Konferenca Mobile Broadband Forum vsako leto narekuje trende na področju razvoja mobilnih tehnologij. Zadnja leta so v ospredju omrežja pete generacije (5G), ki prinašajo vrsto koristi za domače uporabnike, gospodinjstva in podjetja, omogočajo pa tudi prebojne inovacije na številnih drugih področjih.
Enega najzanimivejših praktičnih primerov je na dogodku v organizaciji družbe Huawei, ki se danes končuje v Bangkoku, predstavila največja in najstarejša bolnišnica na Tajskem. Bolnišnica Siriraj je namreč postala prva »5G-bolnišnica« v azijsko-pacifiški regiji in nekakšen vzorčni model, kako naj bi bile pametne bolnišnice videti v prihodnje.
Vizijo pametne bolnišnice je predstavil prof. dr. Apichat Asavamongkolkul, ki je poudaril vlogo izkoriščanja sodobnih tehnologij za boljše zdravstveno varstvo. V bolnišnici namreč dnevno skrbijo za okoli 10 tisoč do 15 tisoč pacientov, predvsem po zaslugi najnovejše tehnologije pa se nadejajo, da se bo njihovo število zmanjšalo oziroma ustrezna oskrba pohitrila.
Umetna inteligenca lahko nadgradi znanje izkušenega zdravnika
»Kot bolnišnica moramo vlagati v infrastrukturo, pri čemer gledamo več let vnaprej. Tehnologije 5G so odlična odskočna deska za številne storitve zdravstvenega varstva. Zavedamo se, da samo uvajanje tehnologij v delo bolnišnice ni dovolj, zato intenzivno izobražujemo osebje na vseh nivojih – od reševalcev do kirurgov. Namreč, tudi znanje, ki ga premore izkušen zdravnik, lahko umetna inteligenca, ki se uči na masovnih podatkih, še nadgradi,« je uvodoma dejal prof dr. Asavamongkolkul.
5G-povrezljivost v reševalnih vozilih
Da je lahko tehnološko podprta oskrba boljša, najbolj nazorno kaže primer reševalcev. Pri njihovem delu je namreč pomembna vsaka minuta – od hitrega prihoda na mesto nesreče do zdravstvene oskrbe poškodovancev. Zato so v bolnišnici Siriraj več reševalnih vozil opremili s sodobnimi medicinskimi tehnologijami in povezljivostjo 5G, ki omogoča hiter prenos žive slike in podatkov.
Ekipa reševalcev tako hitro dobi informacije o pacientih iz sistema bolnišnice in lahko hitreje nudi ustrezno zdravljenje, obenem pa se kar iz reševalnega vozila prenaša živa slika in simptomi poškodovanca v bolnišnico, da ta še pred njegovim prihodom pripravi ustrezen postopek zdravljenja – na primer pripravo na najprimernejšo operacijo, tako da so izgube časa z administrativnimi opravili kar najmanjše. S kamerami in senzorji opremljeno reševalno vozilo se tudi hitreje in uspešneje izogiba prometnim zastojem, ki jih v večmilijonskem mestu ne manjka, algoritmi pa ga vodijo po najhitrejši poti do mesta nesreče (in nazaj).
Roboti kot kirurgi
»Predpogoja pametne bolnišnice sta infrastruktura in delo s podatki. Prav zato smo veliko zdravstvenih pripomočkov opremili s senzorji, ki nam dajo boljši vpogled v postopke dela osebja, poskrbeli za učinkovito deljenje informacij med zdravstvenim osebjem in inteligentno rabo tehnologij, kot sta umetna inteligenca, računalniški vid in podobne,« je dejal sogovornik in nadaljeval: »Podatki so v zdravstvu izjemnega pomena. Tudi pametna bolniška postelja je neprecenljiv vir podatkov, prav tako sodobne nosljive naprave. Naš cilj je zagotavljanje zdravstvenih storitev od koderkoli, še bolj pa tudi preventivno delovanje.«
Kaj pa operacije z roboti, nas je zanimalo? »Da, tudi te so že v fazi preizkušanja in so za preprostejše posege priporočljive. Preboj bodo tudi operacije na daljavo. Imamo celo lasten inkubator idej za modernizacijo zdravstva, pripravili smo 30 praktičnih primerov, ki bi jih v naslednjih letih radi uresničili.«
Bolnišnica kot operativni center
Po vzoru varnostno-informacijskih centrov ima tudi bolnišnica Siriraj lasten bolnišničnih operativni center (HOC), ki je nekakšen živčni sistem bolnišnice in ima nadzor nad vsem dogajanjem ter 360-stopinjski vpogled v zdravstvene posege. Podobno kot sodobna proizvodna in skladiščna okolja uporablja zasebno 5G-omrežje za prenos podatkov med vsemi sistemi in aparati rezultat pa so boljše odločitve zdravstvenega osebja in postopki zdravljenja. Tudi zdravniki priznavajo, da je odločanje z več podatki zelo dobrodošlo.
Dr. Asavamongkolkul se je pohvalil, da je pametna bolnišnica tudi cenejša, saj omogoča izjemne prihranke časa, pa tudi hitrejše (in cenejše) zdravljenje. In tudi takrat, ko gre kaj narobe, priskoči na pomoč tehnologija. Oddelek patologije si pri delu pomaga z umetno inteligenco za analizo vzrokov smrti.
Kaj pravijo pacienti? Nad tehnološko napredno bolnišnico so navdušeni. Privadili so se tudi avtonomnih robotov, ki jim po bolnišnici razdeljujejo predpisana zdravila, kar je močno olajšalo delo zdravstvenemu osebju, saj ti roboti neutrudno delujejo približno 22 ur dnevno (preostali čas se polnijo) in se vozijo po vseh oddelkih bolnišnice, poleg dostave zdravil pa obvladajo tudi dostavo zdravstvene opreme oddelkom.