Spletno nakupovanje poglablja okoljsko problematiko

Spletno nakupovanje je v zadnjih dveh letih skokovito poraslo, njegovi učinki na okolje pa so vse prej kot pozitivni.
Fotografija: Foto: Andreas Gebert/Reuters
Odpri galerijo
Foto: Andreas Gebert/Reuters

Nakupovanje prek spleta že kar nekaj let vse bolj prihaja v ospredje. Če so se ga včasih posluževali pretežno mladi, ki so želeli dostopati do izdelkov, ki pri nas niso bili na voljo, pa se je situacija v zadnjih dveh letih drastično zasukala. Ob dolgotrajnem zaprtju fizičnih trgovin se je začelo vse več potrošnikov odločati za spletne nakupe. Temu so se vse bolj prilagodili tudi trgovci, ki so s fizične trgovine prešli na internetno prodajo ali pa tak način nakupovanja zgolj ponudili kot dodatno opcijo.

Spletno nakupovanje je tako postalo razširjena oblika nakupovanja med ljudmi. Pri tem pa se postavlja vprašanje, kakšni so vplivi takega nakupovanja na okolje.

image_alt
Temna stran čokolade

Ladijski prevozi kot vir izpusta škodljivih plinov

Izsledki raziskave, ki jo je pred enim letom izvedla skupina za raziskave okolja in oskrbne verige Stand.earth, kažejo, da je zaradi ladijskih prevozov za potrebe zgolj štirih trgovcev na drobno (Amazon, Walmart, Target in IKEA) v letih 2019 in 2020 prišlo do izpusta več kot 20 milijonov ton ogljikovega dioksida.

Foto: Getty Images
Foto: Getty Images
Na plovnih poteh opravlja večino prevozov nekaj velikih ladijskih podjetij, ki sklenejo partnerstva z velikimi trgovci na drobno. Trgovec Walmart ima tako sklenjeno pogodbo s francoskim prevoznikom CMA CGM, ki je skladno s poročilom, ki ga je izvedel Stand.earth, največji onesnaževalec na področju ladijskega prometa. Target se pri ladijskem prevozu zanaša predvsem na azijske prevoznike, kot so Yang Ming, Evergreen in Cosco.

Ob porastu spletnega nakupovanja, ki se je razširil med pandemijo, je prišlo do presežka prevozov in zastojev. Pojavile so se dolge čakalne vrste. V času mirovanja ladje v zrak spuščajo škodljive pline, vključno z dušikovim in žveplovim oksidom, zaradi česar se stanje okoliškega zraka resno poslabša in ogroža lokalne skupnosti. Posledice se seveda odražajo tudi na globalni ravni.

image_alt
Hongkong: Stanovanja v velikosti parkirnih mest so nekaj običajnega

Največji spletni trgovec Amazon je sicer že velikokrat izrazil številna prizadevanja, da bi zmanjšal vplive na okolje. Kot je dejal Jeff Bezos, si podjetje prizadeva, da bi do leta 2040 postalo ogljično nevtralno. Tega se namerava lotevati predvsem z uporabo električnih dostavnih vozil.

Pri spletnem nakupovanju večje količine odpadne embalaže

Tudi če izvzamemo ladijske prevoze, je spletno nakupovanje v primerjavi z nakupovanjem v fizičnih trgovinah za okolje bolj škodljivo. Glede na študijo, ki je bila izdana v Environmental Science & Technology, povzroči nakupovanje standardnih izdelkov v trgovinah manj emisij kot spletno nakupovanje. Kljub temu da s tem nastajajo dodatne emisije zaradi osebnega avtomobilskega prevoza, ob fizičnem nakupu običajno v enem mahu nakupimo večje število izdelkov. Pri spletnem nakupovanju enako količino izdelkov nakupimo na več spletnih mestih. Spletni nakupi hkrati povzročajo večje količine odpadne embalaže, izdelki pa običajno prihajajo iz različnih distribucijskih centrov.

image_alt
Gospodarska napoved za leto 2022

Več iz rubrike