Morda je še malo zgodaj, a sodeč po ljubljanskih ulicah to niti ne drži. Dejstvo pa je, da se bodo na ceste v prihodnjih mesecih zgrnili kolesarji. Polnili bodo kolesarske steze, pa tudi desni rob prometnega pasu na cesti. To kot vsako leto prinaša izzive. Kakšne in kako sobivati v prometu s kolesarji, so včeraj v praksi pokazali v AMZS Centru varne vožnje na Vranskem.
AMZS-raziskava kaže, da je kolesarjenje ena najbolj do okolja prijaznih oblik mobilnosti, hkrati pa se v Sloveniji, še zlasti v zadnjih letih, veča število rekreativnih kolesarjev. Drži pa tudi, da je varnost v prometu odgovornost vseh udeležencev v prometu.
To je bil povod za včerajšnji dogodek v AMZS Centru varne vožnje na Vranskem, ki je opozoril, da brez spoštovanja in skrbnosti drug do drugega pri prizadevanjih za nadaljnje izboljšanje prometne varnosti ne bo napredka.
Namen aktivnosti, ki jih bo AMZS z deležniki na področju prometne varnosti izvajal tudi v prihodnje, je ozaveščanje, kaj lahko vsak pri sebi in nato skupaj drug z drugim storimo, da bo varnost kolesarjev in vseh udeležencev v prometu boljša, ter kaj lahko kolesarji, avtomobilisti in drugi udeleženci v prometu storijo za zmanjšanje števila prometnih nesreč, zlasti tistih z najhujšimi posledicami. Analiza prometne varnosti, ki smo jo pred nedavnim pripravili, ni spodbudna, zato so preventivne aktivnosti na tem področju še kako pomembne.
Kaj je to primestno kolesarjenje?
Generalni sekretar Avto-moto zveze Slovenije Jure Kostanjšek je poudaril, da AMZS že dolgo ni več le »avtomobilski« klub, temveč se spreminja v »mobilnostni« klub. Kolesarjenje je že več let po njegovih besedah v strmem vzponu, kar je postalo opazno tudi med koronakrizo in tudi z naraščajočim številom električnih koles.
Prav s prihodom teh se pojavlja nova oblika kolesarjenja – primestno kolesarjenje, kar pomeni, da je postalo e-kolo nadomestilo za nekatere relacije z osebnim avtomobilom, je pa seveda izbira tega prevoznega sredstva pogojena od vremena, letnega časa, razpoložljive infrastrukture ter varovanih in pokritih parkirnih mest za kolesa.
AMZS že drugo leto zapored izvaja pomoč na cesti tudi za kolesarje, njihovi mehaniki vam denimo pomagajo zamenjati zračnico ali pa poskrbijo za prevoz do servisa.
Storitev izvajajo tudi na Hrvaškem, kjer dopustuje veliko Slovencev. Hkrati se dogovarjajo še z nekaterimi sorodnimi avtomobilskimi klubi sosednjih oziroma bližnjih držav, da bi to storitev še razširili.
Samostojne steze so rešitev, a le če bi jih kolesarji uporabljali
Glede izzivov v prometni infrastrukturi je Kostanjšek poudaril, da bi bilo za kolesa idealno imeti povsem samostojne prometne površine. Ob tem je dodal, da se zaveda, da je umeščanje novih prometnih površin v zdajšnji razpoložljiv prostor v mestih seveda zelo zahtevno. Opaža tudi, da precej kolesarjev tudi na cestah, kjer so kolesarske steze, raje uporablja cesto.
Slaba podlaga, zabrisane sredinske črte
»Poleg tega pa so kolesarske površine slabo vzdrževane, talne signalizacije napačno uporabljene. To velja predvsem za občinsko raven, kjer gre za nerazumevanje talne označbe, ki nakazuje prometni pas, namenjen mešanemu prometu. Novost, ki voznikom prav gotovo ni bila dobro predstavljena, so ceste, kjer so zabrisane sredinske ločilne črte, ki razmejujejo smerni vozišči, ter vrisani kolesarski pasovi s črtkano ločilno črto. Rešitev je lahko zavajajoča, je še opozoril Kostanjšek.
Kako se morajo kolesarji pripraviti na novo sezono?
Miroslav Cvjetičanin iz AMZS kolesarjem svetuje, da naj najprej preverijo tehnično brezhibnost kolesa, hkrati pa poskrbijo še za primerna in svetla oblačila. Na glavo naj si vselej poveznejo zaščitno čelado, če se odpravljajo na daljšo pot, naj imajo s sabo napitek in prigrizek. Še posebej priporoča uporabo utripajoče rdeče lučke, da izboljšajo svojo vidnost v prometu. Priporočljiva oprema vsakega kolesarja je tudi mini tlačilka, orodje in rezervna zračnica.
»Med drugim, kako pomembno je, da kolesarji vozijo vsaj pol metra od roba cestišča ter kako voziti v skupini – največ šest kolesarjev, ki vozijo drug za drugim, in ne s krmilom ob krmilu. Priporočljiva je uporaba rdeče lučke za boljšo vidnost.«
Alkohol med kolesarji ni redkost
Matjaž Leskovar s policije pa je predstavil nekatera presenetljiva dejstva. »Ugotavljamo, da vse več kolesarjev, preden sedejo na kolo, uživa alkohol. Opaziti je povečanje alkoholiziranih povzročiteljev prometnih nesreč med kolesarji. Opažamo tudi veliko kršitev vožnje skozi rdečo luč, neupoštevanje prometne signalizacije, primere vožnje v napačno smer, neuporabo čelade pri mlajših od 18 let. Vse večja je tudi uporaba mobilnega telefona med kolesarji, vožnja brez rok in po zadnjem kolesu. Pri voznikih pa opažamo, da kolesarjem velikokrat odvzamejo prednost in jih nepravilno prehitevajo.«
Hkrati je poudaril zakonsko določeno bočno razdaljo pri prehitevanju kolesarja oziroma skupine kolesarjev vsaj 1,5 metra ter da morajo kolesarji zaradi lastne varnosti voziti vsaj pol metra od roba cestišča, da se izognejo poškodbam na vozišču, jarkom in podobnim oviram na cesti, česar vozniki avtomobilov pogosto ne razumejo.
Dovoljena je tudi vožnja vzporedno, torej kolesar ob kolesarju – a le kolesarjem, ki imajo licenco kolesarske zveze. Ko so v skupini najmanj štirje kolesarji, morajo obvezno uporabljati čelado in jih mora spremljati vozilo z rumeno utripajočo svetilko, je sklenil.
Vsako leto 1.300 nesreč, v katerih so udeleženi kolesarji
Kolesarji so vsako leto udeleženi v približno 1.300 prometnih nesrečah. Predvsem izpostavljeni so starejši kolesarji. Med vzroki, kjer so povzročitelji prometnih nesreč kolesarji, izstopa neprilagojena hitrost. Poškodbe glave so v prometnih nesrečah kolesarjev zelo pogoste, zato agencija za varnost prometa priporoča uporabo kolesarske čelade za vse kolesarje, ne le do 18. leta.
Kako je s kolesarstvom povezan Peugeot
Projekt na Vranskem je podprla znamka Peugeot. Njen direktor Adam Kavšek pa je poudaril, da je Peugeot s kolesarstvom povezan že 40 let, tesno je povezan tudi na lokalni ravni s kolesarskim klubom Rog in mladimi kolesarji, združenimi v Pogi Teamu.
Na poligonu AMZS centra so se zato kolesarji srečevali s Peugeotevimi avtomobili. Ob praktičnih primerih so prikazali nekatere kritične situacije med kolesarji in avtomobilisti ter kako jih reševati oziroma se jim izogniti. Prikazali so tudi, kako pravilno in varno prevažati kolesa v avtomobilu in na njem ter zakaj je to pomembno.