Tujina

Evropa po poti brezplačnega javnega prevoza. Kje se lahko vozimo brezplačno?

Luksemburg/Tallin, 07. 06. 2022 07.47 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 3 min
Avtor
Maja Pavlin
Komentarji
63

Brezplačen javni prevoz postaja vse bolj priljubljena možnost za potovanje med mesti po Evropi. V želji, da bi zmanjšali globalno segrevanje in se spopadli z naraščajočimi stroški goriva, namreč vse več evropskih držav sprejema odločitev, da naredi javni prevoz brezplačen za (nekatere) uporabnike. Katere države so se odločile za to pomembno odločitev na področju spopadanja s podnebnimi spremembami?

Strokovnjaki in politiki že leta pozivajo k večjim spremembam v prometnem sektorju. Večinoma je to predvsem posledica želje po zajezitvi podnebnih sprememb, vendar pa je vojna v Ukrajini zdaj ponudila še en dodaten razlog za spodbujanje uporabe javnega prometa. Z uporabo vlakov, tramvajev in avtobusov bi lahko namreč Evropejci precej zmanjšali porabo goriva in s tem poskrbeli za manjšo celinsko odvisnost od uvoza ruske nafte in plina.

Spodnji dom nemškega parlamenta Bundestag je že uvedel močno znižano mesečno vozovnico za prevoz, ki ljudem v Nemčiji za junij, julij in avgust vožnjo z regionalnim javnim prevozom ponuja za le devet evrov na mesec. Poslanci so upali, da bo cenejša vozovnica ljudi spodbudila k bolj množični uporabi javnega prevoza, kar se je tudi zgodilo. Poceni mesečne vozovnice so namreč v Nemčiji povzročile pravi kaos.

Nekatere druge evropske države so medtem že uvedle ali pa nameravajo uvesti podobne ukrepe za promocijo svojih sistemov javnega prevoza, poroča DW.

Luksemburg že, Malta na poti

S titulo "prva država na svetu, ki je ljudem po celotni državi ponudila brezplačni javni prevoz" se lahko pohvali Luksemburg. Vse od 1. marca tako nikomur ni več treba kupiti vozovnice za uporabo javnega prevoza v državi. To velja tako za prebivalce Luksemburga kot tudi za tuje turiste, kar pa ni tako veliko presenečenje, če vzamemo v obzir, da se kar 45 odstotkov delavcev v Luksemburg vozi iz sosednjih držav.

"To je velik korak za družbo," je odločitev države komentiral minister za promet Francois Bausch in dodal, da si vlada želi, da bi Luksemburg postal laboratorij za mobilnost. Različni javni avtobusi, vlaki in tramvaji v državi so sicer financirani z davkoplačevalskim denarjem.

Avtobus v Luksemburgu
Avtobus v Luksemburgu FOTO: Profimedia

Malta medtem želi s 1. oktobrom slediti poti Luksemburga in si tako pridobiti naziv druge države v Evropi, ki bi ukinila plačilo javnega prevoza za državljane in obiskovalce. Malteška vlada je korak v to smer napovedala oktobra 2021, s tem pa želijo prebivalce odvrniti od uporabe avtomobilov.

Program bi financirali z davkoplačevalskim denarjem, natančnih podatkov o pričakovanih stroških pa za zdaj še niso objavili. Prebivalci in turisti bodo morali za posebno vozovnico za brezplačno vožnjo z avtobusi in vlaki posebej zaprositi.

Z brezplačnim javnim prometom tudi nekatera posamezna mesta

Medtem so preskok k brezplačnemu javnemu prometu naredila tudi nekatera mesta in občine. Med njimi je tudi belgijsko mesto Hasselt, ki je odločitev o brezplačnih prevozih z avtobusi in vlaki sprejelo že leta 1997. Mestne oblasti so sicer leta 2013 to revolucionarno odločitev razveljavile in kot razlog navedle naraščajoče stroške. Tako morajo vse od takrat vozovnice znova plačevati vsi.

Prav od leta, ko je Belgija razveljavila brezplačni javni promet, pa se lahko vsi registrirani prebivalci estonske prestolnice Tallin po mestu brezplačno vozijo z avtobusi in vlaki. Občina se je za to potezo deloma odločila zato, ker so ljudje v času finančne krize težko plačevali vozovnice. Vendar pa je bila za podporo sheme brezplačnega prevoza potrebna velika količina davkoplačevalskega denarja.

  • image 4
  • image 5
  • image 6
  • image 1
  • image 2
  • image 3

KOMENTARJI (63)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

olidata
07. 06. 2022 13.31
+1
Za neumnosti evropskih politikov bomo vsi plačevali. Milijarde v denarju in orožju ne nastanejo iz nič! Ko boste naslednjič na blagajni od benzinske črpalke, se spomite teh vrstic. Vi še kar naprej podpirajte slava ukrajini in podobne kretennizme...
User1536496
07. 06. 2022 11.35
+0
Sploh ne vem zakaj bi še delal, če bo vse brezplačno oz. zastonj (hm...le kdo bo plačal nafto, bencin, plin, elektriko, vodik...ali karkoli že poganja javni prevoz..???)
Blisk Resnice
07. 06. 2022 12.06
+0
twitty
07. 06. 2022 11.25
+8
Kako brezplačno? Zakaj ne piše tako kot je res - financirano s strani davkoplačevalcev?
Foxn.ca
07. 06. 2022 11.15
+1
mam rdečko, torej sem star over 65, ne rabim šihta, inu ne bencccina, mam pa kolo na elektriko, bez steht, berz zvonca, brez luči,,,,,,
MUNGATUMBA
07. 06. 2022 10.33
+3
Odlična ideja, pa da se s tem znebimo plačevanje nadomestila za v službo ! Kje še imajo, da če češ pri meni delat, ti bom pa še prevoz plačal.
Millady
07. 06. 2022 10.44
+5
Ti bi rad videl, da "plačaj, če češ pri men delat", a ne?
MathewM
07. 06. 2022 10.51
+5
Millady: nadomestilo za prihod na delovno mesto je res en ostanek socializma in izjema v EU. Tudi jaz sem za to, da se tega rešimo in se znesek pretoči v osnovno plačo.
MUNGATUMBA
07. 06. 2022 11.01
-1
Ne, nebi tega uvedel in tega NE mislim. Mislim : Da ti pa še plačam, da pri meni delaš, pa da ti pol še plačo dam..
Millady
07. 06. 2022 10.22
+9
Vse gre v to smer, da bo osebni avto največji luxus..
MUNGATUMBA
07. 06. 2022 10.44
+4
Millady
07. 06. 2022 10.54
+4
Pa ne v napredni, svobodni, demokratični Evropi
-Nevsky-
07. 06. 2022 10.08
+10
No, v Velenju imamo že par let brezplačni mestni javni promet za vse...
Antena
07. 06. 2022 10.03
-3
Če bo v Sloveniji bo itak samo v Ljubljani. Ostali pa kot, da nas ni
janezov uč
07. 06. 2022 10.37
+5
šef, našteli to tvojo anteno pa se mal poduč, preden kvasiš kar tja v en dan
Zetos
07. 06. 2022 10.03
+2
Za nekatere? Kaj ni to segregacija proti kateri se tako bori ta kvazi demokratična Evropa.
Zetos
07. 06. 2022 10.04
+6
Torej tisti, ki niso upravičeni pomeni da financirajo tiste ki so? Kaj ni to socializem?
Debely
07. 06. 2022 09.45
+5
Čakamo odziv ljubljanskega šerifa.
motorist_mb
07. 06. 2022 09.41
+4
Vsaj nekaj pametnega od EU,predvsem vlaki bi morali bit free za vse!
MathewM
07. 06. 2022 09.52
+5
"free za vse", pomeni da ga financiramo vsi. Je to pravično do 80% ljudi ki ne živijo v okolici železnic, oz. jim uporaba le teh ne pride v upoštev?
mamuvamspalim
07. 06. 2022 09.39
+14
se pravi problem je moj avto, žarnica, prdec, ko pa gori irak, sirija, ukrajina, cele vasi in mesta pod globalističnimi vojnami, naftna polja, ali pa požari v amazoniji in rusiji je pa vse ok, in se nihče ne obregne ob globalno segrevanje
MathewM
07. 06. 2022 09.54
+7
Nič bat, sedaj tudi NLG iz amerike, ki je nekajkrat bolj umazan kot tisti iz Rusije ne bo več problematičen. Tudi ekologija se vrti izključno okoli denarja, žal.
Rodion Raskolnikov
07. 06. 2022 09.37
-1
Všeč mi je, ko pišejo trobila da Rusi kradejo žito, hkrati pa niti besedice o tem, da mnoge evrospke države tudi po 3 mesece ni plačevale in ne plačujejo za porabljen ruski plin! Nič o tem??? Zakaj?
Cmrlj3
07. 06. 2022 09.40
+5
Zato, ker to ni res. Plačujejo po pogodbah. Ampak Rusi nočejo eurov, ker si hočejo umetno napumpat vrednost rublja, česar pa EU ne bo počela. Ker, mimogrede, pogodbe določajo plačila v €.
pa dobr no
07. 06. 2022 09.27
+7
Morda nas morajo osvobodit s novim prispevkom na plače. 120 eur od vsake plače za "brezplačen" javni prevoz. Saj ni problema. Se pelješ "brezplačno"!
MUNGATUMBA
07. 06. 2022 10.35
+1
Za začetek ukinit nadomestilo prevoza na kšiht !
vvvilice
07. 06. 2022 09.27
-4
CO2 je NUJNO potreben za rastline. Več kot ga je, več je pridelka. Ker nam elite hočejo slabo, ker želijo pomanjkanje hrane, so izzvali "brezogljični" izziv. Škrob, sladkorji, celuloza, ... vse je ogljik. Ki je v CO2! In še kisik pridobimo.
gozdar1
07. 06. 2022 09.29
+3
janezov uč
07. 06. 2022 10.40
+3
šef, še dobr de je zemlja ploščata in kenedija je ustrelil milošević, sam tok mal za razmislt
Michel Franco HD
08. 06. 2022 14.41
Tudi to ne ker ga bo manj za rastline okoli njega!!!!
gozdar1
07. 06. 2022 09.26
+11
Slovenci se bodo vozili z avtomobili tudi če bo liter 5 evrov. Samo jamranja bo več, ampak za lizing in bancin se bo vedno našlo.
User2127030
07. 06. 2022 09.24
-4
Upokojencem tudi če zastonj date karte za vlak oni kupujejo nove avtomobile..... pa ne vsi. V moji bližini so tako naredile 3 ki so v penziji. Ena komaj, druga je malo bolana v glavi, tretja pa se večino časa vozi s kolesom. Nevem kaj je z ljudmi. Jaz, ki pa bi koristil zastonj prevoz pa vse moram plačati. Pa ni draga karta ampak vseeno.lahko bi naprimer vsem zyračunali neko povprečje. Namesto 10 eur 5... tudi prihodki se dajo boljše izračunati ampak če si butnjen v glavo ne gre.
LuckyBastardo
07. 06. 2022 09.20
+5
Zanima me zakaj ne odklenjeno komentar pri verodostojnih podatkih o kraji žita? 🤔 Aja ne želite videti koliko ljudi misli obratno
janezov uč
07. 06. 2022 10.41
+4
a luknje od sira si danes že jedel? na marsu je menda ful sira, je že mišek povedal
MathewM
07. 06. 2022 10.45
+1
mah, že v zahodnih medijih so zgruntali, da ni tak problem v blokadi Rusije, kot dejstvu, da so v tisti zaliv Ukrainci, preden so izgubili teritorij, nastavili kup morskih min, za katere pa sedaj zaradi neurij nihče več ne ve kje vse so. Ladje zaradi tega ne zahajajo tja. Na tem portalu je bilo to samo med vrsticami omenjeno, vidno samo tistim, ki smo za to že vedeli.
_endrug
07. 06. 2022 09.10
+7
Nemci, ki se še na cekret peljejo z avtom, imajo trenutno probleme z natrpanostjo javnega prometa zaradi cenejših vozovnic. Očitno to deluje. To v kombinaciji z dragim bencinom. A se je potrebno pripraviti na to. Več vlakov in avtobusov, veš šoferjev, strojevodij. Jih ni dovolj? Dvignit jim plače!
JohnnyKranjski
07. 06. 2022 09.17
-2
Ne to pa ne, plače se ne bo dvignilo tistim, ki delajo. Bodo raje oovečal plače v zdravstvu pa šolstvu, tistim ki si res (ne) zaslužijo...
JohnnyKranjski
07. 06. 2022 09.05
+9
Preden bi v sloveniji bil zastonj javni prevoz, bi bilo treba (vsaj za ljubljano) nabavit nekaj avtobusiv, pa ne nukno novih, samo da jih je več, eni so že zdaj tako polni da smo potniki kot sardelce not nabasani
JohnnyKranjski
07. 06. 2022 09.05
+8
Pa seveda železnice v red spravit, ne pa da bi je včasih hitreje it z busom kot z vlakom, na isto relacijo