V povprečju so tovornjaki 75-odstotno zasedeni, kar pomeni, da je četrtina prostora nezasedenega. To pa ne pomeni samo izgube zaslužka za prevoznika, nastaja tudi prevelik ogljični odtis. Kako ta potencial izrabiti in posodobiti cestni prevoz, ki se je lani po podatkih GSCI (Global Supply Chain Inteliligence) v primerjavi z letom 2020 povečal skoraj za desetino, si je za izziv postavila ekipa Knedla.
Knedl, ki je inkubiranec Ljubljanskega univerzitetnega inkubatorja, kjer ima tudi prostore, je namreč razvil aplikacijo Dispo Market, ki pri prevoznikih prek njihovega TMS za upravljanje transporta (Transport Management System) poišče prostor v tovornjakih in ga pomaga zapolniti.
Vlaganje v razvoj
Za gradnjo platforme, ureditev procesov in gradnjo ekipe so že prejeli nekaj investicij, med zadnjimi je predsemenska investicija sklada Silicon Gardens. Tako naj bi se trenutna ekipa treh sodelavcev, ki skrbi za delovanje sedmih področij, kmalu občutno povečala. Marko Balažic skrbi za razvoj platforme, Nikola Balaban za operativo in vodenje podjetja, Tadej Bukovec, ki je bil štiri leta njegov sodelavec na Outfitu7, pa je odgovoren za prodajo in delo s strankami ter marketing.
Do podatka o praznem prostoru v nekaj minutah
Platforma je zagledala luč sveta februarja lani. »Na Facebooku smo videli, da se v skupinah prevozniki dogovarjajo glede tovorov. Mi smo pa že razvijali svoj TMS. Zato smo razvili nadgradnjo. Izdelali smo vtičnik, ki uporablja že obstoječi TMS, se vanj integrira in pomaga hitro najti tovore prevozniških podjetij. Namesto tega, da nekdo spremlja borze in spletne strani, mu Dispo Market ponudi potrebne informacije v nekaj minutah. Tako podjetje prihrani nekaj ur časa, ki ga je nekdo prej moral nameniti za iskanje prostega tovora,« opisuje Bukovec.
Nekateri pa še po starem …
Rešitev pomembno prispeva k posodobitvi oziroma digitalizaciji dispečerskih služb in optimizaciji tovornega cestnega prometa. Ko so na terenu preverjali delovanje dispečerjev v prevozniških podjetjih, so ugotovili, da imajo v podjetjih, ki imajo do 20 vozil, dispečerji vse podatke v glavi.
»S tem so zadovoljni in nič drugega jih ne zanima. Ko je podjetje nekoliko večje, pa je to že težje obvladljivo. In prav zato nagovarjamo mala in srednja podjetja, od 40 do sto vozil. Ponavadi imajo prav ta podjetja del procesov že digitaliziran in je nadgradnja nekakšna naravna pot,« opisuje sogovornik.
Slaba izkoriščenost, več voženj, več onesnaženja …
Ekipa podjetja Knedl z idejo Dispo Market tako rešuje problem neizkoriščenega prostora malim in srednjim podjetjem v cestnem tovornem prometu, kjer vsakdanje delo in številčnost kadra ne dopuščata časa za analizo ter izboljšavo preteklih situacij. To posledično povzroči tudi več voženj, kar prinese večjo porabo goriva, onesnaževanje in zastoje na cestah.
Dispo Market omogoča poleg hitrega in preglednega organiziranja izmenjave tovorov ter zapolnjevanja še ne izkoriščenega prostora v prikolicah tudi neposreden kontakt s kolegi in drugo skupnostjo sveta logistike in transporta. Stran se uporablja kot vsakodnevni pripomoček za hiter dostop do informacij, ki jih potrebuje podjetje. Registracija in uporaba sta brezplačni.
Prednosti digitalizacije
Sistem s pomočjo računalniškega vida, umetne inteligence, strojnega učenja in podatkov ustvari virtualen 3D-prostor, v katerem zazna, kdaj so proste zmogljivosti v vozilih zares na voljo, te pa nato ustrezno prodajo primernim kandidatom. Rešitev tudi povečuje varnost, saj je pozorna na porazdelitev teže glede na osi vozila.
Financiranje trenutno poteka iz zaračunavanja provizije od najdenega prostora. Tako obliko zagotavljanja likvidnostnih sredstev jim je svetoval tudi njihov svetovalec David Golin, dolgoletni direktor v Maersku.
Trenutno izvajajo več pilotnih projektov, do konca leta bodo uporabo Dispo Marketa uvedli v najmanj petih podjetjih. »Podjetja po nekaj tednih že vidijo, da jim prinašamo dodano vrednost,« je zadovoljen Bukovec. Z uvedbo digitalizacije se posledično uredijo tudi nekateri drugi procesi v organizaciji, poudarja sogovornik.
Sicer pa s svojo storitvijo Dispo Market niso edini na trgu. Izraelski Truck Net sodeluje samo z večjimi podjetji, nemški Opheo pa je omejen samo na lastni TMS in zato ne zaživi na polno. Nekaj je v tej smeri začel razvijati tudi Continental, a gre razvoj zelo počasi.