Prevozi

Dostavniki dobro vozijo skozi krize sodobnega časa

Kako krizo preživlja panoga dostavnikov, kaj bo novega letos in kako pomembna postaja elektrika?

Izbor urednika

FINANCE
Prevozi
Dražji prevozi lahko pomenijo tudi to, da bomo srajce spet šivali v Muri
Prevozi
PrevoziMiloš Milač Dražji prevozi lahko pomenijo tudi to, da bomo srajce spet šivali v Muri 3

Električni pogon prinaša veliko izzivov, velike investicije, velike spremembe navad, od voznega reda prevoznikov, časa in lokacije polnjenja do sprememb v logističnih procesih. Te spremembe še niso vidne, bodo pa najbrž kmalu.

FINANCE
Prevozi
Evropski parlament sprejel stroge cilje za zmanjšanje izpustov tovornih vozil, standard Euro 7 šele leta 2031
Prevozi
PrevoziJure Šujica Evropski parlament sprejel stroge cilje za zmanjšanje izpustov tovornih vozil, standard Euro 7 šele leta 2031 1

Sprejeti predlog uvaja milejše zahteve, kot so jih predlagali pri Evropskem komiteju za okolje, javno zdravstvo in varno prehrano, proizvajalci so zadržani.

FINANCE
Prevozi
Električni tovornjaki že kapljajo v Slovenijo in na Hrvaško, kaj v novi dobi čaka slovenske prevoznike?
Prevozi
PrevoziMiloš Milač Električni tovornjaki že kapljajo v Slovenijo in na Hrvaško, kaj v novi dobi čaka slovenske prevoznike? 7

»Elektromobilnost v transportu je priložnost, ne ovira za Evropo, saj lahko spodbudi lokalno proizvodnjo. Ne bo pa lahko, še zlasti ne za mednarodni transport,« je prepričan inovator Andrej Pečjak.

FINANCE
Prevozi
(intervju) Roger Alm, predsednik Volvo Trucks: Smo pred največjo spremembo v zadnjih sto letih
Prevozi
PrevoziMiloš Milač (intervju) Roger Alm, predsednik Volvo Trucks: Smo pred največjo spremembo v zadnjih sto letih

Roger Alm, predsednik družbe Volvo Trucks, je zavezan prihodnosti pogonov z ničelnimi izpusti. Razkril nam je, ali bo prihodnost prevozov le električna, katere so največje ovire elektrifikacije, kakšen je trenutno posel, kako vidi konkurenco iz Kitajske in težavo pomanjkanja voznikov.

FINANCE
Prevozi
Mednarodni transport pred zlomom zaradi pomanjkanja voznikov
Prevozi
PrevoziJana Petkovšek Štakul Mednarodni transport pred zlomom zaradi pomanjkanja voznikov 12

Do leta 2026 naj bi v Evropi primanjkovalo okoli dva milijona poklicnih voznikov v cestnem tovornem prometu

Avtor
17.02.2022 20:30
Čas branja: 10 min
Dostavniki dobro vozijo skozi krize sodobnega časa
Covid-19 je poskrbel tudi za to, da se je močno povečala količina spletnih naročil – čemur so jasno sledile vse večje potrebe po prevozih blaga – in glede na analize gre pričakovati, da se bo ta del gospodarske dejavnosti plemenitil tudi v prihodnjih letih in naj bi se do leta 2030 v primerjavi z lanskim skoraj podvojil. Foto: Karim LOUIBA/Citroen

Proti ohromitvi gospodarstva, ki svet pesti že dobri dve leti in je zajela tako rekoč vsa področja, ni odporen niti trg gospodarskih vozil. Pomanjkanje polprevodnikov in drugih elementov je poskrbelo za manjše dobave, čeprav se potrebe v tej panogi sicer povečujejo. Se trgu gospodarskih vozil napoveduje svetla prihodnost?

S pojavom covida-19 se je močno spremenila tudi avtomobilska industrija. Čeprav je trg gospodarskih vozil v primerjavi s trgom osebnih vozil precej manjši, je njegov upad v odstotkih manjši in ga je torej ohromitev manj prizadela. V Evropi je zadnja leta prodaja gospodarskih vozil vztrajno rasla in vrh dosegla leta 2019, potem pa se je zaradi bolj ali manj očitnih razlogov spustila. V odstotkih to pomeni, da je bila septembra 2021 v primerjavi z letom prej manjša za 12,3 odstotka, največ zaradi pomanjkanja polprevodnikov, največji upad prodaje pa so zaznali prav največji trgi. Španija je doživela kar 26,7-odstotni upad prodaje, sledita ji Nemčija z upadom za 18,2 odstotka in Francija z upadom za 16,1 odstotka. Kljub temu so potrebe prvih devetih mesecev lani ostale pozitivne in prodaja prvih devetih mesecev je pokazala več kot 19-odstotno rast v primerjavi z letom 2020, skupaj pa je bilo dostavljenih 1,4 milijona gospodarskih vozil.

Največjo vlogo prevzemajo lahka gospodarska vozila

Jasno in pričakovano je, da pri prodaji največjo vlogo prevzemajo lahka gospodarska vozila s skupno dovoljeno maso 3,5 tone. Ta so v Evropi v prvih devetih mesecih leta dosegla 18,7-odstotno rast, kar v številkah pomeni več kot 1,2 milijona vozil. Prirast prodaje težkih gospodarskih vozil je v odstotkih še precej večji in trg je s skoraj 180 tisoč prodanimi vozili zrasel za več kot 28 odstotkov, z več kot 5.100 prodanimi avtobusi pa se je dvignila tudi rast teh vozil.

Covid-19 je namreč poskrbel tudi za to, da se je močno povečala količina spletnih naročil – čemur so jasno sledile vse večje potrebe po prevozih blaga – in glede na analize gre pričakovati, da se bo ta del gospodarske dejavnosti plemenitil tudi v prihodnjih letih in naj bi se do leta 2030 v primerjavi z lanskim skoraj podvojil. Seveda imajo proizvajalci polne roke dela tudi zaradi vse strožjih okoljevarstvenih zahtev, ki se jim poskušajo različno prilagoditi, osrednje vodilo pa je kajpak elektrifikacija vozil.

Ta v praksi najlažje poskrbi za zmanjšanje neposrednega izpusta vozila, a je celostno gledano odlična rešitev le, če je izpolnjena celotna veriga, torej tudi čisto pridobivanje električne energije iz obnovljivih virov. Seveda pa je ne glede na to velika prednost elektrifikacije vsaj premik onesnaževanja z bolj obremenjenih območij na manj obremenjena. Pri tem imamo v mislih zmanjševanje izpustov v mestih, ki so že tako najbolj obremenjena, na dele, ki so obremenjeni manj. Električno dostavno vozilo namreč v okolje med vožnjo ne izpušča emisij, te pa v določenem pogledu seveda nastajajo drugje z izdelavo baterij, pridobivanjem litija in tudi pridobivanjem električne energije.

Kako sledi zakonodaja

Zakonodaja se marsikdaj premika prepočasi in zdi se, da je tudi na tem področju podobno. Medtem ko električna ali hibridna vozila kažejo svoje prednosti z manjšimi ali ničelnimi neposrednimi izpusti, pa dodatna masa zaradi vgrajenih težkih baterij lahko pomeni manjšo nosilnost in posledično manjšo uporabnost vozil. Tukaj se je slovenska zakonodaja za zdaj prilagodila le na enem področju, in sicer s pravilnikom o delih in opremi vozila, kjer so največjo dovoljeno maso dvoosnih motornih vozil razen avtobusov z 18 dvignili na 19 ton. Poenostavljeno to pomeni, da je manjši tovornjak s pogonom na alternativna goriva zdaj lahko težji za okroglo tono, s čimer bi v praksi izničili dodatno maso, ki jo prinaša vgrajena baterija. Na drugih segmentih vozil za zdaj ni sprememb, se pa lahko vse skupaj zatakne že pri lahkih gospodarskih vozilih s skupno dovoljeno maso do 3,5 tone.

Medtem ko imajo večji dostavniki že sami po sebi maso prek dveh ton in potem še nekaj več kot tono nosilnosti, bi 500 ali več kilogramov težka baterija njihovo nosilnost zmanjšala za skoraj polovico. Pri majhnih dostavnikih to seveda nima tolikšne vloge, ker skupne dovoljene mase 3,5 tone v nobenem primeru ne bodo presegli, večji dostavniki pa zlahka. Podobno seveda velja tudi za avtobuse in vlačilce, kjer se uporaba električnega pogona z baterijami velikokrat niti ne zdi smiselna. Veliko primernejše alternativno pogonsko sredstvo je v tem primeru vodik, ki bi po masi nadomestil trenutno klasično dizelsko gorivo, nekaj malega bi pri vsem skupaj dodale še gorivne celice, a tukaj dodatna masa ni tako očitna. Od izvedbe in splošne uporabe tako gnanih vozil smo za zdaj še precej oddaljeni.

Vse več električne ponudbe

Skok k elektrifikaciji je vse bolj očiten in že letos bo na naše ceste zapeljal kup novih električnih vozil, ki so oziroma bodo marsikje celo povsem zamenjala klasične motorje z notranjim zgorevanjem. Skupina Stellantis je denimo že opustila prodajo takih dostavnikov, zato so odslej v potniških različicah na voljo le še električni peugeot e-rifter, citroën e-berlingo, opel e-combo in tudi nekoliko večji e-spacetourer in e-traveller. Prav tako podobno velja za lahke gospodarske dostavnike e-berlingo, e-jumper in e-jumpy ter Peugeotove modele e-expert, e-boxer in e-partner.

Drugi novi dostavniki

Pravzaprav podobne novosti predstavljajo tudi drugi proizvajalci, Opel denimo z električnim vivarom-e, ki je na naših cestah že od lani, Fiat bo v nekaj mesecih predstavil električni e-ducato, temu pa bosta sledila še prenovljeni fiat doblo ter scudo. V potniški različici Renault svojega kangooja ne bo več ponujal, lahko pa kmalu pričakujete električno različico tovornega modela kangoo electric, ki se bo pridružil klasičnim tovornim izvedenkam z motorji na notranje zgorevanje. Med letošnjimi novostmi bodo tudi mercedes-benz citan, na slovenski trg je zapeljal v začetku februarja.

Če boste prav takšnega želeli v različici za prevoz potnikov, ga boste našli pod oznako T. Tej se bo še letos pridružila električna izvedenka z oznako EQT. Ne spijo niti pri Fordu, saj v drugi polovici leta k nam pripelje povsem novi poltovornjak ranger, temu bo sledil še novi tourneo connect, ki je derivat volkswagna caddyja, pa električni e-transit in tudi klasični prenovljeni transit.

Novi predpisi v EU

V Evropski uniji se z letošnjim letom operaterjem težkih gospodarskih vozil uvajajo novi predpisi. Tako bodo morala logistična podjetja sporočati lokacije posameznih voznikov in jim tudi izplačevati vsaj minimalno plačo države članice, v kateri bodo delali. Vozniki bodo morali na digitalnih tahografih beležiti tudi vse prehode meje in vsak tovornjak se bo moral vsakih osem tednov vrniti v svojo bazo. V sedemdnevnem obdobju pa bo posamezen tovornjak v določeni državi lahko opravil največ tri prevoze, potem pa jo bo moral zapustiti za vsaj štiri dni. Od šestega junija bodo morali biti vsi novejši tovornjaki opremljeni še s tipali tlaka v pnevmatikah.

Kaj bo novega pri tovornjakih

Sicer pa tudi pri težkih gospodarskih vozilih letos lahko pričakujemo nekaj novosti. DAF napoveduje prihod modela XF, Scania vlačilec scania super, Renault pa se osredotoča na prodajo modelov T, C in K z novo generacijo dizelskih motorjev, ki bodo porabili od štiri do deset odstotkov manj goriva. Prav tako pa za mestni in krajevni promet širijo ponudbo električnih vozil v segmentu do 3,5 tone in 26 ton skupne dovoljene mase.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
FINANCE
Prevozi
V vozni park slovenskih prevoznikov so zapeljali prvi vlačilci DAF nove generacije
Prevozi
PrevoziAnže Jamnik V vozni park slovenskih prevoznikov so zapeljali prvi vlačilci DAF nove generacije

Tovornjaki DAF nove generacije v mednarodnem transportu in prevozu nevarnih snovi prevoznikov Kobal in Traig

FINANCE
Prevozi
Majda Bitenc Menart: gospa v moškem poslu jeklenih orjakov
Prevozi
PrevoziMiloš Milač Majda Bitenc Menart: gospa v moškem poslu jeklenih orjakov

Intervju: Majda Bitenc Menart, direktorica podjetja Cordia, ki v Sloveniji zastopa znamko tovornjakov DAF

FINANCE
Prevozi
Villem Moeskops, DAF: "Težav z dobavami polprevodnikov skoraj ni več"
Prevozi
PrevoziMiloš Milač Villem Moeskops, DAF: "Težav z dobavami polprevodnikov skoraj ni več"

Pri DAF v nasprotju s tekmeci med pomanjkanjem delov niso ustavili proizvodnje, ampak je ta tekla naprej. Tovornjake so izdelali do največje mogoče mere in jih poslali trgovcem, ki so vgradili manjkajoče dele, ko so bili ti na voljo.

FINANCE
(Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji
PRO
Finance
Redakcija Prevozi (Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji (PRO)

Vabimo vas k brezplačnemu prenosu revije Prevozi.

FINANCE
Prevozi
Z nizozemskim orjakom po asfaltu poligona na Vranskem
Prevozi
PrevoziMiloš Milač Z nizozemskim orjakom po asfaltu poligona na Vranskem

Lanska novost, v manj kot letu dni izdelana že v nakladi deset tisoč kosov, je zapeljala tudi na slovenske ceste. Gre za novo generacijo vlačilcev DAF XF, XG in XG+, ki so jo novinarji okronali z nazivom mednarodni tovornjak leta. Z njim smo se zapeljali po zaprtem območju Centra varne vožnje AMZS na Vranskem, pretaknili vsak kotiček in preverili tudi delovanje kamer, ki nadomeščajo ogledala.

FINANCE
Prevozi
Pregrevanje oskrbovalne verige
Prevozi
PrevoziMiloš Milač Pregrevanje oskrbovalne verige

Cestni prevozi bodo v prihodnje igrali še večjo vlogo kot danes in bodo vse dražji. Zaradi okoljskih zahtev, omejujočih predpisov in, v več pogledih, drage elektrike.

FINANCE
Prevozi
Kako nova ključavnica v tovornjakih DAF ščiti pred vlomilci
Prevozi
PrevoziAnže Jamnik Kako nova ključavnica v tovornjakih DAF ščiti pred vlomilci

Ključavnico night lock sestavljata jeklena plošča v barvi notranjosti kabine in pregibno stikalo. Ko je aktivirana (to pokaže poseben rdeč indikator), se plošča pomakne navzdol in poveže z robustnim ročajem, kar blokira vrata in prepreči nepovabljen vstop v kabino.

FINANCE
Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje
PRO
Finance
Spletni dogodek
Redakcija Mojih financ Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje (PRO)