Sorodna novica Goli umetnik z razstave Marine Abramović toži MoMO, češ da ga ni zaščitila pred spolnimi napadi

John Bonafede, ki je sicer dejaven kot slikar in performer, je v drugi polovici januarja vložil tožbo na sodišču na Manhattnu. V njej trdi, da je bil na razstavi oziroma performansu Marine Abramović, naslovljenem Umetnica je prisotna, deležen ponavljajočih se spolnih napadov, ki so jih nad njim izvajali obiskovalci muzeja.

H komu se bo obrnil obiskovalec?
Sodelovalo je več deset performerjev. Med drugim so goli izvajali delo Imponderabilia, ki sta ga leta 1977 izvorno izvedla ta srbska umetnica in njen takratni partner Ulay. Gre za performans, ki vključuje popolnoma gola moškega in žensko, ki stojita na vratih in s tem prisilita obiskovalce, da ob vstopu v prostor izberejo, h kateremu izmed njiju se bodo obrnili.

Marina Abramović in Ulay med izvajanjem performansa Imponderabilia leta 1977. Znameniti performans je bil čez leta mnogokrat izveden na številnih prizoriščih, vključno s Kraljevo akademijo umetnosti v Londonu v okviru retrospektive te srbske umetnice. Foto: MoMA
Marina Abramović in Ulay med izvajanjem performansa Imponderabilia leta 1977. Znameniti performans je bil čez leta mnogokrat izveden na številnih prizoriščih, vključno s Kraljevo akademijo umetnosti v Londonu v okviru retrospektive te srbske umetnice. Foto: MoMA

Tožba: MoMA iz malomarnosti ni sprejela ukrepov
Bonafede je v podal podroben opis sedmih primerov spolnega napada, ki naj bi ga nad njim izvedlo pet starejših ljudi. Nadalje trdi, da je MoMA "dejansko vedela za nenehne spolne napade nad številnimi svojimi delavci –izvajalci ... vendar namerno in iz malomarnosti ni sprejela korektivnih ukrepov, da bi preprečila ponovitve napadov". V tožbi navaja tudi, da je bil na dan odprtja razstave odpuščen eden od performerjev, ker ni "bil tiho", in da se je Bonafede sprva odločil molčati, da bi se izognil podobni usodi, poroča Euronews.

Zavračanje krivde za obtožbe, tudi če so te resnične
MoMA je v tem tednu pozvala k zavrnitvi tožbe in zanikala kakršno koli krivdo za obtožbe – "tudi če resnične," je dejal odvetnik, ki zastopa muzej. Odvetnik je poudaril, da ni muzej izvajal nobenega "antagonizma na podlagi spola", zaradi katerega bi bila ustanova odgovorna za to, kar naj bi se Bonafedeju zgodilo na razstavi.

Tožnik med drugim trdi, da so spolni napadi, ki jih je doživel, povzročili "leta čustvene stiske in so znatno škodili (njegovemu) duševnemu zdravju, telesu, podobi in karieri". Od muzeja zahteva odškodnino, kazensko odškodnino, povračilo odvetniških stroškov in druge oblike pomoči, ki jih bo določilo sodišče.

Bonafede v pravni dokumentaciji trdi, da je šlo za medsebojno "srhljivo podobne" napade. Podrobno opiše, kako se je vsak "starejši moški" obrnil proti umetniku, spustil roko, preden je "pobožal in otipal" njegove genitalije, nato pa se "za trenutek zadržal, preden se je pomaknil v naslednjo galerijsko sobo".

Vzpostavljen signalni sistem za opozarjanje varnostnikov
Iz muzeja so se odzvali, da "čeprav je bil naključni stik pričakovan, je MoMA predpisala postopke za izvajalce, da poročajo o morebitnih pomislekih. (...) MoMA je najela odrskega menedžerja, ki je bil povezava med nastopajočimi in kustosi MoME. Izvajalci in osebje MoME so ustvarili signalni sistem za opozarjanje varnostnikov v primeru neprimernega dotika nastopajočih, protokoli zanje so bili vključeni v priročnik izvajalcev."

Sicer je že leta 2010, ko je bila omenjena retrospektiva na ogled, New York Post poročal o tamkajšnjih incidentih. Sodelujoče performerke so takrat povedale, da so bile otipavane, druge so trdile, da so jih "potiskali, dregali in drezali". Muzej je takrat za časopis sporočila, da se "dobro zaveda izzivov", s katerimi se spoprijemajo goli performerji, in da so varnostniki pospremili kršitelje iz muzeja. O incidentih je takrat poročal tudi New York Times in nekaj drugih medijev.