Ste že menjali pnevmatike? Foto: Pixabay
Ste že menjali pnevmatike? Foto: Pixabay

Pozimi oz. v zimskih razmerah, ko je vreme nepredvidljivo, morajo predvsem vozniki motornih vozil upoštevati možne hitre spremembe voznih razmer. Ob spremenjenih voznih razmerah je temeljni pogoj za varno udeležbo v prometu ustrezna zimska oprema motornega, pa tudi priklopnega vozila, za kar morajo vozniki pravočasno poskrbeti, so zapisali na policiji.

Zakon predpisuje obvezno uporabo zimske opreme na motornih vozilih med 15. novembrom in 15. marcem ter v zimskih razmerah. To bo spodbudilo tudi postopno nižanje temperatur in meje sneženja, ki se je sinoči, po navedbah agencije za okolje, spet znižala, in sicer pod tisoč metrov nadmorske višine.

Daljša zavorna pot: mokrota, listje, sneg

"Ko je cesta mokra, pokrita z listjem ali snegom, lahko pričakujemo, da bo zavorna pot daljša kot v suhem vremenu," je za Slovensko tiskovno agencijo povedal inštruktor varne vožnje pri Avto-moto zvezi Slovenije (AMZS) Tomaž Farčnik. "V teh primerih je dovolj velika varnostna razdalja tista, ki omogoči, da se avto pravočasno ustavi," je dejal.

Razlike med pnevmatikami so precejšnje

Sorodna novica Dobra zimska pnevmatika je bistvena za varnost v zimskih razmerah

Nasvete, kako naj se vozniki pripravijo na zahtevnejše vozne razmere, so tudi letos pripravili na AMZS-ju, kjer so opravili tudi test 32 zimskih pnevmatik. Kot so zapisali na spletni strani, je test spet dokazal, da so razlike med pnevmatikami precejšnje in da visoka cena ni vedno zagotovilo za kakovost.

Na AMZS-ju celo leto izvajajo tudi tečaje, kjer se vozniki lahko preizkusijo v vožnji po površinah, simuliranih z zimskimi razmerami. "Podjetja na nekaj let pošljejo na tečaj ljudi, posebej tiste, ki so veliko na cesti, na primer reševalce, gasilce, policiste. Tako vozniki vidijo, kaj jih med vožnjo v slabih voznih razmerah lahko doleti, če niso previdni," je navedel Farčnik.

Ustrezne pnevmatike so ključnega pomena za varno vožnjo, saj so edini stični del vozila z voziščem, zato morajo vozniki poskrbeti, da bo ta vedno optimalen. "Zimske pnevmatike morajo imeti globino profila najmanj 3 milimetre. Če zimskih pnevmatik še nimamo nameščenih, pa moramo imeti letne pnevmatike, prav tako z globino profila 3 milimetre, in snežne verige," je še navedel. V zimskih razmerah lahko voznikom delo olajšajo tudi rokavice in strgalo za led.

Test zimskih pnevmatik

Preverite nivo zavorne tekočine

Ker je brezhibno delovanje zavor nujno za varno vožnjo, agencija svetuje tudi redno preverjanje nivoja zavorne tekočine, ki naj jo vozniki zamenjajo najmanj vsaki dve leti, so poudarili na Agenciji za varnost prometa. Pomembno je tudi, da so žarometi čisti in da delujejo brezhibno, prav tako morajo vozniki pred vožnjo dobro očistiti stekla in tudi led in sneg z vozila. Vozniki naj pred ohladitvami preverijo tudi, ali imajo v rezervoarju za vodo zimsko čistilo za steklo, ki ob uporabi preprečuje zmrzovanje stekla, so navedli na spletni strani.

Najvišja možna globa: tisoč evrov

Če voznik za svoje vozilo ni zagotovil predpisane zimske opreme v obdobju, ko je le ta obvezna, ga policija lahko kaznuje s predpisano globo 40 evrov. Policisti lahko voznika z višjo globo kaznujejo tudi, če na primer ne očisti motornega vozila tako, da na njem ni snega, ledu, vode ali drugih snovi, ki bi se lahko raztresale ali razlivale z njega. Če vozilo pozimi ali v zimskih razmerah nima ustrezne zimske opreme ali če se zaradi neustrezne zimske opreme ustavi na cesti in ovira promet ter ob neupoštevanju prometne signalizacije, ki prepoveduje ali omejuje promet na določenem delu ceste, lahko policisti voznika kaznujejo s 1000 evri globe.


Življenjska doba zimskih pnevmatik se podaljšuje

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Starost pnevmatik ima pomembno vlogo pri njihovi zmogljivosti, zanesljivosti in posledično varnosti.

AMZS je pred leti na primer za uporabo zimskih pnevmatik zasnovala formulo 4X4X4, ki pomeni, da naj vozniki na avto namestijo štiri enake pnevmatike z vsaj štirimi milimetri profila, pnevmatike pa naj ne bodo starejše od štirih let.

Ne le obraba, s starostjo pridejo tudi škodljive kemične spremembe

Vendar pa je v zadnjih letih gumarska industrija precej napredovala, je za Slovensko tiskovno agencijo povedal odgovorni urednik Motorevije, ki jo izdaja AMZS, Blaž Poženel. Če je profil ustrezen in pnevmatike nimajo poškodb, AMZS po novem svetuje, da jih lahko vozniki uporabljajo od šest do osem let. Vsekakor pa odsvetujejo uporabo pnevmatik, starejših od desetih let, saj kemične spremembe zaradi staranja vplivajo na gumeno zmes, ki izgubi prožnost, s tem pa oprijem.

Glede globine profila zimskih pnevmatik svetujejo, da naj bo najmanj štiri milimetre. Zakonski minimum je sicer določen pri treh milimetrih, vendar pa je po navedbah AMZS-ja mogoče z veliko gotovostjo trditi, da se bo pnevmatika, ki bo imela na začetku zimske sezone le tri milimetre profila, v nekaj tednih ali mesecih toliko obrabila, da pred koncem zimske sezone ne bo več zadostovala zakonskemu pogoju. Predvsem pa vožnja s takimi pnevmatiki ni varna.

Ohranili so tudi priporočilo, da naj bodo na vseh štirih kolesih štiri enake pnevmatike, torej pnevmatike enakih dimenzij in istega proizvajalca.

Z manj znanimi proizvajalci je načeloma več težav

Pnevmatike uveljavljenih proizvajalcev se na preizkusih po Poženelovih besedah praviloma odrežejo bolje, čeprav se vedno najdejo tudi izjeme. Z izrazito cenejšimi pnevmatikami od povprečja, za katerimi običajno stojijo neznani proizvajalci, je praviloma več težav. "Načeloma velja: več kot plačamo za pnevmatiko, večje so možnosti, da je ta pnevmatika dobra," je poudaril.

Nekateri vozniki posegajo po celoletnih pnevmatikah, ki so primerne tako za vožnjo v zimskih kot poletnih razmerah. Vendar pa v nobenem primeru nimajo tako dobrih lastnosti kot pnevmatike, namenjene točno določeni sezoni, je poudaril Poženel.

"Celoletne pnevmatike resda postajajo vedno boljše, a še vedno predstavljajo le kompromis. Nismo še našli celoletnih pnevmatik, ki bi bile poleti tako dobre kot letne, pozimi pa tako dobre kot zimske," je dejal. So pa lahko takšne pnevmatike po njegovih besedah zelo smiselna izbira za tiste, ki pozimi ne prevozijo veliko kilometrov ter večinoma opravljajo krajše in manj zahtevne vožnje.

Strokovnjaki AMZS-ja ob tem poudarjajo, da je pomemben pogoj za daljšo življenjsko dobo pnevmatike njeno pravilno skladiščenje. Pnevmatike je treba shranjevati v suhem in temnem prostoru, kjer v bližini ni kemikalij. Če so na platiščih, naj bodo položene vodoravno ali obešene na steno, pnevmatike brez platišč pa naj stojijo pokonci.

Poženel je opozoril tudi na zmotno prepričanje, da je za avtomobile s štirikolesnim pogonom kakovost pnevmatik manj pomembna: "Takšen pogon brez dobrih pnevmatik zagotovo ne pomaga prav dosti, kar smo tudi na AMZS-ju že večkrat preizkusili."

Obvezna zimska oprema
So zimske pnevmatike še vedno najboljša oprema za zimske vozne razmere?