Kot je na odprtju povedala direktorica Centra Rog Renata Zamida, center zaganjajo natanko sto let od prvega zagona proizvodnje v teh prostorih, kjer se je začelo s strojarno kož, po drugi svetovni vojni pa so tu izdelovali pisalne stroje in kolesa. Tovarno kot Center Rog ohranjajo v funkciji proizvodnega prostora z devetimi skupnostnimi delavnicami, ki so srce te hiše in so namenjene vsem, ki iz idej ustvarjajo uporabne objekte. Skoraj polovico stavbe predstavljajo studii za kreativce, ki razvijajo kreativne in družbeno koristne izdelke. Predvsem pa hiša z novim steklenim prizidkom in javno knjižnico razpira prostor vsem in je na voljo za druženje in delo, je še povedala.
Ljubljanski župan Zoran Janković je v nagovoru spomnil na skupščino z Rogovci pred 17 leti v Mestni hiši, kjer so se, kot je poudaril, dogovorili troje - da ne bo več kot 100 ljudi naenkrat v stavbi zaradi varnosti, da v njej ne bo nihče prenočeval in da, ko se bo mesto odločilo za prenovo in jih o tem obvestilo, zapustijo nekdanjo tovarno Rog.
Ko pa so novi generaciji sporočili, da gredo v prenovo, so se po Jankovićevih besedah pričeli spori, ki so se končali na sodišču. Vrhovno sodišče je odločilo v prid Mestne občine Ljubljana in sodba je pravnomočna, kar je bilo tudi podlaga, da so lahko začeli s prenovo nekdanje tovarne Rog. Poudaril je, da je komisija, ki je objekt prevzela ob 6. uri zjutraj, našla objekt prazen. Nocojšnje dogajanje pred Centrom Rog po Jankovićevih besedah kaže na nespoštovanje. Kot je še povedal, so se sicer z nekaterimi Rogovci dogovorili za nadomestne prostore, tistim, s katerimi so bili v sporu na sodišču, pa so v postopku mediacije ponujali 600 kvadratnih metrov površin v Centru Rog brezplačno, kar so zavrnili.
Odprtje spremljal protest
Protestniki, nabralo se jih je nekaj sto, so se pred Centrom Rog začeli zbirati uro pred napovedanim pričetkom uradnega odprtja. S transparenti in ob bobnanju ter žvižganju so večkrat obkrožili poslopje Centra Roga, malo pred 7. uro pa so se ustavili pred vhodom v center in želeli vstopiti, kar so jim preprečili varnostniki. Vhod so nato prišli varovati policisti specialne enote policije.
Skupščina neuporabnikov centra se ne strinja z domnevno spornim občinskim ravnanjem pri gradnji in delitvi prostorov v zgradbi.
Skupnost neuporabnikov Roga je že v začetku tedna na novinarski konferenci izpostavila, da glavni učinek Centra Rog ne bo pogon ustvarjalnosti v Ljubljani, temveč gentrifikacija. Menijo, da se s 27-milijonskim projektom ne ureja vse bolj perečega pomanjkanja dostopnih delovnih prostorov za prekarne kulturno-ustvarjalne delavce v Ljubljani, kar je bilo napovedano z izgradnjo Centra Rog, saj bo ustvarjanju namenjena le četrtina zgradbe.
Po njihovih navedbah so bili pri podeljevanju prostorov izbrani "izrazito premožni ponudniki", pri čemer ugotavljajo, da so pri najbolj prestižnih imeli prednost "ponudniki iz ožjega kroga župana Zorana Jankovića in vodstva javnega zavoda Center Rog".
Protest neuporabnikov oz. neuporabnic Roga je podprl tudi sindikalna konfederacija Glosa - Zasuk, v kateri poudarjajo, da je "prostorska koalicija neuporabnic raznotera in zajema številne skupine, ki jih je skrenjena mestna politika prezrla - od ustvarjalcev, do najemnikov, okoljskih aktivistov in nenazadnje sindikalistov." Zato Mol pozivajo, "naj začne izvrševati že desetletje napovedovano obljubljeno poslanstvo zagotavljanja primernih stalnih produkcijskih prostorov za vsaj 500 prekarnih kulturno-ustvarjalnih delavcev", so med drugim zapisali v sporočilu za javnost.
Prva razstava o preobrazbi nekdanje tovarne
V svojem prvem skupnem projektu sta Branko Čeak in Jure Horvat prikazala, kako se je nekdanja tovarna spreminjala v novo zgradbo. Kot sta pojasnila novinarjem, se v začetku nista pretirano spraševala o tem, kaj želita povedati s fotografijami, temveč sta prišla na prizorišče brez sodbe in začela svoj projekt, pri tem pa sta se - glede na predhodno znanje iz fotografije - tudi medsebojno dopolnjevala.
"Ko sva vstopila v prostor, sva vstopila v prostor, kot je živel 20 let," je povedal Čeak in dodal, da sta želela ujeti čim več tega duha. Nastalo je približno 4000 fotografij, izmed katerih jih je na razstavo uvrščenih okrog 40. Na velikih formatih sta ohranila tako podobo nekdanje tovarne, potem ko so jo izpraznili njeni nekdanji uporabniki, kot delavce, ki so prišli zatem s stroji in sta jih spoznavala ob njihovem delu. Odločitev, da svoje posnetke prikažeta na velikih formatih, pa sta pripisala kuratorki razstave Barbari Čeferin. Avtorja sta še pojasnila, da gre v veliki meri za kompozitno fotografijo in da je velike formate narekoval že sam razstavni prostor.
Kot je povedala Barbara Čeferin, razstave že od samega začetka ni videla kot dokumentarne razstave prenove Roga, temveč kot avtorsko delo omenjenih fotografov, ki sta na tem prizorišču preživela dve leti in pol. Spremljevalno besedilo k postavitvi je napisala fotografinja in novinarka Meta Krese, ob tem pa je izšla tudi spremljevalna publikacija.
KOMENTARJI (217)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.