Pred pandemijo je običajno veljalo, da so morali oboževalci počakati tri mesece, preden so filmi iz kinematografov pripotovali na njihove osebne naprave. Vsi veliki studii pa že zadnji dve leti eksperimentirajo s kombiniranjem kinematografske in pretočne distribucije ter iščejo model, po katerem bodo k svojim filmom zvabili kar največ gledalcev. Foto: IMDb
Pred pandemijo je običajno veljalo, da so morali oboževalci počakati tri mesece, preden so filmi iz kinematografov pripotovali na njihove osebne naprave. Vsi veliki studii pa že zadnji dve leti eksperimentirajo s kombiniranjem kinematografske in pretočne distribucije ter iščejo model, po katerem bodo k svojim filmom zvabili kar največ gledalcev. Foto: IMDb
Sorodna novica Matrica: Obuditev ni začetek druge trilogije - za zdaj ne bo novih filmov

Dolgo pričakovani četrti del filmske franšize Matrica je bil distribuiran po istem kopitu kot številni drugi Warnerjevi visokoproračunski projekti v času pandemije: istočasno so ga poslali v kinematografe in na platformo za pretočne vsebine HBO Max. Podjetje Village Roadshow zdaj v tožbi trdi, da je ta strategija uničila vse možnosti, ki jih je film imel za dober zaslužek v decembru.

Spektakel Matrica: Obuditev, s katerim sta se k franšizi vrnila zvezdnika Keanu Reeves in Carrie-Anne Moss, je v ZDA zaslužil pičlih 37 milijonov dolarjev, v svetovnem seštevku pa malce več kot 153 milijonov dolarjev. Film je – po neuradnih ocenah – stal približno 190 milijonov dolarjev. Za primerjavo: najuspešnejši film franšize, Matrica Reloaded, je leta 2003 zaslužil 740 milijonov dolarjev.

"Warnerjeva strategija je zagotovila, da je bila Matrica: Obuditev polom v kinematografih, in obenem naredila veliko škodo celi franšizi," je navedeno v tožbi. "Nobenega dvoma ni o tem, da porazen zaslužek v kinodvoranah razvrednoti vrednost cele franšize, saj neprofitabilnost filma studio praviloma odvrne od investiranja v nadaljevanja ali sorodne filme v bližnji prihodnosti".

So "žrtvovali" kinodvorane v imenu snubljenja naročnikov za platformo?
Film je ob premieri naletel na mešane odzive kritikov, kar nekaj recenzentov pa je prišlo do zaključka, da film ni zares upravičil svojega obstoja. V kina bi sicer moral prispeti šele aprila letos, a so ga sklenili premakniti na konec leta 2021. To odločitev, tako navaja tožba, naj bi motivirala "obupna želja po nesorazmerno velikem valu novih naročnikov na HBO Max pred koncem leta". Pred dvema tednoma je bil namreč javno objavljen podatek, da je HBO MAx v letu 2021 v ZDA dobil več kot 5 milijonov novih naročnikov, kar je bil 35-odstotni porast v primerjavi s prejšnjimi 24 meseci.

Sorodna novica Scarlett Johansson toži studio Disney zaradi distribucije Črne vdove

Razkroj dvajsetletnega sodelovanja
Village Roadshow zdaj studio Warner toži zaradi kršitve pogodbe, češ da "kujejo različne načrte", da bi jih prikrajšali za pravice do nadaljevanj Matrice in drugih skupnih projektov – med njimi sta nadaljevanji filmov Čarli in tovarna čokolade ter Na robu jutrišnjega dne. V zadnjih 20 letih je podjetje v filmski studio vložilo več kot 4 in pol milijarde dolarjev.

"To je samovoljen poskus podjetja Village Roadshow, da bi se izognili svoji pogodbeni obveznosti in sodelovali pri arbitraciji, ki smo jo proti njim sprožili prejšnji teden," so v svojem odzivu zapisali pri Warner Brothers. "Nobenega dvoma nimamo, da se bo ta primer izšel v našo korist."

Scarlett je prva povzdignila glas
Pravkar opisani spor ni osamljen primer v Hollywoodu. V zadnjem letu so številni studii svoje največje filmske adute na pretočne platforme pošiljali (skoraj) istočasno kot v kinodvorane, saj je epidemija covida-19 zdesetkala gledalce v kinih. Julija lani je Scarlett Johnasson vložila tožbo proti studiu Disney, ker so film Črna vdova na Disney+ objavili istočasno s kinematografsko premiero. Ker je bila pogodbeno upravičena do deleža zaslužka v kinih, jo je ta poteza prikrajšala za veliko vsoto, je trdila. Poravnavo so sklenili v oktobru.

Warnerjeva odločitev, da bodo filme takoj poslali na HBO Max, je ujezila številne filmarje, ki so z njimi sodelovali – javno sta bila do poteze med drugim kritična Christopher Nolan in Denis Villeneuve. V letu 2022 bodo večino filmov predvajali ekskluzivno v kinematografih "z nekaterimi mogočimi izjemami".