Družba za avtoceste v Republiki Sloveniji (DARS) zaključuje s projektom dolgo pričakovane prenove prvega sklopa malih počivališč na avtocestnem omrežju. »Mala počivališča so prvi in morda tudi edini stik uporabnikov v tranzitu čez Slovenijo, so tako imenovano ogledalo Slovenije. Ta so bila pred prenovo dotrajana, neustrezna, uničena ter nevredna uporabnika slovenskega avtocestnega križa. Zato današnjim  dnem z velikim zadovoljstvom odpravljamo ta črn madež na slovenskih avtocestah ter jih delamo bolj prijazne in moderne,« je na slovesnosti ob predaji malega počivališča Studenec sever v uporabo dejal predsednik uprave DARS-a mag. Valentin Hajdinjak, ki se je ob tem uporabnikom v imenu DARS-a tudi opravičil za vsa ta leta neustreznih in nedostojnih malih počivališč.

Poleg parkirnih prostorov bodo po novem na vseh malih počivališčih med drugim okrepčevalnica, sanitarije, otroško igrišče ter prostor za počitek in rekreacijo. Mala počivališča bodo prijaznejša do uporabnikov osebnih vozil in avtodomov, saj bo tovornim vozilom po novem dostop nanje prepovedan. Opremljena bodo z videonadzorom, predvidene pa so še polnilnice za električna vozila, postaje za oskrbo avtodomov in informacijske table.

Pet malih urejenih počivališč je že odprtih

Kot so za naš medij pojasnili v Družbi za avtoceste v Republiki Sloveniji, je bilo do konca lanskega leta odprtih pet malih počivališč, od sedmih, ki so bila del prenove prve faze. Še dve bosta odprti do konca januarja. Pet malih počivališč je predmet prenove druge faze in bodo predvidoma dokončana maja 2023. “Odprta so naslednja prenovljena mala počivališča: Studenec sever, Studenec jug (na primorski avtocesti, prvo v smeri Kopra, drugo v smeri Ljubljane), Povodje vzhod (smer Karavanke) na gorenjski avtocesti ter na štajerski avtocesti Zima sever (proti Ljubljani) in Polskava vzhod (proti Mariboru). Do konca januarja  bomo odprli Lipce jug (proti Ljubljani) na gorenjski avtocesti ter Dolinsko jug (v smeri Madžarske) na pomurski avtocesti,” so povedali na DARS-u.

Do maja letos bodo zaključili z deli na naslednjih malih počivališčih: Lipce sever (proti Karavankam) ter Povodje zahod (proti Ljubljani) na gorenjski avtocesti, na štajerski avtocesti Polskava zahod (proti Ljubljani) ter Zima jug (proti Mariboru) ter na primorski avtocesti malo počivališče Risnik (proti Kopru).

Sindikat poklicnih voznikov Slovenije: DARS bi moral najprej poskrbeti za urejena parkirišča tovornjakov in šele potem zapirati mala počivališča

Do prepovedi dostopa tovornih vozil na novo urejena mala počivališča so kritični v Sindikatu poklicnih voznikov Slovenije. Menijo, da bi moral DARS najprej poskrbeti za urejena parkirišča tovornjakov in šele nato zanje zapirati mala počivališča. Njihovo celotno izjavo, pod katero je podpisana Karina Ditz, sekretarka SPVS, objavljamo v nadaljevanju.

V sindikatu se vsak dan znova soočamo s tisto stranjo (in problemi!) šoferskega poklica, ki jih politika, gospodarstvo, prevozniki, naročniki prevozov, logistika, upravljalci cest, zdravstvo, varuhi reda na cestah, organi sodstva, vozniki osebnih vozil in prebivalstvo ne poznajo, nočejo poznati, ignorirajo, omalovažujejo …
Voznik se v okviru svojega dela ob vseh vremenskih nevšečnostih in cestnoprometnih zagatah sooča še s kopico pravil in zakonov, ki jih mora dosledno upoštevati. Na cesti mora biti vsak dan, petek in svetek, ob vsakem vremenu, ob vsaki uri dneva in noči. Tovor mora pravočasno naložiti in ga tisoče kilometrov naprej pravočasno razložiti. Kamionska prikolica je potujoče skladišče, saj ogromno podjetij naroča robo po principu »just in time«, kar pomeni, da mora voznik robo pripeljati na določen termin/uro do prevzemnika.
Ob tem pa mora voziti po predpisih EU uredbe 561/2006, oz implementacije te uredbe v naš Zakon o delovnih časih in počitkih mobilnih delavcev. Kar pomeni, da dnevno lahko vozi točno določeno število ur (9 ur, 2x tedensko lahko podaljša 10 ur), da mora vmes opraviti obvezen počitek (45 min, pri 10. urah 2x 45 min) in da mora v 24-urnem obdobju opraviti tudi obvezen dnevni počitek (11 ur, 3x tedensko lahko skrajša na 9 ur). Vozniki ne smejo opraviti več kot 56 ur vožnje na teden, njihov skupni čas vožnje v 14 dneh ne sme preseči 90 ur. Potem je še pravilo rednega tedenskega počitka (45 ur) in skrajšanega (24 ur) – ure skrajšanega tedenskega počitka mora voznik nadomestiti.

Vse te aktivnosti beleži tahograf v vozilu in jih vpisuje na kartico voznika. Ob kontroli na cesti carina oz FURS kontrolira te aktivnosti za 28 dni nazaj (kontrolo v podjetju lahko opravijo za dve leti nazaj!) in vsaka kršitev (tudi nekaj minut podaljšanja vožnje ali skrajšanja počitka) voznika božjastno drago stane. Voznik mora torej krmariti med vsemi temi pravili, upoštevati cestnoprometne predpise, se soočati z aktualnim stanjem, biti zbran in varno voziti na cesti in pravočasno naložiti/dostaviti tovor. Ob tem delodajalec prevoznik, naročnik, logistika zahtevajo, da maksimalno izkoristi dovoljene ure vožnje, da zaključi s počitkom takoj, ko se ta izteče po tahografu (ne glede na to, kako kvaliteten počitek je šofer imel).

In ob tem se sooča še s pomanjkanjem parkirišč za tovorna vozila!!! Torej mora zvoziti polnih 9 ur, potem pa se obvezno ustaviti za dnevni počitek. Tako se zadnje ure vožnje spremenijo v psihično dramo, saj se voznik sprašuje, ali bo našel prostor ali bo moral nadaljevati vožnjo in s tem iti v prekršek. Ali se bo ustavil nekje in ga bo med počitkom zbudila cestnoprometna kontrola in ga nagnala naprej, kar bo pomenilo prekinitev počitka in s tem hud prekršek (nato bo naslednjih 28 dni trepetal pred morebitno kontrolo), morda pa mu bodo, kar na licu mesta, spisali tudi kazen za nepravilno parkiranje.

Urejenih parkirišč za tovorna vozila absolutno ni dovolj!!! In zdaj se je DARS odločil tovornjake pregnati še z malih počivališč!  Voznik tovornjaka bi moral biti med svojim delom psihofizično fit – upravlja 40-tonsko vozilo, voziti mora tudi v lokalnem prometu (ogromno naročnikov je v vaseh, pa tudi v urbanem okolju, tudi v strogih centrih mest!), Torej bi moral biti voznik zbran, spočit, neznerviran. Moral bi imeti možnost parkiranja na mestih z urejenimi sanitarijami z možnostjo izvajanja osebne higiene in primerne prehrane. Tako pa imamo na cestah voznike, ki so zdelani, ki se živcirajo, so zaskrbljeni, nespočiti, predstavljajo grožnjo zase in vse ostale udeležence prometa, toaleto opravljajo nekje po grmovju, jedo nekvalitetno hrano in plačujejo ogromne kazni za prekrške, hkrati pa plačujejo tudi enormo ceno na račun svojega zdravja!

DARS obljublja, da bo povečal število parkirišč za tovorna vozila?!? Nič pa ne povedo, kdaj … in ne kako …
Vozniki tovornih vozil (in tudi avtobusov!) so edini, ki dejansko morajo biti na cesti. Ob vsakem trenutku dneva in noči, ob vsakem vremenu. Vožnja je njihovo delo! Pripeljejo nam vse, kar potrebujemo za življenje – od svežega kruha vsak dan, do zdravil, material v proizvodnjo, robo v trgovine, gorivo na črpalke, pošto in vse naše pakete … Brez voznikov tovornih vozil se življenje ustavi, mi pa se do njih obnašamo, kot da so najbolj moteč faktor našega bivanja in potujoči bankomati za državni proračun!

Tovorni promet se povečuje in se bo še dolgo povečeval. Izjave »tovornjake na vlake« so politične floskule za volivce, ignoranca, sprenevedanje in metanje peska v oči prebivalcem. Železnica še dolgo ne bo v stanju prevzeti tovornega prometa, ne časovno ne z infrastrukturo. Tudi avtonomna tovorna vozila so še v povojih, prav tako cestno omrežje zanje. Vozniki tovornih vozil niso nujno zlo! Zaslužijo si spoštovanje za naporno delo, ne pa da jih tretiramo, kot da so nebodigatreba, neka tretja klasa ljudi.

DARS bi absolutno! moral najprej poskrbeti za (urejena!) parkirišča tovornjakov in šele potem zapirati mala počivališča! DARS skrbi za mnenje dopustnikov, ki samo prečkajo našo državo, in njihove vtise o naši gostoljubnosti. Kakor, da mnenje in vtisi voznikov tovornjakov, domačih in predvsem tujih, ki opravljajo delo na cestah naše države, ne štejejo nič ?!?

Karina Ditz
Sekretarka SPVS

Ker je torej voznikom tovornih vozil dostop na mala počivališča onemogočen, nas je zanimalo, kakšna je Darsova strategija gradnje infrastrukture ob avtocestah, namenjene tranzitnemu tovornemu prometu. “Predvidena je prenova najmanj treh obstoječih velikih počivališč oziroma povečanje parkirišč za tovorna vozila na počivališčih, kjer so nepozidane površine, in namenska raba to dopušča. Med drugim bomo tovrstna dela opravili na počivališču Lopata sever (smer Ljubljana) na štajerski avtocesti.”