Kako se izogniti nakupu poplavljenega avta in kaj lahko s takim avtom storimo?

31.8.2023 | 10:30

Očitni znaki, da je bil avto poplavljen, so rjav prah ali zasušen mulj na težko dostopnih kotičkih, do katerih laiki, ki so avto čistili, niso mogli dostopati, opozarjajo pri AMZS.  (Foto: AMZS)

Očitni znaki, da je bil avto poplavljen, so rjav prah ali zasušen mulj na težko dostopnih kotičkih, do katerih laiki, ki so avto čistili, niso mogli dostopati, opozarjajo pri AMZS. (Foto: AMZS)

Se poplavljeno vozilo splača popravljati in kako se lahko kupci rabljenih vozil izognejo pastem nakupa v vodni ujmi poškodovanih vozil?

AMZS strokovnjaki so za člane AMZS in druge voznike pripravili nasvete, kako naj se kupci rabljenih vozil zavarujejo pred tveganjem nakupa v poplavah zalitega avtomobila ter na kaj naj bodo pozorni tisti, ki so ostali brez avta in iščejo hitro nizkocenovno rešitev za svojo osebno mobilnost. Ključno priporočilo je, naj avto pred nakupom pregleda strokovnjak – tovrstne preglede AMZS omogoča v svojih servisnih delavnicah, pot do varnejšega nakupa rabljenega avta pa naj začnejo na AMZS portalu DoberAvto.si, na katerem so vsi oglasi opremljeni z VIN številko, ki omogoča enostavno preverjanje zgodovine izbranega vozila.  

Vodna ujma, ki je v začetku avgusta prizadela Slovenijo, je poplavila tudi veliko vozil. Škoda je v številnih primerih nepopravljiva, nekateri poplavljeni avtomobili pa bodo vseeno našli pot na trg, zato naj bodo kupci pri nakupu rabljenega avtomobila, poleg drugih pasti, ki jih nakup takšnega vozila prinaša, še dodatno previdni. AMZS strokovnjaki priporočajo, naj rabljen avto pred nakupom pregleda izkušen mehanik, ki bo poplavljenost avtomobila in druga tveganja zelo hitro ugotovil.

Kako vemo, da je avto zalila voda? Je poplavljen avto sploh smiselno popravljati?

Izkušen mehanik ve, kaj mora ob tveganju, da je avto zalila voda, pogledati in preveriti. Očitni znaki so rjav prah ali zasušen mulj na težko dostopnih kotičkih, do katerih laiki, ki so avto čistili, niso mogli dostopati. Zaznati je mogoče tudi vonj, značilen za avte, ki so bili prepojeni z umazano vodo. »Strokoven pregled rabljenega avtomobila pred nakupom je že sicer zelo priporočljiv, saj se na trgu rabljenih avtomobilov še vedno pojavljajo številne skrite napake in manipulacije, nedavne poplave, ki so zalile tudi veliko vozil, pa so razlog več, da izbran avto pred nakupom prepustite izostrenemu očesu izkušenega mehanika«, svetuje Jurij Kočar, vodja AMZS servisne dejavnosti. »Pregled, pri katerem strokovnjak v več kot 100 točkah natančno pregleda vozilo, je članom AMZS in drugim našim strankam na voljo v naših servisnih delavnicah po vsej Sloveniji. Na pregled se je mogoče naročiti tudi prek spleta, člani AMZS pa lahko pri tej storitvi izkoristijo članski popust.«

Kdaj se poplavljeno vozilo še splača popravljati?

Kočar pojasni, da je pri večini avtomobilov, ki jih je voda zalila nad višino sedeža, popravilo nesmiselno in neekonomično: »Če bi želeli popraviti vse poškodovane dele, bi morali popolnoma zamenjati električno napeljavo, avto dobesedno razstaviti, očistiti, posušiti in nato ponovno sestaviti. A zavedati se moramo, da so vse elektronske komponente, ki jih je zalila voda, uničene. Teh pa je v sodobnih avtomobilih veliko. Če ponazorimo, je s poplavljenim avtom podobno, kot da bi vam v vodo padel prenosni računalnik. Morda uspete rešiti nekaj podatkov in kakšne malenkosti, ampak tak računalnik ne bo več brezhibno deloval. Lahko se sicer zgodi, da ko ga osušite, nekaj časa celo še deluje, a prej ali slej se bodo pojavile usodne težave. Podobno je z avtomobili. Ti imajo na različnih mestih elektronske krmilnike, ki v primeru stika z vodo niso zaščiteni, zato je škoda največkrat nepopravljiva.«

Če voda avta ni zalila nad višino sedeža, je treba čim prej odklopiti akumulator. Kočar razloži, da s tem dosežemo breznapetostno stanje vozila in preprečimo morebitno dodatno škodo. Pri sodobnih avtomobilih namreč veliko naprav zaradi stanja pripravljenosti tudi v mirovanju ostane pod napetostjo. Naslednji korak je, da avtovleka avto odpelje do preverjene servisne delavnice, kjer bodo razstavili vodi izpostavljene dele in preverili, katere komponente je voda poškodovala. Pri tem mora tudi na videz posušen avto ostati odklopljen, kar pomeni, da mora biti na pregled prav tako pripeljan z vleko. »V sodobnih avtomobilih je veliko občutljive senzorične elektronske opreme, ki je vgrajena v dno avta – pod preproge in v osrednji tunel, ki se začne pri prestavni ročici«, še pojasni Kočar in spomni, da elektronski deli – za razliko od električne napeljave in konektorjev v motornem prostoru –, v kabini niso zaščiteni z dodatnimi tesnili, zato je treba vsako vlago v kabini čim prej posušiti oziroma očistiti.

Člani AMZS, ki za vleko poplavljenega vozila še niso izkoristili svoje članske ugodnosti, lahko to seveda še vedno storijo s klicem v AMZS klicni center na številko 1987 oziroma z uporabo SOS gumba v brezplačni AMZS aplikaciji. Če je avto še popravljiv, ga bo mehanik z avtovleko odpeljal do izbrane servisne delavnice, specializirane za čiščenje vozil, sicer pa na avtomobilski odpad oziroma ustrezno deponijo. 

Nasvet, če ste ostali brez avtomobila in iščete avto nižjega cenovnega ranga

Pri nakupu avtomobila, vrednega od 2000 do 5000 evrov, ki ima za sabo že nekaj let in kilometrine, je nujno upoštevati predvidene (in tudi nepredvidene) stroške popravil. Kočar svetuje, da je treba pri nakupu avtomobila z veliko kilometri poskrbeti, da imamo na voljo od 100 do 1000 evrov za morebitno izredno popravilo. Po njegovih izkušnjah bi tak znesek moral moralo zadostovati, tudi če pride do zelo velike okvare na motorju: »Gre za okvare pogonskega agregata, kamor sodijo tudi okvare sistema za dovod goriva in prisilnega polnjenja. Tu so še okvare podvozja in varnostnih ter asistenčnih sistemov. Naj omenim še udobje. Če klimatska naprava ni bila ustrezno servisirana, je ob okvari strošek menjave uparjalnika in kompresorja lahko zelo visok, celo do 1000 evrov.«

Koliko nas lahko stane servisiranje starih in cenejših avtomobilov, je po Kočarjevih pojasnilih povezano s preprostostjo ali kompleksnostjo motorjev in vsega, kar sodi zraven, da avto pravilno deluje: »Logika je nekako takšna: enostaven (danes bi lahko rekli tudi zastarel) atmosferski bencinski motor je najbolj nezahteven in cenovno ugoden za vzdrževanje. Če ima motor tudi turbino, že govorimo o dodatnih senzorjih, stikalih in elementih, ki se sčasoma utrudijo in lahko zatajijo, kar pa privede do dodatnih stroškov. Dizelski motorji so za servisiranje bistveno dražji. Najdražji za vzdrževanje so zaradi visokotlačnih sistemov vbrizga goriva in kompleksnosti sodobni turbodizli.«

Po dober rabljen avto na AMZS portal za nakup in prodajo vozil DoberAvto.si

Pri nakupu rabljenega avtomobila sta zelo pomembni VIN številka (to je identifikacijska številka, sestavljena iz črk in številk, in jo ima vsak avto in je vpisana tudi v prometnem dovoljenju) in servisna knjiga, ki je kot zdravstveni karton avtomobila. Z uradno servisno knjigo (tudi če je ta elektronska) bodo prodajalci lažje, bolje in hitreje prodali svoj avto, kupci pa bodo lahko zelo hitro preverili, kaj se je z avtomobilom v preteklosti dogajalo. Če lastnik zgodovine avtomobila ne more izkazati, je to za potencialnega kupca že lahko prvi alarm, da z avtom ni vse, kot bi moralo biti. 

Na DoberAvto.si, AMZS portalu za transparenten nakup in prodajo vozil, so vsi oglasi opremljeni z VIN številko, kar je pogoj pri oddaji oglasa. Ob vpisu VIN številke se pri rabljenih avtomobilih k oglasu avtomatsko izpišejo vsi podatki, ki so na voljo za konkreten avto – od tehničnih podatkov o vozilu do števila lastnikov in seveda tudi dejanskega števila prevoženih kilometrov, ko je bil avto na tehničnih pregledih kjerkoli v Sloveniji. Če je avto starejši od štirih let in če je že bil registriran v Sloveniji in če vsi ti podatki ustrezajo dejanskemu stanju, avto avtomatsko dobi značko OBETAVNO vozilo. »Zgodovina lastništva in servisiranja je tista, ki kar najbolj izkazuje in potrjuje, ali je bil avto predhodno ustrezno vzdrževan. Zelo veliko informacij lahko vsak kupec rabljenega avta dobi že z vpisom VIN številke na spletni strani www.Avtolog.si (ta črpa podatke iz baze Odprti podatki Slovenije), saj se ob tem izpiše stanje števca na zadnjem tehničnem pregledu, zgodovina lastništva ter prva registracijo v Sloveniji. Dostopen je tudi podatek, iz katere regije je avto oziroma kje je bil nazadnje registriran. Že ta informacija nam lahko pomaga, da smo bolj previdni, če ugotovimo, da je avto z območja, ki ga je prizadela nedavna vodna ujma,« pojasni urednik AMZS portala DoberAvto.si Peter Kavčič.

DoberAvto.si pa v sodelovanju z NLB Lease & Go svojim uporabnikom omogoča tudi hitro financiranje NLB Hitri lizing. Gre za prvi tovrsten finančni lizing model na slovenskem trgu, s katerim si lahko stranke kar prek spleta uredijo odobritev lizing financiranja vozila, ki ga želijo kupiti. Iskalci rabljenega avta lahko na portalu preverijo ponudbo oglasov z izračuni za hitri lizing in – če najdejo primernega – kar prek spleta oddajo vlogo za financiranje. Z vpisom nekaj osnovnih podatkov si namreč kupec vozila sam pripravi financiranje. Obvestilo o odobritvi lizinga prejme po elektronski pošti. Prav tako je o odobritvi po elektronski pošti obveščen prodajalec vozila. V obvestilu je vključena številka odobritve (ID), ki jo kupec potrebuje za nadaljevanje postopka pri prodajalcu ali pri NLB Lease & Go. Po prejemu obvestila in če se za nakup vozila odloči, stranka opravi identifikacijo v živo, predloži zadnje tri plačilne liste ter podpiše pogodbo pri prodajalcu oziroma NLB Lease & Go.

 V AMZS po duplikat prometnega dovoljenja

Vsi tisti, ki so jim poplave uničile avto in ga želijo odjaviti iz prometa, ob poplavah pa so izgubili prometno dovoljenje, lahko v enem od 23 AMZS centrov, v katerih je mogoče skleniti zavarovanje, opraviti tehnični pregled ter urediti registracijo vozil in postopke prenosa lastništva, zaprosijo za duplikat prometnega dovoljenja. Postopek je zelo preprost. Lastnik napiše izjavo, da je bilo originalno prometno dovoljenje uničeno ali izgubljeno. Cena izdelave duplikata je 23,18 evra, odjava poškodovanega vozila iz prometa pa 13,10 evra.

AMZS

Komentiraj prispevek

Za komentiranje tega članka morate biti prijavljeni.

Prijava