno za okolje, ki sooblikuje habitat nas vseh, oblikujejo kritičen pogled, raziskujejo človekovo pozicijo in vlogo v na več ravneh načetem ali celo razpadajočem svetu ..."

Med drugim je opazila, da so tudi večja gledališča odprla vrata novim generacijam ustvarjalcev. "Zelo opazna je menjava generacij in s tem, ko dajejo možnost novim ustvarjalnim ekipam, odpirajo prostor za nove, drugačne poglede in poetike," je dejala.

Foto: Festival Borštnikovo srečanje
Foto: Festival Borštnikovo srečanje

Opazila je, da so občinstva po sprostitvi omejitev zaradi covida-19 z veseljem obiskovala gledališča in bila zelo odzivna. V analizi gledališke produkcije pa med drugim ugotavlja, da je bilo zelo malo uprizoritev na osnovi slovenskih dramskih besedil. "Nekaj več je tujih dramskih besedil, ogromno predstav pa temelji na proznih tekstih – na tekstih, ki so lahko pisani za gledališče, a niso dramski," je povedala Štritof.

Umetniški direktor festivala Aleš Novak je povedal, da so letošnji termin Borštnikovega srečanja prilagodili študentom Akademije za gledališče, radio, film in televizijo (AGRFT). Ti so se namreč lani pritoževali, da imajo zaradi študijskih obveznosti težave z udeležbo na festivalu.
"Priprave na festival potekajo nemoteno, festival pripravljamo v polnem obsegu, z vsemi programskimi sklopi," je dejal Novak.

Uvodni programski sklop Mlado gledališče, namenjen razvoju novih občinstev, bo potekal že med 22. in 24. majem. Letošnje gledališke predstave si ogleduje novi selektor Blaž Lukan.


Tekmovalne predstave 58. Festivala Borštnikovo srečanje:

1. Inan Du Swami, Klara Kastelec, Tadej Pišek in Mojca Špik po motivih kratke zgodbe Franza Kafke Preobrazba: En K te gleda. Mentor za režijo NN. Zavod Godot in Vitkar zavod, premiera 7. januarja 2022.
2. Jernej Lorenci in Matic Starina po romanu Božji ubožec Nikosa Kazantzakisa v prevodu Jaroslava Novaka: Frančišek. Režiser Jernej Lorenci. Mestno gledališče Ptuj, premiera 2. februarja 2022.
3. Katarina Morano: Usedline. Režiser Žiga Divjak. Mestno gledališče ljubljansko, premiera 9. februarja 2022.
4. Werner Schwab: Predsednice. Režiserka Nina Ramšak Markovič. Zavod Melara v sodelovanju z Akademijo za gledališče, radio, film in televizijo Univerze v Ljubljani, premiera 15. februarja 2022.
5. Tijana Grumić: 52 hertzov. Režiserka Mojca Madon. Slovensko narodno gledališče Nova Gorica, premiera 6. aprila 2022.
6. Nataša Matjašec Rošker in Petja Labović: Ne ti meni Alice (Once Again). Drama Slovenskega narodnega gledališča Maribor, premiera 6. maja 2022.
7. Edward Albee: Kdo se boji Virginie Woolf? Režiser Ivica Buljan. Mini teater in Mestno gledališče Ptuj, premiera 3. septembra 2022.
8. Lucy Kirkwood: Otroci. Režiserka Nina Šorak. Slovensko narodno gledališče Drama Ljubljana, premiera 23. septembra 2022.
9. Ivan Viripajev: Zaprta študija. "New Constructive Ethics". Režiserka Nina Rajić Kranjac. Prešernovo gledališče Kranj, premiera 27. septembra 2022.
10. Avtorski projekt po motivih slovenskih ljudskih pesmi: Žene v testu. Režiserka Živa Bizovičar. Slovensko narodno gledališče Drama Ljubljana - Čakajoč Supermana, premiera 4. novembra 2022.
11. Slavenka Drakulić: Nevidna ženska. Režiserka Ivana Djilas. Anton Podbevšek Teater, premiera 11. novembra 2022.
12. Dimitrije Kokanov: Gibanje. Režiser Juš Zidar. Slovensko narodno gledališče Drama Ljubljana in Cukrarna, premiera 29. decembra 2022.