Razstava Nos in kljun, ki jo v Bežigrajski galeriji 2 odpirajo drevi ob 18. uri, bo na ogled do 6. oktobra.

Žiga Kariž, Kompozicija s kljuni (začasni naslov), 2009–2018, Digitalni tisk na papir, lepilni trak, lepilo, 75 x 110 cm. Foto: Bežigrajska galerija 2/foto © Marko Tušek
Žiga Kariž, Kompozicija s kljuni (začasni naslov), 2009–2018, Digitalni tisk na papir, lepilni trak, lepilo, 75 x 110 cm. Foto: Bežigrajska galerija 2/foto © Marko Tušek

Ustvarjanje vizualnega umetnika Žige Kariža je zasidrano na presečišču slikarstva, konceptualne umetnosti in novih medijev. Na pričujoči pregledni razstavi so na ogled stvaritve – predvsem slike, risbe in multipli –, ki so nastale v obdobju od leta 1994 do danes. Nekatera dela s podobami človeškega in živalskega telesa so bila v času ustvarjalnega procesa dopolnjena z novimi oblikami in se na posameznih delih pogosto pojavljajo tudi prikrita v potezah na motivih.

Elementa nos in kljun vidim kot izrazito kontekstualna, politična (celo sporna), seksualna (nos in kljun imata lahko seksualno konotacijo), hkrati pa gre lahko tudi za povsem nevtralna lika, nadvse uporabna v likovni umetnosti. Nekaj del na razstavi izraziteje tematizira omenjene okoliščine, hkrati pa se v zadnjem času dosti ukvarjam s formo, iskanjem oblik, abstrahiranjem in konkretiziranjem oblik - iskanje in razvijanje oblik nosu je tako del te prakse. Tudi (račji) kljun je stalnica v mojem opusu.

Žiga Kariž

Documenta 15 in Župančičev Turek
Zamisel za predstavitev del, ki tematizirajo nos in kljun ter razmerje med njima, je po umetnikovih besedah "dodatno spodbudilo več nedavnih dogodkov in okoliščin, med drugim situacija z lanskoletno Documento, ki jo je v celoti "ugrabil" škandal "židovski nos" ... Nedavno sem ponovno naletel tudi na pesem Turek Otona Župančiča, ki jo danes nekateri razumejo kot sporno zaradi omembe turkovega dolgega nosu".

Razstava Nos in kljun je hkrati razstava o nosu in kljunu kot tudi o načinu delovanja umetnosti. "O tem pričajo številni metaumetniški momenti, skozi katere Kariž preigrava formo nosu, njeno denotativnost in konotativnost v relaciji do kompleksne mreže kontekstov, skozi katere prehaja. To je povsem očitno v (samo)zavestni eksploataciji raznorodnih slikarskih idiomov, skozi katere roma nos po svoji poti odrešitve," je o umetnikovem delu zapisal Vladimir Vidmar.

Na nos vselej natakne "presežek, s katerim ne znamo opraviti"
Avtobiografski moment umetnikovega nosu, ki se kot fotokolaž tako rekoč pretihotapi v delo Nosovi na sliko, še dodatno poglablja ironijo in kaže na dejstvo, da zadeve v umetnosti nikoli ne morejo ostati le "znotrajumetniške". Kot nemara ključno vzporednico nosu in slikarstva je mogoče izpostaviti, da gre pri obeh za "globoko omadeževan teren, na katerem pomeni nezadržno drsijo. Nosu nam s to razstavo žal ne bo uspelo oprostiti, čeprav se z racionalizacijo in politično korektnostjo to še tako trudimo, kot nam kaže namig na Zupančičevo pesem Turek v delu. Na nesrečno izboklino sredi obraza se bo vedno nataknil presežek, s katerim ne znamo opraviti," še piše v razstavnem besedilu. Kustos razstave Nos in kljun je Miloš Bašin.

Žiga Kariž (1973, Ljubljana). Foto: TV Slovenija / zajem zaslona
Žiga Kariž (1973, Ljubljana). Foto: TV Slovenija / zajem zaslona

Žiga Kariž je leta 1997 diplomiral iz slikarstva na ljubljanski Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje (ALUO), kjer je leta 2001 končal slikarsko specialko. Dve leti pozneje se je predstavil v Slovenskem paviljonu na Beneškem bienalu. Leta 2007 je postal eden izmed umetniške trojice Janezov Janš. Od leta 2010 je zaposlen na ALUO-ju kot pedagog na oddelku za Slikarstvo. Leta 2015 je s skupino umetnikov soustanovil artist-run galerijo GalerijaGallery, ki je del umetniškega projekta Made in China. Šest let pozneje je pod isto ekipo zaživela še GalerijaGallery – 2.