Zasebnost
TOP Gradbeništvo
Komentar

Dve megleni leti in pol

Izbor urednika

FINANCE
TOP Gradbeništvo
Tretji sklop drugega tira bo stal slabe 204 milijone evrov
FINANCE
TOP Gradbeništvo
Učenci v Ljubljani zgradili Da Vincijev most
FINANCE
TOP Gradbeništvo
Na Brdu so izvedli srečanje buildingSMART International

Podporniki sporočajo

FINANCE
TOP Gradbeništvo
Slovenija bo dobila prvi mednarodni center za trajnostno gradnjo
TOP Gradbeništvo
TOP GradbeništvoPodpornik projekta Slovenija bo dobila prvi mednarodni center za trajnostno gradnjo

V živem laboratoriju bodo predstavljene novosti na področju trajnostnega razvoja.

FINANCE
TOP Gradbeništvo
Salonit Anhovo po novem omogoča virtualen ogled cementarne
TOP Gradbeništvo
TOP GradbeništvoPartner projekta Salonit Anhovo po novem omogoča virtualen ogled cementarne

Od zdaj naprej si lahko vsak, ki ga zanima delovanje in izgled cementarne Salonit Anhovo, to ogleda tudi prek spleta

FINANCE
TOP Gradbeništvo
Izobraževanje strokovnjakov v asfalterski panogi
TOP Gradbeništvo
TOP GradbeništvoPodpornik projekta Izobraževanje strokovnjakov v asfalterski panogi

Predavali so o digitalizaciji, predpisih, trajnosti, hidroizolacijah na premostitvenih objektih in katere obremenitve vplivajo na vozišče.

FINANCE
TOP Gradbeništvo
Sodobni trendi narekujejo pametno upravljanje razsvetljave
TOP Gradbeništvo
TOP GradbeništvoPartner projekta Sodobni trendi narekujejo pametno upravljanje razsvetljave

Z naprednimi rešitvami za upravljanje razsvetljave do manjše porabe energije in večjega udobja v poslovnih prostorih ter na javnih površinah.

    
03.07.2023 15:40
Čas branja: 5 min

Minili sta že dve leti in pol, a javni naročniki in gradbeni izvajalci še vedno ostajajo brez zanesljivega odgovora na glavno vprašanje: »Kako dokazati vpliv podražitev materiala in drugih kalkulativnih elementov na pogodbene cene pri gradbenih pogodbah?«

Ministrstva, državna podjetja in občine, ki nastopajo kot javni naročniki pri gradbenih projektih, še vedno različno obravnavajo izvajalce. To je zaradi smernic in priporočil ministrstva za javno upravo in še nekaterih državnih organov, ki so jih precej nepremišljeno in brez usklajevanja s stroko dali med strmo rastjo cen. Čakali smo tudi na stališče vlade, ki je prišlo na zadnji dan v maju.

A smo očitno pričakovali preveč. Še bolj kot prej se zdi, da je odgovor na v prvem odstavku postavljeno vprašanje precej odvisen od tega, na kateri strani je subjekt, ki odgovor daje – na strani plačnika ali prejemnika sredstev.

Zakaj je v gradbeništvu več debate kot v drugih panogah?

Obligacijski zakonik daje vsakemu gradbenemu izvajalcu, ki je sklenil gradbeno pogodbo, zakonsko pravico do povišanja pogodbenih cen, če se med izvajanjem gradnje material in drugi kalkulativni elementi, iz katerih je bila sestavljena izvajalčeva cena (po postavkah), podražijo. Gradbeni projekti se navadno izvajajo dalj časa, zato je razumljivo, da so podvrženi številnim spremembam, tveganjem in nepredvidljivostim na različnih trgih.

Naročniki so sicer v večino pogodb vnesli pogodbeno klavzulo o fiksnosti (nespremenljivosti) cen, s čimer pa niso zagotovili dejanske nespremenljivosti cen, kot bi to morda izhajalo iz jezikovne razlage takšne določbe. Omejili so le pravico izvajalca do zahtevkov po povišanju cen. Takšna klavzula daje izvajalcu pravico, da zahteva razliko v ceni, ki presega deset odstotkov pogodbenih cen (656. člen OZ). Brez nje se pravica izvajalca, da zahteva povišanje cen, začne že pri dveh odstotkih povišanja pogodbene cene (655. člen OZ).

Ker pa v zadnjih 20 letih ni bilo večjih in naglih podražitev materialov, storitev in energentov, so javni naročniki iz gradbenih pogodb sčasoma izločili pogodbena pravila o metodologiji obračunavanja razlik v ceni. Zdelo se je, da je problematika podražitev že zgodovina. A smo se motili.

Kje so znanje in izkušnje iz preteklosti?

Ko so se začele cene kalkulativnih elementov v gradbeništvu strmo dvigovati, je ministrstvo za javno upravo javne naročnike usmerilo k analitični metodi. Po tej izvajalec z listinami dokaže, da je imel pri izvajanju del res višje stroške od tistih v ponudbi. Ker ministrstvo za javno upravo ni imelo nobene pravne podlage, ki bi odgovorila na vprašanje, kaj analitična metoda sploh je, jo je moralo samo opredeliti.

S tem je samovoljno opredelilo pričakovana dolžna ravnanja javnih naročnikov in gradbenih izvajalcev. Težava je v tem, da v večini javnih naročil ob oddaji ponudb izvajalci niso bili dolžni izdelati podrobne kalkulacije ponudbene cene po elementih, zato je ministrstvo s stališčem omogočilo plaz retroaktivnih analiz cen, ki so prepuščene iznajdljivosti oziroma spretnosti gradbenih izvajalcev.

Po odzivih gradbenih podjetij so takšne analize cen v danih razmerah na trenutke nemogoče, obenem lahko pri istem poslu prinesejo različne obračune razlik v ceni, ki niso preverljivi in omogočajo špekulacije. Težko je bilo razumeti, zakaj se je pozabilo na ustaljeno poslovno prakso in običaje iz sedemdesetih in osemdesetih let prejšnjega stoletja. Z zamenjavo generacij sta se zanemarila poslovna praksa in pravna teorija, ki zakonsko pravico izvajalcev do spremembe pogodbene cene pri gradbeni pogodbi veže na rast ustreznega in primernega indeksa cen.

Zakaj za obračune razlik uporabiti zbornične indekse?

Indekse pripravlja Zbornica gradbeništva in industrije gradbenega materiala pri GZS. V preteklosti so relevantno kazali spremembe cen v gradbeništvu. Gre za edini objektivni in od posamezne pogodbe neodvisni indeks v Sloveniji.

Kljub temu jih je ministrstvo za javno upravo označilo le za pripomoček, ko naročnik pozneje preverja izvajalčev analitični obračun razlik v ceni. Zato so številni javni naročniki pri trajajočih poslih zavrnili uporabo zborničnih indeksov in se usmerili k analitični metodi.

Zato z izvajalcem niso dosegli dogovora o višini dodatnega plačila, saj izvajalci niso sposobni pripraviti teh izračunov zaradi pomanjkanja vhodnih podatkov in dokazov o oblikovanju ponudbenih cen ali nimajo ustreznih zmogljivosti.

Povsem enako je na strani naročnikov, ki jim je ministrstvo odprlo bližnjico, da prejete podatke preverjajo z zborničnimi indeksi. Prav z indeksi lahko objektivno in pregledno preverjamo vpliv podražitev, kar vnaša stabilnost v pogodbena razmerja. Številni največji naročniki, med katerimi so Dars, 2TDK in DRSI, pri novih javnih naročilih uporabljajo zbornične indekse. Lahko samostojno ali pa v kombinaciji z inflacijo.

Prednosti indeksne metodologije

Indeksna metoda je namenjena nepristranskemu, enakopravnemu in objektivnemu dokazovanju, ki izključuje vpliv subjektivnih okoliščin na končni rezultat povišanja, do katerega je upravičen izvajalec. Gre za splošne in od gospodarskega subjekta neodvisne ter objektivno ugotovljene indekse.

Drugače je končna vrednost podražitev rezultat izvajalčeve iznajdljivosti, spretnosti in dobre povezanosti z dobavitelji ter podizvajalci, kar bi bilo v nasprotju s temeljnimi načeli javnega naročanja. Zato je stališče, da bi bili ti indeksi neprimerni ali neuporabni pri izvajalčevi pravici do spremembe cene, nesprejemljivo.

Analitični podatki so trd oreh tudi za javne naročnike, ki nimajo dostopa do podatkov za preverbo njihove ustreznosti, resničnosti in verodostojnosti. Zdi se, da analitika prenese vse in da lahko z njo brez odgovornosti utemeljiš vsak rezultat. Komu to koristi?

Stališče vlade

Vlada ne more enostransko poseči v sklenjene gradbene pogodbe. Nestrpno pa smo čakali na njeno stališče o ugotavljanju podražitev, ki ga je po obravnavi predloga finančnega ministrstva objavila 31. maja. V njem izraža splošno usmeritev k indeksni metodologiji pri gradbenih in drugih pogodbah. Analitična metoda ni bila omenjena.

Fokus se usmerja k Sursovemu indeksu gradbenih del. Ampak! Kako bo vlada evropski komisiji pri projektih, ki jih ta sofinancira, pojasnila nasprotujoče si tolmačenje načinov dokazovanja povišanja cen? Strogo predpisana analitična metoda, za katero vlada meni, da ne obstaja? In naslednja velika težava: omenjenega indeksa za gradbeništvo ni, saj ga Surs še ni pripravil.

Kaj z indeksom, ki ga ni?

Usmeritev k indeksu, ki šele bo pripravljen, je problematična, saj ne rešuje odprtih in že zaključenih gradbenih projektov, ki so se izvajali od leta 2020. Tudi če bo Surs izdelal in objavil nove indekse, se bodo ti nanašali le za naprej, in ne tudi za nazaj.

Zato se bo problematika še poglobila. Skeptiki in zagovorniki neustreznega ravnanja ministrstva za javno upravo so v vladnem stališču dobili jasno potrditev, da imajo prav. Uporabniki, ki enotno stališče krvavo potrebujejo, so spet ostali praznih rok.

Od vladnega mnenja smo pričakovali več, saj bi bilo treba poskrbeti tudi (in predvsem) za podražitve, do katerih je že prišlo. V nasprotnem primeru se bo nadaljeval trend, ko se spori med naročniki in izvajalci že selijo na slovenska sodišča. Vsekakor pa je zdaj na potezi tudi MJU, saj je vladno izhodišče v nasprotju z usmeritvami MJU, ki se je odločilo za analitično metodologijo.

Bodo odločala sodišča?

Namesto da bi izbrali preverjene in preizkušene rešitve, bomo morali počakati na odločitve sodišč. Lahko se zgodi, da bodo morali naročniki plačati zakonske zamudne obresti. Ker se sodna praksa o dokazovanju vpliva podražitev pri gradbenih pogodbah še ni oblikovala, bo treba še nekaj let počakati na pravnomočne sodbe.

Zaradi pomanjkljivih razlag pri priporočilih ministrstva za javno upravo in drugih državnih organov je, žal, izostala strokovna razprava z različnimi argumenti. Čeprav bi bilo treba prvotna mnenja in smernice še enkrat preveriti in preizkusiti z dodatnimi argumenti, se to še ni zgodilo.

Ni prav, da ne poznamo razlogov, ki so nekatere državne organe vodili do zaključkov o uporabi analitične metode pri dokazovanju razlik v ceni. Tudi država bi se morala izogibati nastopanju iz pozicije moči in prisluhniti strokovnim pripombam iz panoge in pravnim strokovnjakom.

Vsakdo mora biti pripravljen na podlagi novih znanj, izkušenj, opravljenega strokovnega diskurza ali zaradi kakovosti izmenjave argumentov stališča spremeniti in prilagoditi. Državni organi pri tem ne bi smeli biti izjema.

Maja Koršič Potočnik in Marko Majstorović sta odvetnika v Odvetniški družbi Potočnik in Prebil.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
FINANCE
TOP Gradbeništvo
V prvih osmih mesecih skokovita rast opravljenih gradbenih del
FINANCE
Obrat: gradbeni material se je pocenil, tudi zaradi pričakovane recesije
Finance
Tanja Smrekar Obrat: gradbeni material se je pocenil, tudi zaradi pričakovane recesije 2

Cene so še daleč od minulega leta, čeprav se material večinoma ceni, izjema je na primer cement; kakšne so napovedi trgovcev z gradbenim materialom in gradbincev

FINANCE
TOP Gradbeništvo
Slovenija po rasti opravljenih gradbenih del daleč prva v Evropski uniji
TOP Gradbeništvo
TOP GradbeništvoVasilij Krivec Slovenija po rasti opravljenih gradbenih del daleč prva v Evropski uniji

Medtem ko ena podjetja pravijo, da je slovensko gradbeništvo že pregreto, druga podjetja ter Združenje gradbeništva in industrije gradbenega materiala trdijo, da temu še ni tako.

FINANCE
TOP Gradbeništvo
Cement - ali lokalna ali pa draga zgodba
PRO
TOP Gradbeništvo
TOP GradbeništvoFinance PRO Cement - ali lokalna ali pa draga zgodba (PRO)

Izšla je majska številka revije Gradbeništvo. Brezplačno si prenesite PDF-različico.

FINANCE
TOP Gradbeništvo
Javni investitorji tiščijo glavo v pesek
TOP Gradbeništvo
TOP GradbeništvoVasilij Krivec Javni investitorji tiščijo glavo v pesek

Investicije v nepremičnine niso borzni, ampak dolgočasni posli. In pošteni.

FINANCE
TOP Gradbeništvo
Dodana vrednost: kako zašiti največjo rano
TOP Gradbeništvo
TOP GradbeništvoVasilij Krivec Dodana vrednost: kako zašiti največjo rano

Dodana vrednost na zaposlenega v gradbeni panogi je lani znašala dobrih 36 tisoč evrov in je za okoli 17 tisoč evrov nižja od povprečja slovenskih panog.

FINANCE
Kdaj bo zapela prva lopata za tretjo razvojno os jug? Letos prav gotovo še ne
Finance
Jana Petkovšek Štakul Kdaj bo zapela prva lopata za tretjo razvojno os jug? Letos prav gotovo še ne

Dopolnjena vloga za gradbeno dovoljenje za gradnjo odseka tretje razvojne osi jug od avtoceste Novo mesto vzhod do priključka Revoz je še na ministrstvu za okolje in prostor

FINANCE
TOP Gradbeništvo
Cement - ali lokalna ali pa draga zgodba
PRO
TOP Gradbeništvo
TOP GradbeništvoFinance PRO Cement - ali lokalna ali pa draga zgodba (PRO)

Izšla je majska številka revije Gradbeništvo. Brezplačno si prenesite PDF-različico.