Gospodarstvo

Bodo morale banke kreditojemalcem v frankih vrniti presežna plačila?

Ljubljana, 04. 11. 2023 19.36 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 2 min
Avtor
Špela Bezjak, 24 UR
Komentarji
298

Nova sodba Vrhovnega sodišča v zadevi švicarski franki: bodo banke slovenskim kreditojemalcem v švicarskih frankih morale povrniti presežna plačila? Vrhovni sodniki so ugodili zahtevku za ničnost kredita v švicarskih frankih, ker da banka za razliko od najemnika posojila ni imela valutnega tveganja. Kaj to pomeni za druge kreditojemalce? In kaj za banke? Poznavalci sicer pričakujejo, da bo o tem presojalo še ustavno sodišče.

Nova sodba Vrhovnega sodišča v zadevi švicarski franki. Kot je prvi poročal Večer, so sodniki ugodili zahtevku kreditojemalca: njegova pogodba je nična, banka valutnega tveganja ni imela.

In kaj po oceni odvetnika to pomeni za druge, ki posojilo prav tako najeli v švicarskih frankih? 

Švicarski franki
Švicarski franki FOTO: AP

"To pravzaprav pomeni, da te pogodbe niso bile, mi temu pravimo aleatorne, v bistvu so bile tvegane za samo eno pogodbeno stranko, in to celo za tisto pogodbeno stranko, ki je bila bistveno šibkejša," pojasnjuje odvetnik kreditojemalcev Robert Preininger. Ničnost, še dodaja odvetnik, kreditojemalcem prinaša povračilo plačanih presežkov.

"Recimo, če je bil kredit najet v znesku 100.000 evrov in je bil odplačan 130.000 do 140.000 evrov, pomeni, da mora banka kreditojemalcu vrniti to razliko, teh 30.000 oziroma 40.000 evrov," zatrjuje Preininger.

Odvetnik podoben razplet pričakuje tudi pri ostalih, ki so najeli podobne kredite. 

Kaj pa, če bi šel tečaj v drugo smer?

Na previdnost pri tem opozarja profesor ekonomije Matej Lahovnik. Prepričan je, da bi številne enake sodbe vrhovnega sodišča tvegano vedenje spodbujale. "Mislim, da bi moralo vrhovno sodišče naložiti nižjim sodiščem, da od primera do primera ugotavljajo, ali je bila izpolnjena pojasnjevalna dolžnost tega tveganja, ne pa kar počez odločiti, da so pogodbe za nazaj nične," meni Lahovnik.

Na odziv Združenja bank še čakamo, poznavalci sicer pričakujejo, da bo o tem presojalo še ustavno sodišče.

Združenje bank Slovenije
Združenje bank Slovenije FOTO: Bobo

"Če bi tečaj šel v drugo smer in bi švicarski frank pridobil glede na evro, verjetno tega primera ne bi imeli. In moramo tudi vedeti, da so v primerjavi s tistimi, ki so jemali kredite v evrih, obrestne mere na franke bile nižje in so prav zaradi tega nekateri tvegali," dodaja Lahovnik.

Po drugi strani pa odvetnik morebitne blokade ustavnega sodišča ne pričakuje. Sodna praksa, pravi, se spreminja in postaja vse bolj ugodna za kreditojemalce, ki so najeli posojila v švicarskih frankih. "Sodniki so zdaj seznanjeni s temi odločitvami vrhovnega sodišča, sojenje zdaj poteka povsem drugače, kot je potekalo dve do tri leta nazaj. V glavnem dobivamo sodbe na prvi stopnji, ki so za kreditojemalce ugodne," zatrjuje Preininger.

"Pri čemer se zdaj postavi vprašanje, ali so tisti, ki so se zadolževali v evrih po višjih obrestnih merah, v bistvu ravnali neracionalno?" opozarja Lahovnik.

Ustavno sodišče je sicer pred slabim letom zavrnilo politično intervencijo prejšnje vlade s širšo politično podporo. Razveljavilo je zakon, ki bi valutna tveganja razporejal med bankirji in kreditojemalci. 

  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja
  • Telefon meseca maja

KOMENTARJI (298)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

brezvezek
16. 11. 2023 11.09
Špekulacija prinaša tveganja! Meni je tudi bilo fino, ko je bil euribor majhen in sem bil na boljšem od sodelavca s fiksno mero. Zdaj pa je euribor velik in sem na slabšem od njega. Vse skupaj je tako, kot da bi se šel na sodišče pritožit, ker si vplačal LOTO listek, ki ni nič zadel.
bronco60
06. 11. 2023 14.37
+4
Ha,ja,ha, levaki vračajo globe huliganom, banke vračajo prebrisanim, izbrisanim postavljajo spomenik, vse je zbezlano.🙈🤬
Rafael Kramar
06. 11. 2023 15.33
+2
Apostol1
05. 11. 2023 19.24
+9
Temu se reče podpora špekulantom in prav nič drugače.
real....
05. 11. 2023 19.47
-6
Ti nisi seznanjen s to problematiko,ce pa si in zagovarjas "strokovnjake/svetovalce" kateri so trzili ta toksicniprodukt potem si najhujsi...Bozji mlini meljejo pocasi,ampak sigurno.
mackon08
06. 11. 2023 08.09
+11
real pa povej kaj bi se zgodilo če bi Frank izgubil 20% na vtednosti. Vsi bi zahtevali isti obrok kot pred padcem, ja seveda. Šoekulanti, ki se sprnevedajo.
Apostol1
06. 11. 2023 09.08
+7
real ...... V tistem obdobju je tudi moj sin vzel posojilo na Gorenjski banki in marsikdo mu je svetoval naj ga vzame v frankih. V banki so mu pa rekli , da ima obe opciji tako v frankih , kot v eurih in mu tudi povedali , kaj se lahko zgodi ,če vzame v frankih. Ubogal je in vzel v eurih in ni špekulireal tako kot tisti , ki so jemali posojilo v frankih. Banka je korektno predstavila oba načina , zato pravim , da sedaj sodišče daje podporo špekulantom , to pa ni prav za vse tiste , ki so bili pošteni in so vzeli v eurih posojilo , čeprav je bilo v tistem obdobju to slabša opcija. Se ne strinjam s sodiščem in se tudi nikoli v tem slučaju ne bom, ker temu se reče drugače tudi barabija.
real....
06. 11. 2023 12.31
-4
Treba se je pozanimat o resnicnih zgodbah vecine ljudi katerim so banke ponujale te toksicneprodukte in jihZavajale...veliko ljudem kredita v eur niso hoteli dati ces,da so za to posojilo/kredit nesposobni v frankih so pa bili sposobni in dobili so eur ne pa franke..tragikomicno in kaj je zateBarabija..takratna bankAvstria sedaj Unicredit banka je bila nekako najbolj aktivna v ponujanju teh kreditov toksicnihproduktov!
real....
06. 11. 2023 12.44
-2
mackon...banke so tudi kreditojemalcem govorile,da je frank stabilna valuta in se tecaj v dobi odplacevanja mogoce spremeni/zvisa cca 2 max 3%...vemo kaj se je zgodilo...kredita v eur jim pa niso hoteli dati ces,da so kreditno nesposobni najeti kredit v frankih pa so bili sposobni...tragikomicno hehe in nihce ni dobil frankov ampak evre!
bronco60
06. 11. 2023 14.40
+1
real, to so sedaj zgodbice za lahko noč, tudi sam sem nekoč hotel kredit, pa so mi vse razložil, tudi drobni tisk in sem odstopil, za kar mi ni žal.
real....
06. 11. 2023 15.23
-1
Nic niso to pravljice za lahko noc...to so reana dejstva katera ne zastarajo,da so bankeZavajale ljudi s svojim oglasevanjem,razlaganjem in ponujanjem teh kreditov toksicnihproduktov!
mitja123123
13. 11. 2023 15.06
Jože Vraz
08. 02. 2024 15.23
Frend, banka si je dala v pogodbe kapico in ko bi € napram CHF pridobil "preveč" bi banke enostransko, brez predhodnjega obvestila naredile konverzijo CHF kredita v € kredit. Tako da špekulirala je samo banka, pa špekulirate sedaj razni loleki, ki nimate pol čiste o situaciji, ampak ker imate dostop do interneta, pač lahko troste nebuloze v vakum vesolja.
ROMELS
05. 11. 2023 18.56
+2
Potem pa naj še banke, ki so se igrale z obrestnimi merami na vezane depozite, doplačajo varčevalcem kar so jim vzele s skoraj negativno obrestno mero. Najbrž bodo ta sredstva od varčevalcev namenili temle "švicarskim bleferjem".
real....
05. 11. 2023 19.01
-2
Kreditojemalci dolgorocnih stanovanjskih kreditov niso nikakrsni bleferji in bravo za sodstvo katero je ugodilo kreditojemalcem ter tako stopilo na stran pravice💪
metuljka
05. 11. 2023 19.22
+4
jaz vam nisem nič fouš. Naj vam izplačajo, prav pa ni. Mene skrbi, kako sodišča sodijo, popolnoma skregano z zdravo pametjo in pravico ! Zato se oglašam.
real....
05. 11. 2023 19.58
+6
Lepo in prav je da nisi zavisten/a..zavist je negativa in med prvimi katera ljudem ne dovoljuje pozitivnega napredka.Prav je,da izplacajo tisti kateri so oglasevali in prodajali ljudem ta toksicniprodukt in s tem ko je sodisce ugodilo kreditojemalcem je stopilo na stran pravice!
real....
05. 11. 2023 18.31
+4
Pravica je na strani kreditojemalcev...Bozji mlini meljejo pocasi,ampak sigurno!
gasper111
05. 11. 2023 15.28
+8
Potem naj pa za čas, ko je bil kredit v frankih bolj ugoden od evrskega, še meni vrnejo predplačilo za kredit sklenjen v evrih. A je kakšna razlika? Točno so vedeli v kaj se spuščajo, samo dokler je bilo to za njih finančno ugodno jih ozadje zgodbe ni zanimalo potem pa cviljenje. Če gre to skozi potem smo pa že res nizko padli.
Rafael Kramar
05. 11. 2023 15.59
+2
Itak, da zna iti skozi. Saj vidiš, da je v letu in pol iz povprečne države ratalo neko social-komunistično razsulo, ki se ohranja na oblasti z obljubani in šenkavanjem pridelanega med delomrzno ruljo... Mogoče ustavno sodišče. Te so že ene parkrat prekinili marsi katero sodno neumnost!?
pedrka
05. 11. 2023 13.50
-3
Bravo sodstvo
Rafael Kramar
05. 11. 2023 14.07
+1
Polentar aplavdira, ker bo njegovo finančno zablodo pokril nekdo drug. Prava socialistična klasika!
real....
05. 11. 2023 14.53
+0
O kaksni socialisticni klasiki ti pisaris in nekaj brezvezeNabijas!Bravo za sodstvo katero je ugodilo kreditojemalcev i s tem stopilo na stran pravice!
Rafael Kramar
05. 11. 2023 15.13
+0
Če je tole pravica, je socializem še precej mil izraz!
pedrka
05. 11. 2023 15.29
+2
Ja banka bo pokrila ker je nategnila ljudi
Rafael Kramar
05. 11. 2023 15.38
+2
Vseeno upam, da bo ustavno imelo kaj več zdrave pameti! Ko pa že omenjaš, da te je banka nategnila, znaš pojasniti, kaj je imela banka od tega dviga švicarskega Franka, razen verjetno par tisoč zamujanih in neplačanih obrokov. Če misliš, da je banki ostala valutna razlika, si pa res runkelj...
Rafael Kramar
05. 11. 2023 13.33
+5
Glede na smer, kam gre tole pravo, bomo še kafanske pufe posameznikov počasi prevalili na državo.
pedrka
05. 11. 2023 15.30
+2
Rafael Kramar
05. 11. 2023 16.17
+0
Nisem jaz tisti, ki se je šel pufat v Švicarjih!?
Kana-1
05. 11. 2023 13.29
+4
To vse skupaj že presega meje razumnosti na škodo države..
metuljka
05. 11. 2023 13.10
+3
To razsodbo bi lahko postavili ob bok še eni butalski sodni odločitvi, kot obramba človekovih pravic, in sicer, ko so za 130 evrov človeku odvzeli hišo, ko so Janšo, zapornika vozili na seje parlamenta in je zapornik odločal o sprejetju zakonov v DZ in to v času, ko je bil Cerar , ustavni sodnik, predsednik vlade .. Pa še bi se našlo, sigurno bo tako sodstvo še naprej skrbelo, da bo zdrava pamet in pravica izumirala
Deflektor
12. 11. 2023 21.10
+1
A to po tistem, ko si na neznanem kraju na neznan način prejel neznano količino denarja? No tile trenutni vsaj ne skrivajo in kradejo vsem na očeh. 10M tu, 2M tam itd...
metuljka
05. 11. 2023 12.55
+0
sodstvo pri nas je blato in močvirje in nikoli ne veš, da te ne bo napadalec tožil, da si se upiral in mu pobegnil ! Ob takem pravu ima vse možnosti !
Janez23
05. 11. 2023 12.42
+8
Res grozne so te pokvarjene banke in kriminalci so bankirji. Človek brez enega centa je vzel za 100 tisoč kredita v frankih, kupil stanovanje, v 20 letih pa je moral vrniti 120 tisoč. Groza, kriminal, vse bankirje v zapor! Kaj na sedaj revež naredi? Naj sedaj proda stanovanje za 300 tisoč? Pa saj ni neumen, naj država vrne njegov kredit.
Rafael Kramar
05. 11. 2023 13.35
+0
metuljka
05. 11. 2023 12.40
+1
Torej, če so banke zavajale in sodišče vam je dalo prav, potem bi vi lahko zahtevali še odškodnino za duševno trpljenje , za slabo zdravje itd itd
Rafael Kramar
05. 11. 2023 11.59
+8
Zaradi takilih nepismenih petelinov bo pridobiti kredit samo še bolj komplicirano in dražje. Pravno sploh ni nobene debate, ali bi banke ta kredit kahko ponujale, lomi se samo na tem, ali so bili kreditojemalci dovolj seznanjeni. In tu zdaj očitno pravo stopa na stran ɗebilov, ki trdijo, da niso bili obveščeni oz. da niso bili zadosti seznanjeni. Danes kahko še vedno dobite kredite v kateri valuti želite, je pa potrebno pisno izpolniti ceglc, da so ti razložili. Tudi Frankarjem so vse pojasnili, ampak se jim bolj splača delati se glupe in bo mogoče kaj padlo nazaj.
Beopen
05. 11. 2023 11.37
+2
Naslov članka pravi: Bodo morale banke....? Ne, da bomo morale, MORAJO!!!!😃
iskriv
05. 11. 2023 11.26
+4
Vsi ti , ki so najemali kredite v Švicarskih frankih so špekulirali , ker so mislili , da bo Švicarski frank napram euru pridobil in bodo s tem veliko zaslužili , šlo pa je v obratno smer in sedaj pa jok in stok , pa tožbe . Vsak , ki jemlje kredit v drugačni valuti , kot prejema plačo , najema kredit na lasten riziko in zato ni odgovorna banka ali kdo tretji !
Rafael Kramar
05. 11. 2023 11.32
-5
Dvomim, da so karkoli špekulirali. Vzeli so, ker je bilo ceneje in čeprav so jim v bankah pojasnjevali zakaj je ceneje, jih to sploh ni zanimalo.
pedrka
05. 11. 2023 11.43
-3
Skoraj imaš prav, banka je rekla da ni tvegano, da ja največ kar se lahko spremeni za par procentov, ne pa za skoraj še enkrat
Rafael Kramar
05. 11. 2023 11.44
+6
Banka ti ne more nikdar za nobeno valuto vnaprej jamčiti za koliko se bo spremenila.
metuljka
05. 11. 2023 12.46
+3
Banka ne določa tečaja valute in zato ti ne more jamčit za vrednost valute, še najmanj pa 10 let po sklenitvi pogodbe
kr nekdo
06. 11. 2023 08.13
+2
dejte se zresnit. Vsak k je najel kredit v frankih se ti je smejal zakaj nisi še ti v frankih. Točno so vedeli za kaj se gre. Ti k si pa v domači valuti vzel kredit si bil pa neumen za njih. tako je bilo pa ne si zatiskat oči. Ni kredit neki k se v petih minutah odločiš.
Jože Vraz
08. 02. 2024 15.27
Aha, ne morejo garantirat, lahko pa kredit oglašujejo kot varen, brez tveganj in brez spreminjanja mesečnih obrokov. Napovedovat ne morejo, ampak lahko pa obljubljajo v oglasnih letakih.
Rafael Kramar
05. 11. 2023 11.01
+2
Blage veze nimate, kaj so valutna rveganja in kar trobentate svoje proletarske gluposti vsevprek. Btw, banke vam trenutno dajejo cca 3% na vezan depozit. A koga zanima zanima donos med 12 in 14%?? Deponirajte denar na Madzarskem ali Poljskem v Forintih ali Zlotih. Ampak je valutno tveganje!!! In isto, kot je pri deozitih, isto je pri kreditih. Kredit v domači valuti s fiksno obrestno mero boste vedno najeli dražje od valutnega s spremenljivo. Kdor ne zastopi za kaj gre, naj ne hodi po kredit, ker bo spet sam jok in zmerjanje.
metuljka
05. 11. 2023 10.53
-2
če je bilo sklenjeno, da so bili s strani bank zavedeni, potem bi jim banke morale vrniti denar v celoti ! V pravu se takim pogodbam reče, da so nične !
metuljka
05. 11. 2023 10.54
-1
pedrka
05. 11. 2023 11.03
+3
Nična pogodba je da banka vrne in kreditojemalec vrne kar.je dobil...
Rafael Kramar
05. 11. 2023 10.37
+9
Zanimivo, da dokler so plačevali pa obresti nižje, kot bi jih pri evrskih kreditih, se pa ni noben kreditojemalec ponudil doplačati razliko.
šemalopabo
05. 11. 2023 10.27
+4
bankirji vedeli , da se bo zgodila velika sprememba tečaja, ravno to je poanta sodbe eu sodišča. namreč veliko spremebo tečaja franka so preko noči izvedli švicarski bankirji, ki so s to potezo na račun ogoljufanih kreditojemalcev čez noč nakradi 30 milijard eur. banke so vse vedele v naprej
Rafael Kramar
05. 11. 2023 10.35
-2
pedrka
05. 11. 2023 10.36
+3
Rafael Kramar
05. 11. 2023 10.50
+0
In prav ti boš vedel, kaj je dejstvo, a?!
metuljka
05. 11. 2023 11.00
-4
tečaj se preračunava glede na BDP, banke samo posredujejo podatke in še je tah parametrov.. To ni sestanek bankirjev, ki določa tečaj
Rafael Kramar
05. 11. 2023 11.04
-2
Na kaj se preračunava tečaj...😳😳😳
šemalopabo
05. 11. 2023 11.07
+3
če nimate pojma je bolje molčati. takratno spremebo tečaja med chf in eur je določila švicarska narodna banka in nihče drug
Rafael Kramar
05. 11. 2023 11.13
-1
Točno tako in ni se dalo vedeti, kdaj se bo omejitev sprostila, še manj pa kakšen vpliv bo imela na valuto.
metuljka
05. 11. 2023 11.14
-1
narodna banka pa podatke dobi od gospodarstva , bank parametrov. Narodna banka ni komercialna in tudi s pogledom v luno ne določi tečaja
Rafael Kramar
05. 11. 2023 11.42
-1
O jejžeš...!? Zaradi parih svetovnih dejavnikov se je povpraševanje po CHF tako povečalo, da je valuta revalvirala do te mere, da je postalo nevarno za Švicarsko gospodarstvo. Zato je centralna banka za nedoločen čas fiksno določila tečaj, dokler se situacija ne umiri. In nihče ni mogel vedeti kaj se bo zgodilo. Če bi se vedelo, da bo tečaj Franka poskočil z 30%, ga sigurno ne bi sprostili, ker gre to v njihovo škodo. Kazalniki so bili, da so se stvari umirile in, da ne bo nobenega večjega nihanja valute izkazalo pa se je drugače.