V Peti zasedi je
V Peti zasedi je "očarala z nežno, a hkrati borbeno prezenco bolničarke, ki se na fronti zaplete v ljubezensko razmerje s partizanom." Foto: Marjan Pfeifer

"Čarobnost in vznemirljivost gledaliških dvoran in njihovega zaodrja pa sta se tako pred njo razgrnila, že leta preden se je pri trinajstih po naključju prvič znašla pred filmsko kamero,” je zapisala Veronika Zakonjšek v knjižici Poklon Marijani Brecelj, ki je izšla pri Slovenski kinoteki.

Ob obletnici rojstva igralke Ite Rine se Slovenska kinoteka vsako leto pokloni vidnemu, zaslužnemu in izjemnemu filmskemu igralcu oziroma igralki. Letošnji poklon posvečajo filmski in gledališki igralki Marijani Brecelj. Prireditev bo nocoj od 20.30 dalje na borjaču Muzeja slovenskih filmskih igralcev v Divači.

Na sončni strani ceste
"Nikoli nisem razmišljala o sebi kot filmski igralki, potem pa sem prebrala zapise v knjižici in se nenadoma zavedela, koliko igralskih vlog je za mano,"
je nagrajenka povedala za MMC.

Pred kamere je prvič stopila kot najstnica v manjši vlogi turistke v avtorskem prvencu Matjaža Klopčiča Na sončni strani ceste leta 1959. Takrat je bila še najbližje občutku filmske igralke. "Stara sem bila trinajst let in s to filmsko izkušnjo se je odprla moja najstniška fantazija. Vse se mi je odprlo." Kasneje pa, kot pravi, je predvsem zelo rada delala, na filmu in v gledališču.

Marijana Brecelj in Polona Juh v filmu Pod njenim oknom. Foto: Željko Stevanić
Marijana Brecelj in Polona Juh v filmu Pod njenim oknom. Foto: Željko Stevanić

V muzejskem letnem kinu se ji bodo poklonili z večerno projekcijo romantične drame Pod njenim oknom, v kateri nastopa v vlogi nekonvencionalne mame samske učiteljice plesa. Po projekciji bo sledil glasbeni nastop tria Fake Orchestra. Skozi pogovor nagrajenke z Veroniko Zakonjšek pa bo mogoče spoznati njen filmski in televizijski opus. Prireditev bo povezovala Nada Vodušek.

Marijana Brecelj je v celovečernih, kratkih, študentskih in televizijskih filmih ustvarila širok spekter raznolikih vlog – od temperamentnih, duhovitih in energičnih do enigmatičnih, samozavestnih in utrujenih žensk –, ki so se zaradi prepričljivosti in naravnosti trdno vtisnile v naš spomin.

-

Preboj med celovečerne filme je doživela z enim najbolj absurdnih, barvitih in igrivih filmov v slovenski zgodovini, s Hladnikovim Sončnim krikom (1968), kasneje pa z vlogo v hipijevski študentovski revolucionarni skupini v Klopčičevem filmu Oxygen (1970). Zelo je izstopala v kompleksnejših upodobitvah partizanske bolničarke Mije v Peti zasedi, zadnjem celovečercu Franceta Kosmača (1968), in trdožive Minke v zgodovinski drami Jožeta Galeta Pustota (1982).

Foto: Željko Stevanić
Foto: Željko Stevanić

Nastopila je v petnajstih celovečercih, več kot petdesetih televizijskih igrah, številnih nadaljevankah, filmih študentov AGRFTV in petnajstih kratkih filmih. Za ustvarjanje na področju gledališke, filmske in radijske igre ji je Združenje dramskih umetnikov Slovenije leta 2020 podelilo nagrado Marija Vera za življenjsko delo.

"Marijane Brecelj nikoli ni bilo mogoče popolnoma ukalupiti v specifičen tip filmov ali vlog. Njena navzočnost na platnu je vselej eklektična in raznolika, razgibana tako v filmski formi in žanru kot v subtilnih igralskih niansah. Vse to priča, da je njen igralski razpon širok, angažma trden in energičen ter da igre ne deli na manjše in večje vloge, temveč vse razume kot pomembne in sporočilno močne," so še zapisali ob Poklonu.