Vodja organizacije poskuša pri vernem očetu doseči, da bi morilčevi družini ne le odpustil v krščanskem duhu, pač pa bi se z njimi spravil. Foto: Produkcijska hiša Vertigo/Latif Hasolli
Vodja organizacije poskuša pri vernem očetu doseči, da bi morilčevi družini ne le odpustil v krščanskem duhu, pač pa bi se z njimi spravil. Foto: Produkcijska hiša Vertigo/Latif Hasolli

Na festivalu, ki na Češkem na daljavo poteka med 10. majem in 6. junijem, se bo v treh tekmovalnih programih in enajstih tematskih kategorijah predstavilo več kot sto dokumentarnih filmov. Na festivalski platformi One World Online pa bodo na voljo tudi pogovori z ustvarjalci, so sporočili iz Slovenskega filmskega centra (SFC).

O poskusu sprave med družinama v albanskem visokogorju
Observacijski dokumentarec je režiserka s kosovskim direktorjem fotografije Latifom Hasollijem v obdobju petih let snemala v Albaniji. Pripoveduje zgodbo o poskusu sprave med družinama v odmaknjenem albanskem visokogorju, v katerem je bilo po večletnem sporu ubito 19-letno dekle. Čeprav je morilec ‒ očetov bratranec ‒ v zaporu, se dekletov oče spopada s pritiski tako tradicionalnega okolja kot sodobnega mediatorja iz prestolnice, so vsebino filma povzeli pri SFC-ju.

Dokumentarni prvenec slovenske režiserke Marije Zidar je še posebej aktualen v času sojenja za umor Georgea Floyda. Medtem ko se lahko zdi, da med ulicami Minneapolisa in albanskim visokogorjem, med državljanskimi pravicami v ZDA in balkanskimi spori ni povezave, pa avtoričin film prikazuje prepričljivo povezavo: skrajno zahtevno, čustveno naelektreno in včasih politično pot do sprave.

revija Screen Daily

Film je nastal pod okriljem produkcijske hiše Vertigo, producent je Danijel Hočevar. Nastal je v koprodukciji z Dera Film (Kosovo), Film House Baš Čelik (Srbija) in Seagull Entertainment (Črna gora). Koproducent filma je RTV Slovenija.

Ekipo filma sestavljajo še montažer Uroš Maksimović, somontažerka Mariana Kozáková, za zvok so poskrbeli Miloš Drobnjaković, Julij Zornik in Jovo Kljajić, skladatelj je Dimitrije Vasiljević, kolorist pa Teo Rižnar.

Film Odpuščanje je svetovno premiero doživel 24. aprila na mednarodnem festivalu dokumentarnega filma CPH:DOX v Købnhavnu, kjer se je potegoval za nagrado Next:Wave, ki predstavlja inovativne nove avtorske glasove.

Prikazuje globoko patriarhalno družbo
Kot pišejo pri SFC-ju, je revija Business Doc Europe zapisala: "Režiserka v filmu prikazuje globoko patriarhalno družbo, v kateri glasovi žensk niso slišani, medtem ko moški razpravljajo o možnostih sprave v konfliktu med dvema družinama, v katerem je izgubilo življenje mlado dekle."

Medtem ko se žalujoča družina umorjenega dekleta v iskanju podpore obrne na lokalnega škofa, se v spor vmeša vodja nevladne organizacije za spravo iz prestolnice. Predstavi se kot mediator po kanunu, starodavnem albanskem plemenskem pravu, ki od plemena žrtve zahteva, da se ali maščuje ali spravi s storilčevim plemenom. Foto: Produkcijska hiša Vertigo / Latif Hasolli
Medtem ko se žalujoča družina umorjenega dekleta v iskanju podpore obrne na lokalnega škofa, se v spor vmeša vodja nevladne organizacije za spravo iz prestolnice. Predstavi se kot mediator po kanunu, starodavnem albanskem plemenskem pravu, ki od plemena žrtve zahteva, da se ali maščuje ali spravi s storilčevim plemenom. Foto: Produkcijska hiša Vertigo / Latif Hasolli

Revija Screen Daily pa je v svoji recenziji filma zapisala, da je "dokumentarni prvenec slovenske režiserke Marije Zidar še posebej aktualen v času sojenja za umor Georgea Floyda. Medtem ko se lahko zdi, da med ulicami Minneapolisa in albanskim visokogorjem, med državljanskimi pravicami v ZDA in balkanskimi spori ni povezave, pa avtoričin film prikazuje prepričljivo povezavo: skrajno zahtevno, čustveno naelektreno in včasih politično pot do sprave."

Lani nagradili dokumentarec o novinarski preiskavi korupcije
Lani je nagrado za najboljši film na festivalu One World prejel romunski dokumentarec Kolektiv Alexandra Nanaua, ki govori o novinarski preiskavi korupcije v romunskem zdravstvenem sistemu in je bil letos v kategoriji za najboljši celovečerni dokumentarni film nominiran za oskarja, so še zapisali pri SFC-ju.