Novice
Komentar

Nabavna funkcija lahko pomeni močan vzvod povečevanja konkurenčnosti

Enoodstotno letno znižanje stroška nabave pri desetih vodilnih slovenskih podjetjih pomeni 150 milijonov evrov potencialnega letnega prihranka.

Izbor urednice

FINANCE
ESG
(posebna izdaja) Kako trajnost živijo najboljši
PRO
ESG
Trajnostne prakse
ESGFinance PRO (posebna izdaja) Kako trajnost živijo najboljši (PRO)

Izšla je brezplačna tematska izdaja Kaj počnejo najboljši v ESG

IZVOZNIKI
Novice
Kdo gradi nove tovarne in na kakšne inovativne izdelke stavijo uspešna podjetja
PRO
Izvozniki.si
Izvozniki.si
NoviceFinance PRO Kdo gradi nove tovarne in na kakšne inovativne izdelke stavijo uspešna podjetja (PRO)

Izšla je brezplačna tematska priloga Novosti v uspešnih podjetjih

22.07.2020 11:58
Čas branja: 2 min

Deset največjih podjetij v Sloveniji je v letu 20181 nakupilo za približno 15 milijard evrov materiala, storitev, blaga za nadaljnjo prodajo in investicije. To pomeni 86 odstotkov skupnega prihodka, ki ga je deseterici vodilnih slovenskih podjetij uspelo iztržiti v letu 2018. Ta podatek zgovorno potrjuje pomembnost nabavne funkcije v podjetju. Iz česa je torej sestavljena formula uspeha najuspešnejših svetovnih podjetij na področju nabave in kateri so najpogostejši izzivi pri dobri organizaciji nabavne funkcije?

Družba Kearney od leta 1992 izvaja globalno študijo Odličnost v nabavi2, v katero je vključenih več kot 2.500 vodilnih svetovnih podjetij iz različnih panog. Izsledki za leto 2019 jasno kažejo, kaj so elementi najboljših praks v nabavi v mednarodnem merilu. Nabava je organizirana kot visokoprofesionalna funkcija, ki pokriva več kot 75 odstotkov letnih nakupov posameznega podjetja. V rednih letnih ciklih dosega več kot sedem odstotkov letnega prihranka pri nabavah materiala, storitev in investicijske opreme ter v več kot 90 odstotkih izpolnjuje postavljene nabavne cilje.

Formula uspeha najboljših temelji na treh elementih:

  • Nabavna funkcija ima enakopraven status s preostalimi funkcijami v podjetju: na področju nabave so zaposleni najboljši kadri, ekipe za posamezne nabavne skupine so sestavljene multifunkcijsko, podjetja vlagajo v kadre ter nabavno tehnološko in analitsko opremo.
  • Nabava pokriva vse strateške nabavne skupine: zanje so oblikovane večletne strategije, ki temeljijo na vrsti vzvodov. Strategije presegajo zgolj osredotočenost na ceno na enoto, poudarek je na transparentnosti podatkov, inovacijah, upravljanju in spreminjanju potreb, sodelovanju z dobavitelji in sodobnih analitskih metodah.
  • Nabava sistematično spremlja vse dobavitelje: ocenjuje njihovo zanesljivost, finančne in inovativne sposobnosti ter tveganja. Spremlja torej vse tisto, kar se je v zadnjih mesecih kriznih razmer zaradi bolezni COVID-19 pokazalo kot še posebej pomembno.

Kako veliki so učinki uspešne nabave, priča naslednji primer: enoodstotno letno znižanje stroška nabave pri desetih vodilnih slovenskih podjetjih pomeni 150 milijonov evrov potencialnega letnega prihranka. Tako velik prihranek pomeni, denimo, letni strošek dela 7.800 zaposlenih ali kar 12 odstotkov vseh zaposlenih v desetih največjih slovenskih podjetjih.

Ob pregledu največjih slovenskih podjetij opazimo, da je nabavna funkcija na ravni uprave omenjena le pri enem podjetju, pri preostalih jo navajajo na nižjih ravneh ali pa je sploh ne. Zakaj se torej (slovenska) podjetja ne zgledujejo po najboljših mednarodnih praksah in bolj ne izkoriščajo učinkov, ki jih prinaša profesionalno organizirana nabava? Za to je več razlogov, med njimi:

  • Nabava je strokovno zahtevna. Zahteva ogromno analitičnega in industrijskega znanja, sistematično delo, transparentnost podatkov. Prav tako zahteva nenehno iskanje in vlaganje v talente ter ustrezno tehnološko opremo.
  • Nabava je naporna z vidika upravljanja odnosov v podjetju in zunaj njega. Uspešna nabavna funkcija zahteva veliko sodelovanja različnih funkcij v podjetju, interno transparentnost ter nenehno spreminjanje ustaljenih praks. Prav tako zahteva prilagajanje odnosov z dobavitelji in, ko je to potrebno, tudi zamenjave dobaviteljev.
  • Podjetja podcenjujejo področje nabave. Nabava je velikokrat usmerjena le na znižanje cene na enoto in se prehitro zadovolji z manjšimi prihranki. Usmerjenost le na ceno pomeni še dodaten izziv za slovenska podjetja, ki so v svetovnem merilu majhni kupci z omejeno pogajalsko močjo.

Dobro organizirana nabavna funkcija lahko pomeni močan vzvod povečevanja slovenske konkurenčnosti in dviga dodane vrednosti. Možne pozitivne učinke dobre nabave lahko ocenjujemo na ravni slovenskega uvoza, še posebej zdaj, ko se karte v mednarodni menjavi mešajo na novo. Slovenski uvoz je leta 2019 znašal 34 milijard evrov. Vsak prihranek šteje, še posebej v luči pomoči podjetjem za prebroditev krize.

Branko Žibret je partner pri družbi Kearney.

Komentarji izražajo stališča avtorjev, in ne nujno tudi organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva Financ.

Op.: 1Vsi podatki za leto 2019 še niso na voljo, kar sicer ne spreminja splošne slike.

2Odličnost v nabavi – AEP, Assessment of Excellence in Procurement, www.kearney.com

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
IZVOZNIKI
Novice
Slovenski trgovec z jeklom se širi v Srbiji
Izvozniki.si
NoviceMateja Bertoncelj Slovenski trgovec z jeklom se širi v Srbiji

Kovintrade je v Kragujevcu slovesno odprl štirimilijonsko naložbo v novo skladišče in pisarne.

IZVOZNIKI
Novice
Terme Olimia sredi več kot 60-milijonskih naložb
Izvozniki.si
REKORDNI REZULTATI
NoviceMateja Bertoncelj Terme Olimia sredi več kot 60-milijonskih naložb

Po 18 letih bodo v Podčetrtku začeli graditi nov hotel; nova bazena bosta prve kopalce sprejela še pred koncem leta.

IZVOZNIKI
Novice
J. Colarič: Krka kmalu z dvema milijardama prihodkov
Izvozniki.si
70-OBLETNICA POSLOVANJA
NoviceMateja Bertoncelj J. Colarič: Krka kmalu z dvema milijardama prihodkov
IZVOZNIKI
Novice
Yaskawa v Kočevju v tovarno robotov vlaga 32 milijonov evrov
Izvozniki.si
NALOŽBE V NOVO TOVARNO
NoviceMateja Bertoncelj Yaskawa v Kočevju v tovarno robotov vlaga 32 milijonov evrov

Postavili bodo evropski distribucijski center ter stavbo za inženiring in proizvodnjo robotskih sistemov; 11 milijonov bodo vložili v robotizacijo proizvodnje.

IZVOZNIKI
Novice
Pfizer je slovenski Cleangrad že drugič izbral za najboljšega dobavitelja
IZVOZNIKI
Novice
To so ambiciozne naložbe Pomurskih mlekarn
Izvozniki.si
NoviceMateja Bertoncelj To so ambiciozne naložbe Pomurskih mlekarn

Lani je bilo za Pomurske mlekarne uspešno leto; v dveh letih bodo za naložbe namenili več kot deset milijonov evrov

IZVOZNIKI
Novice
M. Batagelj Postojnski jami in slovenskemu turizmu napoveduje rast
Izvozniki.si
TURIZEM
NoviceMateja Bertoncelj M. Batagelj Postojnski jami in slovenskemu turizmu napoveduje rast

Marjan Batagelj sebi in slovenskemu turizmu za letos napoveduje od 10- in 12-odstotno rast

IZVOZNIKI
Podjetja sporočajo
Začel se je natečaj SME EnterPRIZE zavarovalnice Generali, ki nagrajuje trajnostne poslovne prakse