Cupra formentor

Španska ekskluziva s slovenskim podpisom

Peter Pirkovič
2. 9. 2023, 21.48
Deli članek:

Cupra formentor velja za enega najboljših avtomobilov na tržišču. Je proizvod razmeroma sveže blagovne znamke, ima zasnovo križanca, z oznako VZ5 pa je na cesti hudičevo hiter, saj ga poganja zmogljiv bencinski petvaljnik. Skratka, užitek za volanom je zagotovljen.

Peter Pirkovič
Formentor je že dlje časa zelo prepričljiv paket, s petvaljnikom in dodanimi edicijami pa ga Španci delajo samo še bolj pikantnega.

Formentor smo lani podrobno spoznali, ko smo preverjali, kaj zmore v naviti izvedbi VZ. Pod to oznako spada dvolitrski bencinski turbo TSI-motor z 228 kilovati moči in ogromno navora, ki vozniku omogoča veliko dinamike in suverenosti na cesti. Po nekaj mesecih zatišja so Španci dodali še formentor VZ5. Ni treba ponovno poudarjati, da je oznaka VZ pravzaprav okrajšava za špansko besedo »veloz« (po slovensko hiter), številka pet pa ima specifičen pomen. Pet valjev. Ker v Cupri nimajo svojih motorjev, je bilo takoj jasno, da so si tega sposodili pri Audiju.

Peter Pirkovič
Notranjost ima nekaj španskega temperamenta, drugače pa je predvsem udobna in uporabna.

Pod dolgim motornim pokrovom je nameščen uveljavljen 2,5-litrski petvaljnik, podprt s turbinskim polnilnikom. Gre za tehnično popolnoma enak motor kot pri audiju RS3, le s to razliko, da ima ta nekaj kilovatov manj moči, 287 kW (390 KM). Pogon je prek sedemstopenjskega samodejnega DSG-menjalnika speljan na vsa štiri kolesa in se v običajnih razmerah razporeja 50 odstotkov spredaj in 50 zadaj. Formentor je že v osnovi opremljen s športnim zadnjim diferencialom, ima pa ta na zadnji osi vgrajen še poseben razdelilnik navora z dvema sklopkama, ki še dodatno razporeja navor med zadnjim parom koles za optimalnejši oprijem. S tem je tesno povezan tudi program Drift, ki omogoča, da se večina navora prenese na zadnji kolesni par in zabava za najbolj vešče vrtenja volana je zagotovljena.

Peter Pirkovič
Formentor je, tako kot narekujejo sodobni trendi, križanec, a hkrati vsestranski družinski avto

Že ko sem prvič sedel za volan formentorja, sem se v njem zelo dobro počutil. Enak občutek sem imel v tej izvedbi. Čeprav gre za križanca, se v njem sedi razmeroma nizko, športni sedeži iz klasičnega in brušenega usnja zelo čvrsto oprimejo voznikovo telo. Delovno okolje je znano. Dovršena digitalizacija upravljanja, preprosto povezovanje s telefoni, natančen in učinkovit navigacijski sistem in vsebina v slovenskem jeziku, je tisto, kar formentorju dviguje rating. So pa razvojniki naredili še eno dobro potezo in so volan opremili s posebnima gumboma za zagon motorja in izbiro voznih profilov. Poleg programa za drsenje skozi zavoj so na voljo še športni, cupra in, ne boste verjeli, terenski offroad. Da je bilo druženje s tem ekskluzivnim formentorjem še bolj intenzivno, sem že takoj ob zagonu motorja vključil program Cupra in posledično še bolj odprl lopute izpušnega sistema Akrapovič, ki ga v tovarni vgradijo na željo kupca. Zvočna kulisa jutranjega hladnega zagona tako postane zelo nevsakdanja, k temu pa svoje doda še nekoliko specifičen motorni zvok bencinskega petvaljnika. 

Peter Pirkovič
Petvaljnik v koncernu Volkswagen že nekaj časa drži poseben status za še bolj posebne projekte.

Kako se pelje? Z eno besedo, odlično. Podvozje je še za 10 milimetrov nižje kot pri VZ, koloteki so nekoliko širši, vzmetenje je čvrstejše, volanski mehanizem izjemno natančen, za učinkovite zavore pa so poskrbeli pri japonskem podjetju Akebono. A da ne bo pomote, formentor VZ5 je, ne glede na steroide, ki jih je dobil, še vedno zelo udoben in nikakor pretrd družinski avto. Svoje ostre zobe pokaže le v športnem programu. Visok davek se bo pri njem pokazal le pri gorivu. V času našega preskusa se je povprečje gibalo okrog 10 litrov, zato so bili postanki na bencinskih servisih nekoliko bolj pogosti.

Španci so že ob premieri različice VZ5 sporočili, da bo teh avtomobilov za ves svet le sedem tisoč. No, znotraj te omejene serije so naredili še eno omejeno serijo in ji dodali oznako Taiga Grey. Izdelanih je bilo 999 primerkov in tisti s številko 825 se je znašel v naših rokah. Gre pravzaprav za serijo vozil, ki ima edinstveno sivo barvo taiga s črno barvo notranjosti in bakrenimi barvnimi vložki. Ti so denimo opazni tudi na platiščih, zavornih čeljustih in jasno na logotipu proizvajalca. Da bo formentor VZ5 še nekoliko bolj edinstven, ima na voznikovih vratih lasersko gravirano številko vozila s senčnim učinkom.

Že vse od rojstva formentorja se mi zdi, da so razvili izjemen avtomobil ali, bolje rečeno, dober paket. V osnovi je križanec, ki je med kupci zelo priljubljena vrsta, ima zelo všečne oblikovne poteze, je lahko družinski ali dober poslovni avtomobil, z raznoliko izbiro motornih pogonov pa lahko prepričuje širok krog uporabnikov. Vrh ponudbe, kot je izvedba VZ5, pa ima povsem svoj častni status. Ker je v njem veliko inženirskega napredka, je temu primerna tudi končna cena. Dobrih 71 tisočakov. 

Motor: 5-valjni, turbo bencinski; prostornina – 2480 cm3; moč – 287 kW (390 KM) pri 5800 vrt/min; navor – 480 Nm pri 2250 vrt/min; pogon – 4x4; menjalnik – 7-stopenjski, dvosklopčni; zavore – hlajeni diski spredaj, hlajeni diski zadaj; gume – 255/35R20; mere (d/š/v) – 4468 mm x 1852 mm x 1505 mm; medosna razdalja – 2680 mm; prtljažnik – 420 l; masa – 1608 kg; skupna dovoljena masa – 2120 kg; pospešek – 4,2 s do 100 km/h; najvišja hitrost – 250 km/h; rezervoar – 55 l; poraba WLTP – 10,2 l/100km; emisije CO2 – 228 g/km; cena osnovnega – 64.976 evrov; cena testnega – 71.642 evrov.