Podjetje Radgonske gorice je najstarejše in hkrati največkrat nagrajeno peničarstvo v Sloveniji, ki je lani praznovalo 170-letnico obstoja.
Iz Radgonskih goric izhaja prva prava slovenska penina, ki jo najbolj poznamo pod imenom zlata radgonska penina. Skupaj s srebrno radgonsko penino, od sonca razvajenim janževcem, kot slikovito opisujejo v Radgonskih goricah, s tramincem s črno etiketo ter drugimi vini in peninami spremlja različne pomembne in prelomne, pa tudi povsem majhne in vsakdanje trenutke ter jih tako dela nepozabne.
Prve penine 1852
Vinski turizem s pokušnjami in dogodki, kjer predstavljajo zgodbe od začetka njihove peničarske dejavnosti leta 1852 do danes, razvijajo že dolgo. V treh osupljivih kleteh, ki so vgrajene v grajski hrib, ter z neštetimi zgodbami tradicije in nenehnim inoviranjem, katerega plod sta tudi winebiking in untouched by light, so na podlagi povpraševanja in svetovnih smernic pogumno začrtali korak naprej v vinski turizem.
»Ena izmed najpomembnejših odločitev, ki smo jo ob 170-letnici delovanja z veseljem pozdravili, je bila odločitev o trajnostnem ustvarjanju nepogrešljive zgodbe,« opisuje Borut Cvetkovič, direktor podjetja, ki ga predstavljamo v sklopu razpisa Najboljše živilsko podjetje 2023.
Razvili brezalkoholni špriCAR
Da, tudi peničarsko podjetje z dolgo tradicijo in prepoznavnostjo nikakor ne spi na njej. Zavedajo se, da morajo tudi sami ves čas inovirati in stopiti tudi kakšen korak vstran. Tako je kot odgovor na potrebe sodobnega uporabnika nastal brezalkoholni špriCAR v pločevinki.
»Pomeni novo pomembno kategorijo v našem asortimentu. Janževcu smo po posebnem postopku odvzeli alkohol in dodali kanček limone, ki poskrbi za potrebno svežino, ki se je pri dealkoholizaciji nekoliko izgubila,« pojasnjuje sogovornik.
Ko vse poteka v popolni temi
Nov je tudi bouvier, vinjak oziroma žgano vino, ki ga starajo v hrastovih sodih. Pa tudi že omenjeni untouched by light. Kot pove že samo ime, gre za prvo peneče se vino na svetu, ki je pridelano v popolni temi. »Vse delamo v popolni temi,« poudarja Cvetkovič.
»Grozdje smo potrgali ponoči. Penina je zorena v stoletja starih kleteh seveda brez dostopa svetlobe. Polnjena je v črne steklenice. Zapečatena je v črno folijo. In na koncu – najbolj je primerna za okušanje v popolnem mraku,« je slikovit direktor ob opisovanju untouched by light. Penina je prejela tudi priznanje Gospodarske zbornice Slovenije zlata inovacija na področju živilstva.
Ko obiskovalec doživi tradicijo
Osnovno dejavnost, pridelavo vin in penin, že dve desetletji in pol prepletajo z razvojem turistične ponudbe. V letu praznovanja 160-letnice zlate radgonske penine, leta 2012, so odprli nove turistične prostore in jih poimenovali RG dom penine. V njem so vsi njihovi izdelki na enem mestu.
"Dom penine ni samo prodajalna, ampak kraj, kjer obiskovalci kupci skozi voden ogled naše kleti spoznavajo našo zgodovino, prepleteno s tradicijo in sodobnimi inovativnimi pristopi."
Vino in hrana lokalnih kmetov
Lani, ko so praznovali 170-letnico zlate penine, pa so odprli še bistro. »Tu poskrbimo, da se prepletajo harmonični, sezonsko in lokalno pripravljeni krožniki z zlatimi radgonskimi mehurčki.« Tako so turizem in vinarstvo izdatno podprli s trajnostno noto, saj bodo tudi v prihodnje trajnostnemu razvoju skozi sodelovanje z lokalnimi pridelovalci hrane dajali vse večji poudarek.
Prodajajo v ZDA in tudi Afriko
Večino prodaje vin in penin Radgonskih goric opravijo na slovenskem trgu, vse večji tržni delež si ustvarjajo tudi na Hrvaškem, v Srbiji in ZDA, lani so prve prodaje izpeljali tudi na Poljskem in v Nemčiji.
»Letos želimo obseg prodaje povečati na trgih Japonske, ZDA, Nemčije in trgih držav zahodne Afrike,« napoveduje Cvetkovič. Srbski in hrvaški trg pa bodo v še večjem obsegu nagovorili z izdelki višjega cenovnega razreda.
Niso pa samo z brezalkoholnimi pijačami poskrbeli za nekoliko novega vetra, osvežili so namreč tudi podobo etiket. »A dizajn je še vseeno v okvirih tradicije. Na prvem mestu sta kakovost in tradicija. Svojo navzočnost na trgih uveljavljamo s promocijo na sejmih, tako domačih kot v tujini, degustacijah ter na trgovinskih policah. Prav tako izvajamo trženjske akcije ob različnih priložnostih,« poudarja prvi mož Radgonskih goric.
Pred nedavnim so končali sedemmilijonsko investicijo v Jurkovičevo ulico. Gre za ulico doživetij, ki bo pripomogla k turističnemu delu dejavnosti podjetja. Letos pa bodo poskrbeli za obnovo vinogradov in kleti ter za to namenili okoli milijon evrov.
Trajnostno vinogradništvo
Ker želijo delovati lokalno dobro, globalno pa še boljše, so v trajnostni koncept podjetja kot prvi steber dodali trajnostno vinogradništvo. V sodelovanju s Čebelarsko zvezo Slovenije so posadili medovita drevesa ob ekološkem vinogradu, posadili so tudi različne travne mešanice v vinogradih za boljšo biotsko raznovrstnost. Ponosni so, ker so postavili svoj prvi čebelnjak ob ekološkem nasadu njihove avtohtone sorte ranina ter tako pridelali svoj prvi med.
»Naš cilj je, da ohranjamo zdravo zemljo in okolje za prihodnje generacije. Namesto mulčenja trave smo delali poskuse, kjer smo travo valjali in dosegli izjemne rezultate, kar zadeva ogljični odtis. V prihodnje bomo sadili tolerantne sorte, ki zahtevajo manjšo porabo fitofarmacevtskih sredstev. In seveda – gremo v smeri pametnega vinogradništva tudi ob podpori digitalizacije,« našteva Cvetkovič.