Formentor VZ5 letvico dviga eno raven višje, saj je namenjen avtomobilskim navdušencem. Foto: MMC RTV SLO/David Šavli
Formentor VZ5 letvico dviga eno raven višje, saj je namenjen avtomobilskim navdušencem. Foto: MMC RTV SLO/David Šavli

Ko ta motor poženemo v dir, dobimo rohnenje posebne sorte – odslej tudi s Cuprino značko. Pišemo namreč o formentorju VZ5. To je potomec tistega Audijevega legendarnega motorja, katerega zametki segajo v leto 1976, v Audijev model 100. Motor je bil v bistvu povečan štirivaljni motor z enim valjem več. S tem so dobili več moči, hkrati pa niso povečali porabe goriva.

Zvok posebne sorte

To pa vseeno ni bilo tisto, kar mu je prineslo slavo. Status legendarnega motorja je dosegel s slavnim prvim quattrom, s turbom in okroglimi dvestotimi konji. Petvaljni motor je zaslovel s tem, kar ponudi, ko ga zares poženemo. Takrat nam pričara rohnenje posebne sorte. Ta temelji na drugačnem zaporedju vžiga v valjih – najprej v prvem, potem drugem, pa četrtem, nato petem in na koncu tretjem. To omogoča poseben zvok. Sprostijo se posebne frekvence.

Dinamična oblika pri formentorju VZ5 skriva petvaljni 2,5-litrski motor TSI, ki razvije 287 kW (390 KM) moči in 480 Nm navora. Foto: MMC RTV SLO/David Šavli
Dinamična oblika pri formentorju VZ5 skriva petvaljni 2,5-litrski motor TSI, ki razvije 287 kW (390 KM) moči in 480 Nm navora. Foto: MMC RTV SLO/David Šavli

Živimo v dobi, v kateri je zvok v modernih avtomobilih večinoma umetno oblikovan – predvsem zato, ker inženirji nimajo kje dobiti tistih strastnih frekvenc. Pri tem avtomobilu pa motor zapoje, kot mora. Edina dilema je, ali na te štiri "trobente" na koncu namestimo dušilnike ali jih pustimo odprte.

Tu pride na vrsto moja prva ideja za izboljšavo tega VZ5. Ko voziš počasi, avto res prijetno grgra z nizkimi toni, ampak to slišijo samo tisti zunaj. To pa bi rad poslušal tudi sam v kabini. Še raje bi videl, če bi to slišal samo jaz. Ampak razumem, da ne gre za ponaredek. To pomeni, da tudi zares pospešuje.

Moč se na cesto prenaša s sedemstopenjskim menjalnikom z dvojno sklopko DSG. Pospešek od 0 do 100 km/h je 4,2 sekunde, končna hitrost pa 250 km/h. Foto: MMC RTV SLO/David Šavli
Moč se na cesto prenaša s sedemstopenjskim menjalnikom z dvojno sklopko DSG. Pospešek od 0 do 100 km/h je 4,2 sekunde, končna hitrost pa 250 km/h. Foto: MMC RTV SLO/David Šavli

Od tako zmogljivega avtomobila to tudi pričakujemo. Nisem pričakoval, da bo avto čistokrvni športnik. Avto je SUV, ker se lahko peljete po terenu, ker je dvignjen od tal, ker je višji. Pričakoval sem, da bo avto med vožnjo kazal svojo neidealne mere, da se bo nagibal ali pa bo ultra trd in bo v ovinkih silil po svoje. V resnici pa je avto odlično uravnotežen. Voznik ga čuti, je ubogljiv in niti pretirano neudoben ni.

Avto brez napak vseeno ni. Še podrobneje ga lahko spoznate v videoreportaži iz oddaje Avtomobilnost. Glede na to, da je avto zadnji dinozaver s petvaljnikom, bo to nekaj štelo tudi čez več desetletij, zato so že danes razgrabljeni. Danes pa pri Cupri razmišljajo tudi za prihodnost. V Avtomobilnosti smo v preteklosti pokukali tudi v Cuprin razvojni laboratorij.