Muskov cybertruck je že skoraj tu. Bo kdo kupil to noro vozilo?

Posel Forbes 13. novembra, 2023 23.05
featured image

Elon Musk je s svojo električno interpretacijo poltovornjakov, ki naj bi na trg zapeljali konec novembra, navdušil svoje oboževalce, okoljevarstvenikom pa se zdi nora in nepotrebna.

13. novembra, 2023 23.05

Elon Musk je v manifestu iz leta 2006, preden je postal njen izvršni direktor in edini odločevalec, predstavil vizijo Tesle, ki je navdušila okoljevarstvenike.

Napovedal je boj proti onesnaževanju z izdelavo električnih vozil, in sicer tako, da bo najprej izdelal drago športno vozilo z odprto streho in nato prešel na cenovno dostopne družinske modele, za katere bi bilo idealno, da bi jih napajalo sonce.

Sedemnajst let pozneje njegov predlog za velik, škatlast cybertruck, ki bo predvidoma na prodaj v prihodnjih tednih, nima nobene zveze s podnebno krizo.

Kakšna bo okoljska korist poltovornjaka?

“Cybertruck ima zunanjo lupino, ki zagotavlja vrhunsko vzdržljivost in zaščito potnikov,” piše na spletni strani podjetja.

“Vse od skoraj neprebojnega eksoskeleta, vsaka komponenta je zasnovana tako, da zagotavlja vrhunsko trdnost in vzdržljivost. Od strukturne zunanje oplate iz izjemno trdega, 30-krat hladno valjanega nerjavečega jekla do Teslinega oklepljenega stekla.”

Tesla trdi, da lahko težko električno vozilo “potegne skoraj neskončno maso”. Ed Kim, predsednik družbe za industrijsko raziskovanje AutoPacific, ob tem poudarja, da nobeno vozilo, niti poltovornjak razreda 8, ne more potegniti neskončne mase.

“Cybertruck ima zunanjo lupino, ki zagotavlja vrhunsko vzdržljivost in zaščito potnikov,” piše na spletni strani podjetja.

Na spletni strani Tesle ni navedena nobena okoljska korist poltovornjaka, prav tako ni podatkov o datumu začetka prodaje, ceni in dosegu vožnje z enim polnjenjem.

“To ni majhen avtomobil,” je Musk dejal v nedavnem konferenčnem klicu. Zatrdil je, da je povpraševanje po njem “tako veliko, da je nepredstavljivo”, ne da bi ob tem dodal še kakšno podrobnost. Tesla se na našo prošnjo za komentar ni odzvala.

Neznanka tudi, kakšno je povpraševanje

Tesla prav tako ni sporočila, koliko ljudi je plačalo 100 dolarjev za rezervacijo, čeprav oboževalci ugibajo, da je to od predstavitve novembra 2019 (ko je vodja oblikovanja Franz von Holzhausen s težkimi kovinskimi kroglami sramotno razbil domnevno neuničljivo oklepljeno steklo poltovornjaka) storilo več kot 1,5 milijona ljudi.

Kako dobro se bo prodajal, ni znano, a nekaj je gotovo – okoljevarstveniki ga sovražijo.

“Enako slabo razmišljanje, katerega posledica je električni hummer, je spodbudilo tudi nastanek cybertrucka,” je za Forbes izjavil Dan Becker, direktor kampanje Centra za biološko raznovrstnost in za promet, prijazen do podnebja. “Nisem med tistimi, ki so bili veseli, ko so ga zagledali. Pravzaprav bi bil vesel, če se ne bi pojavil.”

Bolj skrb za dobiček kot za okolje

Pri tem, da nestanovitni multimilijarder vstopa v segment poltovornjakov, ne gre toliko za okoljevarstvene namene kot za dobiček. Vozila, namenjena delovnim potrebam, so največji in najbolj donosen segment ameriškega avtomobilskega trga.

Če bi Tesla letno prodala 100.000 cybertuckov za 60.000 dolarjev, bi imela šest milijard dolarjev dodatnih letnih prihodkov.

Američani so lani kupili približno dva milijona poltovornjakov po povprečni ceni 59.000 dolarjev (okoli 55.000 evrov).

Če bi torej Tesla letno prodala vsaj 100.000 cybertuckov za 60.000 dolarjev ali več, bi podjetje lahko imelo več kot šest milijard dolarjev (blizu 5,6 milijarde evrov) dodatnih letnih prihodkov, ob predpostavki, da bi se res prodajal – vendar je to morda malo pretirano.

Musk lahko pričakuje nekaj naklonjenosti okoljevarstvenikov že zato, ker ponuja velik poltovornjak, ki ga poganja elektrika in ne bencin ali dizelsko gorivo, ki povzročata izpuste ogljika.

Raziskovalci Nacionalnega laboratorija Argonne, ki so razvili tehniko za ocenjevanje emisij ogljika in energetske intenzivnosti vozila v njegovi življenjski dobi, pravijo, da je lahko celo električno vozilo, ki tehta več kot 8.000 kilogramov in ima velik sklop baterij, manj škodljivo za planet kot podobno velik tovornjak na fosilna goriva v primeru 10.000 prevoženih kilometrov.

Tradicionalni poltovornjaki namreč s štirimi litri goriva običajno prevozijo le 26 ali 27 kilometrov.

Manj izpustov, vendar …

Vendar se zdi, da je velika količina energije, aluminija in rudnin, potrebnih za izdelavo cybertrucka, v nasprotju z Muskovimi nekdanjimi načeli o ohranjanju podnebja.

“Gre za izjemen izdelek, vendar želim poudariti, da bo pri doseganju serijske proizvodnje cybertrucka in nato pri zagotavljanju pozitivnega denarnega toka z njim ogromno izzivov,” je ob predstavitvi Teslinih četrtletnih rezultatov sredi oktobra dejal Musk. Pa tudi, da je takih, ki so plačali 100 dolarjev rezervacije za cybertruck, več kot milijon. V podkastu z Joejem Roganom je Musk tudi razkril, da bo cybertruck težak med približno 2,7 tone in 3,2 tone, odvisno od konfiguracije.” B. H.

Čeprav materiali iz rudnikov, potrebni za izdelavo baterij, odpravljajo emisije zaradi izpušnih plinov, njihovo pridobivanje škoduje okolju.

Med drugim gre za onesnaževanje podtalnice z ostanki rudarjenja in kemikalijami, poleg tega je tu še človeški dejavnik, na primer pri uporabi mladoletne delovne sile v rudnikih kobalta v Kongu.

“»”S podnebnega vidika se težko navdušujem nad cybertruckom,” je dejal raziskovalec prometa David Zipper, gostujoči sodelavec centra Taubman na Harvard Kennedy School.

Cybertruck s čedalje večjo konkurenco

Ford, ki že desetletja prevladuje v segmentu poltovornjakov s svojim modelom F-150, je Teslo prehitel s svojim baterijsko gnanim modelom F-150 lightning, namenjen ljubiteljem poltovornjakov in poslovnim strankam. Za zdaj je vodilni električni tovornjak.

GM bo kmalu predstavil svoj električni chevrolet silverado, Stellantis pa bo konec prihodnjega leta začel prodajati RAM 1500 REV, ki obljublja do 500 kilometrov dosega z enim polnjenjem pri najdražji različici.

Cybertruck je videti, kot da ga je navdihnilo brutalistično arhitekturno gibanje po drugi svetovni vojni.

Kupci, ki iščejo netradicionalni poltovornjak, lahko dobijo tudi električni R1T od novoustanovljenega podjetja Rivian.

Gre za športni model, ki ga podjetje promovira kot vozilo za kampiranje ter izlete na plažo s prijatelji in ima značilne konkavne žaromete, ki mu dajejo prijazen obraz.

Ta je daleč od grozečega profila vozila cybertruck, ki je videti, kot da ga je navdihnilo brutalistično arhitekturno gibanje po drugi svetovni vojni in je bilo zasnovano za vožnjo po postapokaliptični puščavi.

Von Holzhausen je Muskovemu biografu Walterju Isaacsonu povedal, da ga je večina Teslovih oblikovalcev sovražila.

Prva različica hummerja družbe GM je že zdavnaj dokazala, da je kontroverzni videz nekaterim kupcem všeč. “Kljub temu bo prodaja cybertrucka odvisna od tega, kako dober poltovornjak je,” je dejal Eric Noble, predsednik svetovalnega podjetja The Carlab.

“Uspeh ali neuspeh poltovornjakov na severnoameriškem trgu je odvisen predvsem od njihove sposobnosti izpolnjevanja delovnih ciklov,” je dodal. To pomeni, da kupci poltovornjakov glede zmogljivosti za prevoz tovora in vleko niso pripravljeni na kompromise. Nikomur ne pogledajo skozi prste.

“Uspeh poltovornjakov na severnoameriškem trgu je odvisen predvsem od njihove sposobnosti izpolnjevanja delovnih ciklov.”

Eric Noble, The Carlab

Ambiciozne napovedi in zadržani potrošniki

Samozavestni analitiki Tesle, kot je Dan Ives iz podjetja Wedbush, menijo, da bi lahko podjetje leta 2024 prodalo vsaj 150.000 cybertruckov, morda do 250.000, če bo proizvodnja potekala brez težav.

Noble ni prepričan, da je trg za nišni poltovornjak tako velik. Ob tem navaja podatke o prodaji Rivianovega R1T. Po trditvah portala Automotive News, ki se sklicuje na podatke družbe Experian, je bilo letos do julija prodanih manj kot 2.000 vozil na mesec.

“Zanimiva je ideja, da je cybertruck nišno, modno vozilo. To je rivian R1T,” je dejal Noble. “Ne bo izpolnjeval zahtev delovnih ciklov običajnih poltovornjakov, je pa dober kot električno vozilo.”

Teslini oboževalci so morda navdušeni, vendar neprepričljiva mnenja potrošnikov o vozilu cybertruck kažejo, da se spoprijema z neugodnim vetrom.

Samozavestni analitiki Tesle menijo, da bi lahko podjetje leta 2024 prodalo vsaj 150.000 cybertruckov, morda do 250.000, če bo proizvodnja potekala brez težav (Foto: PROFIMEDIA)

Med potencialnimi kupci električnih poltovornjakov, ki so sodelovali v raziskavi družbe Cox Automotive, se je uvrstil na najnižje mesto glede na to, kaj od vozil najbolj pričakujejo.

V raziskavi je vodil Fordov F-150 lightning, sledili so Dodgeov ram EV, Chevroletov električni silverado in Rivianov poltovornjak.

“Naše študije še naprej kažejo, kako pomembna je moč blagovne znamke, kar še posebej velja za segment velikih poltovornjakov, kjer je zvestoba blagovni znamki pogosto zelo močna,” poudarja Vanessa Ton, višja vodja raziskav trga in strank pri družbi Cox Automotive.

“To dejstvo pred izziv še posebej postavlja znamke, kot sta Tesla in Rivian, ki sta novinca v segmentu poltovornjakov.”

Koliko je v resnici prijazen do okolja?

Ker Tesla do zdaj ni razkrila dovolj podrobnosti o cybertrucku, ni mogoče natančno oceniti njegove prijaznosti do okolja. Še vedno ni jasno, ali bi morali vložiti več surovin in inženiringa v njegovo škatlasto obliko ali pa med izdelavo bolj poravnati karoserijske plošče iz nerjavnega jekla.

Nick Molden, izvršni direktor in ustanovitelj neodvisnega podjetja za avtomobilske raziskave Emissions Analytics s sedežem v Veliki Britaniji, je dejal, da bi lahko potencialno zmanjšali emisije ogljika za približno 50 odstotkov v celotnem obdobju uporabe cybertrucka, če bi kupec z njim zamenjal podobno velik bencinski tovornjak.

“Če pa bi ga lastnik uporabljal manj pogosto kot bencinski tovornjak, bi to zmanjšalo koristi za podnebje, saj bi se emisije, nastale pri proizvodnji cybertrucka, amortizirale v premajhnem številu prevoženih kilometrov,” je dejal.

Škodljiv prah iz pnevmatik

Čeprav morda povzroča manjše onesnaževanje z ogljikovim dioksidom, pa cybertruck ni vozilo brez emisij. Težka električna vozila namreč ustvarjajo več škodljivega prahu iz pnevmatik kot običajna vozila, pravi Molden, čigar podjetje raziskuje ta problem.

Obdelavo z nevarnimi kemičnimi snovmi, ki se običajno uporabljajo za pnevmatike, povezujejo z upadanjem populacije lososa v ZDA, prah iz pnevmatik pa velja za povzročitelja pljučnih in srčnih bolezni.

“Obraba pnevmatik bo zaradi večje teže električnih vozil verjetno precej večja, najbolj pa se bodo obrabljale pri pospeševanju, zaviranju in zavijanju,” je dodal. “Poleg tega so tu še drugi dejavniki, na primer varnost. Cybertruck ni videti kot vozilo, v katerega bi želeli trčiti.”

Trenutno se zdi, da cybertruck ne izpolnjuje varnostnih predpisov za pešce in kolesarje v Evropski uniji, zato ga v trenutni obliki verjetno ne bo mogoče prodajati.

“Težko spregledam nevarnost, ki jo njegova oblika predstavlja za pešce in kolesarje. Ne vidim razloga, zakaj bi bilo treba zaradi zmanjšanja emisij toplogrednih plinov zmanjšati varnost v cestnem prometu,” je za Forbes povedal raziskovalec na področju prometa David Zipper.

Uganka na kolesih

“Ob cybertrucku sem zmeden. Je nekakšna uganka na kolesih, saj ni podoben ničemur drugemu,” je povedal Dan Becker. “Toda prihaja od človeka, ki je za Twitter porabil 40 milijard dolarjev, da bi ga spravil v pogubo. Tudi on ni podoben nikomur drugemu. Nisem psihiater, vendar vam lahko povem, da je to noro vozilo.”

“Nisem psihiater, vendar vam lahko povem, da je to noro vozilo,” je dejal Dan Becker s Centra za biološko raznovrstnost in za promet, prijazen do podnebja. (Foto: PROFIMEDIA)

Zagovorniki narave, kot je Becker, že desetletja opozarjajo na prehod avtomobilske industrije z manjših avtomobilov na vedno večje ter donosnejše poltovornjake in SUV in na manj stroge vladne zahteve glede varčevanja z gorivom. Po njegovem mnenju je cybertruck del splošne “tovornjakarizacije” trga in preprosto čuden.

Avtor članka je Alan Ohnsman.