Nazaj na Siol.net

TELEKOM SLOVENIJE

Gregor Pavšič

Torek,
21. 12. 2021,
22.31

Osveženo pred

2 leti, 4 mesece

Termometer prikazuje, kako vroč je članek. Skupni seštevek je kombinacija števila klikov in komentarjev.

Termometer prikaže, kako vroč je članek. Skupni seštevek je kombinacija števila klikov in komentarjev.

Thermometer Blue 2,97

28

Natisni članek

električne polnilnice električni avtomobili

Torek, 21. 12. 2021, 22.31

2 leti, 4 mesece

"Oprostite, kako dolgo pa se polni vaš električni avtomobil?"

Zakaj ne maram tega vprašanja? Pa tako radi ga zastavijo.

Gregor Pavšič

Termometer prikazuje, kako vroč je članek. Skupni seštevek je kombinacija števila klikov in komentarjev.

Termometer prikaže, kako vroč je članek. Skupni seštevek je kombinacija števila klikov in komentarjev.

Thermometer Blue 2,97

28

Volkswagen ID4 Vršič | Mimoidočim, ki me vprašajo, kako dolgo je treba polniti avtomobil, ne znam natančno odgovoriti. "Baterije na poti nikoli ne napolnim do konca, največkrat jo polnim le kakšnih 15 ali 20 minut," jim po navadi odgovorim. | Foto Gregor Pavšič

Mimoidočim, ki me vprašajo, kako dolgo je treba polniti avtomobil, ne znam natančno odgovoriti. "Baterije na poti nikoli ne napolnim do konca, največkrat jo polnim le kakšnih 15 ali 20 minut," jim po navadi odgovorim.

Foto: Gregor Pavšič

Na vprašanje, kako dolgo se v praksi polni električni avtomobil, ni preprostega odgovora. Na poti avtomobil polnim od 15 do 20 minut. Ko sem se z električnim avtomobilom peljal v Provanso in nazaj, je bila na več kot tri tisoč kilometrov dolgi poti baterija le dvakrat povsem napolnjena. Tudi podatki ene izmed najbolj razvejanih mrež javnih polnilnic v Sloveniji so zelo zgovorni. Le 134 voznikov je na skupno več kot 28 tisoč polnjenjih baterijo napolnilo stoodstotno.

Polnilnice ob avtocesti uporabljajo enosmerni tok, so močnejše in zato tudi dražje od klasičnih z izmeničnim tokom. | Foto: Gregor Pavšič Polnilnice ob avtocesti uporabljajo enosmerni tok, so močnejše in zato tudi dražje od klasičnih z izmeničnim tokom. Foto: Gregor Pavšič Z najrazličnejšimi električnimi avtomobili letno v povprečju prevozim vsaj okoli 15 tisoč kilometrov. Na parkiriščih, pred polnilnicami ali pa kar ob naključnih postankih pristopi k meni veliko zvedavih mimoidočih. Že ko se sprehajajo okoli avtomobila, vidim, da jih nekaj zanima. Nato le pristopijo in povedo, da imajo eno vprašanje. Povsem jasno mi je, kaj bodo vprašali. Tudi jaz, če bi bil na njihovem mestu, bi postavil isto vprašanje:

"Oprostite, kako dolgo pa se polni tak električni avtomobil?"

In vsakomur odgovorim, da na to, sicer načeloma osnovno in preprosto vprašanje, ni lahkega odgovora.

Preprostega odgovora enostavno ni …

Ko točimo gorivo v klasični avtomobil, razlik ni. Vsaka bencinska črpalka ima načeloma sisteme, ki gorivo v avtomobil natočijo približno enako hitro in tudi cene litra goriva se drastično ne razlikujejo. Pri vozilih na elektriko pa je spremenljivk veliko. Domača elektrika je mnogo cenejša od tiste na javnih polnilnicah, še posebej na tistih najmočnejših. Tudi polnilnice delimo na dva tipa: z izmeničnim (AC) in enosmernim (DC) tokom.

Na polnilnici AC je mogoče baterijo avtomobila polniti z močjo do največ 22 kilovatov (kar lahko le redka vozila, kot renault so zoe, električni renault twingo, starejše tesle), polnilnice DC pa so močnejše. Ob slovenskih cestah je polnilnic veliko, se pa med seboj razlikujejo po tipu in moči. Kdor si lasti električni avtomobil, navadno mesečno uporabi različno kombinacijo vseh razpoložljivih polnilnic. Avtomobil večinoma polni doma, nekaj pa tudi na poti. To vpliva na čas polnjenja in tudi na končno ceno pogonske energije.

Volkswagen ID.4 GTX
Avtomoto Dilema za "volkswagnovca"? Tiguan ali deset tisočakov doplačila?

Tudi sredi Francije je mogoče uporabiti domačo hišno polnilnico (wallbox 11 kW). A ker gostoljubja nisem želel izkoriščati, baterije nisem napolnil stoodstotno. | Foto: Gregor Pavšič Tudi sredi Francije je mogoče uporabiti domačo hišno polnilnico (wallbox 11 kW). A ker gostoljubja nisem želel izkoriščati, baterije nisem napolnil stoodstotno. Foto: Gregor Pavšič

Na več kot tri tisoč kilometrov dolgi poti sem baterijo enyaqa poleti stoodstotno napolnil le dvakrat. | Foto: Gregor Pavšič Na več kot tri tisoč kilometrov dolgi poti sem baterijo enyaqa poleti stoodstotno napolnil le dvakrat. Foto: Gregor Pavšič Med več kot tri tisoč kilometrov dolgo potjo iz Slovenije v Provanso in nazaj je bila baterija le dvakrat povsem napolnjena

Ko me nekdo vpraša, kako dolgo se polni moj električni avtomobil, mu odgovorim, da tega dejansko ne vem − baterije osebno nikoli ne napolnim do konca, in tudi če bi jo, je za preprost odgovor spet preveč dejavnikov, ki jih je treba upoštevati.

Ko sem bil letos poleti z električno škodo enyaq na več kot tri tisoč kilometrskem "roadtripu" med Slovenijo, prelazi slovitega Tour de France in francosko Provanso, sem baterijo le dvakrat napolnil povsem do konca. Prvič ob obisku Gardalanda, ko se je avtomobil vmes pač polnil, in drugič pred odhodom iz Nice proti Ljubljani na polnilnici Škodinega prodajno-servisnega centra. To polnjenje je potekalo ponoči in zato mi ni vzelo dragocenega časa.

Mont Ventoux Škoda Enyaq
Avtomoto Brez dizla 1.500 km daleč? Odgovor dvomljivcem z “vetrovne” gore.

Ionity nudi najmočnejše polnilnice, a zelo redki avtomobili lahko to moč tudi izkoristijo.  | Foto: Gregor Pavšič Ionity nudi najmočnejše polnilnice, a zelo redki avtomobili lahko to moč tudi izkoristijo. Foto: Gregor Pavšič Na cesti največkrat polnim od 15 do 20 minut

Preostala polnjenja so bila kljub dolgi poti krajša. Bolje je bilo izkoristiti tudi siceršnje postanke za krajša polnjenja, kot pa se pozneje namensko ustaviti za več časa. Moč polnjenja se nad 80-odstotno ravnjo napolnjenosti vse bolj zmanjšuje in to povečuje potrebni čas.

Zato tistemu, ki me na cesti vpraša, kako dolgo polnim avtomobil, povem, da na poti v povprečju polnim od 15 do 20 minut. Skoraj nikoli ne več kot pol ure. Z večino avtomobilov, ker imajo preslabo moč polnjenja, se na javnih polnilnicah AC − ko so to kratkotrajni postanki, na primer v trgovskih centrih − sploh ne trudim. Lastnik avtomobila z izkušnjami zna oceniti, kdaj je polnjenje smiselno. Zato bo velika večina teh, ker je električni avtomobil, seveda, še vedno domena tistih, ki imajo domačo vtičnico, baterijo večinoma napolnila (ne nujno, da v celoti) doma.

Ena izmed javnih "hitrih" polnilnic mreže Elevat, kjer z analitiko uporabnikov razkrivajo, kako malo jih napolni baterijo 80-odstotno ali več. | Foto: Gregor Pavšič Ena izmed javnih "hitrih" polnilnic mreže Elevat, kjer z analitiko uporabnikov razkrivajo, kako malo jih napolni baterijo 80-odstotno ali več. Foto: Gregor Pavšič

Tesla Y
Avtomoto Najboljše od Tesle? Po Sloveniji prvič s črko Y.

Daljša so polnjenja na polnilnicah z izmeničnim tokom AC v mestih, kjer pa je uporaba načeloma omejena na tri ure. V tem času se pri tesli, modelu 3, v baterijo "natoči" dobrih 30 kilovatnih ur energije. To zadošča za slabih 200 kilometrov dosega. | Foto: Gregor Pavšič Daljša so polnjenja na polnilnicah z izmeničnim tokom AC v mestih, kjer pa je uporaba načeloma omejena na tri ure. V tem času se pri tesli, modelu 3, v baterijo "natoči" dobrih 30 kilovatnih ur energije. To zadošča za slabih 200 kilometrov dosega. Foto: Gregor Pavšič Le 139 voznikov ali 0,49 odstotka uporabnikov je baterijo napolnilo stoodstotno

Zanimivi so tudi podatki dobro razvejane mreže električnih polnilnic Elevat, kjer imajo sicer podatke o uporabi za svoje "hitre" polnilnice DC.

V zadnjem dobrem letu so imeli na njih 28.373 uspešnih polnjenj, prek katerih so v baterije poslali 364,7 megavata električne energije.

Volkswagen ID4 Vršič | Foto: Gregor Pavšič Foto: Gregor Pavšič Povprečni uporabnik se je na polnilnico pripeljal z baterijo, ki je bila 43,8-odstotno napolnjena, in se odpeljal z baterijo, ki je bila 77,1-odstotno napolnjena. V povprečju je torej baterijo napolnil za tretjino njene neto kapacitete. Količina elektrike je v povprečju na polnjenje znašala 12,85 kilovatne ure.

Baterijo svojega avtomobila je do 80-odstotno napolnilo 60 odstotkov uporabnikov. Več kot 90 odstotkov je baterijo napolnilo le 45-odstotno, več kot 95-odstotno pa še 31 odstotkov uporabnikov. Prek 98-odstotno je baterijo napolnilo dobrih deset odstotkov, povsem do konca pa je baterijo avtomobila skupno napolnilo le še 139 voznikov oziroma 0,49 odstotka vseh uporabnikov.

Kaj podatki povedo?

To je nazoren primer, kako v praksi, in to na dovolj velikem vzorcu uporabnikov, pada število polnjenj glede na delež elektrike v bateriji. Na podatke sicer vpliva dejstvo, da imajo nekatere polnilnice progresivni cenik za elektriko (dražja je takrat, ko je baterija že napolnjena prek 80 ali 90 odstotkov), pri polnilnicah AC − sploh tam, kjer je primernejše daljše polnjenje − je odstotek polnih ali stoodstotnih polnjenj precej višji.

Toda na poti, takrat ko polnjenje postane sestavni del časovne komponente določene poti, so ti postanki mnogo krajši in bolj učinkoviti.

Ne spreglejte