Slovenija

Prometne nesreče: 'Ni hujše kazni od tega, da imaš nekoga na vesti'

Ljubljana, 30. 04. 2022 09.35 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 6 min
Avtor
Kaya Kamenarič
Komentarji
50

Policijski inšpektor Tomaž Tomaževic je na predavanju o prometni varnosti delil osebne zgodbe s krajev prometnih nesreč. Po dobri uri mi je bilo jasno, da je zaradi narave svojega poklica videl in doživel stvari, za katere si želim, da jih sama ne bi nikoli. Ne spomnim se, kdaj sem se nazadnje tolikokrat naježila. Med drugim mu je med eno od intervencij v naročju umrl osemletni otrok, Tomaževičev sin jih danes šteje 15. Posledice prometnih nesreč je ne le opisal, pač pa tudi pokazal s fotografijami, brez cenzure. Vsak, ki je prisluhnil predavanju, na ceste gotovo gleda drugače.

Slika je simbolična.
Slika je simbolična. FOTO: Shutterstock

Projekt Posledice prometnih nesreč policija v sodelovanju z Javno agencijo RS za varnost prometa za dijake izvaja že od leta 2012. Prejel je posebno priznanje za prispevek k večji varnosti v cestnem prometu, predavanja pa so razširili tudi na mlade voznike, motoriste in vse druge udeležence v prometu. Vsak, ki je imel priložnost obiskati predavanje, bi ga zagotovo priporočil prijateljem in znancem.  

Morda bi marsikdo pričakoval, da bo šlo za "še eno predavanje o cestno prometnih predpisih". Da bo enostransko, da se bo poslušalo pravila, predavatelj pa bo žugal s prstom in "pametoval" o tem, kaj je prav in kaj ne. A Tomaž Tomaževic je ubral drugačen pristop. Tematiko je predstavil na zelo poljuden način, celotno predavanje pa prepletel s svojimi izkušnjami iz prakse. Spregovoril je povsem brez cenzure in olepšav, na velikem platnu pa je med drugim pokazal fotografije žrtev prometnih nesreč.

Med drugim je predstavil Davidovo zgodbo. 34-letnik je leta 2013 umrl v prometni nesreči v Norfolku, njegovo zadnjo vožnjo pa je posnela kamera, ki jo je imel na čeladi. Videoposnetek je z javnostjo želela deliti njegova družina, saj je želela širšo javnost opozoriti na nevarnosti, s katerimi se vsakodnevno srečujemo na cestah. Za tragično smrt motorista je bilo krivo trčenje v avtomobil, ki mu je med zavijanjem prekrižal pot. 

Za ogled potrebujemo tvojo privolitev za vstavljanje vsebin družbenih omrežij in tretjih ponudnikov.

Na predavanju Tomaževic ni želel govoriti o prometnih pravilih. Zakaj? Ker jih vsi poznamo. Vprašanje je, zakaj jih ne upoštevamo? So morda kazni prenizke? "Kakšna kazen je lahko hujša od tega, da zaradi nesreče nekomu vzameš življenje in ga imaš na vesti. In nesrečo še leta podoživljaš. Še demenca te ne reši," je dejal.  

A njegove besede so vtis pustile šele, ko je delil različne zgodbe posameznikov, ki se še leta po nesrečah zbujajo zaradi nočnih mor. Ponovno sem se naježila. Ne predstavljam si, da imaš na vesti kaj takšnega. Oseba, ki je na cesti umrla, pa naj bo to voznik, sopotnik, pešec ali kolesar, tako še zdaleč ni edina žrtev nesreče. Poleg svojcev in prijateljev trpi tudi povzročitelj, čeprav morda za nesrečo morda sploh ni bil kriv. 

Promet je nepredvidljiv in nesreča se lahko zgodi prav vsakemu izmed nas. Naša naloga je, da možnosti, da se kaj takega zgodi, čim bolj zmanjšamo. "Policistov ni dovolj, da bi vam dihali za ovratnik in spremljali vaš vsak korak. Vprašati se moramo, kaj lahko sami storimo za večjo varnost," je poudaril. 

Voznik je lahko v prometni nesreči tudi samoudeležen. Kot prometna nesreča se na primer šteje tudi padec z motorjem. 

Vsako leto se zgodi več kot 21.000 prometnih nesreč. "To je število prijavljenih nesreč. Dejansko število je verjetno še enkrat toliko," pravi Tomaževic, saj se veliko nesreč sploh ne prijavi policiji. Poslušalcem v dvorani je naročil, naj dvignejo roko vsi tisti, ki še niso bili udeleženi v prometni nesreči. Roke ni dvignila niti ena oseba. 

Približno 125 udeležencev na leto v prometnih nesrečah umre. Policisti opozarjajo na poslabšanje stanja prometne varnosti. Leto še na polovici ni, pa je zgolj na območju PU Ljubljana v prometnih nesrečah umrlo že osem oseb, več kot 350 se jih je v nesrečah poškodovalo.  

Policisti imajo vedno na voljo psihosocialno pomoč, poleg policijskih zaupnikov so jim na voljo tudi psihologi. 

"Trenutek tišine, ki nastane po nesreči, je res dolg"

Kako je, ko si enkrat v uniformi? "Res ni prijetno potrkati na vrata, sesti v dnevno sobo, kjer so izobešene družinske slike in nekomu povedati, da so njegovi otroci ostali brez mame," eno najtežjih nalog policistov opisuje Tomaževic.  

A še težje je na terenu. Policistom, pa tudi reševalcem in gasilcem, prav vsaka nesreča ostane v spominu. Od številnih nesreč, ki jim je bil priča med delom na terenu, ga je verjetno najbolj zaznamovala ena tistih, kjer je življenje izgubil otrok. "Veste, kako je to, ko majhen fantek umre v vaših rokah," se je izpovedal. Na projektorju se je medtem prikazala fotografija otroških oči. "To so oči mojega osemletnega sina," je poslušalcem zaupal Tomaževic. Kurja polt. Na tej točki že šestič. 

"Bolje je, da na cilj prideš pol ure kasneje, kot da sploh ne prideš," je o prehitri vožnji dejal Tomaževic.

Najbolj pogosti vzroki za nesrečo so neprilagojena hitrost vožnje, stran in smer vožnje, neupoštevanje pravil o prednosti in neprilagojena varnostna razdalja. Zlasti na avtocesti se hitro zgodi, da kakšen voznik premočno stopi na plin, še več, nekateri so celo jezni na voznike, ki vozijo po omejitvah. Policija je tako obravnavala tudi primer, ko je po slovenski avtocesti po omejitvah vozil tujec. Ker je za okus enega slovenskih voznikov vozil prepočasi, je namenoma zapeljal pred njega in stopil na zavoro. Tujec se je za las izognil trčenju. Videoposnetek z avtoceste si lahko ogledate spodaj. 

"Ali na fotografiji najdete glavo motorista?"

Povsem brez cenzure je nato Tomaževic pokazal videoposnetke in slike številnih drugih nesreč. Na njih so bili stari, mladi, krivi in nedolžni. Še posebej pretresljive so bile fotografije nesreč motoristov, saj so bili večkrat brez glave. Kruto, a tako dejansko je, tako hude so posledice prometnih nesreč, najpogosteje zaradi prehitre vožnje ali "polaganja ovinkov". 

"Ali kdo od vas na tej sliki najde glavo motorista?" je vprašal za eno od fotografij. Bolj, ko sem zrla v fotografijo, bolj sem si predstavljala, kako daleč je morala odleteti. "Glava je na sliki. Pravzaprav je v telesu. Udarec je bil tako močen, da se je usedla v telo," je povedal Tomaževič. Spreletel me je srh.

Za volan nikar ne sedite alkoholizirani

Spregovoril je tudi o težavi vožnje pod vplivom alkohola. Ste vedeli, da je v Sloveniji približno 10 odstotkov povzročiteljev prometnih nesreč pod vplivom alkohola? Težko je povedati, kako hitro lahko zaradi ene nepremišljene odločitve ostanemo brez vsega. Tomaževic je naštel nekaj primerov, ki ti dajo misliti. 

Slovenska navada je, da se novorojenčka "zapije". Novopečeni oče se s prijatelji odpravi na pijačo ali dve, pogosto pa alkohol teče v potokih. Eden od takšnih, svežih očkov, se je ob koncu zabave odločil, da mora k svoji partnerki, k svojemu novorojenčku. Vinjen je sedel v avtomobil in trčil v zid. Še ne en dan star dojenček pa je tako ostal brez očeta. Ste se naježili tudi vi? 

Morda se vas zgodbe, tako opisane v članku, s tretje roke, ne dotaknejo tako, kot bi se vas, če bi jih slišali s prve roke. Tomaževic bo predavanja v okviru Policijske uprave Ljubljana gotovo še kdaj ponovil, za več informacij pa spremljajte njihovo spletno stran. Zainteresirane skupine z njihovega območja, ki bi želele tovrstno predavanje, lahko pišete tudi na naslov: predavanja_nesrece@policija.si.

  • 8
  • 7
  • 6
  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1

KOMENTARJI (50)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

Damienne
30. 04. 2022 17.24
+6
Na cesti še najbolje vidi naša balkanska kultura. Najprej smo se hoteli it Švico, smo dojeli, da ne bo šlo, po tem Švedsko... Itak tudi to ne bo šlo... Ker smo in bomo balkanci...
EntityOne Gala
30. 04. 2022 17.07
+10
Med civilnim služenjem vojaškega roka, ki sem ga 6 mesecev preživel med gasilci, sem ravno jaz med vsemi naborniki moje generacije med izmenskim delom na terenu v nočnem času imel to nesrečo, da sem s profesionalnimi gasilci bil na kar šestih intervencijah s smrtnim izidom prometne nesreče. V eni od teh so na licu mesta zaradi prekomerne hitrosti ugasnila tri mlada življenja (16, 18 in 19 let) -zlom vratu ob bočnem trku v drevo. Grozno je pobirati trupla tako mladih ljudi in ob enem pomisliti, koliko življenja bi še lahko imeli pred seboj. Koliko ljubezni so bili prikrajšani, koliko sinov in hčera bi lahko zaplodili. Kako ne bodo nikoli užili dogodkov kot poroka, rojstvo lastnega otroka, veselje ob otrokovi diplomi, presrečna in vesela dopustovanja z njimi.. Vse zaključeno v delčku sekunde. Poleg njihovega, uničena še življenja njihovih staršev, bratov, sester in drugih bližnjih sorodnikov. Ta prisostvovanja tem dogodkom so me globoko pretresla. Ne želim nobenemu podobnih stvari, a vem, da profesionalni gasilci lahko povedo še več kakor policisti, saj so prav oni tisti, ki prvi človeka izrežejo iz zvite pločevine in opazijo vso krutost poškodb takih nesreč.
srecnii
30. 04. 2022 14.37
-4
Za nesrečo so krivi počasni vozniki, ki ovirajo promet s tem se začne prehitevanje in pride do nesreče. Taki vozniki, ki vozijo 60 izven naselja, kjer se da brez težav vozit 90 se naj sami izložajo če vidijo da je vsaj 1-2 zadaj.
Jst !
30. 04. 2022 13.45
+8
Bil sem na predavanju pred dvema tednoma. Kar je povedal vse drži, pogrešal sem le to , da bi predstavil več prometnih situacij, ki se dogajajo na cestah in zaradi katerih pride do nesreč, ki niso pogojene s hitrostjo in alkoholom. Sicer pa bi morala to predavanje poslušati obvezno enkrat letno vsa populacija, ki je udeležena v prometu.
VelikoVedro
30. 04. 2022 13.19
+3
Med šolo vpžnje / CPP / prvo pomočjo bi morali kazati nazorne fotografije kaj se zgodi s človekom v prometni nesreči. Brez cenzure. Npr. kot so v ZDA pred časom v Signal 30. Obenem brutalne kazni za prehitro vožnjo, sploh izjemne kršitve: 10k € in odvzem izpita za 5 let. Treba je upoštevati, da je (znaten) % ljudi psihopatov, nezmožnih empatije. Apelirati na empatijo pri njih nima smisla, ne more delovati. Ko vidim tisti video 'brake checkinga' pa nič presenetljivega, nekatere znamke avtomobilov (par nemških in kakšna italijanska) so pač brezplačne psihološke diagnoze z le redkimi izjemami.
Ramzess
30. 04. 2022 12.47
-7
"Eden od takšnih, svežih očkov, se je ob koncu zabave odločil, da mora k svoji partnerki, k svojemu novorojenčku. Vinjen je sedel v avtomobil in trčil v zid. Še ne en dan star dojenček pa je tako ostal brez očeta. Ste se naježili tudi vi?" Morda, ob nelogičnosti v tem sestavku.
Ramzess
30. 04. 2022 12.49
+1
Jao meni, kako pa berem, naglica ni vedno dobra, škoda da ne more zbrisati komentarja.
Mtz86
30. 04. 2022 12.29
+3
Kakšen starš da sinu ime Tomaž na tak priimek:)
Cobra1986
30. 04. 2022 11.57
+10
Cesta Lj-Kočevje, to je prava norišnica, 98% ljudi ne upošteva omejitev ali varnostne razdalje, prehitevanja stalno čez polno črto v nepregledne ovinke z raznimi x5, q7 itd, seljaki... Vsi se limajo vsakemu na rit, ker se vsem mudi na cilj, če voziš 90 po omejitvah še to ni dovolj večini, pa že tako je tam 90 preveč ker je asfalt zluknan do amena, cesta pa že tako nevarna in asfalt v poraznem stanju...
Roby47
30. 04. 2022 13.59
+6
Popolnoma resnicno....nekateri resnicno vozijo kot da jim je zadnji dan.....pa se nesramni so
abc123def456
30. 04. 2022 11.56
+2
zdaj gre tkim. kultura zze v drugo smer. poccasni vozijo po prehitevalnem pasu, svojo voznissko agendo sporocijo s stopanjem na zavoro, ko kazes s smerokazom, da bi le rad mimo. pri tem so tudi tako nerazgledani, da je samo od gum odvisno, ali bo nalet ali ga ne bo. potem pa sse svetijo dva ali tri kilometre za tabo.... no, pa radarji na vsak kilometer ceste, pa kamioni s katerih pesek in kamenje letijo...
Truth
30. 04. 2022 11.56
+1
Na eni strani podpirate turizem na drugi jamrate o nesrecah k je vse prenafilano potem o ekologiji. Dejte bit nacelni!
enakatalena
30. 04. 2022 11.54
+7
Ko sem bila mlada, smo se z zabav (žal) prevečkrat vračali ne povsem trezni... Potem je nekega dne prijatelj povozil pijanega mladeniča, ki je ležal za ovinkom na temnem delu ceste. Prijatelj nikoli ni prišel čisto k sebi, čeprav je (k sreči) vozil popolnoma trezen, z ustrezno hitrostjo. Takrat mi je postalo kristalno jasno: za volan sedem samo z 0,0 alkohola in predvsem v krajih vedno upoštevam omejitve hitrosti. Ne zaradi kazni, ne zaradi policije, ampak zgolj zaradi mene same. Da bom v primeru, da bi kdaj povzročila nesrečo, točno vedela, da sem naredila vse, kar je bilo v moji moči, da bi jo preprečila. Ker v takem primeru morda še lahko kdaj mirno spiš. Če pa veš, da si nekoga poškodoval, ker nisi bil 100 % , to verjetno ni mogoče... Sicer vsak po svoje, zase vem, da lahko edino tako.
Supervillain
30. 04. 2022 11.45
+16
Pozivam na čim več radarskih in prometnih kontrol po celotni Sloveniji.
picolin
30. 04. 2022 11.35
+0
me zanima tudi kdaj se bojo zacecele pisat globe za meckanje . kolko je ljudi na a.c ko so najvecji potencijali za nesreco z pocasno voznjo .zanima me pa tudi zakaj placujemo avtocestno policijo ce ne vidi takih
Truth
30. 04. 2022 11.57
-1
Kaj AC Na soski se vozi 35 v casu turizma beri pol leta. Pa provida niti enga se ni ustavla!
User1035444
30. 04. 2022 16.57
+1
picolin
30. 04. 2022 11.33
-2
jaz se rad zelo hitro vozim ,ampak moras vedet da moras bit takrat z mislimi 100% nacesti in pa z obema rokama na volanu
VelikoVedro
30. 04. 2022 13.25
+7
In še vedno si le homo sapiens z omejenim procesorjem in data intake, večja ko je hitrost bolj te lahko stvari presenetijo.
Mirabilis
30. 04. 2022 11.30
+0
Naj se še kdaj omeni koliko ljudi zaspi za volanom. Večizmensko delo, nadure, popolnoma zjeb*** bioritem in življenje v bloku, ko je tišina le od 3 do 5ih, ker se itak sliši vsak kašelj... Potem je pa človek res priseben za volanom.
Naj bi
30. 04. 2022 11.30
-3
Denarna kazen ne zaleže! Kaj vse bi se dalo si pa sami mislite.
picolin
30. 04. 2022 11.28
+6
jaz se tudi cudim da ni se vec smrtnih zrtev kot jih na zalost je . vsi motoristi ko bi vedeli kako so nevarni bi se po pameti vozili. kako naj pri speljevanju na regijonalno cesto starejsa oseba opazi motorista kateri se pripelje mimo 150 ali vec ? ga absolutno ne mores videt . polek divjaskih motoristov so se vozniki kateri meckajo polovico pod omejitvijo . to predvsem taki ki se vsepovsot vozijo 50 km h in pa tisti ki ne vedo da je tovarna ugradila smerokaze in pa spegle .to velja za nemske znamke
User2127030
30. 04. 2022 11.25
+5
Tisti, ki pravi, da je članek brez veze jn policija to brezveze objavljala in da samo kasirajo se naj malo zamislijo. Kjer koli vas dobijo na radar je čisto vseeno ker vi kršite predpise vsepovsos. In če vas ne strezni visoka položnica vas bo pa mogoče kakšna drugačna kazen.
spoštovanje
30. 04. 2022 11.23
+4
dokler se ti nič ne zgodi si pameten in hraber, ko se ti pa, je pa obup, groza predvsem pa si želiš, da se to nebi nikoli tebi zgodilo....rad bii zavrtel čas nazaj, vsaj za tistih prekletih par sekund pred katastrofo....pravim iz izkušenj
Loana
30. 04. 2022 11.21
+4
Sicer se ne čudim da so prometne nesreče kr naprej kr vidim kk se folk fura po cestah. Treba bo mal sprmenit kuluro vožnje.