IKT

Ko je cilj digitalna preobrazba, rezultat pa zgolj digitalizacija

»Ker se slovenska podjetja še ne zavedajo v celoti potreb po digitalni preobrazbi, se danes ukvarjajo predvsem s projekti digitalizacije,« pravi Iztok Juvan, direktor podjetja BE-terna

Podporniki obveščajo

FINANCE
IKT
Prisedite k Roku Pirnatu, B2 BI, in Tonetu Stanovniku, Špica
IKT
Podkast Bi na rumeni stol?
IKTPodpornik projekta Prisedite k Roku Pirnatu, B2 BI, in Tonetu Stanovniku, Špica

Slišali boste razpravo o pomenu prilagajanja tržnim trendom, nenehnemu izboljševanju in vlogi, ki jo igra umetna inteligenca v prihodnosti tehnologije in poslovanja.

FINANCE
IKT
Varnost digitalnega okolja v šolah – ključ do uspešnega izobraževanja v digitalni dobi
IKT
TRETJI RAVNATELJEV ZAJTRK
IKTRedakcija IKT Varnost digitalnega okolja v šolah – ključ do uspešnega izobraževanja v digitalni dobi

Na tretjem ravnateljevem zajtrku, ki ga je organiziralo podjetje eŠola, je bil izpostavljen pomen zagotavljanja varnega digitalnega okolja za šole.

FINANCE
IKT
NIL je pridobil certifikat ISO 22301 za upravljanje neprekinjenosti poslovanja
FINANCE
IKT
Znani so trije finalisti za nagrado Feniks
IKT
POSLOVNO SVETOVANJE
IKTPodpornik projekta Znani so trije finalisti za nagrado Feniks

Nagrada se podeljuje najboljšim projektom s področja poslovnega svetovanja

FINANCE
IKT
Skupina Actual I.T. ima novo vodstvo
IKT
SPREMEMBE
IKTPodpornik projekta Skupina Actual I.T. ima novo vodstvo

Pavle Jazbec je prevzel strateško vodenje v okviru upravnega odbora, novo operativno vodstvo pa bodo sestavljali Mitja Buda, Tjaša Peroša in Igor Hostnik.

04.11.2021 07:00
Čas branja: 3 min

»Termina digitalizacija in digitalna preobrazba v Sloveniji uporabljamo preveč nekritično in s tem ustvarjamo vtis, da gre za eno in isto stvar,« pravi Iztok Juvan, direktor slovenskega podjetja BE-terna. »Vendar je med obema pomembna razlika.

Digitalizacijo poznamo že dolgo in pomeni izboljšave ali nadgradnjo obstoječih procesov z uvajanjem novih tehnologij, pri digitalni preobrazbi pa gre za spremembe poslovnih modelov, poslovnih procesov, organizacijske spremembe in tudi za uvajanje nove kulture podjetja.«

Kaj so najpogostejše napake

Pri večini digitalnih preobrazb v slovenskih podjetjih se težave pojavijo že na samem začetku. Sogovornik navaja pet točk, kjer se najpogosteje zatakne:

  1. podjetja digitalno preobrazba pogosto jemljejo kot projekt, namesto da bi jo obravnavali kot večletno strategijo,
  2. finančni viri za digitalno preobrazbo so velikokrat omejeni,
  3. digitalno preobrazbo vodijo neustrezni kadri s pomanjkanjem digitalnih znanj, povrhu vsega pa so še nenaklonjeni spremembam,
  4. v podjetjih manjka gonilna sila, ki bi potiskala proces naprej – tu je zelo pomemben CDO (chief digital officer oziroma direktor za digitalizacijo), ki bi moral imeti bolj poslovno-tehnološko kot zgolj tehnološko vlogo,
  5. zadnja težava pa so meje med različnimi silosi v podjetju, zaradi česar so med njimi velikokrat neusklajeni cilji digitalne preobrazbe.

Podjetja sicer na začetku imajo željo po digitalni preobrazbi, a je rezultat zaradi naštetih omejitev pogosto zgolj uvedba določene tehnološke rešitve, ki na primer omogoči znižanje stroškov ali pa sprejemanje boljših odločitev in s tem več dodane vrednosti. »Če ne pride do inovacij, novih poslovnih modelov, spremenjenih procesov in kulture, ne moremo govoriti o preobrazbi,« poudarja Juvan.

In kaj če preobrazba ne uspe?

Kako se na neuspeh odzovejo zaposleni? Juvan pravi, da se v podjetjih vzpostavita vsaj dve skupini zaposlenih. Prva ves čas stremi k izboljšavam trenutnega stanja, z lahkoto sprejema novosti, je visoko prilagodljiva in se proaktivno odziva na spremembe, druga pa je do sprememb zadržana, neprilagodljiva in spremembe zavrača. Če digitalna preobrazba – ali pa tudi digitalizacija – ne doseže ciljev, je prva skupina zaposlenih razočarana nad neuspehom in lahko celo zapusti podjetje, druga pa zamahne z roko in reče »Saj smo vam povedali, da je spremembe nemogoče narediti, ker že zadnjih 10 let delamo tako«.

»Oboje je slabo,« pravi Juvan in dodaja, da je bila napaka narejena že na začetku, ko vodstvo z zaposlenimi ni uskladilo vizije in predstavilo strateškega načrta preobrazbe.

Najprej vizija, potem tehnologija

Digitalna preobrazba se namreč ne začne s tehnologijo, ampak z vzpostavitvijo vizije za naslednjih tri do pet let. Tehnologija s svojimi orodji zgolj omogoči pot do tja. Zato je končni izid bolj odvisen od drugih dejavnikov, kot so:

  • inovativen poslovni model,
  • dober načrt komunikacije z zaposlenimi,
  • dober načrt upravljanja s spremembami,
  • gradnja nove kulture,
  • upravljanje s programom (ali projekti) preobrazbe,
  • podpora in aktivna vključenost najvišjega vodstva,
  • pravilna umestitev tehnologije z razumevanjem kompleksnosti.

Pozablja se na inovativnost in uporabniško izkušnjo

»Ko se pogovarjamo z našimi naročniki, ugotavljamo, da je večina ciljev preobrazbe povezanih s povečanjem učinkovitosti, pogosto pa tudi s poslovnim odločanjem. Na inovativnosti je poudarek bistveno manjši, pa tudi uporabniška izkušnja po mojem občutku ni dovolj poudarjena,« pravi Juvan.

Kot dodaja, je pri nas glavna težava, da ni dovolj zavedanja o pomembnosti preobrazbe. »Tukaj smo v primerjavi s svetom zadaj. Po drugi strani pa digitalizacija v podjetjih sorazmerno dobro napreduje, saj je vedno več vprašanj, povezanih z avtomatizacijo, algoritmi strojnega učenja za napovedovanje.«

Tudi podjetja, ki so v preteklosti zgolj uvajala poslovne rešitve, gredo skozi proces preobrazbe. »Vzpostavitev določene tehnične rešitve ni več dovolj. Naročniki pričakujejo vedno več svetovanja glede uvajanja novih poslovnih modelov, najboljših praks v določeni industriji in podobno,« pravi Juvan. »Prav zato našim naročnikom najprej pomagamo začrtati novo smer, šele nato pa se na podlagi idej lotimo arhitekture sistema in iskanja ustreznih tehničnih rešitev.«

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
Tovarna
Novice
To je 50 največjih industrijskih podjetij v Sloveniji
Tovarna leta
NoviceSabina Petrov To je 50 največjih industrijskih podjetij v Sloveniji 5

Lani je 50 največjih industrijskih podjetij ustvarilo nekaj več kot 13,2 milijarde evrov prihodkov in 1,5 milijarde evrov EBIDTA, vsa skupaj pa blizu 30 milijard evrov prihodkov in 3,2 milijarde evrov EBIDTA.

FINANCE
Subvencije
Podjetja, še letos je pričakovati nove subvencije za digitalno preobrazbo
Subvencije
SubvencijeTeja Grapulin Podjetja, še letos je pričakovati nove subvencije za digitalno preobrazbo

Razpisanih bo 44 milijonov evrov iz načrta za okrevanje

FINANCE
IKT
Ste izpeljali odličen B2B e-commerce projekt? Prav vas iščemo!
IKT
SPLETNO POSLOVANJE
IKTFinance PRO Ste izpeljali odličen B2B e-commerce projekt? Prav vas iščemo!

Z izborom želimo ozaveščati o pomenu in koristih digitalizacije medpodjetniškega poslovanja ter predstaviti slovenske dobre prakse spletnega poslovanja na področju B2B

Tovarna
Novice
(intervju) Do rasti in konkurenčnosti hitreje z digitalizacijo
Tovarna leta
NoviceSabina Petrov (intervju) Do rasti in konkurenčnosti hitreje z digitalizacijo

Pristop k digitalizaciji je v vsakem podjetju drugačen in k temu je treba pristopiti holistično, poudarja David Celestina, direktor družbe CADCAM Lab

FINANCE
IKT
(Intervju) Kako se ujemajo digitalizacija, urejeni poslovni procesi in poslovna odličnost
IKT
IKTVlado Kadunec (Intervju) Kako se ujemajo digitalizacija, urejeni poslovni procesi in poslovna odličnost

O tem smo se pogovarjali z Urošem Gunčarjem, direktorjem podjetja Nets, ki se ukvarja z IT-podporo poslovnim procesom

FINANCE
IKT
Digitalizacija in avtomatizacija kreditnih pogodb
IKT
IKTJakob Žorž Digitalizacija in avtomatizacija kreditnih pogodb 1

Banke z uporabo digitalizacije in avtomatizacije postavljajo svoje zaledne procese na povsem novo raven

FINANCE
IKT
Ste izpeljali odličen B2B e-commerce projekt? Prav vas iščemo!
IKT
SPLETNO POSLOVANJE
IKTFinance PRO Ste izpeljali odličen B2B e-commerce projekt? Prav vas iščemo!

Z izborom želimo ozaveščati o pomenu in koristih digitalizacije medpodjetniškega poslovanja ter predstaviti slovenske dobre prakse spletnega poslovanja na področju B2B