»Naše piščančje meso je vzrejeno brez uporabe antibiotikov v vseh fazah vzreje. Tako delamo in živimo že več let,« pripoveduje Janez Rebec, predsednik uprave skupine Pivka – Delamaris, o pomembnih korakih, ki jih delajo prvi v Sloveniji.
»Šele, ko smo pri drugih proizvajalcih v tujini videli, da na to opozarjajo, smo se tudi sami odločili, da te prednosti predstavimo svojim kupcem in jih še nadgradimo. Prvi v Sloveniji smo za to prejeli certifikat. To je naša konkurenčna prednost, označevanje pa so kupci sprejeli z naklonjenostjo,« pravi sogovornik in prvi mož podjetja.
Pivka Perutninarstvo je danes na Vrhu kmetijskih in živilskih podjetij prejelo posebno priznanje Financ in Zbornice kmetijskih in živilskih podjetij GZS.
Delež ribjih izdelkov raste
Podjetje s sedežem v Pivki, ki je bilo ustanovljeno leta 1959, je v letu 2009 prevzelo podjetje Delamaris in tako portfelj izdelkov uspešno razširilo z ribjimi izdelki, po zaslugi katerih se širijo in krepijo tržni delež predvsem po zahodni Evropi.
Več kot polovico prihodkov podjetje ustvari s svežim in začinjenim piščančjim mesom, z ribjimi konzervami znamke Delamaris, ki so jim letos dodali tudi ribje solate – za inovativnost jih je nagradil slovenski inštitut za nutricionistiko –, pa že ustvarijo skoraj četrtino prihodkov.
Odgovor na potrebe sodobnega kupca
»Razvili smo novo linijo vrhunskih ribjih solat, ki so polnovreden in priročen obrok. Edinstveni sta ribji solati losos vital in orada mediterana, s katerima Delamaris prvi na trgu predstavlja ribjo solato z lososom oziroma orado. Izberemo lahko tudi tuna, ulovljenega v ribolovnem območju trajnostnega ribolova, kar potrjuje certifikat MSC (Marine Stewardship Council: Sustainable Fishing). Vse ribje solate znamke Delamaris so brez konzervansov in drugih aditivov in so naravni vir beljakovin,« opisuje Laura Sabljaković, vodja blagovne znamke Delamaris.
»Zavedamo se spremenjenih življenjskih navad. Ljudje so aktivni, pri pripravi hrane želijo prihraniti čas, kljub temu pa želijo jesti zdravo in okusno. Zato razvijamo prehranske izdelke, ki so zdravi, inovativni, vrhunske kakovosti in okusa. Osredotočeni smo na razvoj izdelkov z višjo dodano vrednostjo za kupca ter na zagotavljanje priročnosti in dovršenosti v izdelkih in spremljajočih storitvah,« pojasnjuje Špela Žitko, direktorica marketinga.
»Pri razvoju novih izdelkov najbolj poslušamo uporabnika. Mladi, na primer, so praktični in bolj ozaveščeni, kot smo bili mi. Berejo deklaracije in pomembno se jim zdi, da hrana ustreza njihovim potrebam. Tega se zavedamo in se uspešno prilagajamo,« dopolni predsednik uprave skupine Pivka – Delamaris Janez Rebec.
Transparentnost deklaracij
Zimzeleni Delamarisov izdelek ribe z zelenjavo ima že več kot 140-letno tradicijo, pripravlja se po nespremenjenem receptu že več kot stoletje. Letno v Pivki – Delamarisu izdelajo okoli 23 milijonov konzerv, proizvodnja pa od leta 2014 poteka v sodobnem obratu za predelavo rib.
Ribje solate so odgovor na potrebe sodobnega uporabnika in so v skladu s sodobnimi prehranskimi smernicami. Nastal je »glavni obrok«, pri katerem ni treba pojesti še rezine kruha. Za podjetje prinaša novo miselno naravnanost na že pripravljeno »glavno jed z boljšo prehransko vrednostjo celotnega obroka. V konzervi je več stročnic in žit, ki so bogat vir beljakovin.
»Veliko se ukvarjamo s tem, da bi bile naše deklaracije čim bolj pregledne in da tako uporabniku olajšamo odločitev. Ves čas delamo tudi analize sestave hrane, imamo svoj kemijski in mikrobiološki laboratorij. Zdravstvene in prehranske trditve smo uporabljali že pred več kot 10 leti,« pravi Rebec.
Trg je oživel
»Minulo leto je bilo zelo zahtevno. Višji so stroški materiala, storitev in dela, vendar menimo, da smo se uspešno spopadli z vsemi izzivi in smo na koncu lahko zadovoljni z rezultati. Piščančje meso je dosegalo velike rasti predvsem kot postrežno meso, saj so se pojavljali tudi novi kupci, po koronskem času smo spet vstopili v restavracije. Program mesnih izdelkov je v letu 2022 dosegel 5,4-odstotno rast prodaje. Pri konzervi (ribe in meso) smo zaznali rast predvsem na tujih trgih, in sicer količinsko za 11 odstotkov,« opisuje Rebec.
Tako je podjetje, ki zaposluje 554 ljudi, lani ustvarilo 70,6 milijona prihodkov, kar pomeni 20,6-odstotno rast prihodkov glede na leto 2021, za letos pa načrtujejo šestodstotno rast prihodkov in dodane vrednosti na zaposlenega, ki naj bi znašala dobrih 40 tisoč evrov.
Zaposlovanje in razvoj
Skupaj je v tem letu predvidenih 55 zaposlitev. »Lani smo uvedli mentorstvo in njegove prednosti pri zadrževanju zaposlenih se že kažejo, zato ga bomo razvijali naprej. Talente prepoznavamo na fakultetah in jih čim prej vpnemo v delo pri nas. Imamo tehnologe, ki so od prvega dneva zaposleni pri nas in so pomemben del razvojne ekipe. Imamo močno ekipo mladih ljudi, na kateri sloni naš prihodnji razvoj,« zadovoljno pripoveduje Rebec.
»Zaposlujemo tudi mlade, ki niso študirali smeri, ki bi bile primerne za našo industrijo, recimo matematika in zgodovinarja, zaposlili bomo geografa. Pomembno namreč je, kaj je oseba že naredila in kaj zna ter s kakšno širino gleda na svet. Kombinacija ljudi iz naše živilske stroke in drugih strokovnjakov je odlična,« pravi sogovornik, ki poudari, da sodelavcem zagotavljajo tudi dodatna izobraževanja v tujini.
Krepitev izvoza
Pivka – Delamaris posluje na 31 trgih in največ prihodkov ustvari na sosedskih trgih, vse več pozornosti pa predvsem z ribjim programom namenja zahodnoevropskemu trgu, poudarja Rebec.
»Na nove trge vstopamo prek distributerjev z ožjo ponudbo – primarno s skušo z zelenjavo in fileti. Pozicioniramo se kot specialisti za skušo, dvigamo raven ponudbe v tem segmentu, izobražujemo kupce o prednosti skuše in jim pokažemo, da v naših ribjih dobrotah dobijo izjemno okusno in zdravo malico za vsak primer čez dan. Naš cilji je, da (p)ostanemo prva izbira v segmentu skuš in prepoznani kot premium proizvajalec skuše v konzervi.«
Lani so uspešno stopili na trg Kanade in prek trgovske verige v Nemčijo in na Češko, distribucijo filetov skuše so vzpostavili tudi v Avstriji. Izvoz pomeni dobro četrtino prihodkov, delež pa želijo v prihodnje še povečati in tako zmanjšati odvisnost od domačega trga. Sicer pa želijo razvijati izdelke, ki so lahko označeni s prehranskimi in zdravstvenimi trditvami.
Trajnostno poslovanje
Pivka deluje v skladu z naravo – zavzemajo se za kratke dobavne poti, zagotavljanje sledljivosti od izvora surovine do krožnika. »Vlagamo v razvoj trajnostnih procesov. Izboljšujemo pogoje za dobičkonosnost, posebno pozornost namenjamo dvigu zavesti o pomenu trajnosti vseh deležnikov. Redno izvajamo mnenjske raziskave med kupci in prilagajamo ponudbo njihovim potrebam,« našteva Petra Skok iz službe za odnose z javnostmi.
Na strehe obratov tako Pivke na Kalu in v Kromberku kot Delamarisa so namestili sončne celice, sistematično vgrajujejo toplotne črpalke za pripravo vroče sanitarne vode, ki izkorišča odpadno toploto. Namestili bodo varčno razsvetljavo, sprejeli so ukrepe za optimiziranje tehnoloških procesov za zmanjševanje porabe elektrike in vode.
V vse procese v podjetju širijo brezpapirno poslovanje. Krepijo digitalno komunikacijo s strankami za kar najmanj prevoženih kilometrov. S partnerji so del sistema vnovične uporabe vračljive transportne embalaže (sodi, zaboji, deloma tudi kartoni) za zelenjavo in meso. Uporabnike izobražujejo o prednostih embalaže iz aluminija, ki jo je mogoče reciklirati.
Brez antibiotikov kadarkoli v času reje
V nerazvitih državah primanjkuje zdravil in antibiotikov za bolezni, medtem pa v razvitem svetu in v državah v razvoju zaradi prevelike uporabe antibiotikov narašča protimikrobna odpornost. Entropija uporabe antibiotikov je visoka. Nepravilna in čezmerna uporaba antibiotikov še dodatno spodbuja močan razvoj odpornosti bakterij proti antibiotikom, kar je danes velika svetovna zdravstvena zagata.
Mikrobna odpornost ima negativen vpliv na živali v vodi in zemlji, na živali, namenjene za prehrano, in ne nazadnje na človeka. Skrb, da antibiotiki ne bi delovali, ko jih bomo potrebovali, je velika. Moralno odgovornost do okolja in prihodnjih generacij imajo rejci, veterinarji, živilskopredelovalna podjetja, trgovci in kupci, ki lahko izbirajo in podpirajo rejo brez antibiotikov. Cilj vseh bi moralo biti preživetje, in ne rast kapitala.
Pivka je prva v Sloveniji presegla ozko antropocentrično gledanje na koristi izdelka, z lastnimi sredstvi ozaveščala javnost, okrepila preventivne ukrepe, povečala nadzor in označuje meso, ki je bilo rejeno popolnoma brez antibiotikov kadarkoli v času reje.
Na račun količin se odloča za kakovost. Pri tem lahko govorimo o etiki prihodnosti. Transparentno označevanje in dodaten nadzor dajeta jamstvo kakovosti. Vsak je tako lahko brez dvoma in ve, kaj izbere, poudarjajo v Pivki – Delamarisu.
Soustvarjalec politik
Podjetje je aktiven deležnik tudi na področju oblikovanja politik v Sloveniji. Njegovi predstavniki sodelujejo v komisiji za nacionalno promocijo mesa in mesnih izdelkov, sodelujejo tudi z GSZ na pogajanjih za panožno kolektivno pogodbo.
Direktorica kakovosti skupine Monika Marin je predsednica v odboru Živilske zbornice Slovenije za varnost živil, predsednik uprave Janez Rebec pa predseduje upravnemu odboru Zbornice kmetijskih in živilskih podjetij, zastopa interese kmetijskih in živilskih podjetij ter spodbuja sodelovanje s člani in drugimi vladnimi in nevladnimi organizacijami.