IKT
Oglasno sporočilo

Slovenci osvajajo svet z billing sistemi za energetska podjetja in električne polnilnice

Po uspehih z billing sistemi v telekomunikacijskem sektorju in medijih, mariborsko informacijsko podjetje Tridens sedaj na tujih trgih dosega uspehe še s sistemi za upravljanje električnih polnilnic ter billing sistemi za ponudnike električne energije, energetskih storitev in vodooskrbo.
Avtor
15.06.2022 11:00
Čas branja: 7 min
Slovenci osvajajo svet z billing sistemi za energetska podjetja in električne polnilnice
Mitja Fleišaker (vodja produktov), Aleš Pristovnik (direktor) in Joseph Oliviera (vodja prodaje) na sejmu MWC v Barceloni leta 2021, kjer se je predstavilo podjetje Tridens. Foto: Tridens d.o.o.

Širša slovenska javnost podjetje Tridens ne pozna dobro, saj se podjetje ukvarja z nišnimi informacijskimi rešitvami s področja billing sistemov oziroma billing systems po angleško. Podjetje je več prepoznavnosti v domačem prostoru dobilo šele pred kratkim, ko so oznanili, da je njihov sistem pričelo uporabljati tudi slovito ameriško podjetje Dow Jones & Company. Le-to je eno izmed vodilnih svetovnih založniških podjetij, ki je v letu 2020 ustvarilo 1,7 milijarde dolarjev prometa ter zaposluje okoli 8000 ljudi. Verjetno ni finančnika, ki ne bi bral vsaj njihove vodilne publikacije The Wall Street Journal.

Začetki podjetja Tridens segajo v leto 2007, ko se je takrat novoustanovljeno podjetje odločilo, da prične z lastnim razvojem billing sistema. Tako se lahko danes pohvalijo s skoraj 15. leti izkušenj v tej panogi, ob tem pa so že kar nekaj let tudi Oracle gold partner.

Sedež podjetja Tridens je v Mariboru, kjer je tudi razvojna ekipa, saj pri produktih stavijo predvsem na lasten razvoj. Podjetje ima še podružnici v ZDA in Indiji, ki pa sta namenjeni le prodajnim aktivnostim.

Čeprav večina strank podjetja Tridens prihaja iz tujine, lahko med strankami najdemo tudi nekaj slovenskih podjetji, recimo Telemach in Petrol. Na tujih trgih med največje reference štejejo sodelovanje s podjetji kot so Vodafone, Telefonica, Cisco, Dow Jones & Company, DNA, Mast Mobile, KPN, Tigo, Iridium in Equifax.

Začetek v telekomunikacijah in medijih

Primarna storitev podjetja je oblačni billing sistem Tridens Monetizaton. Gre za izdelek lastnega razvoja, ki v poslovnem sistemu upravlja plačila, obdavčitve, odnose s strankami in integrirano upravljanje glavnih poslovnih procesov. Namenjen je podjetjem, ki imajo kompleksne poslovne modele in cenovne politike, s katerimi imajo običajni billing sistemi težave ali jih ne zmorejo. Tridens Monetization je bil primarno razvit za potrebe telekomunikacijskih podjetij, predvsem mobilnih operaterjev. Le-ti so prvi začeli na trgu iskati boljše programske rešitve kot so bile takrat na voljo. Tako je podjetje Tridens svoje prve uspehe in reference ustvarilo prav v telekomunikacijah s prej omenjenimi podjetji kot so Telemach, Vodafone in Telefonica.

S pojavom plačljivih vsebin in storitev v medijih, pa so svoje sodelovanje razširili tudi v to branžo, kjer je zadnji uspeh prav sodelovanje s podjetjem Dow Jones & Company.

Aleš Pristovnik pojasni:

»Vse več je podjetij, ki v želji prilagoditi se potrebam strank, oblikujejo kompleksne cenovne ponudbe za storitve in produkte. Te navadno oblikujeta marketing in prodaja, s tem pa pogosto povzročita obilico sivih lasov računovodstvu, financam in IT-ju. Podjetje recimo strankam nudi različne naročniške pakete, ob tem pa lahko stranka oblikuje še družinske pakete in unovči enkratne ali večkratne popuste ter točke lojalnosti. Pri istem ponudniku stranka najame tudi operemo in sklene naročnino za druge storitve ali celo določene storitve plačuje po porabi. Seveda želi stranka za vse našteto prejeti skupen in pregleden račun ter nadzorovati porabo preko spletnega portala in mobilne aplikacije.

Čeprav na prvi pogled mogoče ne zgleda zapleteno, tradicionalni billing sistemi takšnih obračunov ne zmorejo. Oziroma vsaj ne brez dodatnega ročnega dela in improvizacije, kar zahteva ogromno časa in lahko vodi do napak.

Naslednja težava se pojavi, ko vodstvo ali posamezni oddelki želijo hitro do kompleksnih analiz in poročil o poslovnih rezultatih, plačani realizaciji, uspešnosti akcij ali nakupnih poteh strank. Brez primernega sistema to enostavno ne gre.

Takšne primere smo najprej srečali in uspešno rešili pri telekomunikacijskih operaterjih. S pojavom takšnih poslovnih modelov v drugih branžah se je pojavilo ogromno potenciala. Sedaj vstopamo tudi v energetiko, finančni sektor, B2C prodajo, zdravstvo, šolstvo in še kam.«

Glede na razmere na trgu in nove priložnosti so se v podjetju odločili, da se primarno usmerijo v dve novi panogi, za katere so razvili namenske produkte, oziroma prilagodili njihov billing sistem tako, da zagotavlja optimalno delovanje glede na specifike branže. Ti dve panogi sta rastoči trg električnih avtomobilov in s tem upravljanje električnih polnilnic ter trg podjetij za oskrbo z električno energijo, energetskimi storitvami in vodooskrbo, ki vpeljuje številne nove tehnične rešitve.

Tridens EV Charge –prihodnost je v e-mobilnosti

Nobenega dvoma ni več, da je prihodnost mobilnosti v električnih vozilih, toda za nemoteno delovanje in zadovoljstvo uporabnikov, bo v prihodnjih nekaj letih potrebno na svetu postaviti nekaj milijonov polnilnic za električna vozila. Po nekaterih ocenah bomo samo v Sloveniji relativno kmalu potrebovali okoli 10.000 javnih in še vsaj 10x toliko polnilnic v zasebnih domovih.

Zato so v Tridensu razvili produkt EV Charge, sistem za upravljanje polnilnic in obračunavanje (monetizacijo), ki ga uporabljajo ponudniki električnega polnjenja. Kako popularno je trenutno področje električnih polnilnic (angleško-EV Charging) pove podatek, da ima podjetje stranke razkropljene od ZDA in Evrope do Bližnjega Vzhoda in Azije, dnevno pa so v pogovorih s podjetji iz praktično celega sveta.

O tem, zakaj je sistem EV Charge »pameten« in ne, le še en »običajen« program za nadzor polnjenja, vodja produktov Mitja Fleišaker pove: »Večina polnilnic danes ni »pametnih«, saj znajo le konstantno polniti vozilo z določeno močjo, dokler vozilo ni polno ali doseže odstotek napolnjenosti, ki ga je določil uporabnik. V svetu se že kot nujnost izpostavlja, da bodo morale polnilne postaje postati »pametne« ali pa bomo imeli velike težave s preobremenitvijo električnega omrežja. Postaje same po sebi pa seveda niso pametne, za to poskrbi programska oprema, ki jih upravlja.

Pametne polnilnice lahko same komunicirajo z vozilom, nadzornim sistemom in električnim omrežjem, ne glede ali gre za domačo ali javno polnilnico. To je predvsem pomembno zato, da preprečimo morebitne trenutne preobremenitve in da, kar seda izkoristimo čas, ko je elektrike več in je posledično cenejša.

Tudi ponudniki polnjenja bodo pričeli tekmovati za stranke in jim nuditi različne cenovne pakete za polnjenje, dodatne popuste ter uporabljati vse ostale komercialne prijeme, ki jih že poznamo v drugih branžah. Sistemi za upravljanje polnjenja bodo tako morali upravljati polnjenje glede na stanje omrežja ob tem pa upoštevati različne cene in pakete polnjenja, ki jih ima uporabnik ter na koncu vse tudi porazdeliti in obračunati.

Produkt EV Charge tako združuje napredne rešitve upravljanja električnega polnjenja z billing sistemom. Ravno zaradi slednjega smo s svojimi izkušnjami tu v veliki prednosti pred večino ostalih ponudnikov in imamo že kar nekaj strank, ki to rešitev uporablja. Seveda pod njihovo blagovno znamko. Sistem ponujamo kot “white-label” kar pomeni, da ga stranke opremijo z njihovo blagovno znamko in uporabnik tako niti ne ve, da gre v resnici za naš sistem.«

Nove pametne tehnologije v energetiki in komunalnih storitvah

Z pojavom “interneta stvari” oziroma IoT (Internet of things) povezovanje naprav dosega nove dimenzije. S pričakovanim prihodom 5G tehnologije se odpirajo možnosti, ki krepko spreminjajo stvari tudi v bolj tradicionalnih panogah kot so oskrba z električno energijo, energetske storitve, vodooskrba in komunalne storitve.

Pametni števci za odčitavanje porabe na daljavo se že vpeljujejo, obstaja pa še vrsta naprav, ki prihajajo. Kot primer naj omenimo “pametne” posode za odpadke ali pametne senzorje, ki merijo izgube in kakovost vode v vodooskrbnih sistemih. Pametna mesta, ki temeljijo na povezljivosti, pretoku ogromne količine podatkov in upravljanju z njim niso več futuristični koncept, ampak bližnja prihodnost.

V podjetju Tridens so zato izdelali namenske programske rešitve, ki tem podjetjem (angleško - utility) omogočajo nadzor nad napravami, analizo podatkov, obračunavanje storitev ter upravljanje odnosov s strankami.

V tujini je mogoče na področju električne energije zaznati močen trend “samoskrbnih skupnosti”. Gre za posameznike, ki imajo lastne solarne celice in se povezujejo v skupnosti. Znotraj le-teh si delijo energijo in jo medsebojno obračunavajo, presežke pa vračajo v omrežje. Gre za kompleksen sistem upravljanja in obračunavanja. Takšen pilotni projekt ravno pripravlja avstrijsko start up podjetje, ki bo za upravljanje najverjetneje izbralo Tridensov sistem.

» Z vpeljavo pametnih števcev na področju dobave električne energije za domove ali gospodarske prostore se je v tej industriji zagotovo odprlo kar nekaj možnosti za inovacije v obračunavanju storitev. Ne govorimo samo o električni energiji, temveč tudi drugih virih kot so voda, toplota in plin. Pametni števci omogočajo prejemanje meritev v relativno kratkih intervalih skozi celotno obračunsko obdobje, kar končnim strankam nudi boljšo preglednost nad porabo, ponudniku storitve pa hkrati omogoča vpeljavo kompleksnejših cenikov in obračunskih metrik.

Obračunavanje električne energije in podobnih storitev je v večini primerov sicer močno omejeno z zakonodajo, kljub temu pa se, kjer zakonodaja to dopušča, na trgu pojavljajo novi pristopi. Med drugim je možnosti, da samooskrbne stranke svojo energijo "prodajajo" drugim članom svoje skupnosti direktno na nivoju pogodbe o skupnosti, ki jo ustanovijo sami. Zanimiva je tudi možnost "predplačniškega" ogrevanja in električne energije, ki uporabniku omogoča več kontrole in možnost varčevanja sredstev v obdobjih z manjšo porabo - kar bi lahko zamenjalo pavšalna plačila,« še doda Aleš Pristovnik.

Novi dinamični poslovni modeli in širitev v ostale branže

Potrošniške navade se nenehno spreminjajo in zadnji globalni trendi kažejo, da se nove generacije odmikajo od želje po posedovanju stvari v smeri večje izbire in fleksibilnosti. Kar je nekoč veljalo za nekaj nepredstavljivega, danes postaja realnost. V tujini se tako vse več podjetij odloča za vpeljavo novih poslovnih pristopov, predvsem različnih kombinacij plačil po porabi z naročniškimi paketi po prej zakupljenih ali neomejenih količinah. Ob tem podjetja vpeljujejo tudi nove marketinške prijeme, vse z namenom pridobiti kupce ter spodbujati ponovljene nakupe.

Če se je trg že navadil najemati programsko opremo kot storitev (SaaS), pa sedaj ni več nič nenavadnega, da je Starbucks uvedel mesečno naročnino na neomejene količine kave ali da s Taco Bell naročnino dnevno dobite takos. Seznam novih naročnin in poslovnih modelov je postal neskončen, od redne mesečne dostave britvic, do hrane ali oblek.

Velik porast predstavljajo tudi najemi, saj je dandanes mogoče najeti praktično vse, od vrtalnika do avtomobila, Ikea pa recimo ponuja najeme pohištva.

Ker se njihov billing sistem lahko brez težav uporablja povsod kjer podjetja ne želijo biti omejena s tradicionalnimi načini obračunavanja in zaračunavanja storitev, podjetje Tridens tako dnevno prejema povpraševanja podjetij iz različnih branž, ki iščejo napredne billing sisteme.

»Poslovni modeli, ki temeljijo na naročninah in najemu so v velikem porastu, saj omogočajo strankam več svobode pri izbiri. Pri nakupu se dolgoročno vežeš, saj je racionalno, da produkt uporabljaš dokler deluje. Pri naročnini ali najemu lahko kadarkoli izbereš drug produkt, zato se ti poslovni modeli pojavljajo na področjih, kjer jih doslej nismo bili vajeni. Marketinški in prodajni oddelki nenehno preizkušajo nove prodajne prijeme, ki jih tradicionalni billing sistemi težko podpirajo. To je naša priložnost, saj naši produkti niso več le niša za velika podjetja v specifičnih branžah, ampak vse bolj prehajajo v vsakodnevno širšo uporabo,« še doda Aleš Pristovnik.


Vsebino omogoča Tridens.