Žalski Tehnos, specialist za razvoj in izdelavo kmetijskih strojev, posebej mulčerjev, je trenutno sredi petmilijonske investicije v postavitev več obdelovalnih strojev v celico z avtomatskim posluževanjem iz avtomatiziranega zalogovnika. A družba, ki izvozi več kot 80 odstotkov izdelkov, je zaradi nestabilnih dobavnih verig ter podivjanih cen energentov ves čas na preizkušnji.
Podjetje, ki je lani ustvarilo 24 milijonov evrov, je v primerjavi z letom 2020 zraslo za 25 odstotkov, a ker taka rast za seboj potegne potrebne prilagoditve na vseh področjih, bodo letos, četudi so razprodani za pol leta, rast umirili in bolj nadzorovali.
Energenti podivjali, večajo zaloge
»Zaradi nestabilnih dobavnih verig smo zaloge povečali za več kot trikrat. Material se pri nas v normalnih razmerah sicer obrne od sedem- do osemkrat na leto, zdaj se trikrat. Dodatno nam stroške zvišujejo podivjane cene elektrike, ki so kar sedemkrat višje. Velika negotovost je glede plina, ki se je podražil za 9,5-krat. To nam bo vzelo denar za investicije. Ni mi jasno, kako Evropa ne more ustaviti teh špekulacij s cenami energentov,« se jezi Anton Kisovar, direktor Tehnosa, družinskega podjetja, ki letos zaokroža 33-letnico delovanja.
»Razmere na področju oskrbe so kaotične, saj tudi materiali (kljub višji ceni) niso več najboljše kakovosti. Delamo s polno paro, vendar s prekinitvami,« poudarja sogovornik.
Slabo izkoriščen trg del
Ob tem jih pestijo težave, s katerimi se spopada pravzaprav vsa industrija. To pa je pomanjkanje kadrov. »Žal nam je, da socialna kapica ni bila sprejeta. Pri nas sicer fluktuacije ni, hkrati pa tudi ni kadra, ki bi ga lahko dodatno zaposlili. To rešujemo s pospešeno avtomatizacijo tako proizvodnje kot skladišča,« pravi sogovornik, ki verjame, da bi bilo na trgu dela lahko drugače.
»Priložnosti za delo je zares veliko. Na Češkem, na primer, je brezposelnost manj kot dvoodstotna. Tudi pri nas bi lahko bila nižja. Žalosten sem, ko vidim, da se nepravično delijo socialne podpore in da ne znamo razčistiti, kdo socialno podporo dejansko potrebuje,« komentira Kisovar, ki vodi podjetje s 130 zaposlenimi.
Kako se pripravlja naslednik?
Fluktuacije nimajo, plače ves čas usklajujejo z inflacijo, povečano povpraševanje pa zadostijo prav z avtomatizacijo in robotizacijo proizvodnje. »Gremo v pravo smer, saj ustvarjamo dobrih 67 tisoč evrov dodane vrednosti na zaposlenega,« pojasnjuje direktor, ki nekatere vodstvene naloge že prepušča sinu Urbanu.
A ta je moral prej dokazati, da je iz pravega testa za odgovorne naloge. Tehnos je namreč z nakupom silosov razširil poslovanje tudi na področje odkupa in skladiščenja žit, Urban pa je prevzel vodenje tega programa.
»Sam je moral najti dobavitelje in kupce. Uspelo mu je in Savinjska dolina ima spet odvzemno mesto za koruzo. Z odliko je opravil preizkus,« opisuje Anton Kisovar, ki je vesel, da bo njegov sin lahko prevzel vodenje Tehnosa najpozneje v petih letih.
Kaj dela na mulčerju kozarec za penino?
Tehnos svoje kmetijske stroje prodaja po vseh celinah. Največji tržni delež ima v Avstriji, vse bolj prepoznan je v Nemčiji in vzhodni Evropi, obetavno rast pa dosegajo tudi v Franciji in Angliji. Med zadnjimi novimi trgi je Norveška, kamor so začeli prodajati prek partnerja lani, letos pa so začeli osvajati Kanado.
Tehnos je na sejmih prepoznan po svoji drugačnosti. Kako? Ko prepričujejo nove kupce, na mulčer, ki vibrira, vedno postavijo kozarec za penino, napolnjen z vodo. »Tako dokažemo, da so naši stroji res vrhunske kakovosti, saj so tresljaji minimalni.«
Ko se na mulčerju pojavi kozarec, je odziv kupcev na opazno mirno delovanje stroja ponavadi takojšen. »Ni dovolj, da je stroj tehnično dober, tudi ni dovolj, da si dober govornik. Nikoli namreč ne veš, ali te kupci res poslušajo. Biti moraš drugačen,« pripoveduje direktor Tehnosa, katerega proizvodni prostori imajo skoraj 20 tisoč kvadratnih metrov površin. »Kozarec na mulčerju na predstavitvah in na sejmih je obvezen,« v smehu pojasnjuje sogovornik, ki še vedno vodi ekipo Tehnosa na sejmih. In prav te dni je spet v tujini.
Odgovornost in iskrenost
Podjetništvo primerja z alpinizmom – pri obeh mora biti kanček hazarderstva, sicer ni uspeha. Kljub temu pa podjetništvo jemlje zelo resno: »Odgovoren si za vse, kar je prav, pa tudi za vse, kar je narobe. S tistim, kar je prav, nimaš težav, te nastanejo takrat, ko gre kaj narobe. Varnega območja ni – vse je le odgovornost.«
Odgovornost je le ena od vrednot, ki jo iščejo tudi pri zaposlenih. Podjetje Kisovar vidi kot razširjeno družino, kjer so »vsem odprta vsa vrata in ni tabujev«. Prizna pa: »Smo odkriti, glasni, včasih se tudi spremo.« Z iskrenostjo in odprtostjo lažje odkrijejo napake. Na njih se učijo, si nabirajo izkušnje in zbirajo znanje. »Če daš, dobiš, če delaš, grešiš. Več kot se dela, več se greši,« nazorno pove Anton Kisovar, direktor Tehnosa.