REDAKCIJA - KOLOFON (EKIPA)

Registracija edicije: Elektronski časopis INSAJDER je vpisan pri Ministrstvu za kulturo z odločbo št. 006-203/01 pod zaporedno številko 36. Mednarodna serijska številka edicije: ISSN 1408-0990. Odgovorni urednik Igor Mekina.

Nova okrepitev ruske flote brezpilotnih letalnikov: Začetek serijske proizvodnje »Termitov«

Nova okrepitev ruske flote brezpilotnih letalnikov: Začetek serijske proizvodnje »Termitov«Zahvaljujoč »helikopterskemu« pogonu ima »Termit« možnost zmanjšanja hitrosti letenja skoraj na nič, oziroma lahko lebdi na mestu, kar močno olajša naloge opazovanja želenega območja ali izvidovanja sovražnikovih položajev. Vir: Posnetek zaslona, X

Med posebno vojaško operacijo (SMO – Special Military Operation) v Ukrajini so imele oborožene sile Ruske federacije priložnost prvič preizkusiti in pridobiti vpogled v učinkovitost nekaterih sistemov, platform in sredstev vojaške opreme.

Poleg preizkušanja zmogljivosti novega orožja sta intenzivnost bojev in potreba po večji količini virov vseh vrst povzročila še eno pozitivno posledico za rusko obrambno industrijo.

Namreč, od začetka SMO se proizvodnja različnih sistemov nenehno povečuje, posebna pozornost pa je bila namenjena proizvodnji velikega števila brezpilotnih letalnikov (UAV).

Tako se je zaradi potrebe po novih dronih začela serijska proizvodnja daljinsko vodenih brezpilotnih platform MDP-01 »Termit«.

Gre za brezpilotna letala, ki jih je razvilo »Znanstveno-proizvodno podjetje Strela«, del skupine Kronstadt v sodelovanju s podjetjem Kalašnikov.

Prvi primerek je bil javnosti predstavljen leta 2020, testiranja so stekla novembra 2021, prvotni načrt pa je bil, da bi »Termit« ruskim enotam dostavili leta 2022. Iz neznanih razlogov po uspešno zaključeni fazi testiranja do omenjene dostave ni prišlo.

Po skoraj dveh letih »v pozabi« med obiskom namestnika predsednika Varnostnega sveta Rusije Dimitrija Medvedjeva v industrijskem parku Rudnevo v Moskvi pa je bilo mogoče opaziti, da je proizvodnja »Termitov« v polnem teku. Čeprav uradnih informacij o tem ni bilo, je bilo na podlagi videoposnetkov obiska mogoče sklepati, da je ducat kosov tega visoko zmogljivega brezpilotnega letala skoraj v celoti dokončanih.

Zato bi lahko uporabo »Termitov« oziroma natančneje testiranje v realnih bojnih razmerah v okviru SMO pričakovali že leta 2024.

Leta 2016 konstruirano civilno brezpilotno letalo BVS-VT 450 je služilo kot osnova za razvoj »Termita«, tisto, po čemer se ta UAV razlikuje od drugih, pa je konfiguracija pogona, saj gre za t. i. »helikopter-drone«.

Za razliko od plovil, kot sta Sirius in Ohotnik s turbopropelerskimi ali turboreaktivnimi motorji, podobnimi tistim, ki jih imajo letala, je »Termit« opremljen z motorjem in rotorjem z možnostjo navpičnega vzleta, ki sta skoraj enaka pogonski enoti helikopterja.

V tem je ključna prednost »helikopter-dronov« v primerjavi z UAV s tipom pogona kot pri letalih, saj je vzlet in pristanek mogoče izvesti na kateri koli lokaciji, položaju ali improviziranem mestu, na nedostopnih območjih, pa tudi iz vozila, brez potrebe po posebnem lanserju ali vnaprej pripravljeni stezi.

Druga prednost se odraža v visoki odpornosti zasnove na veter, kar bistveno razširi obseg uporabe tudi v neugodnih vremenskih razmerah.

Čeprav je večina tehnično-taktičnih lastnosti »Termita« še vedno tajnih, se ocenjuje, da je večina lastnosti in zmogljivosti letenja ostala nespremenjena, oziroma enaka civilni različici. Vir: Posnetek zaslona, X

Nazadnje, zahvaljujoč »helikopterskemu« pogonu ima »Termit« možnost zmanjšanja hitrosti letenja skoraj na nič, natančneje lahko lebdi na mestu, kar močno olajša naloge opazovanja želenega območja ali izvidovanja sovražnikovih položajev, brez potrebe po manevriranju in nenehnih preletih kot pri dronih tipa »letal«.

Po drugi strani pa je glavna slabost tovrstnih letalnikov razmeroma kratka avtonomija letenja in manjši domet delovanja v primerjavi s konkurenti z »letalskim« pogonom.

Čeprav je večina tehnično-taktičnih lastnosti »Termita« še vedno tajnih, se ocenjuje, da je večina lastnosti in zmogljivosti letenja ostala nespremenjena, oziroma enaka civilni različici.

Zato se predpostavlja, da je teža praznega letalnika 270 kg, največja vzletna masa 450 kg, največja hitrost 150 km/h, potovalna hitrost 90 km/h, zgornja meja leta 3500 m, avtonomija letenja pa šest ur.

Po podatkih z vojaško-tehničnega foruma Armija 2021 je dolžina »Termita« pet metrov, višina pa 2,3 metra, zato je za prevoz tega drona na krajše razdalje mogoče uporabiti tudi avto s prikolico.

Pri transportu na dolge razdalje pa se letalniki postavijo v kontejnerje in prevažajo z vlaki, ladjami ali transportnimi letali.

Kot že omenjeno, UAV »Termit« temelji na civilnem letalniku, ki se uporablja predvsem za opazovanje, tisto, kar je ta dron spremenilo v bojnega, oziroma večnamenskega, pa je namestitev namerilne postaje in lanserja za S-8L rakete.

Gre za modifikacijo nevodenih raket S-8, namenjenih predvsem bojnim helikopterjem, za različico, ki je prisotna na »Termitu«, pa je značilna glava za polaktivno lasersko samonavajanje.

Zahvaljujoč opisani predelavi se je stopnja natančnosti drastično povečala, edina pomanjkljivost v tem segmentu pa je vpliv neugodnih vremenskih razmer, kot so padavine, na moč laserskega žarka za vodenje. Vsekakor pa je lasersko samonavajanje boljša možnost kot standardne nevodene rakete.

Poleg nove naprave za vodenje so na raketo namestili tudi zložljiva krila v sredini.

Največji učinkoviti domet S-8L raket je šest kilometrov, zaradi visokoeksplozivne drobilne bojne glave pa se raketa lahko uporablja za napad na živo silo, lahka oklepna vozila in utrjene sovražnikove položaje. Glede na doslej predstavljene prototipe je pričakovati, da bo imel vsak letalnik tri lanserje.

Prav tako sodobna namerilno-opazovalna postaja in sistem za vodenje ognja omogočata »Termitu« samostojno zaznavanje ciljev, to je »prost lov«, odločitev o delovanju na določen cilj pa ostaja v rokah operaterja na tleh.

Zaradi vse večje uporabe, pa tudi učinkovitosti malogabaritnih FPV (First Person View) dronov-multikopterjev, je jasno, zakaj se vedno več pozornosti posveča UAV s »helikopterskim« pogonom.

Večje dimenzije, nosilnost oziroma količina oborožitve zagotovo naredi »helikopter-drone« za bolj ubojito orodje, sploh če upoštevamo povečan doseg in avtonomijo letenja.

Zato obstaja velika možnost, da bo po zaključku prve proizvodne serije »Termit« doživel ognjeni krst na ukrajinskem bojišču. To potrjuje dosedanja praksa ruskih sil, ob upoštevanju dejstva, da je bila prva uporaba večjega števila sistemov izvedena prav v okviru SMO.

Naše delo na Insajder.com z donacijami omogočate bralci.

Delite članek