Slovenija

V Kopru zahtevajo ukinitev obstoječe železniške proge skozi Rižansko dolino

Koper, 14. 06. 2023 15.00 |

PREDVIDEN ČAS BRANJA: 3 min

Komisija koprskega župana Aleša Bržana za spremljanje gradnje drugega tira Koper–Divača je predstavila štiri predloge, namenjene varovanju reke Rižane, edinega vira pitne vode v slovenski Istri. Ponovila je zahtevo občinskega sveta po čimprejšnji ukinitvi obstoječe proge in predlagala izvedbo nove študije ogroženosti vodnega vira.

Županu je komisija predlagala, naj vztraja pri izvedbi sklepa občinskega sveta, da se obstoječo železniško progo skozi Rižansko dolino zapre, čim bo to tehnično možno, vsaj za prevoze nevarnih tovorov. Rižanskemu vodovodu naj župan naroči, da pridobi novo študijo o ogroženosti vodnega vira po metodah, ki veljajo v EU. Poskrbi naj tudi za izvedbo reševalne vaje, s katero bi ugotovili ogroženost vodnega vira in prebivalstva. Z dodatnim sklepom je komisija opozorila na nedostopnost dokumentov, ki obravnavajo ogroženost vodnega vira.

Rižanski vodovod
Rižanski vodovod FOTO: Bobo

Po progi nad izvirom Rižane se poleg drugih tovorov dnevno vozijo cisterne nevarnih tekočih snovi. "Vodni vir je bistveno bolj ogrožen, kot bo zaradi kanala C0 vodni vir v Ljubljani," je zatrdil predsednik županove komisije Jadran Bajec. Po njegovih besedah iz študij izhaja, da bi bil v primeru katastrofalne nesreče vodni vir lahko izgubljen tudi za več let.

Zato je po mnenju komisije treba tudi v državne dokumente zapisati, da se bo prevoz tekočih snovi, ki ogrožajo vodni vir, takoj, ko bo to mogoče, se pravi ob izgradnji drugega tira Divača–Koper, premaknil na slednjega. Poleg tega naj se napiše, da se bo bo dolgoročno obstoječi tir zaprl. "Vlade se menjajo, mi ostajamo," je potrebo po uradnem državnem dokumentu povzel koordinator razvojnih projektov na Mestni občini Koper Marinko Hrvatin.

Kot je pojasnil Bajec, je aktualna vlada v postopku spreminjanja državnega lokacijskega načrta sicer sprejela sklep o izbiri variante, ki predvideva, da se uredi vzporedna proga in ukine obstoječa. Ni pa še sprejela državnega lokacijskega načrta. Poleg tega bo treba za zaprtje proge sprejeti še več drugih dokumentov, vendar zaprtje ni pogoj za preusmeritev nevarnih tovorov na novi tir, je poudaril.

Z reševalno vajo bi morali po mnenju komisije preveriti, ali se je štiri leta po izlitju kerozina pri Hrastovljah stanje kaj izboljšalo. Če se ni, bo treba sprejeti ukrepe, s katerimi bi do dokončanja drugega tira zmanjšali tveganja na najnižjo možno raven, je dejal Bajec.

 Zajetje Rižanskega vodovoda
Zajetje Rižanskega vodovoda FOTO: Bobo

Vodja ljudske pobude za zaprtje obstoječega tira Janko Sever je ob tem opozoril, da je vzdrževanje proge izredno drago, posodobitev po najnovejših standardih pa skoraj nemogoča. Ob progi je večkrat zagorelo, gašenje požarov na Kraškem robu pa je zelo zahtevno. Vprašal je, kdo bo prevzel odgovornost, če pride do nesreče večjih razsežnosti.

Za obstoječi promet iz pristanišča v notranjost države bo že en sam novo zgrajeni tir nekaj časa zadostoval, je poudaril. Pojasnil je, da zmogljivosti nove dvotirne povezave ne bo mogoče izkoristiti do razširitve železniških postaj v Kopru in Divači ter posodobitve proge od Sežane do Ljubljane. Uporabno dovoljenje za zdajšnjo progo je iz leta 1967, ko v koprskem pristanišču še niso pretovarjali kemikalij, je poudaril Sever. Ali so bile pozneje pridobljena kakšna dodatna dovoljenja, komisija ni mogla ugotoviti.

Strokovno nalogo, ki so jo leta 2017 izdelale Slovenske železnice po naročilu Direkcije za infrastrukturo RS, je komisija dobila neformalno, je povedal Hrvatin. Zahtevali so jo kot informacijo javnega značaja, po enem mesecu pa je po uradni poti še niso dobili, je poudaril. Prav tako niso dobili morebitnih drugih dokumentov o problematiki.

Bržan je dejal, da želijo jasne in verodostojne podatke, zato je prav, da se izvede nova študija. Rižanski vodovod bo izvajalca študije poiskal z razpisom, je pojasnil direktor javnega podjetja Martin Pregelj.

Župan je poudaril, da želijo Slovenske železnice in Luka Koper delati več. "Delati več in bolje je težko. Mi kot lokalna skupnost si moramo želeti, da delajo bolje, torej bolj varno, bolj vzdržno," je sklenil.

  • Kou Kou
  • Kou Kou
  • Kou Kou
  • Kou Kou
  • Kou Kou
  • Kou Kou
  • Kou Kou

KOMENTARJI (9)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

tbmb
26. 06. 2023 10.25
Vse bi radi imeli pri roki ljudje, riskirali pa ne bi ničesar. Če nebi bilo luke Koper bi zelo gagal državni proračun , tega se ljudje sploh ne zavedajo in vse nevladne organizacije in javna uprava živi največ od tega denarja !
PREDSIGNAL69
14. 06. 2023 21.30
+2
Cesta jih pa ne moti?!
PREDSIGNAL69
14. 06. 2023 21.31
+2
tbmb
26. 06. 2023 10.22
Ja in po železnici je 25x bolj varen promet kot po cesti!
Na pol ovca
14. 06. 2023 20.10
+3
Ta tir je NAREDIL koper
Natodefinkica
14. 06. 2023 19.29
+5
Sreča za Primorsko, da jim je Mussolini zgradil Vodovod, pa infra strukturo tudi.
medo357
14. 06. 2023 18.58
+1
najbolje da tja prestavijo ljubljanski drekovod, ki je brez vplivov na okolje
Darko32
14. 06. 2023 18.17
+3
Pa dobro kaj se gredo na PRIMORSKEM. Šele zdaj vidijo, da gre za velik nateg pri gradnji drugega tira. Sam sem gledal skice in je več kot jasno, da gre za gradnjo drugega tira, kjer bo stari še vedno aktiven in v funkciji. Zato sedaj govoriti, da se mora ukiniti je prevara Slvoenskega narod abrez priere. Potem pa mislijo, da bodo vejrjeli njihovim produktom, če že sedaj slepijo narod na takšen podel način. Lepo naj povedo javno, da s egradi en tir proti KOPRU, kjer bo še vedno aktivna proga po stari trasi. Šele sedaj so Primorci skapirali, d agre za prevaro.
ijsales
14. 06. 2023 17.59
+5
so res malenkostni, pri nas v ljubljani garantirano puščajočo mega kanal co skozi zajetje pitne vode pa ni problema.... saj je dovolj vode v trgovinah , so ti primorci res ene m..