V petih letih pod traktorji ugasnilo devet življenj

V zadnjih petih letih je v nesrečah s traktorji umrlo devet ljudi, največ jih je umrlo predlani (trije). Na Primorskem se je letos že zgodila smrtna nesreča s traktorjem, pod Montinjanom je konec januarja umrl 72-letnik. Najnevarnejši so neregistrirani traktorji brez kabin ali varnostnih lokov. Agencija za varnost prometa je pred dnevi pripravila preventivni dogodek za varnost traktoristov.

Nesreče s traktorji niso nobena redkost, žal se vse ne končajo tako 
srečno, kot se je ta.  Foto: GENG
Nesreče s traktorji niso nobena redkost, žal se vse ne končajo tako srečno, kot se je ta.  Foto: GENG

SLOVENIJA > “Po številu traktorjev na prebivalca je Slovenija prava velesila, saj ima povprečno vsak sedemnajsti prebivalec doma traktor,” je povedala vršilka dolžnosti direktorice agencije za varnost prometa Simona Felser. V Sloveniji je bilo namreč konec lanskega leta registriranih dobrih 119.000 traktorjev, skupaj z neregistriranimi pa je številka še bistveno višja.

Predvsem zadnji so bistveno nevarnejši od registriranih, saj so večinoma brez kabine ali varnostnega loka, zato jih lastniki tudi ne morejo registrirati. Seveda se jim niti ne odrečejo, čeprav gre tudi za nekaj desetletij stare stroje. Ob prevračanju so taki traktorji za voznika smrtno nevarni, saj je voznik brez vsakršne zaščite.

Traktor mora imeti vgrajen varnostni lok ali kabino in drugo obvezno opremo, ki ga varuje ob morebitni nesreči. Vozniki s traktorji sicer vsako leto doživijo približno 150 prometnih nesreč, največ v naseljih. V zadnjih petih letih se je zgodilo 757 nesreč s traktorji, v katerih se je 85 ljudi lažje poškodovalo, 19 huje, devet voznikov pa je umrlo. Najmanj (po eden) jih je umrlo v letih 2018 in 2020, leta 2019 in lani sta umrla po dva, leta 2021 pa kar trije.

Na Primorskem v prometnih nesrečah s traktorji lani ni umrl nihče, letos pa se je pod vasjo Montinjan pod Marezigami v Istri konec januarja smrtno ponesrečil 72-letni domačin. Med prevračanjem je padel s traktorja, ta pa je nato padel nanj. Koprski gasilci so kasneje traktor spravili z njega, vendar je domačin žal zaradi poškodb umrl. Traktor ni imel kabine.

Ker je sezona dela na poljih že v polnem teku, večina del pa lastniki opravljajo s traktorji, agencija in policija pozivata voznike traktorjev k varni, previdni in odgovorni vožnji, ostale voznike pa k strpnosti in previdnosti do počasnejših traktoristov.

Za vožnjo s traktorjem morajo imeti vozniki vozniško dovoljenje F kategorije. Če so imeli več let vozniško dovoljenje za avto, so starejšim generacijam to kategorijo preprosto vpisali in jim ni bilo treba nikoli opravljati vozniškega izpita s traktorjem, med mlajšimi pa jih je veliko brez dovoljenja F kategorije. Zadnji dan marca je imelo v Sloveniji vozniško dovoljenje F kategorije 299.012 ljudi.

Po en traktor ima najmanj polovica slovenskih kmetij, po dva četrtina, po tri ali več pa le deset odstotkov kmetij. “Vsak traktor letno opravi povprečno 280 delovnih ur, kar pomeni, da so traktorji v Sloveniji slabo izkoriščeni,” je povedal Franc Kancler iz mariborske biotehniške šole.

Kar 70 odstotkov nesreč zakrivijo vozniki traktorjev sami, za 15 odstotkov je kriva slaba cesta ali podlaga, za 15 odstotkov pa okvarjeni traktorji. Po Kanclerjevih besedah vozniki traktorjev najpogosteje slabo ocenijo pot ali podlago, po kateri vozijo, zapeljejo preveč na rob poti, vozijo prehitro, skačejo na traktor ali prikolico, ko je voznik že speljal.


Najbolj brano