Večletni projekt Vzhod – Zahod, Meja skozi film in zgodovino 1945–1954-2025, ki ga koordinira goriški Kinoatelje, v maju ponuja filmsko retrospektivo in simpozij, ki v ospredje postavlja mejo med Italijo in Jugoslavijo med letoma 1945 in 1954. Predavanja in projekcije bodo od danes do 16. maja potekali v Ljubljani, Novi Gorici, Gorici in Trstu.

Prizor iz filma Brezmejna srca (1950) v režiji Luigija Zampe, ki naslika stisko vasi, ki jo je komisija za razmejitev presekala na pol: vaščani se morajo odločiti, ali bodo Jugoslovani ali Italijani. To pa je dilema, ki je vaški otroci niso pripravljeni upoštevati. Foto: La Cineteca del Friuli
Prizor iz filma Brezmejna srca (1950) v režiji Luigija Zampe, ki naslika stisko vasi, ki jo je komisija za razmejitev presekala na pol: vaščani se morajo odločiti, ali bodo Jugoslovani ali Italijani. To pa je dilema, ki je vaški otroci niso pripravljeni upoštevati. Foto: La Cineteca del Friuli

Predstavitev projekta Vzhod/Zahod 1945–1954: Meja skozi film in zgodovino bo danes ob 17.30 v dvorani Slovenske kinoteke. Ob 18.00 sledi projekcija dokumentarca Po sledeh Tretjega človeka, ob 20.30 pa še sam film Tretji človek.

Kinoatelje projekt koordinira v sodelovanju s Slovensko kinoteko in številnimi partnerji iz Slovenije in Italije pa tudi širšega prostora.

V Slovenski kinoteki v Ljubljani, Kulturnem domu Nova Gorica, Hiši filma v Gorici in tržaškem kinu Cinema Ariston bodo priznani zgodovinarji, sociologi in filmski publicisti – Raoul Pupo, Jože Pirjevec, Kaja Širok, Štefan Čok, Katja Hrobat Vergolet, Katia Pizzi, Lorenzo Codelli, Gian Piero Brunetta, Paolo Caneppele, Alessandro Cuk, Carlo Gaberscek, Riccardo Costantini, Marcel Stefančič jr. in Dunja Jelenković – skozi medij filma premišljevali o burni skupni zgodovini tega prostora.

Filmsko retrospektivo bo danes uvedla svetovna klasika, ena najbolj prepoznavnih stvaritev filma noir, Tretji človek (1949) režiserja Carola Reeda, ki prikazuje povojni Dunaj, razkosan na štiri zavezniške cone. V Slovenski kinoteki bo prikazan tudi dokumentarni film Fredericka Bakerja Po sledeh Tretjega človeka (2005), ki raziskuje nastajanje te filmske klasike.

Izbrani italijanski in slovenski celovečerni filmi, ki so nastali v prvem povojnem obdobju – Trst in Na svoji zemlji v režiji Franceta Štiglica, Brezmejna srca režiserja Luigija Zampe in Mesto bolečine v režiji Maria Bonnarda –, bodo v središče pozornosti postavili Trst.

Tretji človek je eden najslovitejših primerkov filma noir iz zgodovine sedme umetnosti. Nastal je po predlogi romana Grahama Greena, dogajanje pa je postavljeno na Dunaj tik po drugi svetovni vojni. Foto: IMDb
Tretji človek je eden najslovitejših primerkov filma noir iz zgodovine sedme umetnosti. Nastal je po predlogi romana Grahama Greena, dogajanje pa je postavljeno na Dunaj tik po drugi svetovni vojni. Foto: IMDb

Tako Italija kot Jugoslavija sta v tem obdobju ustvarili obširno zbirko filmskih reportaž in filmskih obzornikov. Čeprav posnetki dokumentirajo iste dogodke, so ti pogosto predstavljeni na povsem drugačen način, piše v sporočilu za javnost.

V goriški Hiši filma bodo na sporedu dokumentarni filmi Nočemo belega kruha režiserke Jasne Hribernik in Our American Days v režiji Chiare Barbo ter filmski obzorniki izhodišče za premislek o odnosu prebivalstva do zaveznikov na obeh straneh meje v coni A in B.

Dokumentarni film Trst 1948 režiserja Franca Giraldija pa bo gledalce popeljal skozi burno tržaško povojno obdobje in učinke Informbiroja na komunistično stranko v Trstu. V poklon Giraldiju bo predstavljen tudi njegov prvenec, pred kratkim restavrirani kratki film Kras.

Večletni projekt želi skozi gibljive podobe in številne aktivnosti ovrednotiti skupno dediščino in jo prikazati tudi v mednarodnem prostoru. V sodelovanju s filmskimi arhivi in kinotekami iz Slovenije, Italije in tujine želi projekt predstaviti tudi dela, ki so bila v preteklosti širši javnosti težje dostopna.

Zadnji del projekta bo že del EPK
Znotraj večletnega projekta Vzhod – Zahod, Meja skozi film in zgodovino 1945–1954–2025 bo leta 2025 organizirana tudi mednarodna retrospektiva, s katero se bo v večjih evropskih mestih s projekcijami izbranih celovečernih filmskih klasik ter dokumentarnega arhivskega gradiva promoviral in reflektiral skupni čezmejni prostor.

Večletni projekt je del programa Evropske prestolnice kulture GO! 2025 in nadgrajuje vsebine, ki bodo znotraj EPICentra usmerjene v pripovedovanje burne preteklosti, zgodovine dvajsetega stoletja vzdolž slovensko-italijanske meje, še piše v sporočilu za javnost.

Vzhod-Zahod, Meja skozi film in zgodovino