»Naša ambicija je nadaljnja rast podjetja. Povečali bomo proizvodnjo, prodajo in kakovost izdelkov ter razširili program. Za uresničitev teh načrtov moramo izpeljati kar nekaj naložb. Večja vlaganja smo začeli lani, ko smo v posodobitev sirarne in kogeneracijo vložili pet milijonov evrov, še pet milijonov evrov bomo vložili letos. Nato bomo naložbeni cikel nadaljevali in pri tem pazili, da ga večji del financiramo iz lastnih sredstev,« je povedal Anthony Tomažin, direktor in lastnik Pomurskih mlekarn.
Preden več zapišemo o naložbah in o trenutnih razmerah, pa še nekaj informacij o lanskem poslovnem letu v tej tretji največji slovenski mlekarni.
Lani so v Pomurskih mlekarnah predelali dobrih 50 milijonov litrov izključno slovenskega mleka. Prihodke od prodaje so lani povečali za tri odstotke, na 50,9 milijona evrov, in ustvarili 2,7 milijona evrov čistega dobička.
»Podjetje je uspešno, ker smo si v preteklih letih, tudi z že izpeljanimi naložbami, ustvarili zdrave temelje za poslovanje. Imamo sposobne sodelavce ter dobre izdelke, kot je naš sir ementalec, ki na Agri redno 'pobira' zlate medalje in je šampion kakovosti, poznani smo po maslu, s katerim imamo v Sloveniji med 55- in 60-odstotni delež, kupci pa radi posegajo tudi po naši tradicionalno pridelani skuti. Z marketinškimi aktivnostmi smo okrepili moč naših znamk, in tudi to prinaša rezultate,« pojasnijo v Pomurskih mlekarnah.
V zadnjem četrtletju primanjkovalo surovega mleka
»Glavni razlog, da lani nismo še bolj povečali prihodkov, je bilo pomanjkanje surovega mleka, ki je bilo izrazito v zadnjem lanskem četrtletju. Takrat bi lahko prodali precej več izdelkov, a jih zaradi pomanjkanja mleka nismo mogli proizvajati. Poznalo se nam je tudi, da smo temeljito modernizirali sirarno, zaradi česar je bil obrat dva meseca zaprt. K manjši prodaji je pripomoglo tudi manjše povpraševanje po mlečnih izdelkih v prvi polovici leta, ko je inflacija negativno vplivala na kupno moč gospodinjstev pri nas in po vsej Evropi,« pojasni Jure Bojnec, namestnik direktorja.
Plinska kogeneracija znižala stroške energije, plače višje
Čeprav so lani prihodke povečali samo za tri odstotke, je bilo poslovno leto zanje uspešno. K temu so veliko pripomogle že izpeljane naložbe, s katerimi so izboljšali učinkovitost in povečali obseg proizvodnje ter si znižali stroške za energijo.
Z novo plinsko kogeneracijo vso električno energijo, ki jo potrebujejo v Murski Soboti, proizvedejo sami, presežke elektrike prodajajo. Hkrati proizvajajo še toploto za sterilno proizvodnjo. Ta plinska turbina jim je znižala tudi ogljični odtis. S kogeneracijo ogljični odtis kotlovnice obrata v Murski Soboti zmanjšujejo za 64 odstotkov.
»Zaradi umirjanja cen energentov in ugodnega zakupa zemeljskega plina smo lani ustvarili več kot 1,3 milijona evrov prihranka pri stroških energije. Medtem ko so se stroški energije znižali, pa so se lani precej zvišali stroški dela.
Kako pa je bilo lani s ceno surovega mleka?
»Povprečna odkupna cena mleka je bila v prvi polovici nižja za petino v primerjavi z letom 2022, a se je v drugi polovici leta zvišala, da je bila letna povprečna cena mleka praktično izenačena s tisto v letu 2022,« pove Jure Bojnec.
Dve novi polnilni liniji in robot za pakiranje
V Pomurskih mlekarnah je lani letna amortizacija znašala 1,5 milijona evrov, za naložbe pa so namenili kar pet milijonov evrov, kar je precej več kot v minulih letih, ko so za naložbe v povprečju letno namenili milijon evrov.
Lani so v ljutomerski sirarni popolnoma posodobili dve tretjini tehnoloških procesov, zmogljivosti povečali za 15 odstotkov ter uvedli nov izdelek – koncentrirano sirotko, iz katere se pridobivajo proteini.
Letos bodo za naložbe spet namenili vsaj pet milijonov evrov. Največ denarja namenjajo dvema polnilnima linijama, s katerima bodo podvojili zmogljivosti sterilne linije za proizvodnjo mleka in napitkov. Z njima si bodo odprli vrata do novih trgov in izdelkov. Kupili bodo tudi robota za pakiranje.
»Polnilni liniji smo naročili in tudi že plačali avanse. Prvo linijo pričakujemo junija, proizvodnjo na njej bomo začeli septembra. Na njej bomo lahko polnili izdelke v embalaži od 0,2 do 0,35 litra. Drugo linijo, ki bo omogočala pakiranja v velikosti od 0,5 do litra, pa pričakujemo do konca leta. Nova embalaža bo sodobna in uporabnejša, saj se bo zapirala s pokrovčkom. Na novih linijah bomo proizvajali mleko, čokoladno mleko, ledeno kavo, rastlinske napitke, proteinske napitke. V razvoju imamo kar nekaj novih izdelkov. Registrirali smo tudi blagovno znamko Triglavsko mleko. Pripravljamo se, da bomo povečali izvoz,« pove Anthony Tomažin.
Tako gre letos
Kaj pričakujejo za letos?
Anthony Tomažin je v napovedi zadržan.
»Pričakujemo, da bo obseg prodaje večji. Rezultat bo močno krojila odkupna cena mleka. Naše delo bo tako kot vedno, da se prilagajamo razmeram na trgu,« pove Anthony Tomažin.