Fulfillment centri – najbližji slovenski izraz bi bil distribucijski center – so pri nas še razmeroma nova ponudba oziroma storitev. Razcveteli so se, ko je bila ob prvem valu epidemije COVID-19 večina trgovin zaprtih in se je močno povečala spletna prodaja. Bistvo spletne prodaje je marketing, in ne ukvarjanje z logistiko, pravijo poznavalci, zato je smiselno, da spletni trgovci ta del svojega poslovanja prepustijo zunanjemu izvajalcu – fulfillment centru.
Veliko spletnih trgovcev se še ne zaveda dobro, kakšna prednost je, če celotno logistiko prepustijo podjetju, ki se profesionalno ukvarja s fulfillmentom, to je skladiščenjem trgovčevih prodajnih izdelkov, pakiranjem za transport oziroma dostavo do kupca. »Nekateri trgovci verjetno želijo ohraniti osebni nadzor nad celotnim poslovanjem svojega podjetja ali pa preprosto nimajo časa preračunati koristi in prednosti outsourcinga,« pravi Primož Hladnik Novak iz DSV Pack & Go.
Damir Vidan, direktor projekta Warehouse.si, trdi, da izračuni nedvomno kažejo, da so prednosti sodelovanja s profesionalnim fulfillment centrom vsekakor nižji stroški za trgovca. To zlasti velja za male, srednje in nove podjetnike, saj jim ni treba kupiti ali najeti skladišča. Trgovcu tudi ni treba kupiti alarmnih sistemov ter zaposliti ekipe varnostnikov, pa strokovnega kadra, ki obvlada logistične postopke, urejanje in pripravo izdelkov. Ni mu treba delati dnevne inventure, se ukvarjati z vračili oziroma reklamacijami.
Ne potrebuje kadra, ki bo za transport zapakiral njegove izdelke. Primerno embalažo je treba seveda tudi poiskati in kupiti. In ne nazadnje se mu ni treba ukvarjati z iskanjem zanesljivega distributerja, prevoznika, ki bo njegov izdelek kar najhitreje dostavil kupcu.
Vodenje osebja terja čas in dodaten stres
Izračuni vseh teh stroškov, da ne govorimo o stresu, ki ga povzroča operativno vodenje prodaje in logistike, povedo, da so storitve fulfillmet podjetij ugodna in poceni rešitev. »Vodenje vseh omenjenih logističnih opravil jemlje veliko časa in energije, ki jo trgovec lahko bolje izkoristi za inovativen razvoj izdelka ali podjetja in marketinga, namesto da ga porabi za pakiranje, lepljenje, deklariranje in prestavljanje škatel po skladišču,« je prepričan Damir Vidan iz Warehouse.si, kjer so kot dodano vrednost za kupce uvedli še prevzemno mesto, za zdaj le v Ljubljani. Določeni kupci namreč še vedno prisegajo na osebni prevzem, po možnosti še v istem dnevu, razloži Vidan, spletni trgovci iz odročnejših krajev, ki pri njih skladiščijo svoje prodajno blago, pa tako lahko zadovoljijo kupčevo željo po hitrem osebnem prevzemu naročenega izdelka.
Konkurenčna prednost je hitrost
Fulfillment je primerna rešitev, tudi ko spletni trgovci želijo razširiti svoje poslovanje, pa za to nimajo ne prostorskih ne kadrovskih zmogljivosti. Konkurenčno prednost si bo trgovec lažje pridobil z distributerjem, ki bo zagotovil, da bo dobavna veriga čim krajša in posledično hitrejša, pravijo tudi pri GLS Slovenija, prvem paketnem distributerju z lastnim fulfillment centrom pri nas.
V Ljubljani in okolici zagotavljajo dostavo v treh urah od naročila, po Sloveniji pa v manj kot 24 urah. »Trgovci se lahko odločijo, da fulfillment centru prepustijo samo svoje 'best sellerje', preostali obseg naročil pa obdelajo sami,« Sanja Ćeman iz GLS Slovenija ponudi še eno rešitev, ki je na voljo njihovim strankam. Poudari, da mora trgovec, ki išče fulfillment partnerja, preveriti, ali ima ta zmogljivosti, izkušnje in znanje, da mu pri poslu lahko pomaga.
Povpraševanje presega ponudbo
Kot so poudarili naši sogovorniki, je bila lani rast njihovega poslovanja zaradi pandemije že tako rekoč prevelika in v tako kratkem času ni bilo lahko organizirati in prilagoditi celotnega poslovanja. »Trgovci si želijo dostavo svoje nenadno povečane prodaje optimizirati, zato je po naših storitvah več povpraševanja, kot imamo zmogljivosti, kar lahko privede do čakalne vrste. Uspešno jo skrajšamo z dodatnimi zaposlitvami in širitvijo prostorov,« pove Žiga Vipotnik, direktor podjetja Kenguru Fulfillment.
Sanja Ćeman iz GLS Slovenija pri tem doda, da so za ažurno poslovanje v lanskem prazničnem obdobju v svoji distribucijski mreži morali aktivirati kar več kot 300 dodatnih kurirjev. Letos so odprli še pet novih regionalnih skladiščnih centrov in s tem geografsko zaokrožili celotno Slovenijo.
Primož Hladnik Novak iz DSV Pack & Go glede njihovih načrtov za dodatno ponudbo pove, da razmišljajo v smeri uspešnega Amazona, ki na lastni spletni strani ponuja izdelke številnih podjetij in spletnih trgovcev. Tako tudi v DSV Pack & Go načrtujejo, da bi omogočili svojim strankam oziroma spletnim trgovcem mednarodno oglaševanje in rast z njihovo lastno spletno platformo.
Po Sloveniji in vsem svetu
»Napovedi rasti naše dejavnosti so obetavne, saj se zavedamo, da je slovenski trg spletne prodaje še vedno nekoliko sramežljiv, se pa vsako leto bolj odpira,« sklene Ćemanova.
Tudi Matej Fajdiga, direktor podjetja Fully, opaža, da so slovenska podjetja še kar zapečkarska in se bojijo pohoda na tuje trge. »S fulfillment storitvami imajo na dosegu roke celoten trg EU s skoraj 450 milijoni prebivalcev, korak naprej pa je še ves svet. Fulfillment podjetja so dobra pomoč za preboj na evropske trge.«
Pritisk vse bolj aktivnih spletnih trgovcev in že kar opazna konkurenca med slovenskimi fulfillment podjetji zahteva njihovo nenehno izpopolnjevanje in nadgrajevanje svojih storitev, zato nekatera že širijo svoje skladiščne zmogljivosti, vsi pa prisegajo na optimizacijo in avtomatizacijo določenih delov skladiščnih procesov, kjer digitalizacija že igra odločilno vlogo.