Napitek babavita (ime naj bi ob prodoru izdelka na trg spremenili) je eden od nagrajencev na nedavnem pospeševalniškem programu Startup Generator, ki ga izvaja Saša inkubator iz Velenja. Kot nagrajenki v skupini treh najboljših poslovnih rešitev se dve zeliščarki in pripovedovalki zgodb zdaj podajata na čisto pravo podjetniško pot.
Kdo sta Maja in Amanda iz Gornjega Grada?
Od nedavnega sta obe direktorici podjetja Babave, predvsem pa sta prodorni mladi ženski, ki jima je že pred petimi leti uspelo prepričati župnišče v Gornjem Gradu, da jima za ureditev zeliščnega vrta odstopi travnik za, kot ji pravijo poznavalci, eno najlepših in po volumnu največjo belo cerkvijo pri nas. Maja Žerovnik je študirala arhitekturo, Amanda Kladnik industrijsko oblikovanje, kilometrino pa sta si pridobivali tudi v turizmu. Potem sta ugotovili, da je zeliščarstvo njuna skupna strast.
Danes v zeliščnem vrtu pridelujeta dobrih 160 vrst različnih zelišč. Iz medu in jabolčnega kisa, ki ju odkupujeta od domačih kmetov, ter »s svojimi« zelišči sta pripravili napitek, ki ga najbolje opiše Amanda Kladnik z besedami: »To ni kombuča, kot pravijo nekateri; to je nekaj, kar vsi pijemo, je med nami, pa nihče ne ve, kako bi temu rekel. Izhajali sva iz domačih sestavin in navdih za ime našli v najini blagovni znamki Babave.«
Pred tem sta v okviru svojega zavoda Babave prehodili zajetno podjetniško pot ter se vseskozi kalili z izkušnjami in s pridobivanjem novih znanj. Amanda se je o snovni dediščini ter zeliščih leto dni učila tudi na eni od avstrijskih akademij, Maja pa je pridobila certifikat NPK zeliščar/pridelovalec.
Kaj dejansko pomeni, da »baba ve«?
Pogovor z ustvarjalkama osvežilne, unikatne pijače, ki jo v sodelovanju s Kooperativa 103 (podjetni zadrugi, o kateri smo v Agrobiznisu tudi že pisali) prav v teh dneh polnita v steklenice, razkrije, da ju druži ljubezen do zgodovine lokalnega okolja, kulturne in snovne dediščine in zelišč. Tako sta tudi z imenom Babave kot njuno blagovno znamko posegli v davnino in ne v novodobne tujerodne izraze, kar je sicer značilnost za večino startupovskih podjetij.
Baba je ena od staroveških mejnikov v obdobju žensk. Najprej je deklica, potem žena in na koncu je baba, za katero se ve, da ima srce in intuicijo. Tako Maja kot Amanda pa poudarita, da je treba v družbi nasploh upoštevati tudi duhovni razvoj moškega, ki se začne s fantom, nadaljuje z bojevnikom in konča z borcem, ki ima moč in je spreten v ravnanju z mečem.
Sobivanje obojega, tako moškega kot ženskega načela, predvsem pa srčnosti in intuicije babe bi, kot pravita, v sodobnem svetu še kako potrebovali. In tako se je iz predpone modrostne ženske, kot bi lahko rekli babi, razvil tudi njen podmladek, ki sta ga poimenovali babavita. V prostem prevodu bi lahko rekli, da sta trgu ponudili modrosten napitek za življenje, ki je bil v lokalnem okolju že stoletja navzoč tako močno, da ga nihče ni niti opazil.
Od kopice idej do osredotočenja
Na svoji zeliščarski poti veliko raziskujeta. Tako sta med drugim poleg travnika, ki sta ga spremenili v zeliščni vrt, uredili tudi lično zeliščno trgovinico, kjer s čajankami obujata običaj, ki je v tem kraju pred mnogimi leti, ko je imel Gornji Grad še status mesta, veljal med meščani.
Med obiskovalce delita kulturno in snovno dediščino kraja in doslej jima o napitku, ki ga pripravljata, še ni uspelo izbrskati kakšne pisne sledi. Sta pa polni drugih zgodb, saj sta prepričani, da gresta naravna in kulturna dediščina z roko v roki skupaj z dobrotami, ki jih ponuja lokalno okolje.
V trgovini ponujata med drugim skodelice iz divje gline, ki velja za vir tradicije zadrečkega lončarstva. Na poseben način, v duhu tradicionalne uporabe, sta pripravili tudi kadilo z zelišči, ki jih ne kurita, temveč posušena natrosita na glinen kadilnik, da prijetna aroma postopno napolni prostor. Milo iz ovčjega mleka je zagotovo tudi eden od njunih zanimivejših izdelkov.
Želita rasti, hvaležni za podporno okolje
Ko ju povprašam, kaj sta počeli doslej, mi tako rekoč v en glas zatrdita: »Raje vprašajte, česa nisva počeli.« Poleg vsega naštetega sta si z zeliščarsko zgodbo, ki temelji na okušanju in doživetju s sporočilom »pet čutil, dve babi, en zeliščni vrt« prislužili tudi naziv petzvezdično doživetje pod okriljem STO (Slovenske turistične organizacije).
Z zeliščnimi čaji sta se predstavili arabskemu trgu v Dubaju, za eno od podjetij sta napisali knjigo o zeliščarstvu. »In zdaj sva izčistili ideje in točno veva, kaj bi radi delali v prihodnje in česa ne,« doda Maja Žerovnik.
Ob tem Amanda Kladnik pristavi, da je ženskam v vlogi podjetnic na podeželju malo težje, da pa se zavedata, da brez pravega sodelovanja ni nič. In kot pravo sodelovanje imata v mislih somišljenike, ki jim ni treba v prazno in na dolgo pojasnjevati, zakaj počneta to, kar počneta, in po nepotrebnem izgubljati energijo.
Predvsem pa obe poudarjata, kako pomembno je bilo za njuno rast tudi podporno okolje, vse od lokalne akcijske skupine do regionalne razvojne agencije in naposled SAŠA-inkubatorja, kjer sta dobili raznovrstno podporo, da je njuna babavita na koncu postala izdelek za trg.
Zdaj sta zasidrani, prepričani o rasti
Maja in Amanda sta stičišče našli v zeliščarstvu in dediščini, ki jo v vseh pogledih ponuja bogato mikro okolje Gornjega Grada. Izročilo kraja, v povezavi s pridelki in izdelki, želita ponujati tudi vnaprej. Pod blagovno znamko Babave ostajata zvesti svojemu poslanstvu, torej ohranjanju in razlagi kulturne dediščine.
Ob tem pripomnita, da večina podjetnikov izhaja iz tega, kaj potrebuje okolje, onidve pa sta se najprej vprašali, kaj je tisto, kar želita početi in najprej vsaka zase in potem skupaj našli tisti globlji občutek, tisti smisel, ki ju žene tudi takrat, ko bi si človek rekel: »Ah, kaj mi je tega treba.« Klepet končamo z njuno ugotovitvijo, da je Zgornja Savinjska dolina sicer znana turistična destinacija, pa vendar se je treba potruditi za vsakega gosta, da se na poti do prepoznavne Logarske doline odloči tudi za postanek v Gornjem Gradu in »okušanje« dobrot in izdelkov iz njunega zeliščnega vrta in trgovine.