Magazin

Pomoč pri končanju življenja tudi pri nas? 'Nikomur se ne bo zgodilo, da bi bil usmrčen proti svoji volji'

Ljubljana, 16. 01. 2022 16.46 |

Osnovni pogoj za pomoč je v našem predlogu neznosno trpljenje, za katerega ni lajšanja in ga je mogoče medicinsko opredeliti.

Zakaj nekateri ljudje drugim ljudem v resnici ne dovolijo, da bi umirali v skladu s svojimi željami, ostaja večno in neodgovorjeno vprašanje, pravi Andrej Pleterski, s katerim smo se ob sprejemu zakona o asistiranem samomoru v Avstriji, pogovarjali o predlogu takšnega zakona pri nas. Večdesetletna praksa v svetu doslej še ni prinesla nobenega sodno potrjenega primera zlorabe, poudarja in svari, da je prav trenutni prostor brez zakonov tisti, ki v resnici omogoča zlorabe: "Pacienti nimajo enakih možnosti doživeti lahko, dostojanstveno in mirno smrt v krogu svojcev. Odvisni so od samolastnih odločitev zdravnikov, nad katerimi ni urejenega nadzora. Protislovni kodeks medicinske etike zdravnikom ni v pomoč, ampak jih celo spravlja v stisko, saj po eni strani od njih zahteva pomoč pacientom, po drugi strani pa jo prepoveduje."

V Avstriji je z novim letom začel veljati zakon, ki odraslim osebam z neozdravljivo boleznijo ali trajnim hudim zdravstvenim stanjem omogoča, da se odločijo za asistirano smrt. Kot poudarja sogovornik prof. dddr. Andrej Pleterski znan. svetnik, vodja skupine za pripravo zakona o pomoči pri prostovoljnem končanju življenja pri društvu Srebrna nit, združenju za dostojno starost,  bi predlog zakona o prostovoljnem končanju življenja, ki je trenutno v javni razpravi pri nas, če sorodnega zakona ne bi sprejeli v Avstriji, ostal skoraj neopažen.  

Andrej Pleterski
Andrej Pleterski FOTO: Maja Andrič

Zakonodajo, ki omogoča, da si oseba, ki doživlja hudo trpljenje, s pomočjo vzame življenje, poznajo v več državah, pred kratkim jo je sprejela tudi Avstrija.  Kaj kažejo ugotovitve, ali je za bolnike bolj prijazna možnost asistirana smrt torej pomoč pri samomoru ali evtanazija, torej usmrtitev na lastno zahtevo s strani drugega? 

Vse zakonodaje, ki urejajo pomoč pri prostovoljnem končanju življenja, si prizadevajo na varen in pregleden način omogočiti pacientu dostojanstven zaključek življenja brez nepotrebnega trpljenja. Vse omogočajo pacientu pomoč pri samousmrtitvi, večina pa tudi možnost, da smrtonosno učinkovino na izrecno željo pacienta vnese druga oseba. Praksa kaže, da se ogromna večina pacientov tam, kjer obstaja ta druga možnost, odloči za evtanazijo. Razlog je najverjetneje v tem, da je tak konec življenja z gledišča pacienta zanesljiv in udobnejši.

Evtanaziji so se torej v tem zakonu v Avstriji še vedno izognili. Zakaj še vedno takšna zadržanost do evtanazije, kljub temu, da  je za bolnika, kot pravite, ta možnost pogosteje udobnejša? 

Evtanazija seveda nima ničesar skupnega z morjenjem nacističnim oblastem odvečnih ljudi v času Hitlerjevega tretjega rajha, ljudi, ki za svoj umor niso dali nikakršnega soglasja in si niso želeli konca življenja. Vendar nasprotniki pomoči pri prostovoljnem končanju življenja v govorjenju vztrajno enačijo evtanazijo z nacističnimi umori, da bi tako vzbudili strah, ki naj bi preprečil sprejetje ustrezne zakonodaje. Domnevam, da so se v Avstriji temu skušali izogniti tako, da so evtanazijo preprosto izključili iz zakona.

Kako ocenjujete sprejeto avstrijsko zakonodajo in odzive javnosti nanjo doslej? Kaj se je v Avstriji pravzaprav spremenilo za bolnike, ki želijo končati svoje življenje?

Zakon o pomoči pri prostovoljnem končanju življenja se nanaša prav na vsakogar, kajti smrti se nihče ne izogne. Ni pa nobene potrebe, da bi se jo bali, kajti zakon bi nam dal mogočno orodje za pripravo na konec in miren zaključek življenja. 

Bolniki v Avstriji, ki doživljajo hudo predsmrtno trpljenje, so dobili možnost to trpljenje prekiniti. Vendar njihov zakon ni tako prijazen do pacientov, kot bi lahko bil, če ne bi skušal hkrati miriti nasprotnikov zakona. Ne samo, da postavlja pogoj treh mesecev razmišljanja o posledicah postavljene prošnje po pomoči. Čas izvedbe omejuje na eno leto po odobritvi pomoči, po tem obdobju dovoljenje preneha veljati in mora pacient celoten postopek ponoviti. Take birokratske zapreke nima nobena druga država na svetu. Kljub temu se nasprotniki zakona niso prav nič pomirili.

Zakaj tudi v Sloveniji potrebujemo takšno zakonodajo? 

Tako kot povsod po svetu tudi v Sloveniji številni ljudje doživljajo izgubo dostojanstva in hudo predsmrtno trpljenje, ki ga ni mogoče olajšati z nobenim paliativnim ukrepanjem. Brez zakona smo v sedanjem stanju, ko pacienti nimajo enakih možnosti doživeti lahko, dostojanstveno in mirno smrt v krogu svojcev. Odvisni so od samolastnih odločitev zdravnikov, nad katerimi ni urejenega nadzora. Velja pa, da je prav prostor brez zakonov tisti, ki omogoča zlorabe. Protislovni kodeks medicinske etike pri vprašanjih o koncu življenja zdravnikom ni v pomoč, ampak jih celo spravlja v stisko, saj po eni strani od njih zahteva pomoč pacientom, po drugi strani pa jo prepoveduje.

Zakaj šele zdaj, zakaj takšnega zakona doslej še nismo sprejeli? Ali smo v Sloveniji po vaši oceni pripravljeni nanj? 

Že samo javno govorjenje o smrti je dolgo časa veljalo za neprimerno, kaj šele razprava o pomoči pri trpečem umiranju. Kljub temu poskusov razvneti javno razpravo o tem, ni bilo malo. Vse dosedanje delne ankete kažejo, da ogromna večina državljank in državljanov pomoč pri prostovoljnem končanju življenja podpira. Ker pa so za nastanek zakona in njegovo uveljavitev potrebni odločevalski vzvodi, ki so jih doslej obvladovali nasprotniki zakona, zakon ni nastal niti kot predlog, kaj šele, da bi bil že sprejet. To stanje smo presekali z državljansko pobudo, ki smo jo izpeljali v društvu Srebrna nit, združenju za dostojno starost.

Osnovni pogoj za pomoč je v našem predlogu neznosno trpljenje, za katerega ni lajšanja in ga je mogoče medicinsko opredeliti.
Osnovni pogoj za pomoč je v našem predlogu neznosno trpljenje, za katerega ni lajšanja in ga je mogoče medicinsko opredeliti. FOTO: Dreamstime

Po kateri državi, ki je že sprejela podobno zakonodajo, se najbolj zgleduje, kaj bi ocenili, kot posebnost predloga? Kaj ključnega prinaša?

 Vsi zakoni, ki so že v veljavi, pacientom, ki so sposobni odločati o sebi, in ki so dobro informirani o svojem zdravstvenem stanju ter o možnostih medicinske in paliativne pomoči, omogočajo na njihovo prošnjo pomoč pri prostovoljnem končanju življenja. Tak je tudi naš predlog, ki s tem daje vsakomur v Sloveniji možnost, da zaključi življenje na način in v trenutku ter na kraju, ki si ga bo sam izbral. Posebej poudarjam, da gre za možnost in nikakršno obveznost ali celo prisilo. Zaradi zakona se ne bo nikomur zgodilo, da bi bil usmrčen proti njegovi volji. Svojo željo lahko pacient kadarkoli prekliče. Posebnost našega predloga je, da uzakonja pomoč pri končanju življenja kot človekovo pravico, zato omogoča tudi pritožbeni postopek. Odgovornost odločitve v celoti postavlja na pacienta, ki dobi pomoč v obliki evtanazije samo v izjemnem primeru, da sam samousmrtitve ni več sposoben opraviti. S tem so zdravniki in medicinsko osebje samo še strokovnjaki v postopku, ki imajo poleg tega tudi pravico ugovora vesti in se lahko iz postopka izvzamejo.

Kako je v zakonu poskrbljeno za to, da kot ste izpostavili, tisti ki trpijo ne bi bili zaradi strahu nekaterih, ki jih je tega preveč strah, da bi jih v to 'zavedli', prikrajšani za smrt brez trpljenja?

Kdor ne želi obremenjevati svojcev in medicinskega osebja s težko odločitvijo o svojem življenju, naj poskrbi za svojo izjavo, dokler je opravilno sposoben. Čakanje ni na mestu. Predlog našega zakona ne more pomagati ljudem, ki so zmožnost odločanja o sebi že izgubili. 

Običajen ugovor zakonu je, da bi tak zakon omogočil različne družbene zlorabe. Večdesetletna praksa takih zakonov v svetu doslej še ni prinesla nobenega sodno potrjenega primera zlorabe. Sklicevanje na zlorabe je zato čista izmišljotina. Vsekakor pa predstavlja smrtno resen poskus ljudi prestrašiti. Zakaj nekateri ljudje drugim ljudem v resnici ne dovolijo, da bi umirali v skladu s svojimi željami, zato ostaja večno in neodgovorjeno vprašanje. Kakorkoli, nadaljnja posebnost našega predloga zakona je posebna komisija, ki bo v vseh korakih spremljala, nadzorovala in odobravala postopek, kar zagotavlja njegovo popolno varnost.

Po državah se zakoni na to temo razlikujejo tudi v vprašanju, kdo pridobi to pravico. Ali gre v vašem predlogu le za na smrt bolne ali tudi za tiste, ki jih smrt ne ogroža nujno?

Osnovni pogoj za pomoč je v našem predlogu neznosno trpljenje, za katerega ni lajšanja in ga je mogoče medicinsko opredeliti. Opredelitev trpljenja je subjektivna in jo poda pacient sam. Ni nujno, da trpimo samo zaradi smrtne bolezni, to je lahko tudi ena ali hkrati več zdravstvenih težav, ki nas mučijo, jemljejo dostojanstvo in smisel življenja, same po sebi pa niso smrtne.

Evtanazija
Evtanazija FOTO: Dreamstime

Kako ste doslej zadovoljni z odzivom, kaj pričakujete, kdaj bi lahko to sprejeli tudi v Sloveniji?

V času vedno novih covidnih valov in predvolilne mrzlice bi naš predlog zakona ostal skoraj neopažen, če ne bi sorodnega zakona pravkar sprejela naša soseda Avstrija. Javno razpravo bomo zaključili po volitvah, nato pa začeli zbirati 5000 glasov podpore volivk in volivcev, s katerimi bomo predlog zakona izročili v nadaljnji zakonodajni postopek v državni zbor. Od tega dejanja dalje so odprte še vse možnosti, tudi časovne.

Javno razpravo bomo zaključili po volitvah, nato pa začeli zbirati 5000 glasov podpore volivk in volivcev, s katerimi bomo predlog zakona izročili v nadaljnji zakonodajni postopek v državni zbor. Od tega dejanja dalje so odprte še vse možnosti, tudi časovne.

Zakon o pomoči pri prostovoljnem končanju življenja se nanaša prav na vsakogar, kajti smrti se nihče ne izogne. Ni pa nobene potrebe, da bi se jo bali, kajti zakon bi nam dal mogočno orodje za pripravo na konec in miren zaključek življenja. Ob tem želim spomniti, da imamo že po Zakonu o pacientovih pravicah možnost podati izjavo o vnaprejšnji odpovedi zdravniški pomoči v primeru nekaterih izrednih zdravstvenih dogodkov, kot je npr. nesreča, ki nas spremeni v rastlino. 

Kdor ne želi obremenjevati svojcev in medicinskega osebja s težko odločitvijo o svojem življenju, naj poskrbi za svojo izjavo, dokler je opravilno sposoben. Čakanje ni na mestu. Predlog našega zakona ne more pomagati ljudem, ki so zmožnost odločanja o sebi že izgubili. Za konec pozivam sodržavljanke in sodržavljane, da, ko bomo objavili zbiranje podpisov podpore zakonu, prispevajo svoj podpis. To ne bo samo podpora lastnemu mirnemu koncu življenja, ampak tudi izkaz aktivnega državljanstva in državljanske volje, ki naj bi jo po ustavi zastopale poslanke in poslanci v državnem zboru.

Iz predstavitve predloga Zakona o pomoči pri prostovoljnem končanju življenja (ZPPKŽ)

 

"Zakonski predlog vsebuje nekatere rešitve, ki se pomembno razlikujejo od uzakonjenih rešitev v drugih državah. V predlogu odobritev prošnje ni predmet široke diskrecijske pravice odločevalcev, ampak gre za uveljavitev človekove pravice pacienta – njegove zasebne, intimne odločitve, s katero uresničuje svojo pravico do odločanja v lastnih zadevah. To pomeni, da je teža odločitve na pacientu in ne na zdravniku, saj slednji strokovno oceno poda šele po tem, ko je pacient sprožil postopek pomoči pri (prostovoljnem) končanju življenja. 

 

Poleg tega ima pacient tudi pravico do pravnega varstva, če njegovi prošnji ni ugodeno. Velik poudarek je dan nadzoru nad celotnim postopkom. Ne gre npr. samo za obveznost priprave poročila po končanju postopka, ampak posebna komisija v okviru Ministrstva za zdravje ves čas postopka bdi, da ta poteka varno, brez vsakršne prisile in brez zlorab. Tako se nikomur ne more zgoditi, da bi ga usmrtili proti njegovi volji.

 

Zakon omogoča le pomoč pri samousmrtitvi, usmrtitev, ki jo z aktivnim ravnanjem povzroči druga oseba (evtanazija), pa je mogoča samo izjemoma, tedaj, kadar pacient, ki je uveljavil zakonsko pravico, iz objektivnih razlogov ni zmožen samostojne izvedbe samousmrtitve. 

 

Izvedba postopka PPKŽ je mogoča le izvajalcem zdravstvene dejavnosti v javni zdravstveni mreži, s čimer se dodatno varuje pravni položaj pacienta, ki pravico v celoti uveljavlja izhajajoč iz svojega obveznega zdravstvenega zavarovanja.

Zakon na ta način vsakomur omogoča varen in dostojanstven konec življenja v krogu najbližjih, na kraju in v času, ki si ga izbere pacient."  

 

  •  Društvo Srebrna nit

 

Predlog Zakona o pomoči pri prostovoljnem končanju življenja (ZPPKŽ)

KOMENTARJI (112)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

crestor
17. 01. 2022 10.41
+1
Ognjevit zagovornik evtanazije dddr. Pleterski deluje znotraj Srebrne niti? To je tiste organizacije, ki je ta srdito napadala vlado in jo krivila za smrti v DSO v okviru covida, da ni naredila dovolj za zaščito življenj varovancev? Se še komu zdi to skrajno hinavsko?
crestor
17. 01. 2022 09.31
-2
Sam kot zdravstveni delavec sem proti aktivni evtanaziji. S tem bi se zdravnik postavil na piedestal Boga, ki odloča o življenju in smrti, kar mu ne pripada! Današnja sodobna medicina premore toliko zelo dobrih in učinkovitih sredstev, da se da bolnikom pomagati do naravne smrti, da ne trpijo in jim je stanje znosno, ne glede na bolezen. Aktivna evtanazija pa je za vsakega poštenega medicinca, ki spoštuje svetost in enkratnost življenja, nesprejemljiva!
crestor
17. 01. 2022 09.33
+0
Si pa ne delam utvar, da ne bo podoben zakon kmalu sprejet tudi pri nas. Kultura smrti, kamor take odločitve sodijo, pač v današnji razčlovečeni EU prevladuje nad kulturo življenja in krščanskim pogledom na človeka in svet.
crestor
17. 01. 2022 09.37
-1
Mislim pa tudi, da je težnja po evtanaziji nič drugega kot sebičnost zdravih, ki ne sprejmejo hudo bolnih v svoji okolici, nimajo do njih nikakršnega odnosa in jih v njihovi sebičnosti motijo. Težkega bolnika je pač lažje usmrtiti, kot pa po človeško zanj poskrbeti do njegovega naravnega konca....
ni_mi_vse_eno
16. 01. 2022 21.39
+2
Lahko se zgodi, da bodo krvniki postali dediči. Bomo videli. Napake se dogajajo. Dokler bomo imeli bias, da napake niso možne, se nam bodo vedno znova dogajale. Kar poglejte Chernobyl "nemogoče, da naš reaktor eksplodira" in so zavestno kršili serijo protokolov.
SAME KLOBASE
16. 01. 2022 21.38
+4
Janezek prijavi se prvi
Mustache
16. 01. 2022 21.29
+4
Poznam primere, ko so ljudje umrli kaj hitro po tem, ko so bili hospitalizirani... To je ze vecletna praksa pri nas...
Triindvajseti December
16. 01. 2022 21.01
+4
V Sloveniji, je evtanazija že tako ali tako v praksi. Sicer v malce počasnejši in mučni obliki, vendar je! Ali umreš zaradi nenormalnih čakalnih vrst v zdravstvu, ali zaradi stresa ki ga povzročajo politiki in sistem, počasi bomo pa umirali zaradi lakote, ker si ne bomo mogli več kupiti niti osnovnih živil, medtem ko politiki in ostala legalna državna mafija bogati ✌️
nahribcku
16. 01. 2022 20.16
+1
Podpiram svobodno odlocanje o evtanaziji. Na drugi strani pa je bila na mojem očetu izvedena evtanazija, ki je ni želel. In še zdalec ni edini. Ko sem zacela o tem govoriti, so se mi javili svojci, ki so doziveli isto. V nasem primeru so očeta hoteli operirati (imel je raka prostate), medtem je mami klicala kolegico, ki je imela znanko, ki je bila pri hospicu. Tega takrat nisem vedela. Oče je bil popolnoma priseben, govorila sva, razlozila sem mu o posegu, nato je prisla ta “gospa” in rekla, naj gremo vsi ven. Nic hudega slutec smo sli. Ko je prisla ven, je rekla tocno to: “Zdaj pa gospoda nikoli vec ne bo bolelo.” Spreletel me je srh. Vstopili smo, oče nezavesten, vdihnil na vsake 10 sekund in nekaj je pokalo ob vsakem vdihu. Skusal je odpreti oči pa ni mogel, prevec morfija je bilo mocnejse od njegove sicer železne volje. Umrl je cez nekaj ur. Moj brat je hotel žensko nekje počakati.. a ne bi spremenilo ničesar. Pazite na svojce v bolnici, ne dovolite, da vas naterajo iz sobe, ne hodite v bolnico, ce ni nujno treba. Moj oče je imel raka 9 let. Potem je šel za par dni v bolnico na preiskave. Dali so mu kemoterapijo, ceprav smo se zmenili, da ne, ker je do zdaj dobro zivel brez nje, bil star ze 84. Zdaj imam fobijo pred bolnicami. Najprej omalovazujoc, nespostljiv odnos in dejansko na koncu uboj, da je res za vztrajati doma, če nimas ravno odrezane noge.. imen pa res na žalost ne morem povedati, ker se mi ne vlači po sodiscih.. Upam na karmo, ceprav ne verjamem ravno vanjo.. Moj oči je pa verjel.
MojsterSplinter
16. 01. 2022 21.17
+0
Prejmi moje sožalje. To se ne bi smelo zgoditi nikomur.
crestor
17. 01. 2022 09.25
+3
Sem že 31 let zdravstveni delavec v bolnišnici, in takih primerov ne morem potrditi, nisem jih nikoli videl niti slišal zanje. Nikomur naskrivaj ne aplicirajo smrtonosnega sredstva, ko vas "naterajo" iz sobe, v to enostavno ne verjamem. Delo je timsko, tudi če bi nekdo imel take težnje, bi ga okolica opazila in prijavila. Zgodba, kot je napisana. se mi zdi precej za lase privlečena....
Et54678
16. 01. 2022 19.59
+9
o temu se more vec govort
VoxP
16. 01. 2022 19.57
+17
no končno bi prišel čas, da človek samostojno in dostojanstveno odloči o svoji usodi. Ko se odločiš o evtanaziji je verjetno končni stadij v katerem ne vidiš več poti ali smisla trpet. Je lažje živet v mukah bolečin pod morfijem? Smo ljudje ki ne sprejmemo invalidnosti. in če se želi dobro človeku ki ne želi več trpet zakaj mu ne uresničit zadnje želje
CVCRCI
16. 01. 2022 20.20
-10
Trpljenje je namenjeno zveličanju, ker v ugodju prehitro pozabimo na Boga.
CVCRCI
16. 01. 2022 19.53
-19
O smrti vsakega posameznika lahko odloča samo Bog in nihče drug.
Et54678
16. 01. 2022 19.56
+14
Ost1234
16. 01. 2022 19.59
+11
Kako bom končal ne bo odločal noben bog! Odločil se bom sam!!
Tone 12345
16. 01. 2022 19.52
+18
Aktivna evtanazija in to obvezno!!s kakšno pravico oporekati umirajočemu njegovo zadnjo željo!po drugi strani pa sistem ne spoštuje ljudi da živijo in jim meče polena pod noge v smislu crkni ker nisi zaželjen!!
ivan z Doba
16. 01. 2022 19.49
+18
Andrej Pleterski nadaljuje noj za evtanazijo, ki ga je začel njegov oče prof.Janko Pleterski, ki je želel končati svoje življenje zaradi svojega zdravstvenega stanja. Ne razumem tistih, ki ste proti in s tem omejujete bse tiste, ki bi jih evtanazija rešila trpljenja. To, da je nekaj možno, nikogar ne sili v to, da pa možnost tistim, ki se za to odločijo. Torej, v imenu nekih večinoma klerikalnih zadržkov omejujete ostale. Pustite ljudem svobodno odločanje o svojem življenju.
Butalci2013
16. 01. 2022 19.33
-16
Zadnjih 50 let v sloveniji ni bilo tako dobrih sprememb kot zdaj v casu vlade jj. Nizje kazni vidje place pokojjinr pomaganje z vavcerji. Sepase. Vsaka cast vladi
ivan z Doba
16. 01. 2022 19.43
+5
Dobre spremembe?! In mi butalci bomo vse to preplačali! Rovtarji si res zaslužite ivana. Normalen politik, bi vas težko vse spravil v svoj anus.
Klagi
16. 01. 2022 19.44
+3
Tone 12345
16. 01. 2022 19.55
+5
Pusti ti to vlado ki ni nič od nje!!to so druge življenjske stvari že celo zgodovino človeštva!in ne mešaj te šalabajzer je v taka pomembna vprašanja
Las Vegas
16. 01. 2022 19.28
-13
Uzakoniti kaj? Neumnost. Vsak že sedaj lahko izbira. Pripomočki pa so poceni in na voljo v vsaki trgovini, ali v naravi... Žal mi je, ampak NE!
Bpultimate
16. 01. 2022 19.24
-6
Glede na to kako o balkansko je vse urejeno v Sloveniji, polno korupcije vse preko zvez in poznanstev, se nas sam bog uslimi, če še to sprejmejo.
Et54678
16. 01. 2022 19.57
+6
kva? a skrbi te, da se bojo ljudje evtaniziral preko vez? malo temo zgrešu
Jožajoža
16. 01. 2022 19.19
+8
DVOMIM, DA BO BILO TO POD JANŠISTI IZVEDLJIVO.JIM NE ZAUPAM.JAZ,KI JIM NISEM VŠEČ,.........
matdej
16. 01. 2022 19.13
+18
Sem takoj za.Ce se lahko žival na human nacin uspava,se bi lahko pri ljudeh,ki so na smrt bolani in trpijo.
periot22
16. 01. 2022 19.02
+18
Pravilno bi bilo da se vsak odloči sam ne da zdravstvo služi na takšnih hudo bolnih ljudeh!
booby98
16. 01. 2022 19.31
+3
Farmacija, zdravstvo Jim samo omogoca zasluzek.
Houdre
16. 01. 2022 18.57
+17
Trpeči mora imeti možnost prekiniti agonijo, ker ni več pomoči in upanja na izboljšanje. In dostojanstveno. Tako mu bo mnogo lažje v zavedanju, da se lahko izogne še hujšemu.Absolutno podpiram.
ni_mi_vse_eno
16. 01. 2022 18.57
+3
Sem za svobodo odločitve, ampak ne za svobodo odločitve svojcev, ampak svobodo odločitve posameznika. Mi smo neumrljiva bitja. Vsako noč zapustimo naša telesa in gremo v druge realnosti izkušat zadeve, ki jih tu ne moremo. Vse za to, da se znebimo strahu. Ko nam naše telo ne služi več, ga sami zapustimo in gremo na revizijo naših odločitev, nato izberemo naslednjega z namenom rasti. Mi izberemo in včasih izberemo tudi takega z veliko trpljenja, samo zato, da pridobimo tudi to izkušnjo. Je pa svoboda najvišja oblika življenja.