IKT

Niso vsa jajca za v isti oblak

Sodobna rešitev za varovanje podatkov je tista, ki podpira več oblakov in je dostopna kot storitev

Podporniki obveščajo

FINANCE
IKT
Prisedite k Roku Pirnatu, B2 BI, in Tonetu Stanovniku, Špica
IKT
Podkast Bi na rumeni stol?
IKTPodpornik projekta Prisedite k Roku Pirnatu, B2 BI, in Tonetu Stanovniku, Špica

Slišali boste razpravo o pomenu prilagajanja tržnim trendom, nenehnemu izboljševanju in vlogi, ki jo igra umetna inteligenca v prihodnosti tehnologije in poslovanja.

FINANCE
IKT
Varnost digitalnega okolja v šolah – ključ do uspešnega izobraževanja v digitalni dobi
IKT
TRETJI RAVNATELJEV ZAJTRK
IKTRedakcija IKT Varnost digitalnega okolja v šolah – ključ do uspešnega izobraževanja v digitalni dobi

Na tretjem ravnateljevem zajtrku, ki ga je organiziralo podjetje eŠola, je bil izpostavljen pomen zagotavljanja varnega digitalnega okolja za šole.

FINANCE
IKT
NIL je pridobil certifikat ISO 22301 za upravljanje neprekinjenosti poslovanja
FINANCE
IKT
Znani so trije finalisti za nagrado Feniks
IKT
POSLOVNO SVETOVANJE
IKTPodpornik projekta Znani so trije finalisti za nagrado Feniks

Nagrada se podeljuje najboljšim projektom s področja poslovnega svetovanja

FINANCE
IKT
Skupina Actual I.T. ima novo vodstvo
IKT
SPREMEMBE
IKTPodpornik projekta Skupina Actual I.T. ima novo vodstvo

Pavle Jazbec je prevzel strateško vodenje v okviru upravnega odbora, novo operativno vodstvo pa bodo sestavljali Mitja Buda, Tjaša Peroša in Igor Hostnik.

Avtor
avtor
15.06.2022 07:00
Dopolnjeno: 15.06.2022 08:34
Čas branja: 7 min

Ob prehajanju v računalniški oblak je nujno, da podjetja varnostne mehanizme v javnih in zasebnih oblakih vključijo v svojo krovno politiko informacijske varnosti. Zato morajo pred prehodom ustrezno ovrednotiti in določiti proces varnostnega kopiranja podatkov v javnem oblaku. Tako kot pri lokalni infrastrukturi lahko tudi pri oblačnih storitvah pride do resnega in dolgotrajnega izpada. Zato je poleg varnostnega shranjevanja treba poskrbeti tudi za obnavljanje sistemov v primeru katastrof.

Slaba polovica svetovnih podjetij bo letos imela večino svojih poslovnih aplikacij in podatkov v oblaku. Analitsko podjetje Gartner ob tem napoveduje, do bo leta 2025 kar 95 odstotkov novih digitalnih rešitev delovalo na domorodnih oblačnih platformah. Poslovanje se torej vztrajno seli v oblak, čeprav je bilo še pred nekaj leti ogromno pomislekov glede varnosti in zaupnosti podatkov.

Organizacije so glede na razširjanje uporabe storitev v oblaku torej dodobra spoznale koristi, ki jih ponuja storitveni model najrazličnejših informacijskih rešitev in uporabniških aplikacij. Vendar ob vseh poenostavitvah in udobnosti oblaka pozabljajo, da so tveganja še vedno tu in da ima slepo zaupanje ponudnikom lahko visoko ceno. Še posebej, ko gre za podatke.

Za svoje podatke moramo skrbeti sami

»Težava je, da se pri uporabi oblačnih storitev premalo zavedamo, kako pomembna je naša vloga. Podatki velikokrat niso pravilno varovani in hranjeni. Ponudnik nam sicer zagotavlja visoko stopnjo razpoložljivosti, ampak to še ne pomeni, da zagotavlja tudi zaščito podatkov pred izgubo,« je opozoril Andrej Rakar, vodja informacijske varnosti (CISO) v podjetju Petrol.

»Pri uporabi informacijskih storitev v oblaku gre za deljeno odgovornost, ko gre za upravljanje informacijske varnosti,« pravi Rakar. Ta je različna glede na tip oblaka. Pri uporabi infrastrukture kot storitve je več odgovornosti za varnost celotnega sistema na uporabniku, pri storitvah programske opreme pa je uporabnik odgovoren samo za podatke. »Uporabnik mora od ponudnika zahtevati dokaze glede ravnanja s podatki v obliki ustreznih certifikatov. Zaupanje na besedo, da zagotavlja vse, ni dovolj. V resnici je uporabnik odgovoren za svoje podatke. In za vse, za kar smo sami odgovorni, moramo sami zagotavljati ustrezno varnost.«

S tem se strinja tudi Matej Felle, vodja projektov v oddelku IT-storitve podjetja ADD: »Odgovornost uporabnika je, da skrbi za svoje podatke. Podatki so v njegovi lasti. Opažam, da je čedalje več ljudem jasno, da so podatki v digitalni obliki in jih je treba čuvati, ne glede na to, ali so shranjeni lokalno ali v oblaku. Predstavljajo naše podjetje in vsaka izguba pomeni veliko škodo za poslovanje.«

Med glavnimi tveganji pri prehodu v oblak sta tako zaupanje v ponudnika in možnost dolgoročnega sodelovanja. Kot pravi Robert Markič, IT-arhitekt v podjetju NIL, se lahko kljub temu zgodi, da vsi koraki pri prehodu niso jasno razumljivi, ko se išče celostna slika za lastno okolje. Ob tem vidi tveganja tudi pri poudarjanju lastnih podatkov in občutek nemoči pri tem.

Sprejeti igro ponudnika ali ne

Storitve v oblaku ponujajo številni globalni in lokalni ponudniki. O moči trga zgovorno priča nezmanjšana rast porabe, pri čemer bo letos vrednost trga oblačnih storitev dosegla tisoč milijard dolarjev.

Z uporabo storitve uporabnik privoli v ponudnikove pogoje, pri čemer pa se model odgovornosti ponudnika ponavadi močno razlikuje od modela odgovornosti uporabnika. »Pred zamenjavo lokalne rešitve, na primer Microsoft Exchange za Microsoft Office 365 online, se pojavlja skrb, kako je z varnostnim kopiranjem podatkov elektronske pošte Exchange ter podatkov v OneDrive, SharePoint in MS Teams. Skrb je upravičena, saj ponudnik storitev Microsoft Office 365 ne zagotavlja varnostnega kopiranja naših podatkov,« pravi Felle.

»Odgovornost ponudnika je, da zagotavlja nepretrgano delovanje svojih storitev. Podatke replicira med svojimi podatkovnimi centri, skrbi za delovanje svoje infrastrukture in neprekinjeno delovanje storitev. Ne skrbi pa, recimo, za zaščito podatkov pred izgubo, ki se lahko zgodi zaradi napake v strojni in programski opremi, človeških napak ter vse pogosteje zaradi izsiljevalskih virusov,« poudarja Felle. Za takšne incidente niso imuni niti uporabniki splošnih storitev za osebno produktivnost, e-pošto, skupinsko delo ter shranjevanje in deljenje vsebin.

Veliko ljudi razmišlja takole: začel bom uporabljati storitev Microsoft Office 365 in ponudnik storitev bo poskrbel za varnost podatkov. »Vendar to ni res, podatki so naša odgovornost in skrb ostaja v domeni podjetja, ne glede na to, kjer so. Vsako podjetje mora samo zagotoviti dostopnost in nadzor nad svojimi podatki ter ohraniti nadzor nad zgodovino podatkov. Treba je poskrbeti za varovanje lastnih podatkov, za vsako raven storitev IaaS, PaaS in SaaS,« poudarja Felle.

Operativne kopije niso dovolj

Najmanj, kar lahko uporabnik naredi je, da od ponudnikov zahteva določene mehanizme varovanja in razpoložljivosti. »Veliki ponudniki se navadno ne prilagajajo specifičnim zahtevam. To je prva stvar, ki se jo moramo zavedati, če najemamo storitev pri globalnih oblačnih ponudnikih. In če se odločimo za najem storitve pri globalnih velikanih, pogosto niti ne vemo, kje se podatki in obdelave nahajajo. In kot take jih je skoraj nemogoče zavarovati,« je dejal Uroš Majcen, direktor kibernetske odpornosti, S & T Slovenija.

Ponudniki storitev v oblaku za plačilo sicer ponujajo dodatne varnostne storitve, s katerimi pa le še bolj zaklepajo uporabnika nase. Majcen je opozoril, da bi morala imeti vsaka organizacija, ki ima svoje podatke v oblaku, pripravljeno izhodno strategijo, če, recimo, ne more več dostopati do svojih podatkov.

»Pri večini ponudnikov storitev podatkovnih zbirk dobimo neke osnovne storitve varnostnega kopiranja in restavriranja podatkov. Podjetja imajo ponavadi težavo, ko so njihove zahteve različne od tistih, ki jih omogoča integrirana rešitev znotraj storitve podatkovnih baz – in to je zelo, zelo pogosto,« pravi Goran Garevski, tehnični direktor v HYCU.

Storitve varnostnega kopiranja globalni ponudniki sicer ponujajo, vendar so te omejene na operativne kopije podatkov. »Stvar se zaplete, ko uporabnik hoče daljši čas hranjenja varnostnih kopij, pametno upravljanje kopij ali še eno kopijo, mogoče v drugem oblaku,« je dejal Garevski.

Varovanje podatkov kot neodvisna storitev v oblaku

Če svoje podatke že imate v oblaku, so vam na voljo različne možnosti za varnostne kopije, tudi na različne lokacije in za različne varnostne politike.

Markič je pri tem poudaril storitve BaaS (backup as a service), kjer gre za oddaljeno dodatno kopijo varnostnih kopij za podatkovne centre pri naročniku, ter storitev DRaaS (data recovery as a service), ki ponuja oddaljeni podatkovni center, pripravljen za zagon sistema iz dobre kopije podatkov, ki se redno osvežuje in za hitro okrevanje ponuja hkrati več stanj iz preteklosti.

Za Garevskega je sodobna rešitev varovanja podatkov tista, ki podpira več oblakov in je dostopna kot storitev BaaS. »Vidimo, da uporabniki tudi kombinirajo različne rešitve, od tistih klasičnih zastarelih backup produktov do vgrajenih storitev v oblaku ali pa specializiranih rešitev za storitve SaaS, kot je Office 365. V novem, modernem IT-okolju, kjer je število storitev SaaS skoraj trimestno, je največji izziv imeti konsolidirano politiko in kontrolo nad vsemi podatki podjetja in posebej nad njihovimi zaščitnimi kopijami.«

Z zahtevami se povečuje proračun

Vsekakor ima na odločanje za oblak in posledično dodatne naložbe v varnost podatkov vpliv finančna dimenzija. »Oblak v naši regiji še vedno ni splošni trend, imamo raje lastne vrtičke, verjetno povezano tudi s kalkulacijami TCO po domače, ki ne zajamejo celotne slike,« je dejal Markič. Obenem opozarja, da je lahko tudi v oblaku neznanka končni znesek na mesečnem računu zaradi kompleksnosti in številnih števcev dejanske porabe, kar pomeni posledično neznan znesek za načrtovanje proračuna. Dodatna finančna tveganja, še posebej pri hibridnih postavitvah, pomeni povezljivost med oblačnimi in lokalnimi sistemi.

»Strošek je zelo dinamična komponenta v javnem oblaku, zato je treba poskrbeti, da pravilno razumemo, kako vpliva na mesečni račun in standardno uporabo. IT mora skupaj s financami poskrbeti, da se podrobno sledi, kontrolira in analizira strošek v javnem oblaku,« dodaja Goran Garevski, tehnični direktor v HYCU.

Več ravni obravnave varnosti podatkov v oblaku

Varnostno shranjevanje podatkov zunaj primarnega oblaka je osnovni pristop k boljšemu upravljanju varnosti in kontrole nad našimi podatki. Felle pravi, da tudi v oblaku velja pravilo 3-2-1. To pomeni, da imamo tri kopije podatkov. Prva so primarni podatki. Druga je primarna varnostna kopija podatkov, ki je na isti lokaciji za potrebe hitre obnove podatkov takrat, ko to najbolj potrebujemo. Sekundarna varnostna kopija je na rezervni oddaljeni lokaciji zunaj primarnega oblaka in je namenjena za primere večjih izpadov.

Majcen je ob tem opozoril še na druge vidike varnosti. »Z varnostnim shranjevanjem tipično zagotavljamo, da imamo podatke stalno na voljo, da jih ne izgubimo. Odtekanje podatkov je veliko bolj zahtevna zgodba. Imeti moraš urejeno klasifikacijo podatkov in možnost spremljanja, kaj se z njimi dogaja, ali, na primer, nekdo posega v podatke. Tukaj, recimo, govorimo o šifriranju podatkov, o upravljanju pravic nad podatki ter revizijski sledljivosti uporabe.«

Organizacije se tega ponavadi ne lotevajo, saj za to potrebujejo specialista, ki razume organizacije, procese v organizaciji in obvladuje same podatke.

Osnovni pristop zaščite in varovanja podatkov v oblaku je, da nimamo vseh jajc v isti košari. Ponudniki namreč težijo k temu, da bi uporabniki v čim večjem obsegu nabavljali njihove storitve. Kot pravi Majcen, je smiselno, da organizacija pred uporabo storitev v oblaku pripravi ustrezno strategijo, s katero opredeli podatke, brez katerih ne more poslovati, in jih ustrezno zaščiti.

Pomemben vidik storitev v oblaku je tudi oskrbna veriga, po kateri potujejo podatki. »Še posebej pri platformskih in programskih storitvah ponudniki uporabljajo storitve drugih ponudnikov, na primer gostujejo v njihovem podatkovnem središču ali uporabljajo programsko opremo drugih ponudnikov, recimo odprtokodne programske knjižnice,« je dodal Majcen.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
FINANCE
Manager
(TOP IKT) Kdo je največji in kdo najboljši v IT
Manager
ManagerJure Ugovšek (TOP IKT) Kdo je največji in kdo najboljši v IT 1

Analizirali smo 190 informacijskih družb in sestavili lestvici največjih in najboljših.

FINANCE
IKT
Kaj počne analitik varnostnoobveščevalnih podatkov
IKT
IKTVlado Kadunec Kaj počne analitik varnostnoobveščevalnih podatkov

Klasična varnostna tehnologija nas poskuša braniti pred napadi, ko se ti že dogajajo, sodobne organizacije pa hočejo biti na verjetne digitalne napade pripravljene že vnaprej

FINANCE
IKT
Varnostno obveščanje – nov trend v kibernetski varnosti
IKT
IKTJakob Žorž Varnostno obveščanje – nov trend v kibernetski varnosti

Za informacijsko varnost in obstoj organizacij, še zlasti finančnih ustanov in visokotehnoloških podjetij, ni več dovolj tehnična zaščita, ampak mora temeljiti na razumevanju trenutnih in šele nastajajočih groženj v kibernetskem prostoru

FINANCE
IKT
Ste izpeljali odličen B2B e-commerce projekt? Prav vas iščemo!
IKT
SPLETNO POSLOVANJE
IKTFinance PRO Ste izpeljali odličen B2B e-commerce projekt? Prav vas iščemo!

Z izborom želimo ozaveščati o pomenu in koristih digitalizacije medpodjetniškega poslovanja ter predstaviti slovenske dobre prakse spletnega poslovanja na področju B2B

Tovarna
Novice
Podjetja pospešeno vlagajo v digitalizacijo proizvodnih procesov
Tovarna leta
NoviceSabina Petrov Podjetja pospešeno vlagajo v digitalizacijo proizvodnih procesov

O izkušnjah in dobrih praksah pametnih tovarn vnovič na izobraževalnem dogodku 15. novembra

FINANCE
IKT
Kakšno leto 2022 napovedujejo direktorji slovenskih IT-podjetij
IKT
ANKETA
IKTEsad Jakupović Kakšno leto 2022 napovedujejo direktorji slovenskih IT-podjetij

O letošnjih načrtih smo povprašali direktorje podjetij s področja informacijskih tehnologij

FINANCE
Manager
TOP IT: To so najboljši slovenski igralci v vse bolj nadpovprečni panogi
Manager
ManagerJure Ugovšek TOP IT: To so najboljši slovenski igralci v vse bolj nadpovprečni panogi 2

Analizirali smo 167 informacijskih družb in sestavili lestvici največjih in najboljših 50.

FINANCE
Nova revija Finance: panoge prihodnosti
PRO
Finance
NOVA REVIJA FINANCE
Finance PRO Nova revija Finance: panoge prihodnosti (PRO)

Vabljeni v zakulisje šestih prepletenih panog prihodnosti