Slovenija

DARS: zaradi avtocestne policije manj nesreč in pretežkih tovornjakov

Ljubljana, 02. 08. 2022 07.53 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 7 min
Avtor
Damjana Seme
Komentarji
187

Nadaljujemo včerajšnjo zgodbo o domnevno sporni pogodbi o delovanju Uprave avtocestne policije med Policijo in družbo DARS. Revizorja je med drugim zmotilo tudi to, zakaj Ministrstvo za notranje zadeve (MNZ) na podlagi sporazuma DARS-u vsak mesec plačuje pavšal v višini dobrih 2.800 evrov za paket storitev, čeprav sploh ni izkazano, kakšne storitve so bile opravljene za ta denar. Na DARS-u pa pojasnjujejo, da gre za stroške najemnine za prostore na nadzorni točki Kompolje, kjer je stacionirana ljubljanska enota avtocestne policije.

Avtocestna policija
Avtocestna policija FOTO: Aljoša Kravanja

Notranje ministrstvo je ugotovitve revizorja, kot smo že poročali, posredovalo Komisiji za preprečevanje korupcije, Uradu za nadzor proračuna, za stališče pa so zaprosili tudi Državno odvetništvo. Tam so mnenja, da je trenutna ureditev nejasna, ko gre za razmejitve pristojnosti med DARS-om in Policijo, da so nejasno definirani obseg, cena, naročanje in potrjevanje storitev, plačevanje prek pavšala, zahtevek za sofinanciranje, financiranje zakonskih pristojnosti, ekonomska neravnovesja, prepletanje pristojnosti Policije z nalogami DARS-a, ki ne sodijo v domet koncesijske pogodbe in podobno.

Vršilec dolžnosti generalnega sekretarja na Ministrstvu za notranje zadeve Gregor Novak je potrdil, da se je več različnih organov strinjalo, da gre v tej zgodbi za sume kaznivih dejanj, s katerimi se bo ukvarjalo Specializirano državno tožilstvo.

Na MNZ opozarjajo tudi na sporno plačevanje pavšala v višini dobrih 2.800 evrov za paket storitev, ki niso definirane. "Ne da bi bile v skladu z določbami Zakona o javnih financah mesečno izkazane dejansko opravljene storitve (npr. dejanska količina, lokacija in kvadratura), ki naj bi bile opravljene tudi po posameznem naročilu. Recimo preusmerjanje prometa v primeru intenzivnih nadzorov na predlog avtocestne policije, obveščanje na zahtevo avtocestne policije s pomočjo videonadzornih sistemov, nudenje asistence avtocestni policiji pri urejanju prometnih tokov v primeru izrednih dogodkov, souporaba prostorov DARS-a in podobno," so nam pojasnili na MNZ.

V. d. generalnega sekretarja MNZ Gregor Novak
V. d. generalnega sekretarja MNZ Gregor Novak FOTO: MNZ
V skladu z dogovorom je DARS za sofinanciranje avtocestne policije za leto 2021 Policiji že nakazal 1,9 milijonov evrov, za letos pa 7,9 milijonov evrov.

Na DARSU odgovarjajo: "Glede plačila storitve, ki ga omenjate, pojasnjujemo, da gre za ponavljajočo istovrstno mesečno storitev, ki vključuje najemnino in nekatere odvisne stroške za prostore družbe DARS na nadzorni točki Kompolje (nekdanji cestninski postaji), kjer je stacionirana specializirana enota avtocestne policije Ljubljana. Sicer pa z navedeno interno revizijo, ki je revidirala zgolj poslovanje in sklepanje pogodb s strani Ministrstva za notranje zadeve oziroma Policije, v družbi DARS nismo seznanjeni, zato je tudi ne moremo komentirati," nam je sporočil vodja službe za komuniciranje na DARS-u Marjan Koler, ki dodaja, da so tudi o ukinitvi enot avtocestne policije žal seznanjeni samo iz medijskih objav, ne pa tudi uradno, kar bi kot partnerji in sopodpisniki sporazuma upravičeno pričakovali.

Na DARS-u pričakujejo, da se bodo v najkrajšem možnem času sestali z ministroma za infrastrukturo in notranje zadeve ter vodstvom Policije, da dorečejo kako naprej. Za zdaj imajo informacije samo iz medijev. 

 Valentin Hajdinjak, predsednik uprave DARS-a
Valentin Hajdinjak, predsednik uprave DARS-a FOTO: Luka Kotnik

DARS nasprotuje ukinitvi avtocestne policije

"Ukinitev avtocestne policije, v kolikor bo do nje res prišlo, obžalujemo, saj si želimo, da bi še naprej delovala. Učinki njenega delovanja so vsekakor pozitivni. V družbi DARS namreč menimo, da avtocestna policija pomembno pripomore k večji varnosti in posledično tudi pretočnosti prometa na našem avtocestnem omrežju. Dejstvo je, da lahko avtocestna policija pri interventnih dogodkih in prometnih nesrečah na avtocestah in hitrih cestah hitreje posreduje in odpravlja zastoje, prav tako pa tudi lažje preprečuje in odkriva objestno vožnjo ter druge kršitve," sporočajo iz DARS-a.

V povprečju se na leto na avtocestah in hitrih cestah zgodi 140 prometnih nesreč, ki jih povzročijo pijani udeleženci.

Na MNZ pa menijo, da pogodba z DARS-om načeloma ni več mogoča, vendar končne odločitve še niso sprejeli. Gregor Novak je včeraj opozoril tudi na domnevno sporne donacije, ki po svoji vsebini niso donacije. "Kot potencialno kritično ocenjujemo vzpostavljen okvir sofinanciranja nakupov opreme in vozil s strani DARS-a oziroma z vidika obravnave s strani donacije MNZ. Ocenjujemo, da zelo verjetno ta sistem ni v skladu z Zakonom o javnih financah, ki pri donacijah izhaja iz namena neodplačnosti, torej iz dejstva, da z donacijami za državo ne nastane nobena obveznost niti v obliki protidajatve niti v obliki protistoritve," pojasnjujejo na notranjem ministrstvu.

"Podlago za ustanovitev in sofinanciranje avtocestne policije daje koncesijska pogodba, sklenjena med Republiko Slovenijo in družbo DARS v letu 2004. Temelj in izhodišče sta torej v sami koncesijski pogodbi, zato je bil tudi področni Sporazum o medsebojnem sodelovanju z namenom izboljšanja varnosti na avtocestah in hitrih cestah v Republiki Sloveniji konec leta 2020 sklenjen med tremi partnerji: Ministrstvom za notranje zadeve, Ministrstvom za infrastrukturo (v vlogi koncedenta) in družbo DARS (kot koncesionarjem). Gre torej na podlagi koncesijske pogodbe in kasneje podpisanega področnega sporazuma za partnersko pogodbeno razmerje," pa menijo v DARS-u.

MNZ: Glede na težo očitkov smo zaustavili financiranje

Notranje ministrstvo in Policija sta se v sporazumu med drugim tudi zavezala, da bodo zagotovili vsaj enega policista v nadzornem centru DARS-a Dragomelj in po potrebi tudi v njihovih drugih nadzornih centrih, uvedli naj bi mešane patrulje s cestninskimi nadzorniki in podobno.

"Iz 7. člena sporazuma z dne 23. 12. 2020, ki je bil sklenjen med MNZ, Ministrstvom za infrastrukturo, Policijo in družbo DARS, je tako nedvoumno razvidno: "DARS bo za namen izboljšanja varnosti, izboljšanja pretočnosti prometa in zmanjševanja trajanja zastojev ob incidentih na omrežju avtocest in hitrih cest v Republiki Sloveniji, s čimer se bo zaradi večje pretočnosti prometa zagotovila ekonomska korist za DARS, sofinanciral opremo in vozila, ki so potrebna za izvajanje nalog iz 4. člena tega sporazuma. Glede na stališče oziroma mnenje Računskega sodišča, ki pravi, da v kolikor je država v zameno dolžna ponuditi oziroma zagotoviti določeno protistoritev, pravni posel izgubi naravo brezplačnosti, donacije, po našem mnenju pa pridobi elemente sponzorstva," razlagajo na Ministrstvu za notranje zadeve.

Dars

Na DARSU pa so nasprotno prepričani, da je koristno, če sofinancirajo opremo, ki je potrebna za nadzor, tako za vozila kot opremo za nadzor hitrosti in preobremenjenih vozil. Poleg tega zagotavljajo še souporabo prostorov na območju nekdanjih cestninskih postaj oziroma avtocestnih vzdrževanih baz, za kar Policiji zaračunajo najemnino. "V družbi DARS smo natančno preučili učinke uvedbe avtocestne policije in jih finančno ovrednotili. Ključno pri tem je, da sofinanciranje avtocestne policije na dolgi rok prinaša večje finančne učinke, kot bo vložek družbe DARS, s čimer je utemeljena tudi gospodarnost oziroma ekonomska upravičenost teh vlaganj," pravi Marjan Koler.

"Tesno in prepleteno razmerje ter celo zelo visoko pričakovano več deset milijonsko sofinanciranje avtocestne policije lahko po naši oceni potencialno povzroči dvome v korektnost nadzora nad družbo DARS kot upravljavcem avtocest ali gospodarskim subjektom v delu, ki ga izvaja v skladu s svojimi zakonskimi pooblastili avtocestna policija oziroma druge enote policije," pravijo na MNZ. Policija je pristopila k drugačni ureditvi delovanja Policije na avtocestah, da bi se odpravil dvom v neodvisnost in zakonitost delovanja Policije v razmerju do DARS-a, pa dodaja Gregor Novak.

"Sporazum je v postopku spremembe, tako da bo odpravljen vsak sum v zakonitost razmerja med DARS-om in Policijo. Glede na težo očitkov smo zaustavili financiranje iz tega vira in Policija se je organizirala na način, da odpravlja dvom oziroma videz vplivanja na neodvisno in kakovostno izvajanje pristojnosti Policije do DARS-a," sporočajo z notranjega ministrstva.

DARS: Letos za tretjino manj prometnih nesreč kot 2019

Včeraj smo poročali, da vodstvo Policije ni zadovoljno z rezultati na avtocestah in hitrih cestah, saj stanje varnosti ni takšno, kot bi si želeli. V prvi polovici letošnjega leta je namreč umrlo že 13 ljudi, lani v enakem obdobju pet. V celem lanskem letu pa je na avtocestah ugasnilo kar 17 življenj, kar je največ v zadnjih petih letih. Prav tako je več lahko in hudo telesno poškodovanih. Več pa je bilo tudi prometnih nesreč, kjer so bili udeleženi pod vplivom alkohola. V povprečju na leto kar 140 prometnih nesreč povzročijo pijani vozniki.

Na DARS-u imajo drugačen pogled na statistiko in menijo, da je potrebno pogledati tudi druge kazalnike. "Statistika kaže, da se je, odkar po naših avtocestah vozijo tudi vozila avtocestne policije, število prometnih nesreč zmanjšalo, pomembno pa se je zmanjšal tudi delež tovornih vozil s prekoračeno osno obremenitvijo, tudi število poškodb cestne infrastrukture, za katero povzročitelj ni znan. Zelo smo zadovoljni, da se je od začetka delovanja avtocestne policije občutno zmanjšalo število pretežkih tovornih vozil, ki uničujejo vozišče, manj poškodb infrastrukture namreč pomeni tudi manjše stroške vzdrževanja, manj del in zaradi tega manj oviranja prometa oziroma njegovo večjo pretočnost."

"Sicer pa se je samo na širšem ljubljanskem območju, ki ga pokriva ljubljanska enota, torej na ljubljanskem avtocestnem obroču in vseh štirih vpadnih krakih avtocest nanj – gre sicer za prometno najbolj obremenjen del našega avtocestnega omrežja – v prvih štirih mesecih letos, glede na enako obdobje leta 2019 (referenčno leto pred pandemijo covid-19), zgodilo skoraj za tretjino manj prometnih nesreč, to pa posledično pomeni tudi manj zastojev."

  • image 4
  • image 5
  • image 6
  • image 1
  • image 2
  • image 3

KOMENTARJI (187)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Hasan
02. 08. 2022 19.26
+3
Valentin Hajdinjaka je na položaj predsednika uprave DARS imenovala koalicija – prek svojih nadzornikov –, četudi nima nikakršnih izkušenj iz prometa.
FlatyEric
02. 08. 2022 17.40
+0
Niso pomembni rezultati. Pomembno je da levosučna vlada kratke pameti dela neke norije.
Muki Tuki2
02. 08. 2022 17.26
-1
Ukradene volitve prihajajo do izraza 70% volivcev my ass. Kolko vnaprej obkroženih glasovnic ste pa dodali po zaprtju volišč?
korošc
02. 08. 2022 17.10
+2
Pa še korupcija bo zraven😂😂😂😂
za naše
02. 08. 2022 16.12
-1
Če bi si to a.c.policijo izmislila sd, ali plesoči holob bi bilo vse o.k. A ne plesalci?
Malek
02. 08. 2022 16.18
-1
Ne pacienti, nebi bilo vredu, tako kot ni vredu SD, saj se Svarc Spipanova in Prebednik obnasata, kot da sta v opoziciji. Spipanova bo vladi gledala pod prste,ha,ha,ha. Res misli, da je v opiziciji. SD se v casu vladanja puklastega ni oglasil niti enkrat, razen zaskrbljene Fazonke, sedaj, ko jih je pa Taubi povabil v vlado, kljub sramotnemu volilnemu rezultatu, so pa najbolj glasni. SD druga sramota, takoj za SDS.
zibertmi
02. 08. 2022 16.06
+2
ne vem če je tole o nesrečah čisto res.verjetno neka politična resnica sds,ki ima v lasti dars in še kaj
FlatyEric
02. 08. 2022 17.41
-1
Za temi trditvami so rezultati, tako da ne trobentaj na pamet.
zibertmi
02. 08. 2022 18.27
+2
kakšni pa.pranje denarja preko državnega podjetja v denarnice nadzornikov in vodje,vemo kdo upravlja praktično vsa državna podjetja,ki se mu zapirajo pipice pa lansira v medije vsemogoče
dober-man
02. 08. 2022 15.55
+2
Dars in podobne službe so se preveč razbohotile...! v razmislek!?
crestor
02. 08. 2022 15.48
-3
Najbolj butasto pa je poslušati levaške pokvarjene MSM, kako popolnoma vsako, še tako neracionalno in butasto potezo pokvarjenega golobnjaka zagovarjajo, opravičujejo, razlagajo, kot da je RTV uradni odvetnik Golobove vlade.Mislim, sramota za "neodvisne" medije, res!
Malek
02. 08. 2022 15.55
+1
Zdrav clovek ima tisoc zelja, bolan pa samo eno. Da na volitvah zmaga Jansa.. Dobro, da niso prevladovali bolni.
crestor
02. 08. 2022 16.02
-1
Butalko, oglasi se ko boš imel prazne žepe in prazen želodec, želim ti to....
Malek
02. 08. 2022 16.20
+0
Pacient, ne skrbi ti za mene, ce bos na to cakal, se ne bom vec oglasil. Draginja me niti malo ne gane.
pekoči paradižnik
02. 08. 2022 16.41
+2
Janševci spet drugim očitate tisto, kar počnete sami. Značilno.
crestor
02. 08. 2022 15.42
-2
Golobizem še naprej vztrajno uničuje vse kar je v državi dobrega in kar je ustvarila Janševa vlada! Dol z golobnjakom!!
pekoči paradižnik
02. 08. 2022 16.42
+2
Kar je ustvarila pacientova vlada je vse poguba za državo, zato je toliko dela s popravljanjem..... živela svoboda.
User300173
02. 08. 2022 15.22
+4
Stvar je bolj preprosta kot izgleda. Najprej je Puklasti naredil čisto in nekatere poslal v Tacen na "prevzgojo". Ker so tudi Puklastemu ostajali zaslužni in zvesti "generali", jim je uredil lepo službo v avtocestni policiji. Pa so prišli na oblast tisti iz Tacna in se malo "mascevali" ter te iz AC policije poslali na njihovo mesto v Tacen ali podobno opravilo. Torej, kakor bi včasih rekli "milo za zajfo", ali "embot aden, embot drgi". Malo poravnavanja računov. Darsov direktor postavljen s strani Puklastega? Torej komentar ni potreben.
Malek
02. 08. 2022 15.43
+1
Malek
02. 08. 2022 15.20
+3
AC policija je bila samo v pisarnah, na terenu pa nobenega, razen en kup parkiranih policijskih vozil v Krtini, skritih za stavbo. Dnevno se vozim v LJ, pa jih se nisem videl. Res ne vem v cem je problem, ce komandir PP Ceje razporedi patrulje na AC za celo izmeno, pa naj patruljirajo in delajo, zato ne rabis Jurica in njegove rekatlne alpiniste, da sedijo po pisarnah, ze sedaj jih je prevec. Naj Jurica prerazporedijo na PP, pa naj patruljira in nadzira promet na AC, bo vec koristi. Hajdinjak in statistika? Ma nima smisla kaj napisat.
simeoni
02. 08. 2022 13.48
+1
Veliko se vozim po AC in do sedaj še nisem videl AC policije. Žal, kar ukine naj se,divjake pa naj polovi kar prometna policija,tako kot prej.
rb63
02. 08. 2022 14.41
+2
Točno tako, glede policistov na avtocesti je isto. le šefov in administracije bo manj. Racionalizacija skratka.
jank
02. 08. 2022 13.37
+2
Niso vprašanje nesreče, ampak lopovščina, ki je glavni proizvod sekte SDS.
pekoči paradižnik
02. 08. 2022 12.46
+11
Hajdinjaku so tudi šteti dnevi na čelu DARSA.
rb63
02. 08. 2022 14.42
+6
oježeš
02. 08. 2022 12.39
+5
Ampak tovornjakarji pa še vedno prehitevajo po prehitevalnem pasu v dolžini kilometra z 90 km/h ali manj.
Gordij
02. 08. 2022 12.38
+5
Zakaj potem letos vsak dan na primorki vsaj ena nesreca?
oježeš
02. 08. 2022 12.42
+8
Zaradi nevestnih voznikov, ki so prepričani, da je AC zgrajena samo za njih, neupoštevanja pravil med vožnjo in prevzvišenosti. Zadnjič sem prehitev nekoga z golfom se mi je potem ne da bi me prehitel nazaj, kar me sploh ne bi motilo, ampak se je nalepi na 1m razdalje za mano. In ko bi iz gozda skočila kakšna žival, da bi moral krepko zavirati, bi bil stolčen spredan in zadaj. Zadaj po neumnosti voznika.
simeoni
02. 08. 2022 13.50
+2
Zaradi tega, ker je samo vodstveni kader, ki sedi v pisarnah. AC policije na cestah praktično ni, ni potrebna.
pekoči paradižnik
02. 08. 2022 12.28
+10
Janšizem je hotel imeti na AC svojo poslovalnico, da bi posvečeni člani sekte lahko vozili vinjeni, ko se vračajo iz pogajanj o donaciji čebule, divjali po cesti, partnerji pa bi imeli dobro plačane službe.
Su-57
02. 08. 2022 12.16
-3
Iskanje dlake v jajcu. ne vem, zakaj imamo vedno o policiji slabo mnenje policija ni samo za kaznovanje, marsikdaj tudi v pomoč. Nisem zagovornik JJ, ampak so pa tudi ene stvari štimale. In nekdo, ki samo s prstom kaže na drugega ni nič kaj prida. To mi je pri RG kar vprašljivo. Politika, ki bi si jo želel je nemašcevalna, ampak produktivna.
oježeš
02. 08. 2022 12.44
+2
Za dobre rešitve ni pomembno kdo jih predlaga, pomembno je, da se jih sprejme. Kdo je začel kazati s prstom na druge in kdo je stalno iskal zdrahe, da bi lahko sebe promoviral v prejšnji vladi, pa ni treba dolgo premišljevati, razen njegovi podporniki.
rb63
02. 08. 2022 14.45
+3
RG se mora najprej rešiti nelojalnega janšističnega kadra. šele nato bo lahko uspešno delal kar si je zastavil. Brez tega na žalost ne bo šlo, upam, da se tega dovolj dobro zaveda. Janšisti so zelo revanšistični in zlobni ljudje, vsaj tisti, ki jih jaz poznam.
oježeš
02. 08. 2022 15.07
+1
Pa poglejte Grimsa danes, je kot medved pozno v jeseni.
crestor
02. 08. 2022 15.44
-1
Lažnivi hinavci, kako ste histerirali in vreščali ob vsaki kadrovski potezi Janševe vlade, da vas ni sram, banda levaška pokvarjena!!!
za naše
02. 08. 2022 16.15
-2
Spustimo se na njihov nivo! Smrt golobizmu!!
Muki Tuki2
02. 08. 2022 17.24
-1
jackrussel
02. 08. 2022 12.02
-6
Če je bilo s to AC policijo prihranjeno že samo eno življenje, je bil ukrep upravičen. Za vsakega normalnega, razen za SVOBODNO vlado.
orehi
02. 08. 2022 11.43
+3
ja kaka cestna policija če pa maš na vsakih tolko zapore kako boš divjal naj se mi javi kdo ki se je peljal nemoteno pol ure po naših avtocestah kaj nam avtocestna policija treba
Mr.Who
02. 08. 2022 11.48
+8
Ja, za kaznovalno politiko se šlo. In nadzor ljudi. To kar so mokre sanje janšeka!
krojac
02. 08. 2022 12.04
+7
Veliko se vozim po avtocestah,pa zelo redko vidim policijo, razen če potrulirajo v prekritih (civilnih)vozilih