V petih mesecih so se učitelji in učiteljice udeležili petih predavanj, ki so jih v sodelovanju z uredništvom pripravili Aleš Lisac, podjetnik, marketinški svetovalec, Samo Lubej, finančni strokovnjak, Gorazd Belavič, CFA in direktor sektorja za analize pri Triglav Skladih, Petra Lesjak, CFA in direktorica kapitalskih naložb pri Adventuri Investments, in Laura Smrekar, kadrovska strokovnjakinja. Kaj so se naučili in katere tri lekcije bi bilo po njihovem mnenju pomembno prenesti na mlade?
Branko Pekolj, Srednja šola Domžale
Posamezne lekcije bi težko izbral, ker v različnih obdobjih potrebujemo različne informacije. Zanimiv mi je pogled, vsaj na začetku, da se zavedamo, da nekoč pridemo do točke (učenci, dijaki), da stvari ali storitve niso brezplačne, ampak moramo seči v žep. Tukaj se začne pot zavedanja, da je svet financ zelo velik in skriva različne priložnosti, izzive in pasti, kar se mi zdi glavno vodilo, ki ga moramo usvojiti.
Renata Knap, Osnovna šola Naklo
Vsekakor se morajo mladi najprej seznaniti s pravili ravnanja z denarjem, z nadzorovanjem izdatkov, oblikovanjem proračuna in njegovim mesečnim vodenjem. Prav tako je treba razmisliti tudi o tem, kaj je osebni finančni načrt. Zelo pomembno za mlade je tudi, da si pridobijo več izkušenj, ki so povezane z življenjem v tujini - izmenjave dijakov in študentov. Pri tem si namreč pridobijo nove izkušnje in novo osebno razgledanost.
Pomembno je, da razmišljajo in spoznavajo aktualne in tudi poklice prihodnosti, ker si s tem odpirajo nove priložnosti in izzive za aktivno vključevanje na trgu dela.
Prav tako jih je treba seznaniti s tem, kako vlagati v delnice in sklade in na kaj vse moramo biti pozorni pri vlaganju v karkoli (nepremičnine, zlato ...). Pomembno je tudi, da mlade seznanimo, da je za razvoj in razcvet družbe treba tudi pošteno plačevati davke, in o tem prepričamo.
Jure Rugani, Dijaški dom Poljane
"Tri glavne lekcije: Porabi manj, kot zaslužiš, začni varčevati zgodaj, tudi če le manjše zneske, (večji) del prihrankov vloži in ga plemeniti."
Marta Fister, Šolski center za pošto, ekonomijo in telekomunikacije Ljubljana
"Omenila bi predavanje gospoda Sama Lubeja, v katerem je govoril o potrošništvu (zadnja leta zelo aktualna tema) ter o slabih in dobrih dolgovih, o tem, kako priti do denarja oziroma kako se lotiti vlaganja. Skratka teme, ki so zanimive za vsakogar.
Zelo me je pritegnilo predavanje gospe Petre Lesjak, predvsem ko je govorila o razpršitvi naložb in naložbenem tveganju. Njeno predavanje je bilo popolnoma aktualizirano.
Gospa Laura Smrekar me je pritegnila predvsem z razlago o znanjih in kompetencah prihodnosti. Diploma nikakor ni zagotovilo za zaposlitev, štejejo veščine, kot so prilagodljivost, radovednost, pogum, samoiniciativnost, vseživljenjsko učenje in podobno."
Nina Sitar, Biotehniški izobraževalni center Ljubljana, gimnazija in veterinarska šola
"Težko bi izbrala tri lekcije, saj se mi je na izobraževanju resnično vse zdelo zelo uporabno. Najbolj so se mi vtisnili v spomin psihološki sprožilci, ki se uporabljajo pri nakupovanju, piramida, ki prikazuje, katere naložbe so manj tvegane in katere bolj, vrste plačilnih kartic, poglavje o žepnini in podobno. Dobila sem veliko uporabnega materiala in idej, kako prenesti tovrstno znanje na dijake, in tudi sama sem se naučila veliko novega. Menim, da bi morale biti takšne vsebine v učnih načrtih vseh srednjih šol, saj gre za teme, ki te pripravljajo na življenje. Tako bi vsi skupaj postali veliko bolj finančno pismeni."
Anja Kravogelj, gimnazija in ekonomska šola Trbovlje
"Vsa predavanja, ki sem jih poslušala v okviru izobraževanja finančno opismenjevanje Mladi in denar, so me navdušila in pritegnila, še posebno mi je bilo všeč, da so vsi predavatelji v predavanja vključili trenutne razmere na trgu v zvezi z rusko-ukrajinskim konfliktom in tega povezali s teorijo o dvigovanju cen hrane, naftnih derivatov, dvigu obrestnih mer in podobno. Menim, da bi morali biti prav vsi dijaki v Sloveniji seznanjeni z osebnim finančnim načrtom, z vlaganji v kapitalske naložbe, z zavarovanji, pokojninami in pa z delom prek študentskega servisa doma in v tujini, saj so to tematike, s katerimi se bodo srečali prav vsi in pomembno je, da se čim prej."
Nataša Sever, Škofijska gimnazija Vipava
"Finančna pismenost je v slovenskem izobraževalnem sistemu žal zelo podcenjeno področje, ki mu namenjamo premalo pozornosti in časa. Kompetenca finančne pismenosti je v današnjem času pomembna kompetenca za vse, ne le za mlade. Vsak od nas mora namreč odgovorno in smiselno znati upravljati svoje premoženje oziroma osebne finance. V sklopu izobraževanja Finančna šola bi omenila predvsem učne vsebine, povezane s tematiko izbire poklica, podjetništva in osebnih financ (osebni finančni načrt).
V službi večina preživi najmanj tretjino življenja in zelo pomembno je, da opravljamo poklic, ki nam je všeč in da smo pri tem tudi čim bolj uspešni. Na področju podjetništva moram poudariti pomembnost različnih veščin, ki jih priročnik in samo izobraževanje še posebej poudarjata. Glavna tematika v finančni šoli pa je po mojem mnenju področje vodenja osebnih financ. Večina mladih ima vsaj delno izdelan načrt za življenje, ki pa bi moral vsebovati tudi finančni vidik.
Cilje, ki smo si jih postavili, bomo najverjetneje dosegli z upoštevanjem bolj ali manj predvidljivih okoliščin. Finance so zagotovo ena izmed bolj pomembnih in odločujočih, zato menim, da je odločilno, da se pridobivanje znanj in veščin na tem področju čim prej vključi v proces izobraževanja, ne le v obliki zunajšolskih dejavnosti ali krožkov, temveč kot bistveni del obveznih učnih vsebin."
Barbara Pristov, Ekonomska šola Ljubljana
"Tri najpomembnejše lekcije so po mojem mnenju: kako upravljati denar; evidenca, koliko porabi in zasluži, varčevanje, vlaganje prihrankov, zadolževanje. Kakšen poklic bo opravljal in katere kompetence bo potreboval. Študij doma ali v tujini; stroški (bivanja, prevoza, hrane …), dohodki (štipendija, delo v tujini …), zavarovanje, drugi pogoji za študij. Zakaj tako menim: sanje lažje uresničimo, če se vnaprej pripravimo na izzive, včasih tudi tvegamo, vendar ne odnehamo."