Ob množičnih protestih t. i. rumenih jopičev po Franciji leta 2018 in 2019 je nastal dokumentarec Država, ki se lepo vede, ki spregovori o oblastniškem nasilju nad lastnimi državljani. Foto: FDF
Ob množičnih protestih t. i. rumenih jopičev po Franciji leta 2018 in 2019 je nastal dokumentarec Država, ki se lepo vede, ki spregovori o oblastniškem nasilju nad lastnimi državljani. Foto: FDF

Direktorica CD-ja Uršula Cetinski je na današnji novinarski konferenci označila hibridno rešitev za festival kot pozitivno z dveh vidikov. "Kinematografi po Evropi si v času okrevanja po covidu-19 prizadevajo, da bi se gledalci vrnili v kinodvorane, z videom na zahtevo pa so filmi postali široko dostopni tudi za gledalce zunaj prestolnice," je poudarila.

Programski vodja Simon Popek je v tekmovalni program celovečernih dokumentarcev na temo človekovih pravic tudi tokrat uvrstil pet filmov, čeprav se s to temo po njegovih besedah povezujejo tudi druge sekcije.

Film Otroci megle jemlje pod drobnogled Hmonge, ki so etnična manjšina v severnem Vietnamu, kjer tradicija veleva tudi kontroverzno
Film Otroci megle jemlje pod drobnogled Hmonge, ki so etnična manjšina v severnem Vietnamu, kjer tradicija veleva tudi kontroverzno "ugrabitev neveste" med novoletnimi prazniki, ki jim sledi pogajanje za doto in poroko. Foto: FDF

Za nagrado Amnesty International Slovenije (AIS) se bodo potegovali Prvih 54 let: Skrajšani priročnik za vojaško okupacijo Avija Mograbija o dolgoletnem izraelsko-palestinskem vprašanju, Država, ki se lepo vede, ki ga je David Dufresne začel snemati v času največjih protestov rumenih jopičev v Franciji, Nuklearna družina Traviss in Erin Wilkerson o ameriški agresiji zadnjega stoletja, Otroci megle režiserke Ha Le Diem o tradiciji poročanja otrok v Vietnamu ter Odpuščanje Marije Zidar o zakoreninjenosti patriarhalnih principov v albanskem visokogorju. Ta bo tudi uvodni film festivala.

Po pet filmov bo mogoče videti tudi sekciji z aktualno in družbenokritično tematiko ter v intimnih in globalnih portretih. Prva bo med drugim prikazala Tovarne delavcem Srdjana Kovačevića, v katerem je režiser spremljal proces hrvaške tovarne na poti iz tranzicije v kapitalizem, na kateri so se delavci uprli in tudi po sodni poti prišli do neke vrste zadružništva. Na film se bo po Popkovih besedah navezovala okrogla miza v sodelovanju z Inštitutom za ekonomsko demokracijo o delavstvu znotraj sodobnega kapitalizma.

Film o
Film o "nuklearni družini" in zgodovini jedrskih poskusov v ZDA je navdihnila družinska zgodba iz otroštva Travisa Wilkersona, ko je s starši obiskoval nahajališča izstrelnih centrov jedrskih konic na ameriškem srednjem zahodu, od Nove Mehike na jugu do Montane na severu. Foto: FDF

V intimnih in globalnih portretih pa bo med drugim na ogled film Gospod Bachmann in njegov razred Marie Speth o učitelju in njegovih metodah pri poučevanju begunskih otrok v majhnem nemškem mestu.

V obe sekciji je Popek uvrstil še dva slovenska filma: Dolina solz, ki ga je Boštjan Korbar posnel v sodelovanju z Matjažem Pikalom, ki je pred leti na Dobu vodil ustvarjalno delavnico, tematizira zapornike, Smučarske sanje Haidy Kancler, ki bo hkrati zaključni film festivala, pa spremlja afganistanske najstnice, navdušene nad smučanjem, ki jih pripeljejo na Zahod.

Sekcija Miti, ikone, mediji bo med drugim prikazala dokumentarec Tosce Looby o edini avstralski premierki, ki se po Popkovi oceni s portretom toksičnega političnega okolja vklaplja v slovenski predvolilni čas. Retrospektiva bo s sedmimi filmi spomnila na 100-letnico rojstva litovsko-ameriškega filmarja Jonasa Mekasa.

Temnordeči gozd, film z jasnim političnim sporočilom in v harmoniji s spektakularno gorsko krajino pod streho sveta. Foto: FDF
Temnordeči gozd, film z jasnim političnim sporočilom in v harmoniji s spektakularno gorsko krajino pod streho sveta. Foto: FDF

Tekmovalne filme bodo ocenjevali nizozemska dokumentaristka Margje de Koning, režiser in novinar Siniša Gačić ter Kaja Atanasova iz AIS-ja. V spremljevalnem delu pa bo AIS pripravil še pogovor o pravicah Palestincev, je povedala predstavnica društva Taja Premk.

Festival bo v spremljevalnem delu obsegal tudi Dokumentarnico, ki je po Popkovih besedah nadaljevanje Scenarnice Društva slovenskih filmskih režiserjev, iz katere so že izšli nekateri filmi, kot so Zgodbe iz kostanjevih gozdov Gregorja Božiča, ter delavnico o razvoju filmskih dokumentarcev s Helle Hansen Vid Neyst iz Danske.