Slovenija

Letos več smrti zaradi pijanih voznikov: obilna hrana in zrak ne ublažita alkoholiziranosti

Ljubljana, 06. 12. 2021 15.57 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 6 min
Avtor
Anja Kralj
Komentarji
13

Pričenja se tretja nacionalna preventivna akcija za preprečevanje vožnje pod vplivom alkohola, drog in drugih psihoaktivnih snovi v prometu. Število smrtnih žrtev zaradi pijanih voznikov je letos naraslo, a alkohol ni 'kriv' za prometno nesrečo. Odgovoren je človek, ki se alkoholiziran usede za volan in nesrečo povzroči, poudarjajo na Agenciji za varnost prometa. Kar vsaka tretja smrtna prometna nesreča pa se zgodi zaradi vožnje pod vplivom alkohola. Vse voznike zato pozivajo, naj nikar ne sedejo za volan, če so pred tem uživali alkohol ali druge psihoaktivne snovi, oziroma naj si zagotovijo varen prevoz. K varni in odgovorni udeležbi v prometu pozivajo tudi kolesarje in pešce.

Več videovsebin
  • Iz 24UR: Poostren nadzor na cestah
    01:28
    Iz 24UR: Poostren nadzor na cestah
  • Iz SVETA: Prometne nesreče zaradi alkohola
    03:11
    Iz SVETA: Prometne nesreče zaradi alkohola

 

Ne bodite razlog za intervencijske luči, v decembru naj svetijo le praznične, pozivajo na Agenciji za varnost prometa in slovenski policisti. Nacionalna preventivna akcija na slovenskih cestah bo potekala do 12. decembra 2021. 

Zloraba alkohola je do konca novembra letos botrovala 1.277 prometnim nesrečam, 631 telesnim poškodbam in 33 smrtnim žrtvam. Kljub temu, da je bilo letos le 1 % več prometnih nesreč zaradi povzročiteljev pod vplivom alkohola, pa je bilo smrtnih žrtev za kar 27 % več. V prvih petih mesecih letošnjega leta je zaradi povzročiteljev pod vplivom alkohola umrlo sedem oseb, nato pa v pol leta kar 26. Povprečna stopnja med vsemi alkoholiziranimi povzročitelji prometnih nesreč letos znaša 1,42 promila, med smrtnimi prometnimi nesrečami pa 1,39 promila, izpostavljajo na Agenciji za varnost prometa. 

Alkohol in lažen občutek poguma

Med vzroki za nastanek smrtnih prometnih nesreč pri povzročiteljih pod vplivom alkohola prednjačita neprilagojena hitrost (17 umrlih) in nepravilna stran/smer vožnje (12 umrlih). Zaradi teh dveh vzrokov je bilo zabeleženih kar 88 % vseh smrtnih žrtev oziroma 29 od 33 umrlih. Vožnja z neprilagojeno hitrostjo je pogosto povezana s predhodnim uživanjem alkohola, ki daje lažen občutek poguma. Kombinacija teh dveh dejavnikov je žal prevečkrat usodna, so poudarili.  Med vsemi povzročitelji smrtnih prometnih nesreč pod vplivom alkohola je bila povprečna stopnja alkoholiziranosti 1,39 promila. Neslavni "rekorder" med njimi je imel 3,14 promila, voznik osebnega avtomobila v starosti 57 let.
 

Za alkohol le trezni.
Za alkohol le trezni. FOTO: Dreamestime

Vsi povzročitelji smrtnih prometnih nesreč so bili moški, izstopajo povzročitelji od 45-54 in od 55-64 let, vozniki osebnih avtomobilov in motornih koles. Zaradi povzročiteljev prometnih nesreč pod vplivom alkohola v dovoljeni meji (med 0,01 in 0,5 promila) alkohola v krvi je letos umrlo pet oseb.  Letos sta bila najmlajša med smrtnimi žrtvami mladostnika v starosti 15 in 16 let, oba pod vplivom alkohola in oba voznika enoslednega motornega vozila, ki sta prometno nesrečo tudi povzročila. Najstarejši povzročitelj je imel 80 let, voznik osebnega avtomobila, ki je v prometni nesreči tudi umrl.

Zaradi alkoholiziranih povzročiteljev je letos do 27. novembra zabeleženih 1.277 prometnih nesreč oz. 1 % več kot v lanskem primerjalnem obdobju. Število prometnih nesreč s telesno poškodbo in smrtjo naša 525.

Smrtnih žrtev največ v podravski in osrednjeslovenski statistični regiji
Po številu prometnih nesreč, povezanih z alkoholom, negativno izstopajo Posavska s statistično 7,68 prometnih nesreč na 10.000 prebivalcev, Obalno-kraška s statistično 7,56 prometne nesreče na 10.000 prebivalcev in Jugovzhodna Slovenija s statistično 7,29 prometnih nesreč na 10.000 prebivalcev. Po umrlih v prometnih nesrečah, povezanih z alkoholom, prednjačita podravska (10 umrlih) in osrednjeslovenska (5 umrlih) statistična regija. Najnižje število, statistično 3,54 prometne nesreče na 10.000 prebivalcev, so zabeležili v koroški statistični regiji. Spodbudni podatki prihajajo iz zasavske statistične regije, kjer ni bilo smrtnih žrtev zaradi alkoholiziranih povzročiteljev.

Izračun na podlagi podatkov iz let 2019 in 2020 kaže, da vsako dvanajsto prometno nesrečo in vsako tretjo prometno nesrečo s smrtnim izidom povzročijo alkoholizirani udeleženci v prometu.

Na današnji novinarski konferenci je direktor Agencije za varnost prometa Jože Hribar izpostavil, da se alkohol in udeležba v prometu povsem izključujeta: "Prometne nesreče, povzročene pod vplivom alkohola, praviloma prinašajo težke poškodbe, invalidnost, smrt in zaznamujejo premnoge družine. Pod vplivom alkohola in drog mislite, da vozite bolje kot dejansko. Temu sledijo slabša sposobnost zaznavanja, napačne ocene razdalj, počasne reakcije, motnje pri ravnotežju, zožen zorni kot. Alkohol pa ni »kriv« za prometno nesrečo. Odgovoren je človek, ki se alkoholiziran usede za volan in nesrečo povzroči." 

Hrana in zrak ne ublažita posledic alkohola, alkoholiziranost se pokaže kasneje

Zelo zmotna so tudi prepričanja, da obilna hrana lahko ublaži posledice pitja alkohola, je poudaril. Zaradi hrane pride le do zakasnitve in se alkoholiziranost pokaže kasneje: "Tudi svež zrak in gibanje na prostem ne moreta izničiti učinka popitega alkohola. Izgovori, da so nas drugi prepričali v pitje, da je pot do doma zelo kratka, ali da nismo toliko spili, da ne bi mogli voziti, v promet prinašajo velika tveganja. Bodite 0.0 voznik in tako izkazujte tudi spoštovanje do požrtvovalnega dela predanih ljudi v zdravstvu. Neodgovorno izpostavljanje sebe in drugih tveganjem za najhujše posledice ne sodi v promet. Ravnajte odgovorno in spoštljivo, naj bodo ceste prostor solidarnosti in ne objestnega ravnanja," poziva Hribar. 
 

Obilna hrana ne ublaži alkoholiziranosti.
Obilna hrana ne ublaži alkoholiziranosti. FOTO: Thinkstock

Decembra na slovenskih cestah preverjanja voznikov

Vodja Sektorja prometne policije mag. Ivan Kapun je pojasnil: "V zadnjem obdobju se delež prometnih nesreč, ki so jih povzročili alkoholizirani udeleženci prometnih nesreč, ni bistveno spremenil in ostaja približno na 10 odstotkih. Zaskrbljujoče pa je, da več kot tretjina voznikov, ki povzročijo smrtno prometno nesrečo, vozi pod vplivom alkohola. Da bi bile slovenske ceste varne za vse prometne udeležence, bodo policisti med 6. in 12. decembrom po vsej Sloveniji preverjali, ali vozniki vozijo pod vplivom alkohola. Več pozornosti pa bomo namenili tudi preverjanju prisotnosti drog pri voznikih." 
 
V tem času bo na številnih cestnih relacijah po državi zato mogoče opaziti povečano število policistov, ki bodo preverjali tako vožnjo pod vplivom alkohola kakor tudi vožnjo pod vplivom prepovedanih drog in psihoaktivnih zdravil. Poostrene kontrole bodo potekale ob različnih časovnih obdobjih in na različnih cestnih relacijah. Preizkus alkoholiziranosti bodo policisti odredili tudi vsem kršiteljem hujših prekrškov (visoka prekoračitev hitrosti, nepravilno prehitevanje in neupoštevanje določil o prednosti itd.).  Policisti bodo nadzirali tudi spoštovanje določb Zakona o omejevanju porabe alkohola (ZOPA), in sicer bodo preverjali, kje oziroma v katerih gostinskih lokalih so vozniki kontrolirani v poostrenem nadzoru in udeleženci hujših prometnih nesreč z višjo koncentracijo alkohola v izdihanem zraku uživali alkoholne pijače. 

Organizatorje javnih prireditev, lastnike gostinskih lokalov ter trgovce ob tem opozarjajo, naj pri prodaji in ponudbi alkoholnih pijač dosledno spoštujejo zakon in alkohola ne prodajajo oz. ponujajo opitim in mladoletnim. 

Kako je epidemija spremenila vedenje voznikov in kako svojo vožnjo ocenjujejo vozniki sami? 

Agencija za varnost v prometu je izvedla tudi javnomnenjsko raziskavo, v kateri so preverjali vedenje voznikov v prometu.  Anketirali so 1.514 oseb.  Večina anketiranih meni, da ko gre za druge udeležene v prometu, ti pogosto kršijo prometne predpise (51,5 %). Slaba četrtina (23,5 %) meni, da drugi kršijo prometne predpise včasih, nikoli ali redko 1,6 %, zelo pogosto ali vedno pa dobra petina (22,1 %).

Polovica anketiranih se je opredelila, da redko kršijo prometne predpise (50,4 %), 7,1 % pa nikoli ne krši prometnih predpisov. Glede na predhodno raziskavo so v tokratni zabeležili nekoliko višji delež tistih, ki prometne predpise včasih prekršijo (35,3 %). Da prometne prekrške prekršijo pogosto, zelo pogosto ali vedno, navaja 6,6 % anketiranih.

Anketirance so povprašali tudi, ali so kaj spremenili udeležbo v prometu v času od začetka epidemije. Šestdeset odstotkov anketirancev je navedlo, da kot pešci v prometu, zaradi več udeležencev, bolj skrbijo za lastno varnost, petina (20,3 %) je navedla, da so zaradi dela od doma na splošno manj udeleženi v prometu, 18,8 % manj uporablja osebno vozilo in se več vozi s kolesom, 14,5 % več uporablja javni prevoz na račun manjše uporabe osebnega vozila, dobra desetina (11,0 %) pa ne prilagodi hitrosti razmeram oz. omejitvam.

Alkohol močno vpliva na kritično presojo za varno udeležbo v prometu
Policija in Agencija za varnost prometa opozarjata, da se z višanjem stopnje alkohola v krvi nadzorni centri možganov drug za drugim »izklapljajo«, nadzor pa prevzemajo avtonomni centri. Večajo se vidne posledice na vidu, ravnotežju in pri reakcijskem času. To ima za volanom številne, lahko usodne posledice. Že majhna količina popitega alkohola lahko pomembno vpliva na delovanje oči. Ker alkohol vpliva na delovanje očesne leče, se voznikom zoži vidno polje. Pri tem vse težje zaznavajo dogodke, ki se dogajajo na levi ali desni strani. Z naraščanjem stopnje zaužitega alkohola postaja očesna leča vse bolj toga, kar vpliva na zameglitev vida. Tako nastane pojav 'tunelskega vida', pri katerem se osebi močno zoži vidno polje in poslabša ostrina vida. Poleg omenjenega alkohol vpliva na očesno mrežnico, posledično pod vplivom alkohola težje zaznavamo rdečo barvo, ki pa je v prometu precej pogosta in ima pomembno funkcijo, na semaforju, svetlobnih znakih, prometnih znakih, rdeče barve so tudi žarometi na vozilih.
Vsi udeleženci cestnega prometa naj bodo strpni in previdni. Hitrost vožnje naj prilagodijo prometnim in vremenskim razmeram. Dosledno naj upoštevajo cestnoprometne predpise ter se temeljito pripravijo na pot, tudi z ustrezno pripravo vozila. Vozniki naj bodo vselej še posebej pozorni na najbolj ranljive udeležence na cesti. 

  • image 4
  • image 5
  • image 6
  • image 1
  • image 2
  • image 3

KOMENTARJI (13)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

VoxP
06. 12. 2021 20.08
-1
aaaaaaaahhhhhhhh ma kaj poleg kovida obstaja še kakšen drug vzrok smrti? nismo vedli-a sigurno so kriva cepiva ker cepljenci vozijo in pijejo na potovanjih
prevalanar
06. 12. 2021 19.30
+3
Še dobro, da se je kdo spomnil napisati, da ljudje umirajo tudi zaradi česa drugega, kot samo za korono. Bi pa bilo dobro, če bi padla kakšna statistika, če je slučajno kakšen medij poročal o tem.
rajko povše
06. 12. 2021 19.17
+1
Kadilci alkoholiki adrenalinci onesnaženi z IT tehnologijo bi morali biti vsaj nekaj korakov pred antivakserji
rajko povše
06. 12. 2021 19.16
+0
Anticepilci so krivi🤣🤣
oriša
06. 12. 2021 18.46
+2
vsi pijani bi morali bit samoplačniki, sploh če povzroči nesrečo
tali?ni tom
06. 12. 2021 18.43
+1
takole na hitro,mal heca,mogoče resnice,kaj vem,vendar ,statistično največ nesreč,tudi najhujših povzročijo trezni ljudje! pač,statistika je taka in gotovo! ne zagovarjam nikogar,samo pogled čez suhoparne statistične številke!
PanterSLO
06. 12. 2021 18.39
+1
Ta k je napisal ta članek, ni še nikol pil na prazen želodec. Je kr razlika, la prej poješ obilno večerjo pa spiješ x enot alkohola ali pa cel dan nič in spiješ enako količino. Pa ne zagovarjam vožnje pod vplivom, ampak z naslovom ste pa brclni v temo.
komarec
06. 12. 2021 18.09
+0
Beovička kdo pa ta zdravljenja plačuje?
mcurry
06. 12. 2021 17.56
+0
Zdj imajo milicarji 5.0 bodo vse rešil
Q..."""...Q
06. 12. 2021 17.47
+3
Raje popravite ceste ker so nekateri odseki slabše vzdrževani kot gozdne poti...
misterbin
06. 12. 2021 17.35
+2
A niste že poročali ,da je covid ubil največ ljudi ?
franci1972slo
06. 12. 2021 17.15
+3
Brez PCT bi itak rabil 0% promila v krvi, ker oni so dokazano manj inteligentni, kar posledično pomeni, da so slabši vozniki.
mike013
06. 12. 2021 17.14
+8
kako je to možno če sem bral statstiko, da je kar 89 procentov voznikov neceplejenih, to je vse zaradi neceplejnosti: je povedal moj prijatelj mu čisto verjamem :)